OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Miksi hirvipatruunat kannattaa jälleenladata itse?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 15.08.2012 06:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Peurapaukkuja itse lataan jopa suuremmalla mielenkiinnolla kuin hirvipatruunoita. Tähän syy on se, että suurin osa esimerkiksi nollakuutosen ja nollakasin paukuista on sopivia hirvelle ja peuralle ne ovat hiemen liian kontrolloidusti avautuvia ja liian läpäiseviä.

Mielestäni .30-kaliiperisissa 150 gr on painoluokassaan "The peuraluoti" ja näitä ei tehdasladattuna juurikaan näe. Kun tällaiselle murikalle antaa vauhtia 900-950 m/s, ovat pakomatkat lyhyitä. Pellolta saa hakea ruokinnalle ammutut. Hirvipatruunalla kun hilpasee, niin aina menee pidemmälle.

Lempparilataus peuralle: .30-06 Sprg, 150 gr Nosler Partition, 62 gr Hodgdon H4350, magnum-nalli. Lähdöt 24" piipusta noin 950 m/s. Sen verran painetta, että vaimenninta käytettäessä ei suuliekki näy pahasti.


Totta.

Suomessa myytävät 308- ja 30-06 -kaliiperin patruunat ovat painottuneet kovasti 180 grainin painoluokkaan. 150 - 165 grainin luodilla tulpattujen tehdaspatruunoiden valikoima on ollut vaatimaton. 180 grainin hirvipatruunoita sen sijaan löytyy kaupastakin kattava valikoima. Omakin kiinnostus .30 kaliiperisten jälleenlataamiseen on juuri tämän vuoksi ollut lähinnä näissä kevyemmissä luotipainoissa. Vaikka en asiasta sen enempää ymmärräkään ... Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 15.08.2012 07:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulle on aivan sama jos harjoituspaukut käy esim. 10cm sivuun, ei vaikuta mitenkään juoksevaan hirven kuvaan ammuttaessa. Minulle ratkaiseen se, että olisivar mahd. pienessä läjässä vaikka ykkösen ympärillä. Hirvet ammun tehdaspaukulla, peurat ja kauriit itseladatuilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8424
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 15.08.2012 08:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Mulle on aivan sama jos harjoituspaukut käy esim. 10cm sivuun, ei vaikuta mitenkään juoksevaan hirven kuvaan ammuttaessa.


Sen verran se vaikuttaa, että kymppiin tähdätty laukaus ei ole kympissä... Rolling Eyes Ite en nää mitään mielenkiintoa ampua aseella, joka jo lähtökohtaisesti ampuu päin helvett1ä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 15.08.2012 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jälleenlataamalla on helppo löytää luotipareja, jotka käyvät riittävän tarkasti samaan pisteeseen.

Itse olen lataillut esimerkiksi näitä luoteja 308 -kaliiperiin niin, että kokovaippa käy tarkasti kymppiin ja metsästysluoti pari senttiä yli (amet 100 m):

Accubond 150 gr + Lockbase 150 gr
Accubond 165 gr + Scenar 168 gr
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Parsonterrieri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2011
Viestejä: 285
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 15.08.2012 09:10    Viestin aihe: Provo Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Lainaus:
Mulle on aivan sama jos harjoituspaukut käy esim. 10cm sivuun, ei vaikuta mitenkään juoksevaan hirven kuvaan ammuttaessa.


Sen verran se vaikuttaa, että kymppiin tähdätty laukaus ei ole kympissä... Rolling Eyes Ite en nää mitään mielenkiintoa ampua aseella, joka jo lähtökohtaisesti ampuu päin helvett1ä....


Pakko olla provo. Mitä iloa/hyötyä saa ampumalla kiväärillä jolla ei osu mihin tähtää? Harjoittelet vuosia tähtäämällä oikein mutta osumat ovat ykkösrenkaassa. Ihmisen mieli voi joskus olla arvaamaton ja sitten metsässä otetaa liikaa ennakkoa ja osuma on väärässä kohtaa kun olet harjoitellut kiväärillä jolla osuu 10cm oikealle. Hyöty harjoittelusta tulee kun tiedät että tukin takaa löytyy syy osuman ja ohilaukauksen välillä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 15.08.2012 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Lainaus:
Mulle on aivan sama jos harjoituspaukut käy esim. 10cm sivuun, ei vaikuta mitenkään juoksevaan hirven kuvaan ammuttaessa.


Sen verran se vaikuttaa, että kymppiin tähdätty laukaus ei ole kympissä... Rolling Eyes Ite en nää mitään mielenkiintoa ampua aseella, joka jo lähtökohtaisesti ampuu päin helvett1ä....


Tämmöiset osumapisteiden erot on helppo hoitaa, kun 'nollaa' kiikarin säädöt sille hirvipaukulle ja siitten säätää kiikarin sille reenipaukulle. Reenikauden jälkeen palaa 'nolla-asetuksiin' ja ampuu varoiksi yhden varmistuspaukun, jos ei luottoa kiikariin ole. Tällä en tarkoita, etteikö jokainen saa ladata mitä ja miten paljon tahansa, mutta muitakin tapoja kuin itselataus on näitä osumapiste-eroja hoitaa.

Itse olen pikkuhiljaa siirtymässä 'vakioinnin' aikakauteen näissä 'ammusasioissa'. Kun on löytynyt mielestäni riittävän hyvin toimiva patruuna, niin olen sitten 'vakioinut' homman siihen ja pitäydyn valinnassa ja kokeilut on loppuneet. Homma on aika lailla kuosissa luotiaseiden ja metsästysjousen kohdalta sekä haulikon ratapaukkujen osalta, mutta haulikon metsästyspaukuissa on vielä vähän hiomista. Ehkäpä sekin jossain välissä saadaan kuntoon. Very Happy

Vakiointi poistaa yhden 'muuttujan' pelistä; ei tarvitse miettiä patruuna-asioita kun on toimiva yhdistelmä tiedossa ja voi keskittyä itse asiaan. Kaapin sisältökin siinä alkaa pikkuhiljaa siivoutumaan - kunhan vaan malttaisi ampua ne 'kokeilujen' loput sinne penkkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 15.08.2012 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ihan alkuperäiseen kysymykseen palataan, niin mielestäni ne, jotka lataavat .308 ja .30-06 patruunat itse, koska on halpaa olla harjoittelematta, niin vois lopettaa kokonaan ainakin sen jälleenlataamisen... Very Happy

Rajatapauksia ovat myös ne, jotka lataavat kitsauttaan käyttäen vanhoja Sakon tai Lapuan latausarvoja, suoraan ikivanhasta taulukosta, sen enempää asiaa miettimättä. On nimittäin sellaisia meillä seurassa kourallinen ja kun puhuin hylsyjen trimmauksesta meni heillä huuli pyöreäksi. Onneksi tämä ei kuitenkaan ole kovin yleistä... tirsk!

Itse löysin .30-06:n sellaisen yhdistelmän 180grainille, joka toimi hyvin ja oli suht edullinenkin. Sierra GameKing 180grs pahville ja peuralle ja Nosler Accubond 180grs hirvelle ja miks ei peurallekin.
Sierrat piti tosin ostaa muualta kuin Hantaurukselta.

Latasin itse koska lataan muutenkin ja koska en löytänyt hyvää 180grs harjoitus tehdaslatausta. Tykkään vaan harjoitella saman painoisella ja nopeuksisella tauluun, kun millä metsästän...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 15.08.2012 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Parsonterrieri, kun ammut liikkuvaa hirveä, niin ammutko parran kärkeen, entäs osutko siihen? Minulle riittä, että reiät ovat pienessä kasassa, vaikka hieman sivussakin (eipä se harjoituskuti kyllä paljon sivuun vie).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ent.ap
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 1666

LähetäLähetetty: 16.08.2012 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harrastus on vieny mukanaan, joten latausvehkeekki on olemassa.

Olen eräänkin laatikon kuulia ostanu "talven hiljaisina aikoina", kun n.puolellahintaan saanu?

Luodit on samaa erää, eikä yllätyksiä siinämuodossa ole, että valmistaja muuttaisi luotia, vaikka nimi pysyy samana.

Niin ja kyllä se on nykyajan kustannustehokkuuteen pyrkivässä maailmassa niin, kuten eräs työkaverini mainitti:"jos P...KELE haluaa hyvin tehtyä, niin sen on itte tehtävä"...

Elikkä itte tehtynä, esim. 100 kuulan laatikosta, ei tule yllätyksiä?

Tokihan esim. 45-70 GOV on niin arvokas kaupanpatina, että jälleenlataus on kannattavaa... pitäähän sillä aseella harjotellakkin? Ja nimenomaan mettälatauksillakin.
_________________
Jokanen eletty päivä, on lähenpänä kuolemaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 17.08.2012 01:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Lainaus:
Mulle on aivan sama jos harjoituspaukut käy esim. 10cm sivuun, ei vaikuta mitenkään juoksevaan hirven kuvaan ammuttaessa.


Sen verran se vaikuttaa, että kymppiin tähdätty laukaus ei ole kympissä... Rolling Eyes Ite en nää mitään mielenkiintoa ampua aseella, joka jo lähtökohtaisesti ampuu päin helvett1ä....


Kyllä mua ainakin harmittaa jossain omalla kyläradalla nämä hifistelijät kun joka kerta sitä kiikaria on pakko ruuvailla ja kuluttaa toisten aikaa siinä kun viimeksi oli kuulemma osunut vähän alakymppiin.

Välillä saattaa koko ratakausi mennä metsästysasetuksilla jolloin osumat ovat viitisen senttiä ylhäällä ja sentin pari takana. Jos ammun liikkuvista vaikka 3 kasia ja 3 seiskaa ja ovat suht kasassa niin en jaksa olla kovin huolissani ampumataidostani. Siellä on ne eri miehet kun haluaa sen kusisen tinamaljan väkisin vitriiniinsä.

Toki sitten syksyllä jahtiin mentäessä kaikki välineet tiptop.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ardennie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2010
Viestejä: 1894

LähetäLähetetty: 17.08.2012 06:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirviradalla harjoittelu on varmasti hyödyllistä perusampumataitoa ajatellen.

Mutta miten moni osaa arvioida ennakon oikein, kun se oikea hirvi ei liikukaan suoraviivaista rataa vakionopeudella ja matkan arviointikaan ei ole aina satavarmaa? Ja sitten on vielä ne metsässä tähtäyslinjalle tulevat puut ja risut, joita ei tarvitse muistaa eikä ottaa huomioon hirviradalla harjoitellessa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niätämies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2004
Viestejä: 711
Paikkakunta: etelä-suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2012 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se ratahirven ennakko voi joillekin varmasti johtaa harhaan. Sillä jos ampuu metsätilanteissa hirveä, niin ohi menee edestä monta kertaa. Sanotaanko että alta sadan metrin holleilta hirveä ammuttaessa kun tähtää aina karvankohtaan (rinnan etuosaan) niin löytyy reikäkin lihoilta. Nopeus ja matka tietenkin arvioituna. Ammuin -06 yhtä sonnia pellolla joka juoksi normaalia hirven ravia. Katsoin että matkaa on nyt sen verran että pakko ottaa enemmän ennakkoa. Kuljetin ristikkoa keskellä hirven kaulaa, parran yläpuolella ja siitä kun puristin niin osumapöllähdys oli aivan keskellä lapaa. Näkyi oikein paljaalla silmällä kun kaverikin siitä vierestä katseli. Siinä ainoa rataennakko itsellä minkä olen metsästystilanteessa ottanut, sekin tosin karvoille tähdättynä kun korkoennakkoa otin samalla. Luoti kuitenkin tippui sen reilu parikymmentä senttiä.

Tämä samainen kaveri joka oli vieressäni silloin ampui muutamaa vuotta aikaisemmin 60-70m matkalta sivuttain ravaavaa sonnia myöskin. Tähtäsi aina partaan ja mitään ei hirvi merkannut. Viimeisellä paukulla tähtäsi sitten rintaan (taulussa nroon. 1-3) niin heti keikahti. Hirvestä ei löytynytkään kuin se 1 reikä.
_________________
God dammed. What a fuck is that, is that a squirrel.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8424
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 17.08.2012 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kyllä mua ainakin harmittaa jossain omalla kyläradalla nämä hifistelijät kun joka kerta sitä kiikaria on pakko ruuvailla ja kuluttaa toisten aikaa siinä kun viimeksi oli kuulemma osunut vähän alakymppiin.

Välillä saattaa koko ratakausi mennä metsästysasetuksilla jolloin osumat ovat viitisen senttiä ylhäällä ja sentin pari takana. Jos ammun liikkuvista vaikka 3 kasia ja 3 seiskaa ja ovat suht kasassa niin en jaksa olla kovin huolissani ampumataidostani. Siellä on ne eri miehet kun haluaa sen kusisen tinamaljan väkisin vitriiniinsä.

Toki sitten syksyllä jahtiin mentäessä kaikki välineet tiptop.


Niin, no vissiin itekin kirjoitin et joku 5 cm heitto osumapisteis ei vaikuta mihinkään. Mut mm. mun aseella on sako 8g ratapaukun ja 165 grain Nosler Ballistic Tipil (jolla aikanaan peuroja ammuin) eroa osumapisteis 18 cm ylös ja 14 oikealle, niin mielestäni ei motivoi hirveesti tuollasella harjoitella Rolling Eyes Kun hyväkin laukaus on kaukana keskustasta. Totta kai sitä voi päässään transponoida sitä tulosta, mut en minä ainakaan jaksa ampumasuorituksen aikana keskittyä siihen: jos haluu hyvin ampua, ei voi keskittyä siihen edelliseen laukaukseen vaan pitää keskittyä siihen seuraavaan, joka on vielä piipussa...

Paljon helpompi sitten lopuks kattoo vaan et montako oli 7 ringin sisäl ja jos kaikki on niin voi tyytyväinen olla. Mihin siinä kenenkään toisen aika kuluu, kun käyt 150 m radal (ei hirvirata) kiikaria kohdistamassa?? Omaa aikaa siinä hiukan menee ja sitä koitan säästää sillä et lataan ite paukut jotka osuu samaan pisteeseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
cashman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Jou 2010
Viestejä: 1572
Paikkakunta: Niionniijoki

LähetäLähetetty: 17.08.2012 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niätämies kirjoitti:
Se ratahirven ennakko voi joillekin varmasti johtaa harhaan. Sillä jos ampuu metsätilanteissa hirveä, niin ohi menee edestä monta kertaa. Sanotaanko että alta sadan metrin holleilta hirveä ammuttaessa kun tähtää aina karvankohtaan (rinnan etuosaan) niin löytyy reikäkin lihoilta. Nopeus ja matka tietenkin arvioituna. Ammuin -06 yhtä sonnia pellolla joka juoksi normaalia hirven ravia. Katsoin että matkaa on nyt sen verran että pakko ottaa enemmän ennakkoa. Kuljetin ristikkoa keskellä hirven kaulaa, parran yläpuolella ja siitä kun puristin niin osumapöllähdys oli aivan keskellä lapaa. Näkyi oikein paljaalla silmällä kun kaverikin siitä vierestä katseli. Siinä ainoa rataennakko itsellä minkä olen metsästystilanteessa ottanut, sekin tosin karvoille tähdättynä kun korkoennakkoa otin samalla. Luoti kuitenkin tippui sen reilu parikymmentä senttiä.

Tämä samainen kaveri joka oli vieressäni silloin ampui muutamaa vuotta aikaisemmin 60-70m matkalta sivuttain ravaavaa sonnia myöskin. Tähtäsi aina partaan ja mitään ei hirvi merkannut. Viimeisellä paukulla tähtäsi sitten rintaan (taulussa nroon. 1-3) niin heti keikahti. Hirvestä ei löytynytkään kuin se 1 reikä.


Tämän vuoksi ammun samalla tai lähes samanlaisesti lentävällä luodilla pahviin kun oikeaankin. Vaihtelun vuoksi myös ammun välillä puolesta väliä rataa. Ja tietty harjoittelen ja metsästän samalla aseella.
Jos .30-06:lla tähtää partaan, niin ampuu edestä ohi, tai ainakin etujalkaan. Jos 8,2x53R:llä tähtää karvoihin kaulakuopan takana, osuu vatsaan... siis 100m hollilla.
Jotkut harjoittelevat liikkuvia .308win ja 8g Sako Rangella ja metsästävät 9,3x62 325grs Norma oryxillä... mahamössöä tulee...
Ensimmäisessä tapauksessa on ihan omakohtaista tietoa ja toisessa tapauksessa ihan esimerkki lähisuvussa...

Nii ja muuten tässä piileekin yksi uuden liikkuvan hirven kuvan ongelma.
Jos ei koskaan ole katsonut ennakkoa kohdalleen ajamalla ja ampumalla vain yhteen suuntaan, saattaa 308 ja 9,3x62 osumat näyttää samalta jos samaan kohtaan tähtää. Siis meinaan, notta se 308 ampuu eteen ja 9,3 myöhäseen... Jos viittis pari kierrosta ampua vain yhteen suuntaan huomaisi tämänkin... Tästäkin on valitettavasti ihan lähisuvussa esimerkkejä...
_________________
Amoto quaeramus seria ludo!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 17.08.2012 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niätämies kirjoitti:
Se ratahirven ennakko voi joillekin varmasti johtaa harhaan. Sillä jos ampuu metsätilanteissa hirveä, niin ohi menee edestä monta kertaa.

Kun ohilaukaukset menee mielestäsi edestä ohi, niin mitenkä ne osumat tahtovat olla aina mahas tai takapaisteissa? (näil samoil ohiampujil)

Syynä tietty on liiallinen harjoittelu ratahirvelle, ampumamatkan muutos jota tavan hirvestäjä ei mitenkään ymmärrä, tai patruunavika.

Tää liikkuvan kohteen ammunta vaatii jonkinverran ajatustyötä, matkan, kohteen nopeuden, kohteen kulkukulman ja käytössä olevan patruunan ominaisuuksien arviointia. Tälläistä osaamista on valitettavan vähän hirviseuruessa käytössä.
Joten jatkakaamme liikkuvaan kohteeseen harjoittelun merkityksen väheksyntää, kun se tuntuu tuottavan vain "edestä ohi" laukauksia.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 4 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com