OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsastuksen turvallisuus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
flatazat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2011
Viestejä: 1460

LähetäLähetetty: 22.08.2011 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Päijänteellä oli tullu reikiäkin saappaisiin kun mökkiläinen(todennäkösesti tsadilainen) oli päättäny vähän roiskasta sorsaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 22.08.2011 22:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehtämiestenmies kirjoitti:
guest kirjoitti:
mehtämiestenmies kirjoitti:
ehkä sitten pitäisi huutaa meuhkata tai vaikka ampua takaisin, jotain tarviis tehä siinä tilanteessa eikä nyt jälkikäteen!!?


Mene itse huutelemään äijille jotka on huolissaan siitä, että kaljat loppuu. Nehän voi vaikka hermostua.


emt. nyt näyttää siltä että joko questista on tullut trolli tai sitten sen tunnuksen on joku viherpiipertäjä saanu käsiin...


Perustelehan vähän tätä trolli väitettä. Kuten sanottu olen metsästänyt samassa paikassa jo yli kymmenen vuotta joten tiedän kyllä missä sorsastajat yleensä ampuvat ja mihin suuntaan.


Viimeinen muokkaaja, guest pvm 22.08.2011 22:58, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtämiestenmies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Hei 2007
Viestejä: 379
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 22.08.2011 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllä mies uskaltaa mennä toiselle sanomaan olkoon sillä olutta tai vaikka vergiä kädet täynnä. Ainakin minä uskallan ja testannutkin sen joskus hirvimetällä. Jos kuitenkin tosissas tätä asiaa pohdit niin miks kummas mietit sitä että kiinnostaako viranomaisia, ilmeisesti sinä et ole lakia rikkonut?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 22.08.2011 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mehtämiestenmies kirjoitti:
No kyllä mies uskaltaa mennä toiselle sanomaan olkoon sillä olutta tai vaikka vergiä kädet täynnä. Ainakin minä uskallan ja testannutkin sen joskus hirvimetällä. Jos kuitenkin tosissas tätä asiaa pohdit niin miks kummas mietit sitä että kiinnostaako viranomaisia, ilmeisesti sinä et ole lakia rikkonut?


Minä vaan ihmettelen tätä metsästyskulttuurin muuttumista. Kun aloittelin kyseisessä paikassa oli vain metsästäjiä jotka tunsin eikä ongelmia ollut pikemminkin päinvastoin neuvoivat vielä mihin kohtaan kannattaa mennä, että saa sorsia. Nyt on tullut uutta porukkaa joka käyttäytyy aivan eri tavalla. Minä olen tottunut siihen, että toisiin metsästäjiin pidetään aika paljon välimatkaa mutta nykyisin asiat on kaiketi toisin. Minä kaipaan niitä vanhoja hyviä aikoja.


Viimeinen muokkaaja, guest pvm 23.08.2011 11:20, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tomppav
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Huh 2004
Viestejä: 477
Paikkakunta: koillis-savo

LähetäLähetetty: 23.08.2011 07:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karvasta kalkkia sai nieleskellä ja sitä niellään edelleen. Alotuksessa todella iäkäs mies ampua kajautti uimassa ollutta koiraani päähän, koiran uidessa miestä kohden. Telkkä kuulemma oli ollut. Tokihan se mustapäinen saksanseisoja telkkää muistuttaa, pusikonkin läpi. Koira onneksi on hengissä!! Ja toivon todella, että koira tuosta kuntoutuu entiselleen. Samoin toivon, että kenenkään ei tarvitse samaa kokea,ei metästäjän, koiran ku koiran omistajankaan!!
_________________
ei net yhettömissä ole...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JuusoJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Lok 2008
Viestejä: 216
Paikkakunta: Myyrmäki

LähetäLähetetty: 23.08.2011 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aikamoista !&%¤#.. Neutral

voimia koiralle toipumiseen ja isännälle!

ehkä sitä pitäis porukan täälläkin varmaan kohta myöntää, että jos tällaista sattuu (kaikkea mitä tässä porukka on nyt kertonut) ja siihen ei kohta oikeasti aleta metsästäjien keskuudessa puuttumaan niin on muuten ihan varmaa, että sitten siihen puuttuu ulkopuolinen taho..

turha niitä on sinne matonallekaan lakaista, joku ne sieltäkin kaivaa..

korjattaisiin meidän metsästäjien keskuudessa ne epäkohdat ja näytettäisiin ulospäin paljon järjestäytyneemmältä porukalta.. silloin olisi muuten paljon enemmän uskottavuuttakin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 23.08.2011 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En usko, että mikään ulkopuolinen taho puuttu sorsastajien toilailuun. Nauravat makeasti kun kuulevat mitä rannoilla tapahtuu. Tämä harmittaa enemmän sorsastajaa joka joutuu ikävään tilanteeseen toisten toilailun takia.

Eräskin sorsastaja paineli menemään keskellä muutamia kymmeniä metrejä leveää jokea/puroa minkä molemmilla puolilla oli ampujia. Minä en edes tiennyt, että siellä voi kahlata. Tämä aiheutti itsellenikin erikoisen tilanteen kun sorsa lensi minua kohti niin vähän ajan päästä kyseinen metsästäjä ilmestyi samasta suunnasta. Hän käytti niin erikoisia kulkureittejä, että oli mahdotonta arvata mistä kohtaa kaislikkoa mies milloinkin putkahti esiin. Näytti siltä, että hän kyllä noudatti nöyrästi toisten käskyjä mutta liikkui myös aika yllätävällä tavalla jota oli vaikea ennakoida.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jonas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Huh 2004
Viestejä: 139

LähetäLähetetty: 23.08.2011 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos guest tuo touhu on oikeasti syvältä sieltä niin eikö olisi aika ottaa asiaa puheeksi vaikkapa seuran kokouksessa? Puheenjohtajaa/ muuta seuran johtohenkilöstöä katsomaan mikä on tilanne sorsa aloituksessa ja toimintaa sen mukaan. Käsittääkseni selkeä vaaran aiheuttaminen on vähintään rangaistuksen arvoinen teko, ja jos samalle kaverille sattuu useasti niin myöskin peruste erottaa seurasta. Ja jos se oja on niin kapea että toiselle puolelle yltää ampumaan niin pakkoko se on mennä vastapäiselle puolelle ainakaan kohdalle? Noin niinkuin yleisesti kuulostaa siltä että teidän alueella alkaa olemaan liikaa porukkaa joten seuran kannattaisi ehkä koittaa luoda selkeitä pelisääntöjä aloituksen tiimoilta. Ja JuusoJ jo sen sanoikin, kyllä siihen alkaa kohta joku ulkopuolinen puuttumaan jos touhu on noin holtitonta kuin kuvailit. Meinaan sattuu vielä vahinko ja vihreänliiton propaganda koneisto hurraa.

TomppaV miten koiralle kävi? Itsellä on ollut noilla kaikista suosituimmilla alueilla tapana käyttää koiralla varsin nolon näköisiä huomioliivejä/pantoja. Viimevuonna oli koiralla sellainen vilkkuva ledivalo pannassa, laitoin sen vilkkumaan aina kun pistin koiran liikkeelle. On nimittäin eräänkin kerran käynyt tilanne jossa joku suhari tähtäilee koiraa ja minä karjun naama punaisena että " ÄLÄ SA*TAANA AMMU SE ON KOIRA!!" Veteen ampuminen pitäisi tietyillä sorsapaikoilla ihan oikeasti kieltää, ainakin aloituksen aikana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 23.08.2011 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kai minun täytyy ryhtyä neuvomaan toisia sorsastajia. Sad En kyllä tee sitä mielelläni luulis nyt jokaisen itsekin käsittävän. Mad Eihän niitä ikäviä tilanteita edes pääse syntymään jos ei mene liian lähelle toisia ampujia. Haulikkohan on todella vaarallinen vain läheltä ammuttaessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 23.08.2011 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

guest kirjoitti:
Kai minun täytyy ryhtyä neuvomaan toisia sorsastajia. Sad En kyllä tee sitä mielelläni luulis nyt jokaisen itsekin käsittävän. Mad Eihän niitä ikäviä tilanteita edes pääse syntymään jos ei mene liian lähelle toisia ampujia. Haulikkohan on todella vaarallinen vain läheltä ammuttaessa.


Tottakai pitää neuvoa sekä ohjata ja vielä oikeinkin mielellään.. Mitä nuorempaa/kokemattomampaa sakkia näet liikkeellä niin sitä suuremmalla syyllä pitää ohjeistaa.. Siks tässä kait ollaanki menossa päin honkia asenteiden ja käytöksen suhteen kun roolimallit puuttuu tai sitten ne on juur sellasia sikailijoita.. Kyl Pitäis jokaisen vastuuntuntoisen metsästäjän nähdä hiukan vaivaa ja uhrata aikaa siihen että valistaa/ohjaa kokemattomampia parempaan käyttäytymiseen ja toimintaan..
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 23.08.2011 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä minulla on nyt riittävästi uskottavuutta toisiakin neuvomaan kun olen ampunut paljon huteja. Aloittelijana osuin niin hyvin, että minulla ei ollut lainkaan uskottavuutta. Hyvällä tuurilla olen kyllä onnistunut suuntamaan aseeni piipun aina sellaiseen suuntaan jossa ei ole ollut toisia metsästäjiä, vaikka ne ovat tehneet sen erittäin vaikeaksi. Tästä onkin tullut nyt tärkein asia josta olen ylpeä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mercury
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Kes 2010
Viestejä: 487
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.08.2011 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meillä taas käytiin niin että meidän passin edessä oleville kuville yritettiin ampua 50 metrin päästä, leton toiselta puolelta.. haulit otti vedestä kimmokkeen ja suhisivat suoraan kaveria naamaan Shocked

onni onnettomuudessa ettei mitään pahempia ruhjeita tullut.. silmät oli kyllä vaarassa!!
_________________
joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 23.08.2011 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harmittavaa tuo, ettei osaa kiinnosta pätkääkään turvallisuus. Tärkeämpää kuin oma/naapuripassin metsästäjän/koiran turvallisuus on oman pakasteen täyttöaste. Omalle kohdalle ei tällä kertaa sattunut mitään. Eräs kuppikunta naureskeli, ettei sorsat tuu lähellekään kun koiralla on huomioliivi ruohikossa kahlatessa päällä. Itse vastasin tyynesti, että mieluummin olen saamati yhtään sorsaa kuin ammutan koirani jollakin töhöröllä. Kaikki sorsat, jotka olivat tulemaan päin myöskin tulivat huolimatta liivistä tai siitä, ettei koira edes aina pysynyt paikoillaan lähestymiskiidossa.

Yhdet haulit sain niskaan, mutta ne tuli "turvallisesti" taivaalta päin. Näitä nyt tulee joka vuosi, muttei noilla niin väliä, jos matkaa > 200m ja ampumakulma selkeästi yläviistoon. Ite en kyllä tykkää ampua edes noille holleille, muttei se aiheuta mitään huutoreaktioita. Toki huonolla tuurilla silmät voi tuostakin kärsiä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
guest
Banned


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 1813

LähetäLähetetty: 23.08.2011 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Harmittavaa tuo, ettei osaa kiinnosta pätkääkään turvallisuus. Tärkeämpää kuin oma/naapuripassin metsästäjän/koiran turvallisuus on oman pakasteen täyttöaste. Omalle kohdalle ei tällä kertaa sattunut mitään. Eräs kuppikunta naureskeli, ettei sorsat tuu lähellekään kun koiralla on huomioliivi ruohikossa kahlatessa päällä. Itse vastasin tyynesti, että mieluummin olen saamati yhtään sorsaa kuin ammutan koirani jollakin töhöröllä. Kaikki sorsat, jotka olivat tulemaan päin myöskin tulivat huolimatta liivistä tai siitä, ettei koira edes aina pysynyt paikoillaan lähestymiskiidossa.

Yhdet haulit sain niskaan, mutta ne tuli "turvallisesti" taivaalta päin. Näitä nyt tulee joka vuosi, muttei noilla niin väliä, jos matkaa > 200m ja ampumakulma selkeästi yläviistoon. Ite en kyllä tykkää ampua edes noille holleille, muttei se aiheuta mitään huutoreaktioita. Toki huonolla tuurilla silmät voi tuostakin kärsiä...


Aika pitkä matka tuo 200 metriäkin. Jos ammutaan kohti normaalilta haulikkohollilta ja vielä matalalla lentävää sorsaa niin minulla alkaa pinna kiristyä. Ainoa selitys on ettei ollut sektorissa mutta miksi sorsa putosi niin lähelle sitä kohtaa jossa meikäläinen oli. Ettei vaan ollu sektorissa mutta meikäläinen oli kakat pöksyissä maastoutuneena turpeiden välissä kun näin sorsan lentävän matalalla ja arvasin, että ampuuhan tuo.

Tämän takia pitää olla tarkkana kun täytyy huomoida kaikki toisienkin ampumapaikoille tulevat sorsat. Jos molemmat ampuu voi käydä jopa niin kuin Helismaan laulussa, että sorsa ei saa osumaa mutta kaksi sorsastajaa kyllä. Kaiketi nämä tapaukset ovat sitä mieltä, että haulikko ei ole ihmiselle vaarallinen normaalillta haulikkohollilta ammuttaessa.

Jos jotain sattuu niin tälläiset tyypit eivät myönnä mitään se on varmaa. Millähän minäkin pystyn edes todistamaan mitään jos olen yksin ja vastapuolella on monta metsästäjää. Huonoimmassa tapauksessa ei pysty edes tunnistamaan ampujaa jos haulit osuvat silmiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtään
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Tam 2009
Viestejä: 1385

LähetäLähetetty: 23.08.2011 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011082314249098_uu.shtml

Myös itseään voi ampua, eikä varmaan ole mukavaa elellä edes yhtä varmasta köyhempänä, saatikka jos olisi mennyt koko jalkaterä.


Mutta toki sorsametsällä yleensä suht turvallista on, vaikkapa verrattuna kadulla kulkemiseen Tripolin kaduilla tällä hetkellä.
Oikein jännittää että koskahan joku juhlijoista pamauttaa viereisen kaverin suorassa tv-lähetyksessä.
Tippuvia luotejakin saa vähän varoa, onneksi sentään ampuvat useimmiten suoraan ylöspäin, ettei roikuista ole niin pelkoa.

Kyllä tärkeää on seuran kokouksissa kerrata kaikille miten turvallisesti asetutaan sorsastuksessa hyville paikoille.
Jos maastossa ei joku niin tee, niin kohteliaasti mennään sopimaan siitä että jompikumpi siirtyy, tai ainakin tiukasti pitäytyvät tähtäämästä toisen porukan suuntaan, mikäli matkaa on vähän. Kyllä tälläisessä asiassa pitäisi uskaltaa kanssametsästäjälle sentään puhua, oli tällä sitten kädessä kaljatölkki tai viinapullo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com