OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

DRILLINKIÄ HANKKIMASSA
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Arim
Vieras





LähetäLähetetty: 15.06.2004 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joopa joo, pitää olla näpeissä vikaa, jos ei saa blaserin jalkaa paikoilleen. olen muuten huomannut, että kuluu paljon enemmän aikaa kiikarin kaivamiseen suojaputkesta kuin kiinnittämiseen. ja sitä voi saivartelijat väännellä sopivaa sanaa kiikarin jalalle.

blaserin piippu, mehupilli, heko heko.
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 16.06.2004 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monijahti kirjoitti:
Arim kirjoitti tuolla edellä Blaserin pikajalasta. Totta, kiikarin vaihto on helppo. Minua mietityttää kiinnityksen helppous kohmeisin sormin lumihangessa kun kiinityskolojen pitää vastata suoraan ,jotta kiinnitysvivut voi vääntää kiinni. Se ei mielestäni ole edes parketilla niin sutjakkaa kuin hakajalan käyttö. Hmm... kaksi vipuinen ei oikein ansaitse pikajalka nimeä. Suomen kielessä ei oikein ole sopivaa sanaa tälläiselle puolipika-systeemille.


Minulla on sekä Blaserin pikajalka ja Suhler hakakiinnitys käytössä ja molemmista löytyy kokemusta useamman vuoden ajalta. Blaserin kiinnitys kaverin outoon aseeseen 'parketilla' ei varmaan onnnistu keltään ensi kerralla. Kun tekniikan oppii, sen tekee vaikka silmät kiinni yhtä nopeasti kuin hakakiinnityksenkin. Avaaminen 'kohmeisin sormin' on helpompaa kuin hakakiinnityksen.

Sen sijaan kääntöjalka on mielestäni kömpelö ja hankala kiinnittää, enkä varmaan sellaista koskaan aseeseeni hanki. Wink

Vai on Blaserin drillingin piippu mehupilli Laughing . Kirjoittaja ei ole tainnut koskaan pitää kädessään kyseistä asetta. Taitaa se piippu olla paksuimmasta päästä verrattuna perinteisiin drillingeihin.
Takaisin alkuun
Monijahti
Vieras





LähetäLähetetty: 16.06.2004 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elian mainitsi hakajalan olevan mielestään kömpelö ja hankala kiinnittää. Minullakin on kerran ollut sellainen hakajalka. Siinä oli työ jäänyt vähän kesken. Etuhaarukan kynsistä oli ohjausviisteet jääneet tekemättä, jolloin runkoloviin työntäminen oli tarkkaa ja hidasta puuhaa.

Muutoin rohkenen olla eri mieltä kiinnitysnopeudesta.
Olen sitä mieltä, että hakajalka on nopeampi kiinnittää kuin Blaserin tappipikajalka ( Blaser on tehnyt myös kääntöjalkaa).

Toinen asia on kokonaan kuinka tärkeää se on. Kiire ainakin omalle kohdalle on sattunut harvoin. Irrottamiseen ei koskaan ole ollut kiire. Kun on tilanne tullut päälle, olen ampunut haulipuolella kiikarin kanssa ne harvat kerrat ja vaihtelevalla menestyksellä.

Tälläistä saivartelua tällä kertaa!
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 18.06.2004 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monijahti kirjoitti:
Elian mainitsi hakajalan olevan mielestään kömpelö ja hankala kiinnittää.


Kirjoitin kyllä enemmänkin kääntöjalan hankaluudesta, enkä hakajalasta. Hakajalka on ehdottomasti kätevin käyttää, sittä olen Monijahdin kanssa täysin yhtä mieltä. Erityisesti sen on kätevä tositilanteissa, kun maataan jo valmiiksi mättään takana ja teerikukko pällistelee sadan metrin päässä. Kiirettä siinäkään ei yleensä ole.

Irroittaminen on ainakin minun käyttämässäni hakajalassa (Merkelin tehdasasennus) hiukan sormivoimia vaativa ja vaatii tietynlaisen otteen. Kiikaria on painettava samalla hiukan alaspäin kiinnityksen kohdalta.

Olen ampunut kiikari päällä myös vaihtelevalla menestyksellä. Saldopuolella on tällä hetkellä jänis, teeri ja hanhi Cool .
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 18.06.2004 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä 7x57R:n sopivuudesta lintujahtiin. 120gr luodilla linnun räjäyttänyt: olitko testannut ennen lintuun ampumista luodin käyttäytymistä. Onko kyseistä luotia edes mahdollista saada toimimaan linnussa. kaikki reikäpäät eivät kestä. Varsinkin hornadyn reikäpäät hajoavat tosi hyvin. Tuli kokeiltua monenlaisia reikäpäitä kun etsin linnulle hyvää luotia. Cool
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 23.06.2004 21:50    Viestin aihe: Drillinkiasiaa Vastaa lainaamalla viestiä

Elain´in käyttämä tekniikka kiikarin poistossa drl:n päältä, juoruaa.
Hakajalusta ei ole viimeisen päälle sovitettu.
Diagnoosi: Etutassut panttaa ja lukituksessa on pystysuuntainen välys.

Elain käsi sydämelle, onko koskaan käynyt niin, että teeren ollessa kriittisellä etäisyydellä ja kiikari on pitänyt asettaa varovasti aseen päälle, on tullut käsittämätön ohilaukaus varmasta paikasta ??

Nämä asiat eivät saisi olla arvovaltakysymyksiä.

V W
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 24.06.2004 08:58    Viestin aihe: Re: Drillinkiasiaa Vastaa lainaamalla viestiä

Ase pitää kyllä kohdistuksensa erittäin hyvin eikä toistaiseksi ole 'käsittämättömiä' ohilaukauksia tullut, pistän ne kyllä toistaiseksi omaan piikkiini. Cool . Parhaimmillaan omat kasat ovat alle 16 mm/3 l/100m, tehtaan taulussa 9 mm. Rauhallisesti ammuttaessa ( laukaus/1-2 min) osumapiste ei myöskään muutu. Koska käytän aina samoja patruunoita, niin säätöihin ei ole yleensä tarvinnut koskea. Puolivaippoja varten olen merkinnyt asetukset säätönuppeihin tussilla ja siirto käy edestakaisin kätevästi ilman ongelmia.

Merkelin valtuuttaman sepän mukaan kiinnityksessä ei ole vikaa. Tuon avaustekniikan olen jostain lukenut tai sitten sen neuvoi Götch. Ase otetaan siis vasempaan käteen sormet rungon alla ja peukalo kiikarin päällä takimmaisen hakakiinnikkeen kohdalla. Peukalolla painetaan alaspäin ja samaalla vedetään oikean käden peukalolla etusormella lukitusrengas taakse. Kokeilin tuossa irroitusta ilman painamista eikä siinä itse asiassa ole havaittavaa eroa. Tuo ote on vain luonnollisempi, kun painaa kiikaria peukalolla.

Tekeekö joku sovituksia hakajalkoihin Suomessa? Olisin kiinnostunut punapistetähäimen sovittamisesta takimmaiseen kiinnikkeeseen. Ainakin Ruotsissa olen nähnyt Docterin punapistetähtäimiä sovitettuna pelkästään takimmaiseen kiinnikkeeseen ja kaveri väitti sen pysyvän hyvin paikallaan.
Takaisin alkuun
vieras
Vieras





LähetäLähetetty: 24.06.2004 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei ELAIN

Kysyppä sovitustyötä Kalevi Nurmentaukselta (valmisti KaNu-vaimentimia) Helsingistä. Olen nähnyt hänen tekemänsä kiikarin hakajalat. Eli oli ase (Krieghoffin drillinki)jossa paikat hakajaloille, mutta ei jalkoja. Lopputulos oli hyvin toimiva mutta viimeistely mielestäni pikkuisen vaillinainen. Tietääkseni ovat kuitenkin toimineet hyvin.

Minulla ei valitettavasti ole antaa yhteystietoja mutta soittokierros helsinkiläisiin aseliikkeisiin varmaan auttaa..
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 24.06.2004 17:34    Viestin aihe: Drillinkiasiaa Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä, että kiikarin asetus menee aina kohdalleen.
Jos asian haluaa varmistaa voi sen testata seuraavasti: kiikari varovasti aseen päälle ja 3 ls. mieluummin 5 min. viiveellä / ls., kiikari pois ja uudelleen päälle loksauttamalla ja sama 3 ls. 5 min. viiveellä / ls.
Jos näin testaten osumapisteet ovat samassa kasassa on kiikarin asennus OK.
Jos on kyseessä 7x57 R on sen lämmöntuotto / ls. senverran suuri, että 5 min. viive / ls. on suositeltava.

Apel tekee adapteria Docter Sight / hakajalusta. Se on vain sovitettava ( viilattava kynnet ) ja sinistettävä.
Hintaa en osaa sanoa, pitäisi tiedustella päämieheltäni M-Optics Oy:ltä

Eiköhän se sovituskin onnistu.

V W

Yhteystietoni jos antaa aihetta: E-mail veikko.wikberg@dnainternet.net
Takaisin alkuun
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 29.05.2005 11:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä paljon vanhaa drillinkiasiaa.....olen aikeissa hankkia...20/76 haulipiiput jo valittu, mutta luotipiippu harkinnassa ja merkki? Joka on hiljattain hankkinut, niin minkä ja onko ollut tyytyväinen?

Hirviä en sillä metsästä, pienriistaa vain?
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 29.05.2005 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruotissa "klass 1" (kauris ja suurempi riista) drillingit ovat hintaluokaltaan 18 000 kr - 25 000 kr (perusase + kiikari), sen sijaan "klass 2" (kauris ja pienempi riista) drillingin saa 8 000 kr - 14 000 kr (luxusase + kiikari). Yleisin "klass 2" kaliiberi taitaa olla 5,6 x 52R, en tiedä onko se paras mutta niitä on paljon tarjolla... Tehdaslatauksia lataa ainakin Norma ja RWS, niillä pärjäät hyvin.

Jälleenmyyntiarvo on "klass 1" drillingeissä parempi, elikkä jos aiot joskus aseesta luopua, niin paremman hinnan saat jos luotipiipulla voi ampua suurriistaa... 7x57R ja 6,5x57R, 6,5x55 ovat varteenotettavia lintukaliibereita , ja hirvikin kellistyy jos tarviitsee joskus kokeilla..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 29.05.2005 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysymys V.Wikbergille....onko sinulla vielä myymättä tuo Merkel 96 K Lux 20/76 7 x 57R drillinki.....

Tai jos joku näkee tämän ja tietää ko. henkilön yhteystiedot, niin pyytäisin laittamaan yksityisviestiä.

Kiitos vaivannäöstä!
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Starikka



Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2
Paikkakunta: Karjala

LähetäLähetetty: 31.05.2005 18:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla on käytetty Merkel 96K haulipiiput 20/76

http://www.fenno-arms.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 31.05.2005 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti vinkistä...pitää kysellä tarkemmin..
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8928

LähetäLähetetty: 31.05.2005 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M&K 2005/ 6 on myynnissä 96K 20/76, 7x57R Zeissin putkella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Yhdistelmäaseet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18  Seuraava
Sivu 5 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com