Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 20.02.2007 10:37 Viestin aihe: Traileria hankkimassa: Onko vinkkejä? |
|
|
Traileria hankkimassa: Onko vinkkejä?
Tämä kausi osoitti entistä selvemmin sen, että trailerille olisi ollut hyvinkin paljon käyttöä. Erityisesti viime syksynä eränkäyntiliitännäistä harrastusta olisi ollut mahdollista jatkaa hyvinkin pitkään, jos oma vene olisi ollut käytössä. Meillä kun veneet rantautettiin saareen ja pieni yhteyspaatti vedettiin maille, niin jäiden ”uudelleenlähtiessä” oltiin lainaveneiden varassa.
Mieleen on hiipinyt, että trailerin kanssa vastaavassa tilanteessa merikelpoista kalustoa olisi pystytty pitämään ajossa ilman sen jäihinjäämisen pelkoa. Tämä olisi mahdollistanut merilinnustuksen vielä hyvinkin myöhään.
Olisiko jollain kokemusta venetrailereista, mitä sellaisen hankinnassa kannattaa ja pitää huomioida?
Jos lähdetään vaikka sellaisista lähtökohdista, että sillä kuljetettava vene olisi RS Buster. Tuommoisessa taitaa painoa olla noin 300kg ja koneessa 100kg. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 20.02.2007 11:12 Viestin aihe: |
|
|
Tästäkin varmaan saa 'tiedettä' aikaiseksi, jos haluaa. Aikanaan yritin itsekin asiaa tarkemmin funtsia, mutta lopulta päädyin siihen yksinkertaisimpaan vääntösauvajousilla varustettuun malliin. On pelittänyt ihan hyvin, taitaa olla Majava merkiltään. Farmarin kanssa sen verran kannattaa katsoa, että aisan mitta riittää takaluukun aukaisuun, kaikissa ei riitä. Tosin pitkän aisan kanssa 'oikaisee' hieman enemmän. Majavaan ostin toiset 'kylkirullat', kun siinä oli vain yhdet alkuaan. Tehtaalta Karkusta hain rullat ohi mennessä. Joillakin luiskilla on vähän tehnyt mieli kippaavaa 'takarullaa', mutta eipä ongelmia ilman sitäkään ole ollut, joskus vähän jäykempi veivata kyytiin.
Aluksi hieman askarutti, miten kulkee vääntösauvojen kanssa epätasaisemmilla teillä, mutta ei ole ongelmia ollut. Olen muutenkin sellainen 'varovainen' vetäjä, joten pahaa röykytystä ei ole traileri saanut. On käytetty vain järvivesissä, joten tietoa meriveden kestosta ei ole. Makeaa vettä tuntuisi kestävän, valotkin on tullut kasteltua muutaman kerran, mutta ei vahinkoja ole tullut. Laakereita en ole avannut, vain koittanut, ettei väljää ole tullut.
Kuormana on Buster M ja 40 hp nelitahtijammu. Vetomatkat yleensä lyhyitä muutaman kilometrin vetoja, joskus harvoin luokkaa 300km. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harha_askel Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 547
|
Lähetetty: 20.02.2007 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä on JSI Traileri 750L traileri, päällä suurinpiirtein samanpainoinen pulpettivene. Kuljetettu lyhyitä matkoja sekä pitkiä matkoja, asfalttia sekä hiekkatietä. Veneen laskeminen sekä nostaminen vedestä hyvä, sillä trailerissa on ns. pitkähkö kippi, jossa monta rullaa. Lokasuojat kestävät seisomista, tehty riittävän paksusta materiaalista. Ainoa minkä laitoin hankinnan jälkeen oli kävelysilta keskelle. Itse ollut erittäin tyytyväinen tuohon traileriin. Voisi sanoa että hinta/laatu paras, mutta makuasia.
Kaveri sanoi ettei vedä perässään muutakuin Muulia, toinen siihen että yleensä silloin kuskina on sukulainen -> Aasi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Puuhapete Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Kes 2004 Viestejä: 4974 Paikkakunta: Salon emäseurakunta
|
Lähetetty: 20.02.2007 12:37 Viestin aihe: |
|
|
Viime vuodenvaihdehan toi mukanaan epämieluisan tuliaisen kärryjen rakentajille. Kärryjen aisan tulee olla nykyisin standartoitua mallia.
Eipä siinä vielä mitään, mutta kun nyt ne valmiit aisaputket ja -palkit ovat vain niin syntisen kalliita ostaa. _________________ Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 20.02.2007 13:44 Viestin aihe: |
|
|
Tuollaisen pienen Busterin vetoon käy lähes mikä tahansa kunnossa oleva traileri. Periaatteessa kaikki Suomalaiset trailerit toimintaperiaatteeltaan samanlaisia. Osassa kylläkin yritetty kipillä ominaisuuksia parantaa mutta se lähtökohta, että kölirullien päälle vene pitää väkisin vääntää ei noissa toisistaan eroa paljoakaan. Uistelukisoissa tilanteen parhaiten näkee. Kauheeta ähellystä ja veneisiin kohdistuu huimia pistekuormia veneen noustessa pystyyn ennen kärryyn asettumista.
Jenkeissä asia ratkaistu jo 50-luvulla. Ei enään alunperin puuveneiden kuljetukseen tarkoitettuja kölirullia vaan veneen sivulle tulevat hyvin pyörivät rullat jotka samalla ohjaavat veneen kyytiin oli sitten minkälainen sivutuuli tahansa.
Tuolta vähän mallia...
http://www.ezloader.com/default.asp |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 20.02.2007 14:06 Viestin aihe: |
|
|
Ensimmäinen valinta on tehtävä jousituksen välillä. Kumivääntöjousituksen ja lehtijousien ero tulee esiin silloin, kun vaunua vetää tyhjänä. Jos sellainen tarve on vähäistä, niin kumivääntöjousitus on ihan hyvä vaihtoehto. Kärrystä tulee myös hiukan matalampi, mikä auttaa vesille laskussa.
Itselläni on Buster M, joka on samaa kokoluokkaa kuin tuo RS. Painoa kertyy veneelle aika paljon yli papereissa olevan, koska siellä on aina erialista roinaa, sammutin, ankkuri yms. ja polttoainettakin kanistereineen 50 kg. Käytössäni on käytettynä ostettu AKU750 traileri, joka on lehtijousilla ja kipillä. Sillä M kulkee kevyesti ja vesillelasku ja nosto käy yksinkin jos paikka on suojainen. AKU ei ole mikään laatuvehje vaan tasaista standardikamaa kaikilta osiltaan. Suurin osa trailereista on kasattu samoista osista: navat, perävalot, keulapyörä ja aisan lukko. Kippisysteemi on kyllä hyvä olemassa joissakin rantautumistilanteissa. Toinen hyvä ominaisuus on kävelysilta trailerin päällä, jonka saa AKUun lisävarusteena. Rullat ovat kumirullia ja ne voisi vaihtaa muovisiin, niin vene liikkuisi sutjakammin. Vinssin vaihdoin laadukkaampaan kaksinopeuksiseen heti kättelyssä.
Lokasuojat ovat tukevat ja niiden päälle on hyvä astua veneeseen trailerin päällä noustessa ja laskutilanteissa. Perävalot on suojattu kohtuullisesti, niitä ei voi irroittaa ja ovat tyypillistä "avointa" mallia ja miellään niitä ei aja veden alle. Lasit kannattaa poistaa silloin tällöin ja suihkutella sähkölaiteet CRC:llä. Vesi pääsee kyllä kuivamaan valojen sisältä, mutta hapettumat haittaavat.
Keulapyörä on helposti irrotettavissa ja sen voi ajon ajaksi nostaa myös yläasentoon kohtuullisen korkealle. Keulatuki on kuminen hahlo ja säädettävä vaakatasossa . Korkeutta ei voi säätää. Sitomislenkkejä on kohtuullisesti ja ne ovat tukevia.
Pyörän laakereita ei pitäisi ajaa veden alle, mutta joskus niin käy. Toistaiseksi olen vielä säästynyt laakeriremontilta, neljä kesää takana. Varalaakerit kannattaa pitää mukana pidemmillä reissuilla, koska ne menevät enemmin tai myöhemmin. Pyörien napoja kannattaa silloin tällöin tutkia.
Tuolta löytyy tietoa trailereista http://www.vetouistelu.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harha_askel Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 547
|
Lähetetty: 20.02.2007 14:10 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Osassa kylläkin yritetty kipillä ominaisuuksia parantaa mutta se lähtökohta, että kölirullien päälle vene pitää väkisin vääntää ei noissa toisistaan eroa paljoakaan. | Eli onko kippi turhaa trailerissa?
JSI trailerissa on n. 1,5m pitkä kippi, jossa 3kpl kölirullaa, kippi keinuu vapaasti, vaikka kuinka veneen vetää vesiltä tuohon traileriin niin pitää olla melkoinen fakiiri että saa syntymään pistekuormituksen veneen pohjaan. Mutta onhan näitä fakiireita.
Eli ostat sitten minkä merkkisen trailerin veneen alle, niin ostappa semmoinen jossa on mahdollisen paljon kölirullia jo valmiina, ja hyvä jos niiden paikkaa voi säätää ja en pane pahitteeksi sitten kyllä kippiäkään. Köli ja sivurullat on sitten taas väittelyn aihe, pitääkö olla pehmeät vai kovat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 21.02.2007 11:57 Viestin aihe: |
|
|
Ei kippi turha ole.Ehkä väärin asian ilmaisin. Mutta se ei poista sitä ongelmaa mikä suomalaisissa kärryissä on. Kölirullilla kärrystä tulee niin korkea, että yleensä kun trailerin peruuttaa rantaan siten, ettei navat kastu niin kölirullat ovat yleensä vielä kuivilla. Sinne pitää vene nostaa vinssin avulla. Tuulella ongelma vielä pahenee kun vene vastaa keulastaan kölirullaa vasten niin tuulihan kääntää veneen sivuun. Hyvä merkki huonosta toteutuksesta on se jos kehuu kulkusiltoja tai moittii niiden puutetta. Oikean mallisella trailerilla niitä ei tarvitse koska vene tulee ajamalla kyytiin. Oma veneeni painaa varusteineen yli tonnin ja keskimäärin vinssattavaa on noin metrin verran. Sen liinan yltää laittaa siihen keulaan taiteilematta pitkin trailerin runkoa. Tuulikaan ei voi venettä kääntää kun se on tuettu ainoastaan sivuilta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
noniin Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2005 Viestejä: 975
|
Lähetetty: 21.02.2007 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Itse painiskelin saman ongelman kanssa vuosi sitten ja päädyin kipilliseen Farmin V75 traileriin. Syyt: kippi ( joo, vene oli nurmikolla saamassa valohoitoa ja kippi noukki todella kevyesti ja nätisti veneen kyytiin..) riittävän jälyt runkorakenteet( kestää huristella huonommallakin tiellä ilman että runko taipuisi), ja jollain sairaalla tavalla minua miellytti se "keulapukki" johon veneen nokka ottaa kiinni. Huomattavasti tukevampi versio kuin monet muut mitä kävin kattelemassa. Ja sitten näitä mainosjuttuja, kuten huoltovapaat navat jne.. Moitittavaa: kävelysilta uupuu, voi toki rakentaa jälkikäteenkin.. Sama se minkä ostat niin toiset sen haukkuu kuitenkin...
noniin |
|
Takaisin alkuun |
|
|
harha_askel Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 547
|
Lähetetty: 21.02.2007 13:00 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Kölirullilla kärrystä tulee niin korkea, että yleensä kun trailerin peruuttaa rantaan siten, ettei navat kastu niin kölirullat ovat yleensä vielä kuivilla. | Minä se vaan pukkaan trailerin veteen että navat on veden alla, melkeimpä aina, riippuen tietenkin laskupaikasta. Tästä on varoitettu ja naureskeltu että katoppa seuraavan kerran kun lähdet vetämään traileria pitemmälle matkalle niin navat hirttää kiinni. No ei ole vielä hirttänyt, eli hyvä tuuri varmaankin on ollut kun ei ole mennyt vettä tarpeeksi napoihin, ja kuivattanut niitä.
Mutta se on totta että ostappa minkä merkkisen trailerin niin haukut saat, parhaimmillaan naurut laskupaikalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 21.02.2007 15:18 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: | Oikean mallisella trailerilla niitä ei tarvitse koska vene tulee ajamalla kyytiin. Oma veneeni painaa varusteineen yli tonnin ja keskimäärin vinssattavaa on noin metrin verran. Sen liinan yltää laittaa siihen keulaan taiteilematta pitkin trailerin runkoa. Tuulikaan ei voi venettä kääntää kun se on tuettu ainoastaan sivuilta. |
Katselin noita Ezloaderin sivuja ja siellä oli kyllä ajettu traileri todella syvään, samalla tavalla ajaen AKUunkin psytyy veneen ajamaan suoraan kyytiin. No ovathan ne vähän matalampia kuin Suomessa yleisesti käytetyt, mutta siitäkin tulee omat ongelmansa.
Kävelysillasta sen verran, että minä tarvitsen sitä lähinnä vetoliinan koukun kiinnittämiseen ja irroittamiseen. Ja joskus ei ole saappaat jalassa, niin ei viitsi kastella jalkojaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2118
|
Lähetetty: 21.02.2007 15:42 Viestin aihe: |
|
|
Tuskinpa noissakaan malleissa haittaa siitä on vaikka syvään peruuttaisikin muuta kuin laakerit ja valot kostuu. Katselin tuota linkkiäni ja sehän ei ihan sinne menekkään minne tarkoitin. Hyvänä kärryn mallina tarkoitin noita Roller Trailereita eli niitä missä rullastot kärryssä. Tuolla sivustolla myös malleja missä vene tulee ainoastaan tuollaisten lankkujen päälle. Kokemusta niistäkin ja ne eivät kyllä kehuttavat.
Tämän tapaiseen piti linkin viedä.
Ai niin, mitä haittaa mataluudesta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9114
|
Lähetetty: 21.02.2007 16:28 Viestin aihe: |
|
|
guide kirjoitti: |
Ai niin, mitä haittaa mataluudesta? |
Ajattelin vain, että trailerin maavara voisi olla samaa luokkaa kuin vetoautolla. Tuossa kuvassa näyttäisi "akseli" olevan taivutettu ja jousitus ilmeisesti kumivääntöjousilla toteutettu, että saadan mahdollisimman matalaksi. Mataluudesta on tietysti laskussa/nostossa vain hyötyä.
Varmasti noissa suomalaisissa viritelmissä olisi paljonkin kehittelyä ja pitäisi katsella vähän miten muualla asiat hoidetaan. Voi tietysti olla niinkin, että suomalaiset busterit on tehty juuri noita kölirullasysteemejä ajatellen ja tuollainen sivurullasystemi ei välttämättä olekaan paras veneen kannalta. Tuolla kuvassa olevalla rullamäärällä kuormitus pitäisi jakautua kyllä aika mukavasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 21.02.2007 17:50 Viestin aihe: |
|
|
Omakohtaisia kokemuksia omavalmisteesta....
Itsellä tuli veneen oston yhteydessä omavalmiste kärry. Suhteellisen matalakin ja se aiheuttanut pari kertaa vaaratilanteen.
Vene kyydissä niin että on kölirullien varassa kone laskeutuu todella lähelle maata. Ompahan sitten evä kolahtanut pariin otteeseen mm. lossin ramppiin ja peruttaessa ollut yhdistelmän hajoitus kerran todella lähellä... Ei mitenkään mukava tunne... Nyt sitten nostettu trailerin sivurullilla busteria vähän korkeammalle, tosin aiheuttaa nyt kovaa pistekuormaa...
Konetta ei tuossa mallissani voi pitää ylhäällä vetotilanteessa, lukitus ei kestä sitä -kokeiltu on... Ehkäpä jollain uudemmalla koneella tämä voisi onistua...
Peruuttanut olen trailerin veteen suhteelllisen syvälle, navat on olleet vedenalla ja toistaiseksi ei ole ollut ongelmia. Valot nostin tuolta alhaalta vinojen varsien päähän niin etteivät kastu venettä laskiessa tai nostaessa.
Venemessuilla olis taas ollut ihan hyvä vertailla eri trailereita ja niiden ominaisuuksia kun näkee kerralla useamman valistajan kärryt... Valitettavasti itse ohitin kyseisen osaston hyvin pintapuolisesti....
Minun tarpeisiin nykyinen traileri riittää, ei tule vedettyä tuhansia kilometrejä vuoteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|