OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mistä saa tarpeeksi tummaa puuöljyä ?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lenin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Huh 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: Lahti

LähetäLähetetty: 19.03.2005 10:08    Viestin aihe: Mistä saa tarpeeksi tummaa puuöljyä ? Vastaa lainaamalla viestiä

Haulikosta pitäisi ottaa lakat pois tukeista ja öljytä tukki. Olen tähän astiset aseeni petsannut ennen öljyämistä. Tekisi mieli kokeilla pelkällä öljyllä ja jättää petsi kokonaan pois. Ongelmana on vaan, että ei tunnu mistään saavan tarpeeksi tummaa öljyä, joka värjäisi tukkia tummemmaksi. Pieniin haalentumiin olen käyttänyt Sateenkaari merkkistä paikkausöljyä, jossa on väriaine mukana. Petsaamisessa olen huomannut, että puun pinta on viimeisteltävä vähintään 800 hiomapaperilla, ennen petsausta, jotta pinnasta tulisi hyvä ( = puolikiiltävä), muuten petsi imeytyy liikaa ja "peittää puunsyyt". Tässä taas on ongelmana, että näin hieno pinta ei ime tarpeeksi öljyä. Tällöin tukkia suojaava ölykerros jää tosi ohueksi. Värjäävälle puuöljylle olisi käyttöä myös, mikäli aikoo laittaa esim vanhan 39:n tukin uuteen kuosiin. Niissä öljy on imeytetty noin 5mm syvyyteen tukkiin. Hämmästys on taattu, kun hioo vain pinnan ja vetäsee siihen vesipetsit. Onko kellään spriipetseistä kokemuksia ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 882
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 19.03.2005 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko kokeillut tuota: http://www.erakontti.fi/shop/index0.phtml
ja alareunasta tukkiöljyt, erikoistummalla luulis tulevan mukavan tumma, koivuisesta ilmapistoolinkahavstani tuli siistin ruskea tuolla tummalla. Entäs sävytetyt puuöljyt?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildgame
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 968
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa ja keski-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.03.2005 19:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro.
Koitapas tikkurilan osmo coloria ja sävy eebenpuu. kävele vaikka lähimpään maalikauppaan rimanpätkän kanssa ja pyydä näyte, ja joka kerros tummentaa.. löytyy kyllä parempia mm. monet petsit mutta tuo on tosi helppo vaha-käsittely... Sori kirjoitusvirheet ja ajatuskatkot
_________________
Respect the Game....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 20.03.2005 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo OSMO-COLOR on ihan hyvä aine moneen käyttöön mutta en kyllä laittaisi sitä aseen tukkiin. Se on aika tukevaa eikä imeydy kovin syvälle puuhun. Vaikka käyttäisi puun esikyllästämiseen väritöntä pohjavahaakin, niin värivahan levitys tasaiseksi kauniiksi kerrokseksi ilman ruiskua on helkkarin hankalaa.

Petsauksesta sen verran että jos haluaa väristä tasaisen, on puu ennen petsausta kasteltava ja hiottava sileäksi ainakin pariin otteeseen ennen varsinaista petsausta. Vesi nostaa puun syyt hyvin pystyyn jolloin ne on helppo hioa pois. Minulle on hyvin riittänyt siihen 320 hiomapaperi.

Itse olen tehnyt varsinaisen petsauksen seuraavalla tavalla: petsattava puupala (tässä tapauksessa aseen tukki) kastellaan kauttaaltaan pinnaltaan märäksi. Tämä siksi että petsi leviää siten tasaisemmin. Itse olen pitänyt tukkia koko petsaustoiminnon ajan hiljalleen juoksevan veden alla koko ajan käännellen ettei mikään paikka pääse kuivamaan. Samalla olen levittänyt väriä isolla pehmeällä siveltimellä. Ainakin oman aseeni tukki sai tällä tavoin pintaansa kauniin tasaisen punaruskean sävyn. Tukin tietysti täytyy em. käsittelyn jälkeen kuivaa huoneenlämmössä ainakin vuorokausi ennen öljyämistä.

Mikään ei tietysti estä kokeilemasta sävyttää tukkiöljyä vaikkapa pähkinäpetsillä. Itse käytän tukin pintaan DANIS OIL:lia, jossa itsessään on mukana häivähdys väriainetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
1hunter
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2005
Viestejä: 1142
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 21.03.2005 18:58    Viestin aihe: joo Vastaa lainaamalla viestiä

Birchwoodin Walnut Stain väriaineella saa tukista pähkinäpuunruskean ja todella tasaisesti värjäytyy. Litku on vesiliukoinen. Kivääriin uus tukki rustattiin ja tolla värjäsin sen ennen öljyämistä. Tuli kyllä tosi siisti. http://www.juhanisinisalo.fi/images/aineet/24123.jpg
Tuolta sinisalolta löytyy muitakin hyviä litkuja
Wink
_________________
Ampuminen on sitte herkkä laji
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.03.2005 19:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

suksi terva Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ysiysi



Liittynyt: 18 Hel 2005
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 23.03.2005 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Danish oil on ehdottomasti paras aine tukin pintakäsittelyyn, sitä saa valmiiksi sävytettynä ja se on tosi helppo levittää, siveltimellä reilu kerros ainetta pintaan, odota viisi minuuttia ja pyyhi liika pois. Useammalla levityskerralla saat tummemman sävyn. Kun pinta on kuivanut n.24 tuntia levitä Knife handle oilia filleri kerros ja anna kuivua tunti. Ota 0000 teräsvillaa ja kostuta se toisesta pullosta öljyllä ja hio sillä koko tukki.Kun olet hionut tukin kauttaaltaan pyyhi se kuivaksi. Sen jälkeen kiedo sormenpään ympärille nukkaamaton kangaspala, pudota siihen 2 tippaa filleriä ja 1 tippa öljyä ja kiillota sillä hangaten niin pitkään että tunnet sormenpäässä kuinka aine muuttuu nihkeäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tulikeppi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Hei 2004
Viestejä: 21

LähetäLähetetty: 14.04.2005 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite kun oon entisöinyt yhen haulikon perää, niin ostin siihen M.Tervosen Tukkiöljyä. Itellä se ei oo mitenkään tumman sävyistä, mutta on sen vaihtoehdoissa tummaakin väriä. Pitäs olla hyvää ainetta: tukki ei tarvi mitään muuta käsittelyä öljyn lisäksi.Sitä pitää vain tarpeeksi useasti imeyttää puuhun. Aika hidasta hommaa, mutta pitäs olla hyvä lopputulos. (myyjä ainaskin puhu siihen tyyliin Wink )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaDeK69
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 1256
Paikkakunta: Jyväskylän lähellä

LähetäLähetetty: 16.04.2005 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitääpä kokeilla tuota tuohon balalaikan etutukkiin.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9465

LähetäLähetetty: 20.04.2005 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tervaa ja pellavaöljyä (nykäsen mitalla sekoitettuna 50/60, ei tarkkaa kumminpäin!) tuli ainakin ukkopekan tukista turhankin hieno kun hioi huolella 400:taan, ja siitä 600:taan kosteena, anto kuivua viikon ja rupes tuputtamaan litkua sisään tyyliin aina kun kuivahtanut niin lisää. kun imeminen loppu, pyyhiskelee kuivaksi niin kauan kuin seosta tukista tihkuu, kun kunnolla kuivunut niin hienolla teräsvillalla hinkkaa koko tukin kauttaaltaan ja jatkaa hinkkaamista sileällä puupalikalla. lopuksi kevyt öljyäminen tai vahaus. hidasta ja turhauttavaa, mutta se kiilto ja ainakin koivutukin kuvioiden esiin tulo (on se pyökissäkin toiminut, pähkinässä en oo vielä testannut, vielä...) miellyttää... kovin tummahan siitä ei tule jos puulle hionut, mutta oliko M-39:sien tukit alun alkaenkaan tumman ruskeita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com