OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Maaliskuussa Inariin riekkojahtiin
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 20.01.2012 10:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pete. kirjoitti:
Raatokärpänen kirjoitti:
Olen ihmetelly tuota lumikenkää, mihin, milloin ja kuka sitä tarviii?


Minä. Sitten kun joku keksii sukset, joiden kanssa ei tarvitse sauvoja ja haulikko kulkee kädessä koko ajan ampumavalmiina, niin sitten vaihdan suksiin.

Miksei lumikengät?


Ooksie paljonkin mettästelly riekkoja ns. pomppupyyntinä kevään lumikelillä?
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tahaton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Elo 2008
Viestejä: 1022
Paikkakunta: tunturien yöpuoli

LähetäLähetetty: 20.01.2012 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilmeisesti lumikengät ja sukset on joku Jumala luonut aikojen alussa, mutta Suomalaiset sai valita ensin.
Tai sitten lumikengät on kehitelty siellä, missä ei oikein kasva puita, meillähän sitä on yllin kyllin suksitarpeiksi asti.

Minulla keväinen riekonpyynti on aina tapahtunut ansoilla ja pienoiskiväärillä, yleensä yhtä aikaa. Olen nimittäin kokenut vaikeaksi lähestyä riekkoa haulikkohollille suksien kanssa, tahtovat pirulaiset hyppiä siivilleen kovin aikaisin kun kuulevat sen metelin. En tiedä auttaisiko seisoja asiaa, pohjanpystykorva ainakin pahentaa tilannetta. Ehkäpä joku Australian paimenkoira, joka ajaa lauman isäntää kohti olisi parempi apu. Smile
_________________
loputon suo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 20.01.2012 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tahaton kirjoitti:
Olen nimittäin kokenut vaikeaksi lähestyä riekkoa haulikkohollille suksien kanssa, tahtovat pirulaiset hyppiä siivilleen kovin aikaisin kun kuulevat sen metelin. En tiedä auttaisiko seisoja asiaa, pohjanpystykorva ainakin pahentaa tilannetta. Ehkäpä joku Australian paimenkoira, joka ajaa lauman isäntää kohti olisi parempi apu. Smile


Tätäpä juuri itsekin ihmettelin ja siksi kysyin lumikenkämieheltä. Seisojallekaan kevätlintu (paitsi kun alkaa jo pukata soidinkiimaa päälle) ei mikään helppo tapaus ole, mutta hyvä koira saa kyllä varsinkin yksittäiset linnut ja pienemmät porukat painettua. Parvien kanssa on aika epätoivoista.

Kun kevätaurinko oikein löllöttää paistaa etelärinteiden pälviin, niin iltapäivällä liikkuva koiraton mieskin voi torkkuvan riekon haulipyssyllä lättää.

Jonkun kerran olen lumikenkiä kevätpyynnissä kokeillut ja on se vaan tuskaisen hidasta suksiin verrattuna.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 20.01.2012 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jonkin verran on tullut hiihdeltyä riekkojen perässä, ilman koiraa. Haulikko kädessä, sauvat toisessa, piekkari selässä. Jyrkissä nousuissa sitten haulikkokin selkään ja sauvat molempiin käsiin. Enemmän olen saanut haulikolla, kuin piekkarilla. Ehkä olen niin puusilmä, etten näe lintuja riittävän ajoissa. Mutta lähtevät kyllä joskus kaukaakin. Usein iltapäivällä, auringon paitaessa matalalta selän takaa (reittisuunnittelussa huomioitava seikka!), erottuvat riekot hangen päältä kirkkaampina valkoisina palloina (hanki on jo sinertävää), silloin niitä saattaa päästä helpommin maahankin ampumaan.

Lumikenkiä kokeilin joskus mitälie kymmenisen vuotta sitten, mutta siitä ei tullut kerrassaan mitään niissä lumioloissa. Painuivat syvälle, vaikka olivatkin suht hyvänkokoiset ja muutenkin laatupelit, Tubbsit merkiltään. Niitä sai sitten vuoron perään kiskoa syvyyksistä. Pian pyörsin takaisin kämpälle, vaihdoin 280 senttiset Lahdenperät, ja taas maistui meno. Keli oli sikäli upottava, että kaverin 230 senttisillä Järvisillä meni polvia myöten, Lahdenperillä n nilkkasyvyydellä. Ero ilmeni juuri siinä kelissä melkoisena, vaikka kutakuinkin samanpainoisia sällejä oltiin, n 80 kg plus kamat. Vaihdoinkin reissun jälkeen lumikengät 280 Järvisiin, Lahdenperät olivat isäukolta lainassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mar-rik
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Kes 2010
Viestejä: 50
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 21.01.2012 18:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jatketaan aluksi tätä ilonpilaajan tyyliäni. Eli onko enää maaliskuussa mitään järkevää syytä lähteä riekonpyyntiin jos tosissaan haluaa saalista. Maaliskuiset linnut näet ovat niitä jo lähes talvesta selvinneitä pesimäikäisiä ja osin jo pariutuneitakin yksilöitä jotka huolehtivat seuraavan pesimäkauden tuotosta !? Sinänsä hiihtely maaliskuisessa ylälapissa on sielua hivelevää puuhaa ilman pyssyäkin. Ja jos koira on mukana niin on todellakin syytä välttää niitä tunturiseutuja missä kyseiseen vuodenaikaan porot palkivat. Poronhoitajien suhtautuminen seisoviin koiriin on aika kriittinen.
No hiukan toiseltakin kantilta: Inari ja erityisesti Utsjoki eivät ole läheskään Suomen lumisimpia alueita. Esim tällä hetkellä lunta on n 35cm! 250 pitkät uudet optigrip-karhut ovat paras mahdollinen valinta riekkojen ja maisemien perässä hiihtäjille. Kelit ja hangen kantavuus voivat vaihdella lujasti, esim vuosisitten maaliskuussa koivikoissa pehmeää läpiupottavaa lunta 80 cm. Päivisin aurinko jo lämmittää. yöllä voi helposti olla -30 C.
Talviterveisin, Inarissa vasta 26 vuotta asuneena !!
_________________
metsäläinen


Viimeinen muokkaaja, mar-rik pvm 24.01.2012 13:51, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 21.01.2012 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eli onko enää maaliskuussa mitään järkevää syytä lähteä riekonpyyntiin jos tosissaan haluaa saalista.


Ei. Terapiaa se ennemminkin on, mutta onhan se mukava jos jonku pöljimmän linnu sattuu saamaan. Mukavahan siellä kevääseen heräävässä tunturissa on hiihdellä. Porojen kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia ja eihän ylipäätään pidä poronhoitoalueella edes jahdata jos koiraa ei saa porovapaaksi.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Raatokärpänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 22.01.2012 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi: Ën harrasta pomppuja. Seisovalla koiralla mennään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pete.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2011
Viestejä: 176
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 23.01.2012 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Zamora kirjoitti:
Toki voisi Petelle tehä tiukkaa, niin kuin sanoin, se on hiihtäjästä kiinni Wink

E: ja voitelusta Smile


Aijaa...Tunnet kyllä sitten mut paremmin kun minä itse Wink. Helpottaa kun on näin tietävää ja tuntevaa asiantuntijaa paikalla niin ei tarvitse itse miettiä kun toinen kertoo faktat mun fysiikasta Wink (ei herneitä Zamora)

Rastinsahi kirjoitti:
Pete. kirjoitti:
Raatokärpänen kirjoitti:
Olen ihmetelly tuota lumikenkää, mihin, milloin ja kuka sitä tarviii?


Minä. Sitten kun joku keksii sukset, joiden kanssa ei tarvitse sauvoja ja haulikko kulkee kädessä koko ajan ampumavalmiina, niin sitten vaihdan suksiin.

Miksei lumikengät?


Ooksie paljonkin mettästelly riekkoja ns. pomppupyyntinä kevään lumikelillä?


En keväällä, enkä riekkoja. Pointti oli vaan se, (kun joku ei nyt ymmärrä Wink ), että olen itselleni valinnut lumikengät SYYSTÄ ETTÄ: haulikkoa pystyisi pitämään käsissä, ampumavalmiudessa koko ajan, kiväärin kulkiessa selässä. Tämä tyylihän on aika hankala jos mennään suksilla? Eikö vaan? (Jospa nyt valot syttyis) Idea

JA sitten kun tosiaan koiraa ei ole, että pitää ihan itse etsiä linnut, kun kukaan ei tee sitä mun puolesta, niin entistä enemmän pitää olla koko ajan valmiina jos tilanne tulee. Tästäkin syystä valitsin lumikengät.

Juuri tultiin Gällivaarasta lumikenkäilemästä niin hyvin kantoi kengät 100kg+varusteet miestä metsässä. Toistakymmentä kilometriä/päivä...

Tai sitten tässäkin tapauksessa assumption is the mother of all fuckups ja olen käsittänyt metsäsuksien ominaisuudet aivan väärin. Tai sitten voisiko ajatella, että joku tykkää tästä ja joku tuosta, että ehkäpä sitä oikeata vastausta ei tähän ole...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 03.02.2012 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jellona/SKB kirjoitti:
Mihin päin Inaria olette menossa? Etelä-Inarista voitte vuokrata ainakin Kiilopään eräkeskukselta viikoksi juuri sellaiset sukset kuin tarvitsette. Itse olen käynyt Kutturassa ja Kaamasessa. Ne on ainakin kovin puuvaltaisia alueita. Ainakin niiltä osin kuin ovat helposti tavoitettavissa teiltä.


Moi

Me mennään Karigasniemelle.. ja kiitos tiedoista Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2376
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 04.02.2012 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka Lapissa on kaikki suurta ja laajaa, niin Karigasniemi jää kyllä jo Utsjoen puolelle Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 04.02.2012 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilanteet muuttuu Wink viimeksi oltiin Kaamasessa ja Karigasniemellä.
Nyt päätettiin mennäkin koko ajaksi Karigasniemelle kun lapissa on kaikki niin suurta ja laajaa niin parempi olla yhdessä paikassa ettei eksy Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 04.02.2012 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nyt olis hyvät kapakkakelit, löytynee joku kuppila Karigasniemeltäki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
suikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2005
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 05.02.2012 17:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo eikös aina ole hyvä kapakka keli? Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mar-rik
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Kes 2010
Viestejä: 50
Paikkakunta: Inari

LähetäLähetetty: 05.02.2012 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Karigasniemeltä löytyy todellakin ympärivuotisesti vain yks ko "kuppila" !
Nyt ajattelin olla vähän positiivisempi kevättalvisen riekonpyynnin suhteen kuin yleensä , vaikka en todellakaan ymmärrä miksi riekkoja enää siihen aikaan talvesta pitäisi pyytää!!? Niin se positivinen puoli : olin vasta Muotkalla muutaman päivän ja totesin valkoisia kanoja alueella varsin paljon. Niinpä luontaisilla pedoilla (joihin ihminen ei kuulua) on paremmat olot kuin vuosiin . Uskon kuitenkin riekkokannan olevan edelleen nousussa ja olevan seuravan pesintäkauden jälkeen varsin hyvä. Jyrsijöiden odotettavissa oleva romahdus tämän vuoden aikana ei tietenkään ole hyvä uutinen, mutta jos vaan alkukesä on edes kohtalainen niin eiköhän nykyisestä kannasta riitä lisääntyjiä ensi syksyn metsästysmahdollisuuksia turvaamaan!!
_________________
metsäläinen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jsk2



Liittynyt: 16 Syy 2011
Viestejä: 2

LähetäLähetetty: 21.02.2012 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan käynyt jo kokeilemassa riekonpyyntiä tälle vuodelle? Lunta ei ilmeisesti Inarissa eikä käsivarressa kovin paljoa ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com