OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tornissa vai maankamaralla?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
erämies.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Maa 2005
Viestejä: 440
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 19.05.2005 19:07    Viestin aihe: Tornissa vai maankamaralla? Vastaa lainaamalla viestiä

Kummassa mieluummin paasaatte, tornissa vai maan kamaralla. MInulle se on hirvijahissa iha sama kumpaan meen passiin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
VOSTOZNOSIBIRSKAJA LAIKA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Huh 2005
Viestejä: 987
Paikkakunta: Ala-Ounasjoki

LähetäLähetetty: 19.05.2005 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harvoimpa tulee koiran kanssa jahdatessa torniin kiikuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 19.05.2005 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kummassakin, ehkä hivenen enemmän tornissa (passimies oon) Razz
Torni parempi esim. kytiksellä ei hajut leviä ja turvallisempi ampua alaviistoon
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 19.05.2005 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seurassa olevien vanhojen jäärä ukkojen ja niistä pinttymään jääneiden periteiden takia, ei seuran mailla ole yhtään tornia. Miettikää siitä sitte. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 19.05.2005 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Molemmista on tullu hirviä ammuttua. Riippuu vähän paikasta että kummassa oon mieluummin. Yleensä tornissa mukavampi..
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 20.05.2005 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mieluisin passipaikkani on maassa aivan yksin tai hyvin väljässä passiketjussa. Silloin on mahdollista tarpeen mukaan vähän liikkua ja vaikkapa lämmitellä tulilla. Olen ampunut puolenkymmentä hirveä siirtymällä lähestyvän eläimen eteen. Siitä saa jahtiin vähän lisäjännistä. Helpointa ja varmasti myöskin jännittävintä on siirtyä koiran haukussa olen hirven eteen, mutta onnistuuhan tuo myös pelkästään hirven liikkeitä kuuntelemalla ja tietenkin myös näköhavaintojen perusteella. Turvallisuuden takia muiden passimiesten sijainti on silloin tarkasti tiedettävä ja sovittava heidän kanssaan etukäteen liikkumarajoista: "Minä hoitelen alueen tuohon tienmutkaan saakka. Älä tule tämän lähemmäksi minun suuntaani".

Paras juoksusuoritukseni tapahtui kymmenkuntavuotta sitten, kun jahtipäällikkö laittoi minut viimeiseksi passiketjun reunaan ja antoi samalla ohjeet tarkkailla edessä olevaa suoaukeaa ja siirtyä tarvitteassa sen reunaan menevälle pistotielle. Aikani istuskeltuani sitten näinkin hirven kävelevän suolla reilun puolen kilometrin päässä suoraan mainittua pistoteitä kohti. Otin jalat alleni ja juoksin välillä hirven liikkeitä seuraten minkä jaloistani irti sain. Varmaan puolen kilometrin päässä pistotie kääntyi jyrkästi poispäin suon reunasta, ja tuohon mutkaan pysähdyin hirmuisesti huohottaen. Siinä samassa hirvi sitten kävelikin kaikessa rauhassa ja minusta mitään tietämättä suoraan eteeni, ja sain sen kaadettua siistillä laukauksella. Silloin olivat todellakin tuurit kohdallaan!

Isossa porukassa ja tiheässä passiketjussa torni on mielestäni ainoa järkevä passipaikka. Sieltä on mahdotonta ampua suoraan kohti naapuria. Kimmokkeet on silloinkin tietysti syytä ottaa huomioon. Joskus on peitteisessä maastossa ollessani maapassissa suorastaan pelottanut ja ainakin kerran on ollut lähdettä evakkoon, kun en ole tiennyt mitään naapureistani enkä uskonut heidänkään tietävän mitään omasta sijainnistani. Ovat jahtipäällikötkin tuon ymmärtänet ja ehkä ottaneet palutteen jopa opikseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com