OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pyy
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 75, 76, 77  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 08.10.2011 11:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
minusta ne tulee vähintään yhtä villinä tai paremminkin pillille heti alkukaudesta.
Omat kokemukset ovat kyllä samansuuntaisia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 08.10.2011 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samat on munkin fiilikset asiasta.Alkukaudesta ei tarvinnut kun kävellä metsään ja viheltää muutaman kerran niin oli jo harmaa höyhenkasa tuijottamassa muutaman metrin päässä, että kukas se sielä Wink.

Tänäänkin tuli käytyä istuskelemassa ja pyitä oli hyvin.Tälläkertaa vastailivat jossain välissä oikeinkin hyvin, mutta eivät tulleet lähemmäs sitten millään.Koitin lähteä lähestymään niitä, mutta metsänpohja oli aika risukkoista ja ilman kovaa rapinaa ei lähemmäs päässyt.
Välillä vihellyksiä kuului joka suunnasta, mutta lähempää tuttavuutta ne ei halunnu tehdä.
Joskus tuntuu, että pyy kyllä tietää eron aidon linnun ja pillityksen välillä, mutta tulee silti katsomaan mikä sielä mölyää Laughing .Tämä perustuu siihen huomioon, että kun pyy itse viheltää, kuuluu usein muualtakin heti toisten pyiden viheltelyä, mutta kun itse viheltää niin se yksi vastaa tai ei kukaan.En tiedä sitten onko mitään totuutta tuossa päätelmässä. Rolling Eyes.

Tuli muuten ostettua se metallinen pilli ja tuntuu olevan kyllä loistava.Ääntä ei aidosta tunnista jos osaa pillittää.Viheltelettekö muuten perinteisellä tyylillä, eli kaksi pitkää ja muutama lyhyt perään?Itse aluksi pillittelin noin, mutta kyllä ne oikeat pyyt pakkaa viheltämään paljon monimutkaisemmin kun yleensä neuvotaan joissain jutuissa.
Parhaiten tietysti oppii kun kuuntelee pyitä ja yrittää matkia.Sanotaanko, että aika iso ero on jo siinä miten alkukaudesta viheltelin ja miten nyt.Aikaisempaa kokemusta kun ei juuri hommasta ollu. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 08.10.2011 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulle on jäänyt sellainen fiilis että ne pyytkin viheltävät vähän eritavalla paikasta ja kaudesta riippuen. Mut että kun viheltää samaan koroon, niinko pyypillit yleensä tekee, niin pyy enemmän tai vähemmän kiinnostuu.

Tuo sitten, että koska ja miten ne reagoi pilliin, onkin sitten ihan tuurissaan. Tuulinen päivä on kyllä yks pentele.. monasti tuntuu että eivät tyynenä iltanakaan vastaile jos päivä on ollut tuulinen. Ja toisaalta, alkukaudesta ja paikasta riippuen, vastailevat tai ainakin reagoivat siiveniskuilla heti jos sopivassa paikassa puhaltelee.

Että ihan hulluks noiden otusten kanssa tulee, kun ei tiedä mikä/missä/koska/miksi.. No, huomenna se on taas katteltava päivän ohessa että mitä ne otukset tuumii menosta.

Loppuviimeks oikeasti haasteellista ja hauskaa jahtia, toisin kuin joku teeri aamulennolta.
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Röllerö
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 34
Paikkakunta: Liminka

LähetäLähetetty: 09.10.2011 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en ole omilla pyypaikoilla huomannut kovin radikaalia muutosta alkukauden ja loppukauden välillä, mutta sääolot tuntuvat kyllä vaikuttavan paljon enemmän. Tuulisena tai "sateentuhnuisena" päivänä ei pyy tahdo tulla pillille. Vastailevat kyllä harvakseltaan puista jonkun matkan päästä, mutta eivät tule haastamaan tunkeilijaa sen lähempää. Paras keli omien havaintojen perusteella on ollut kuulas aamu, eli kirkas taivas, tyyntä ja pikku pakkanen kenties.
Monesti olen ajoittanut pillityksen aamupäivälle, kun on ensin makoiltu teerisuolla aamu ja siitä sitten aamukahvin jälkeen on siirrytty pyypaikoille. Pillittelyn jälkeen on ollut mukavaa lähteä kuljeksimaan metsään, kun aurinko on ehtinyt sulattaa kuuran ja se monille liiankin tuttu rouske saappaan alla on hieman vaiennut.. Vielä kun pyy ja metso elävät samoilla alueilla, niin tällainen jaottelu on monesti tuottanut hyvinkin mielenkiintoisia jahtipäiviä. Vaan eipä siitä sen enempää, ettei mene oftopiikin puolelle. Wink

Pillittely on siis minulla toiminut parhaiten kirkkaina, tyyninä aamupäivinä ja pillinä on toiminut perinteinen Hubertuksen (?) teräspilli. Tosin viimemainittuun en ole täysin tyytyväinen, sillä se pentele tahtoo tukkeutua syljestä turhan helposti. Onko foorumilaisilla jo kokemuksia siitä uudesta muovipillistä, jota ainakin houkutuspillit.net myy? Siinä kehutaan, ettei mene tukkoon.. Onkohan kovemman hintansa väärti? Tietysti aito puritaani tekee itse pillin metton sulasta, mutta minä kun en sitä osaa, niin olen joutunut tyytymään ostovehkeisiin.. Onpa kaapissa sellainen säädettävä muutaman euron metallipillikin, mutta se meni ensikokeilun jälkeen lasten lelulaariin. Valitettavasti pillirintamallakin halpa ja hyvä kampe ovat useimmiten eri pakkauksissa.

Joku tuossa aikaisemmin mainitsi, että pyy oli tullut 10 metriin, mutta ei voinut ampua, koska oli vain haulikko mukana. Question Itse olen ampunut lähes kaikki pyyni 5-15 metriin haulikolla. Olen aina katsonut passipaikan jonkun sopivan kuusen alaoksien suojasta, josta on voinut rauhassa sihtailla piippua pitkin ja ampua pyytä mahdollisuuksien mukaan päähän. Hyvin harvassa ovat ne kerrat, kun olisi täkkälihoille isompaa vahinkoa tapahtunut, joten reippaasti vaan haulia päin näköä! Ja hauleina samat 3.5 milliset, jotka sopivat omalle aseelleni hyvin ja ovat piipussa kaikelle riistalle kyyhkysenpyynnin jälkeen. (Poislukien sorsastus, tietenkin.. Wink ) Joskus pillitellessä olen miettinyt, että toimisiko houkutuskuva huonommalla säällä arastelevalle pyylle? Jos olisi vaikka aiemmin ammuttu pyy, tai ihan tarkoitusta varten tehty kaave ja asettelisi sen parin metrin päähän sopivan mättään päälle? Silloin pyy näkisi oksalta, että tuolla se uhittelija on ja saattaisi ärhäkämmin tulla lähelle. Onko kukaan kokeillut moista?

On se vain mielenkiintoinen jahtimuoto. Vaikka pyy on kooltansa pieni, on sen liha monen mielestä yksi parhaita riistalinnuista, joka kyllä kompensoi pienen koon. Pillitys on ainakin minun kohdallani ollut äärimmäisen koukuttavaa ja vaikka olen sitä kaksikymmentä vuotta harrastanut, saa siitä yhä poikamaisen innostuksen ja edelleen pyyn metkuista oppii uutta joka kerralla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 09.10.2011 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi kummassa pyylle noinkin isoja hauleja ? Omat kokemukseni ovat aiheuttaneet sen että, osittain juurikin lyhyistä ampumamatkoista johtuen, käytän pyylle nykyisin nro 6 -hauleja. Samoin piipun suppeuden pyrin valitsemaan aika avaraksi (vähintään puolikkaaksi) toki ampumahollin peitteisyydestä riippuen.

Haulikoko sinänsä ei pitäisi olla se merkittävä tekijä aseen käyntikuvion tasaisuudessa vaan syyt siihen löytyvät muualta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 09.10.2011 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joudun taas omalta osaltani listaamaan samat perustelut, jotka tällä foorumilla on monessa ketjussa, mutta menköön vielä.

Ite ammun pyyt kans suurilla hauleilla, 3,25 tai 3,5 milliset on tänä syksynä ollu piipussa. Syynä nimenomaan lyhyet ampumamatkat. Jos täräyttää vaikka 10 metriin 2,7 tai 2,5 millisellä, joka normaalisti olisi "sopiva", on pyy varsin ikävää möyhyä johtuen lukuisista osumista. 3,5 millisellä on tuolta matkalla sopivasti pari reikää ja lintu yhtä kuollut. Tänä(kään) syksynä ei ole yksikään ammuttu pyy karannut suurien haulien takia. Syötävää on sen sijaan jäänyt, huolimatta siitä, että ne on enimmäkseen ammuttu kymppiin tai allekin.

Lyhyesti sanoen: suuria hauleja käytän lyhyen ampumamatkan takia, koska supistuksia en voi vaihtaa omassa vanhassa rinnakkaispiippuisessa. Ja näin jälki on monin verroin siistimpää, kuin pienillä hauleilla.

Kovin kauas taas tuolla yhdistelmällä ei huoli ampua, normi 35 metriä alkaisi olla tiukallakin supistuksella jo varmaankin tuurissaan, mutta toisaaltapa sinne ei pillittäessä tarvikaan ampua, kun menee tavallisesti lähitaisteluksi.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eräjormeliini
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Syy 2011
Viestejä: 334
Paikkakunta: P- Savo

LähetäLähetetty: 09.10.2011 12:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

deadline kirjoitti:
Joudun taas omalta osaltani listaamaan samat perustelut, jotka tällä foorumilla on monessa ketjussa, mutta menköön vielä.

Ite ammun pyyt kans suurilla hauleilla, 3,25 tai 3,5 milliset on tänä syksynä ollu piipussa. Syynä nimenomaan lyhyet ampumamatkat. Jos täräyttää vaikka 10 metriin 2,7 tai 2,5 millisellä, joka normaalisti olisi "sopiva", on pyy varsin ikävää möyhyä johtuen lukuisista osumista. 3,5 millisellä on tuolta matkalla sopivasti pari reikää ja lintu yhtä kuollut. Tänä(kään) syksynä ei ole yksikään ammuttu pyy karannut suurien haulien takia. Syötävää on sen sijaan jäänyt, huolimatta siitä, että ne on enimmäkseen ammuttu kymppiin tai allekin.

Lyhyesti sanoen: suuria hauleja käytän lyhyen ampumamatkan takia, koska supistuksia en voi vaihtaa omassa vanhassa rinnakkaispiippuisessa. Ja näin jälki on monin verroin siistimpää, kuin pienillä hauleilla.

Kovin kauas taas tuolla yhdistelmällä ei huoli ampua, normi 35 metriä alkaisi olla tiukallakin supistuksella jo varmaankin tuurissaan, mutta toisaaltapa sinne ei pillittäessä tarvikaan ampua, kun menee tavallisesti lähitaisteluksi.


paitsi että hauliparvi ei kymmenessä metrissä kerkeä levitä hirviästi varsinkaan isoimmilla hauleilla. Pienemmät leviää nopeammin. Toisaalta pyy on niin pieni lintu, että tällä ei niinkään ole merkitystä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 09.10.2011 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta on ihan sen verran, että tiedän, että suurihaulinen panos kyllä aukeaa sopivasti puolisuppeasta kymppiin ammuskeltuna. Ja kyseessähän todellakin on erittäin pieni lintu, että jos sitä joutuisi vähänkään kauemmas ampumaan, pitäisi haulikokoa pienentää saadakseen edes jonkinmoisen peiton.

Tämä toimii mulla, ja syynä on tosiaan se, että en viiti muutenkin pienestä pyystä kaivella jauhelihoja mättääseen pienillä hauleilla ampumisen jälkeen.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 09.10.2011 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Lyhyesti sanoen: suuria hauleja käytän lyhyen ampumamatkan takia, koska supistuksia en voi vaihtaa omassa vanhassa rinnakkaispiippuisessa. Ja näin jälki on monin verroin siistimpää, kuin pienillä hauleilla.
Olen kokeillut tuota omalla Sauerillani (1/1 ja 1/2) ja seurauksena on ollut aika rikkinäinen lintu. Em. syystä olenkin vaihtanut sellaiseen patruunaan jossa on huopatulppa, pienet haulit ja kevyt haulilataus. Myös skeet-patruuna näyttäisi lyhyillä matkoilla toimivan hyvin pyylle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 09.10.2011 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku kevyempi lataus pieniä hauleja voisi tosiaan olla ihan paikallaan, mutta toisaalta sitten joutuis jättämään paikalle pölähtävät teeret ja metsot ampumatta. (<-- pölähdys toki on epätodennäköistä, mutta mahdollista, esim. teeripassissa pillitellessä).

Omassa täys/puoli -supisteisessa jälki on siistiä, mutta tehokasta. Kun vain jättää ne parinkympin päälle olevat kokeilematta, alkaa mennä kuvio auttamatta tehottomaksi noin pienelle otukselle. Toisaalta, kuten todettua, pillityksessä tuo ei tavallisesti ole mikään ongelma.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mar.com
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Syy 2011
Viestejä: 23

LähetäLähetetty: 09.10.2011 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin tänään pillittämässä ja yhden pyyn sain pillille tulemaan. Ilma oli kirkas ja tuuleton ja pieni pakkanen. Heti kun aloin pillittämään niin kuulin kun yksi pyy alkoi lähestyä. Ei tarvinut montaa kertaa puhaltaa kun lensi ohi ja jäi lähelle puuhun tarkkailemaan. Sain ammuttua mutta eipä siitä jäänyt syömistä. Meni tohjoksi koko lintu. Hauleina 3.00 mm ja etäisyys noin 15m. Ammuin vahingossa vielä suppeammalla piipulla. Yleensä ammun väljemmän ensin. Olen kyllä huomannut että suuremmilla hauleilla lintu ei vahingoitu niin pahoin. Tai sitten en vain ole osunut kunnolla. Nyt oli kyllä napakymppi kun pölähtikin niin komiasti. Pitää joku päivä käydä testaamassa panoksia että minkälaista haulikuviota ne tekee. Jos olis vaikka panoksissa vikaa.

Olen jo muutaman pyyn raskinut jättää ampumattakin kun ovat liian helposti tulleet pillille. Välillä ei ole tarvinnut kuin kävellä mettään niin heti pölähtää utelias yksilö vahtaamaan. Niitä on mukava seurata kun ne juoksevat oksaa pitkin.

OFFTOPIC: Löytyykö netistä esittelyvideota teeripilleille? Eilen etsin mutta en löytänyt mistään. Kiitos ja anteeksi. Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
erajore
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2007
Viestejä: 608
Paikkakunta: Hämeessä

LähetäLähetetty: 09.10.2011 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen aamulla menin eräälle mäelle puhaltelemaan. No ei tarvinnut kun autosta nousta, ja heti jo pyy viserteli. No siirryin paikalle, aloin vastailemaan ja pörinä alkoi. Laskin neljä pyytä ja niistä yks oli naaras. No ajattelin, että helppo homma Wink No ei ollut kyllä helppoa hommaa olleenkaan Laughing Semmoset puoltoista tuntia niiden kanssa sekoilin, mutta aina ne lens jonkun näreen taakse ja pällistelivät siellä ikuisuuden. Yhdessä vaiheessa molemmilla sivuilla, sekä edessä ja takana oli pyy.

No lopulta meni hermot ja lähdin hiipimään lähemmäs. Kaikkihan tietää miten siinä kävi, pari pyytä siiville. Yks hölmömpi yksilö kuitenkin nousi vaan maasta viereiseen puuhun ja blam. Ei oo kyllä näin vaikeaa tilannetta ollu pitkään aikaan.

Äskösestä riemastuneena meinasin vielä yhden ottaa. Ja pyy sieltä tulikin 50m päähän yhteen koivuun, mutta tällä linnulla ei ollut mitään kinnostusta pilliä kohtaan, vaan alkoi syömään koivun urpuja.
Välillä vastaili, mutta sinne se sitten jäi.


Tänään olin vaan kävelemässä ilman pilliä ja pari pyytä karkkos siitä edestä.
No lähdin niitä hiipimään ja parin karkkon jälkeen toinen niistä jäi puun latvaan istumaan...

_________________
Blop
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 09.10.2011 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta patruunakeskustelusta: arviolta 15 pyytä olen nyt ampunut 32g 2,7mm latauksella eikä yhdestäkään pyystä ole tullut jauhelihaa, lataus voisi olla ehkä vieläkin kevyempi, luokkaa 28g-30g tuolla haulikoolla.
Omakohtaisiin kokemuksiin pohjaten sanoisin että latauksen haulikuorma ratkaisee enemmän kuin käytettävän haulin halkaisija.
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Röllerö
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 34
Paikkakunta: Liminka

LähetäLähetetty: 09.10.2011 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaankin kaikilla patruunoilla tulee jauhelihaa, jos liian läheltä ampuu keskelle lintua, haulien koosta riippumatta. Yleisesti ottaen pyyn kokoiselle linnulle sopii parhaiten pienet haulit, etenkin jos ammutaan pomppuun tai yleensäkin ns. normi haulikkoholleille. Kauemmaksi ammuttaessa alkaa isommilla hauleilla kuvio väkisinkin käymään pyylle harvaksi ja silloin ilman muuta pienemmät haulit toimivat varmemmin. Itselläni on ollut isommat haulit lähinnä siksi, että ei tarvitse vaihdella panoksia tilanteiden mukaan, kun kuitenkin silloin tällöin sattuu metsojakin matkalle samoissa metsissä. Onpa pari kertaa sattunut metsopoika romauttamaan puunoksalle haulikkohollille, kun olen ollut pyytä pillittämässä.
Saattaahan se metsokin jäädä pienillä hauleilla, mutta todennäköisempää se on vähän isommilla hauleilla, jotka ko. aseessa antavat hyvän kuvion. Pyy tippuu varmasti, kun läheltä ampuu päähän, hauleista riippumatta. Useimmiten olen pillittämäni pyyt ampunut matkoille 5-15m, joten siitä syystä olen päätynyt tällaiseen kompromissiratkaisuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
henq
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 73
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.10.2011 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noin vartin pillittelyn tulosta, etsimiseen meni tunteroinen.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 58, 59, 60 ... 75, 76, 77  Seuraava
Sivu 59 Yht. 77

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com