OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanahaukka
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 21.03.2011 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan yleisesti vain tuosta ihmisen kehityshistoriasta: Ihmisen kehityshistoria tarkoittaa minulle ajanjaksoa, jossa ”apinasta kehittyi ihminen” eli ajanjaksoa alkaen jostakin 7 – 10 miljoonaa vuotta sitten päättyen siihen aikaan, kunnes ihmiselle kehittyi nykyinen puhuttu kieli eli aikaan 100000 – 50000 vuotta sitten eli kun nykyihminen oli ”valmis”. Ihmisen kehityshistoriassa on aivan erityinen pointti lihansyönnin aloittaminen joskus miljoonaa vuotta sitten. Vauhditti erityisesti aivojen kehitystä.

Siten viimeisen muutaman tuhannen vuoden aikana tapahtuneilla elintapojen muutoksella ei ole mitään merkitystä ihmisen kehityshistoriassa. Luonnon kannalta muutos ja merkitys ovat valtavia.

Tutkimus tuo esille jatkuvasti uutta ihmisen historiassa ja ”etappien” vuosimäärät vaihtelevat paikkaa. Peruslinja kuitenkin säilyvän. Aiheesta on julkaistu kirjallisuutta valtavasti. Oma näkemykseni perustuu ehkä viiden kirjan sisältöön, elikkä ei ole erityisen vahva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et kumminkaan poliitikko ole? Suoraan kysymykseen en saanut vastausta. Eikö ihminen polveudu ahvenesta, niin ainakin minulle joskus koulussa opetettiin. Very Happy Ja eikös ne uusimmat vanhimmat luut löytyneet viime syksynä Syyriasta? Ja jonkin verran ihminen on kehittynyt minun mielestä parin tuhannen vuoden aikana. Esim. sellainen pieni innovaatio kuin pyörä on keksitty. Onko sinun oppi isä http://fi.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola
Jos joskus sinulla on omia lapsia, niin voit kokeilla Pentin neuvoja siihen lopulliseen todellisuuteen asti. No eipä Pentilläkään ole niitä lapsia ollut.

Mutta arvonkolleegat. Teidät voidaan kolmeksi päiväksi pidättää luontokuvaamisesta. Kertokaa näitä apinahistoria juttuja, niin ei päivää kauenpaa tarvitse lusia. Materiaalia on ainakin nyt riittävästi, ei jutut heti lopu.

Ja viimeisellä kahdella sivulla ainut asia viesti on Rastisahin kommentti. Sen viestin sanoman, kun ymmärtää niin mun mielestä on oikealla asiallla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 21.03.2011 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peiper kirjoitti:
No eipä Pentilläkään ole niitä lapsia ollut...
Penalla taitaa olla parikin kersaa, eli pysytäänpäs piipparit asiassa! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 21.03.2011 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tetri kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
No eipä Pentilläkään ole niitä lapsia ollut...
Penalla taitaa olla parikin kersaa, eli pysytäänpäs piipparit asiassa! Smile


Sateenvarjolaukauksia. Very Happy Mulla taitaa olla 99,9999 todennäköisyydellä. vieläkin kaks lasta. Ainakin ruokot pitää maksaa. Kuinkahan on Pentin tilanne? Ei saa mennä pehmoisista puheista pää pyörälleen. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
xyxy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2007
Viestejä: 2548

LähetäLähetetty: 22.03.2011 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peiper kirjoitti:
Eikö ihminen polveudu ahvenesta, niin ainakin minulle joskus koulussa opetettiin.

Ja jonkin verran ihminen on kehittynyt minun mielestä parin tuhannen vuoden aikana.

Esim. sellainen pieni innovaatio kuin pyörä on keksitty. Onko sinun oppi isä Pentti_Linkola

Arvelin asian olevan "Pepierin" osalta juuri niin, kuin hän tuossa edellä kuvaa. Ja uskon, että hän antoi itsestään oikean kuvan. Kokeilin kuitenkin kantaa vettä kaivoon. Se vain oli täysin tyhjä eikä vettä sinne tulekaan. Sen vahvistavat tuohon ylle "Pepieriltä" lainaamani lauseet.

Minun oppi-isäni on ollut -50 -luvun loppupuolelta alkaen luonto eli aika kun olen metsästänyt. Oleni toiminut siten, kuinka alkuperäinen nykyihminen on olemassaolon aikansa elänyt, toki voimassaolevan lainsäädännön puitteissa. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20557
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.03.2011 18:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän tuonne korpeen muutama haukkakin mahdu.. Smile Se on minun mielipide. En silti kiellä etteikö joskus olisi tarvetta jonkintasoiselle "kannanhoidolle". Haukkaa ei tarvitse syyttää metsäkanalintujen vähyydestä. Siinä asiassa saamme katsoa peiliin. Toki kanahaukka osansa vie mutta itse en ainakaan lähtisi haukkaa kadehtimaan. Ymmärrän kyllä jos jotkut rinnakkaispiippuisilla varustetut kanalinnustajat tuntevat kateutta, ei siinä mitään. Itselle tuo kateuden tunne ei ole koskaan tullut. Jotenkin nuo nykyajan kiintiöt täyttyy liiankin helposti.. Shocked Cool Wink

Luonnon monimuotoisuutta nyt vain onneksi vaalitaan ja siihen kuuluu myös kanahaukkakannan tarkkailu. Sukupuuttopuheet on varsin epäkypsää itkua, josta ei ole mitään hyötyä, päinvastoin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 01.04.2011 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itse tällä vähäisellä metsästyskokemuksella (noin 30v) sitä mieltä, että kanahaukan populaatiota tulisi ehdottomasti rajoittaa.
Kanahaukan vahingollisuudesta ovat monet kokeneemmatkin metsästäjät, joita tunnen paljon, aivan samaa mieltä.
Pakkasilla kanahaukka tarvitsee lämpimän aterian suunnilleen joka päivä.

Toki muutkin haukat metsästävät lintuja. Silloin ennemmin kun tuli kyttäiltyä enemmänkin hanhia niin kyllästymiseen asti sai kuunnella haukan kiljumista kun se yritti karkottaa mm. vesilintuja rapakoista lentoon. Ehkä jokin sinisuo- tai ruskosuohaukka.
Joka tapauksessa monet olivat rengastettuja kun kiikarilla katseli.

Pari kolme kertaa ainakin olen nähnyt kun haukka iskee teereen ilmasta ja kerran kävi sellainen sattuma kun haukka iski suolla sorsaan.
Serkku juoksi hätiin ja nappasi sorsan itselleen.
Kanhaukan syömien maalinnun luukasoja sen sijaan näkee paljon sekä tuoreina että talvisia.
Sitten ne jäänteet taitavat hävitä näkyvistä hiirien tai muiden suihin tms.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mehtään
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2009
Viestejä: 1385

LähetäLähetetty: 01.04.2011 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Toki muutkin haukat metsästävät lintuja. Silloin ennemmin kun tuli kyttäiltyä enemmänkin hanhia niin kyllästymiseen asti sai kuunnella haukan kiljumista kun se yritti karkottaa mm. vesilintuja rapakoista lentoon. Ehkä jokin sinisuo- tai ruskosuohaukka.
Joka tapauksessa monet olivat rengastettuja kun kiikarilla katseli.


Kuulostaa omaan korvaan vähän oudolta kuvaus "kiljuvasta haukasta joka yrittää karkottaa vesilintuja lentoon."
Mielestäni haukat käyttävät ääntelyä lähinnä lajikumppaneille viestimiseen, tai sitten mahdollisen pedon tai häirikön hätyyttämiseen pois pesän tai poikasten läheltä. Ainakin suohaukkoihin pitäisi päteä.
Ruskosuohaukka voi napata jonkun verran vesilintujen poikasia, ja myös aikuisia mikäli ne ovat haavakkoja tms. Ilmasta ne eivät vesilintuja ymmärtääkseni saalista. (Muuttohaukka olisi tässä selvä poikkeus)
Joskus vesilinnut säikkyvät suohaukkoja enemmän, joskus vähemmän. Yleensä mitään hirveää paniikkia ei synny, mutta poikkeuksiakin varmaan sattuu.

Ehkäpä tässä tapauksessa on ollut kyse ruokaa kerjäävästä nuoresta linnusta, tai sitten ihmistä tai jotain paikalla ollutta petoa hätyyttävästä aikuisesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mc-manteli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2007
Viestejä: 3606
Paikkakunta: Länsirannikko

LähetäLähetetty: 01.04.2011 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehtään kirjoitti:

Ruskosuohaukka voi napata jonkun verran vesilintujen poikasia, ja myös aikuisia mikäli ne ovat haavakkoja tms. Ilmasta ne eivät vesilintuja ymmärtääkseni saalista.


Viime kesältä parikymmentä näköhavaintoa, kun ruskosuohavukka yritti napata sorsia lennosta.. Ankat laskeutu aina takasi veteen, eikä haukka vedestä niitä edes yrittänyt.
Teki kyllä komeita syöksyjä sorsien päällä, ilmeisesti yrittäen ajaa niitä lentoon. Aina kun sorsat lähti lentoon niin havukka oli välittömästi peesissä. Sorsat lensi järvellä ruokintapaikalta toiselle, vain n.50-100m kerrallaan ja aina joutuivat laskeutumaan haukkavaaran takia..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 01.04.2011 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samoja havaintoja ruskosuohavukan tekosista kuin Mc-Mantelillakin. Sillä erotuksella, että kerran keväällä pääsin näkemään miten isku lennosta onnistui: haukka pölläytti muutaman sorsan lentoon, peesasi, ja komeasti kierähti suoraan lennosta oikein kunnon vihreäpään kanssa ruovikkoon, kynnet tiukasti sorsan selässä kiinni...
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joonasko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2011
Viestejä: 1128

LähetäLähetetty: 01.04.2011 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

outo havainto tuo ruskosuon ahdistelu, on niitä jonkun verran vuosien varrella tullut seurattua ja kuvattuakin eikä ylilento aiheuta mitään paniikkia sorsalinnuissa lentävissä vielä vähemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tetri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2005
Viestejä: 7344

LähetäLähetetty: 01.04.2011 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aprillipäivä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 01.04.2011 20:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edellä kirjoitettua on ihan totta, ei mitään aprillipilaa. Tapahtui keväällä 2006 muistaakseni. Asustelen itse lähellä ruovikkolahtea, jossa ruskosuohavukka on pesinyt monena vuonna, joten sen kuljailuja on tullut itsekin läheltä seurailtua vuosisotalla.
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vesperado
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Syy 2008
Viestejä: 53

LähetäLähetetty: 01.04.2011 23:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omien havaintojeni mukaan ruskosuohaukka kyllä monesti tekee syöksyjä sorsia kohti lennellessään kaislikoiden reunoilla. Aika useasti sorsat piiloutuvat, mutta pyrähtävät toisinaan lentoonkin. Yrittääkö haukka siten saada selville onko joukossa heikompia tai loukkaantuneita sorsia, sitä en tiedä.
Olen harrastanut lintujen seurantaa reilut 30v ja ainoastaan kerran olen nänhyt ruskosuohaukan käyvän aikuisen linnun kimppuun. Silloin oli kyseessä nokikana ja sitä haukka ei kyllä onnistunut saamaan saaliikseen, vaikka monesti iskikin kiinni. Sorsalintujen poikasia ruskosuohaukan näkee toisinaan saavan saaliiksi, vaikka taitaa pääosin olla myyrien pyytäjä.
Ei liene kuitenkaan mahdotonta etteikö ruskosuohaukka nappaa myös aikuisen sorsaa, mutta outoa jos nappaa sen ilmasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peiper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 513

LähetäLähetetty: 03.04.2011 08:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rusko- ja sinisuohaukkaa olen vastaavalla tavalla tarkkaillut. Ne heittää vain sitä normaalia settiä. Ja varsinkin mitä syksyllä nähdään on nuorten yksilöiden harjoittelua.
Ja vielä se onko se nyt ruskopöllö. Jokaisen nevahanhestajan kaveri. Jos täällä on joku kettutyttö, se ruskopöllö on siitä niin ihana, että kun tulee pimeän aikaan, kun lähdetään nevasta pois. Se on kuin suojelusenkeli, joka pienillä syöksyillä saattellee meidät pois nevan kirouksista. Jos löytyisi sirkiä bee-bee papu tyttö, niin voitaisiin tehdä vaikka hernekeitto hirvenlihalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23  Seuraava
Sivu 6 Yht. 23

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com