OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

kettu pilli?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 278, 279, 280 ... 379, 380, 381  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rupikonna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 22.02.2013 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Kettu on mukava riistaeläin. Sitä sopii pyytää melkein aina sen verran kun saa. Lisäksi sitä voi metsästää niin monella eri tavalla. Harva metsän riista tarjoaa niin paljon mahdollisuuksia ja haasteita. Meillä on monia mahdollisuuksia metsästää kettua niin minusta olisi hyvin perusteltua ja suotavaa antaa kettujen olla rauhassa se 1.4-31.7 välinen aika. Mieluusti vielä tuonne marraskuulle saakka että saa otettua nahankin talteen. Mutta kun edes tuon pentuajan jättää rauhaan niin ollaan jo pitkällä.


Tuo nyt on taas tyypillistä koiramiehen puhetta. Jokainen saa tehdä henkilökohtaisia periaatepäätöksiä rauhoitusten suhteen.
Maalis-huhtikuu on mielestäni parasta aikaa pillitykseen. Huhtikuussa vielä hyvät hankikannot kettujen ja miesten kulkea.
Pilliketut on kovan "työn" takana turha niitä on alkaa karehtimaan, ne saaliit ei todellakaan uhkaa kettukantoja.
Jos joku 4:kin kettua puhtaasti pillin avulla eräksi saa niin sekin on jo saavutus.


Viimeinen muokkaaja, rupikonna pvm 23.02.2013 00:25, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Juunas, miksi kettu on huonompi riistaeläin kuin esim. teeri?

Miksi teerimies saa hoitaa riistaansa ampumalla ketun mutta kettumies ei saa hoitaa riistaansa ampumalla kevättalvella teertä tai metsoa haaskavärkiksi?

En tiedä, olen ampunut molempia niin teeriä kuin metsoja useita kymmeniä ja kettujakin useita kymmeniä. Minusta kettu on hieno riistaeläin siinä missä teeri ja metsokin. Kettu vaan paljon harvalukuisempi, luonnollisestikkin koska on petoeläin.


Olenko minä sitä huonommaksi riistaksi väittänyt? Meidän suunnalta ei vaan metsästämällä ketut yhdettömiin häviä, on niin paljon vuokraamattomia maa-alueita joille ei ole petojahteihin asiaa että varmasti jää siementä tulevillekin vuosille. Metsäkanalintukannat romahti 15vuotta sitten, piti mm lopettaa lintukoirien pito kokonaan kun haukuttavat loppui, niin tuli sitten siirryttyä enemmän noiden pienpetojen perään, kun niitä voi ampua niin paljon kuin lystää eivätkä varmasti yhdettömiin hupene.

Ja ei, en nylje saamiani pienpetoja koskaan, pyydän ihan vain riistanhoitotarkoituksessa. Kyllä harmittaisi antaa noiden petokantojen rehottaa ihan vain sen takia että eipä huvita nylkyhommat tai nahkojen kauppaaminen, kun niistä nyt ei saa kummoista korvaustakaan. Metsästysaikojen rajoittaminenkaan ei kyllä saa minua pienpetoja nylkemään, kuulostaa suoraan sanoen omiin muroihin kusemiselta.

Niin ja meilläpäin parhaina päivinä pääsee 2-3 ketun päiväsaaliisiin, mutta hyvin usein saa yhteen tyytyä vaikka koko päivän yrittäisi. Parhaina päivinä saattanut mennä se neljäkin kettuja reikään, mutta ei niistä saa raittiiseen yleensä kun joka toisen tai kolmannen. Turhan usein menevät joko pahaan raunioon tai syvään luolaan jolloin käy päivä lyhyeksi viiden ketun tavoitteen suhteen jos ketut joutuu kaivamaan saalispotrettiin.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vesay kirjoitti:
Juu kyllä mä nyt sen tiän että ketuilla on kiima just alkanu, malttamaton ei vaa tohdi odotella! Very Happy itte oon ainakin huomannu että tulee tosi huonosti pillille kiima aikana. joku narttu voi tulla mutta harvemmin kolleja. ei niitä välttämättä ruoka kiinnosta jos flikan jäljillä on.


Pyri eroon tuosta ajattelusta, että jokin aika on huono. Aina tahtoo olla metsämiehillä kasa päin syitä miksi homma ei toimi. Selittelyt pois ja katsomaan metsään mitä siellä tapahtuu. Itse jahtaan ympäri vuoden hyvällä menestyksellä. Tekniikat taipuvat tilanteiden vaatimiin muotteihin. Ei yksi avain sovi joka lukkoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20278
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rupikonna kirjoitti:
Pilliketut on kovan "työn" takana turha niitä on alkaa karehtimaan, ne saaliit ei todellakaan uhkaa kettukantoja.

Voisiko joku laittaa lainauksen missä moittisin pillittelyä? Tai missä jotenkin kadehtisin pillimiesten saaliita?

Olen koittanut kokoajan ja joka välissä tuoda julki että kaikenlaisesta ketunpyynnistä pitäisi keväällä ja kesällä pidättäytyä. Ei pilli ainut keino ole millä kettuja keväällä ja kesällä saa. Minusta kettuja ei pitäisi ylipäätään metsästää keväällä ja kesällä. Mutta nimenomaan pillimiehet tuntuvat ottavan tästä kommentistani vain niin pirusti nokkiinsa. Onko syy siinä että keväällä pillille on niin helppo kettu saada kun emäketut kantavat hulluna ruokaa pennuilleen ja kun kesällä tyhmät pentuketut leikkivät niittopelloilla... Pikkupoikana minäkin kävin kettukytiksellä ihan elokuun alussa pikkupentuja ampumassa.. Nuoden ampuminenhan ei paljoa vaadi. Ikä ja kokemus kun on lisääntynyt niin moinen huvitappaminen on jäänyt pois. Saan kettuja mitä saan marraskuun alusta maaliskuun puoleenväliin tässä muun harrastustoiminnan ja töiden ohessa kun pyytelen. Ne riittää minulle. Tänään tuli nro. 15 täyteen tälle kautta. Olen oikein tyytyväinen saaliiseen. Kettujakin jäi, joten ensi talvenakin on jahdattavaa. Smile

Minä en pillimiestä kadehdi enkä hänen saaliitaan. En todellakaan. Ovat vissiin täälläkin päin pillittäneet ja jonkun ketun saaneetkin. Ei haittaa yhtään. En kadehdi liioin muita koiramiehiäkään enkä naruttelijoita. Tunnen pysyväni ketunnahoissa siinä missä muutkin alueen pyytäjät. Olen sitä mieltä että jokainen tekee tätä omana hommanaan ja saa mitä saa. Jos pillimies saa 30 kettua ja minä yhden niin so what? Minulle riittää se mitä omalla harrastustavallani saan. Kateutta en siis metsästyshommissa tunne. Kyse on vain ja ainoastaan siinä että keväällä ei pitäisi kettuja ampua koska on aivan liian suuri riski ampua pennuilta emä. Kesällä tapahtuva pentujahti on mielestäni jotenkin turhamaista huvijahtia. Eli tapetaan tyhmiä pikkekettuja huvikseen kun se on niin helppoa. Sitten saadaan retostella kylillä "kuinka monta kettua olen poistanut tällä kaudellla".. Ammutut ketunpennut heitetään puskaan mätänemään, mikään niitä edes syö sieltä kesä-heinäkuulla.

--------------------

Juunas, tänään nyljin ketun. Se oli 8 minuuttia ja ketulta takki pois. Hintaa tuolle nahalle saan 18€ eli tuntipalkaksi nylkemiselle 135€. Enkä edes kiiruhtanut nylkiessäni. Minkä muun riistan käsittelyllä saat vastaavan tuoton työllesi? Minusta ei kannata jättää kettua nylkemättä missään nimessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Osmosaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2012
Viestejä: 1711
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä päin on ainakin työn ja tuskan takan saada edes nahkoja johonkin menemään.
Jää kyllä tuntipalkat pieniksi kun ottaa muutkin kulut huomioon kuin vain sen nylkemisen vaivan. Saa soitella ympäri lähi kuntia. Yksi ottaa pari nahkaa ja toinen toiset.. Ajele siinä sitten ympäri maakuntaa niitä viemässä.
_________________
MIKÄ? MISSÄ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pölykeuhko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Jou 2006
Viestejä: 1903

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutamista kettukoiramiehistä on näköjään tulossa kovaa vauhtia ituhippejä.Ei muuta kuin luontoliiton kokoukseen itkemään miten joku on ampunut ketun huhtikuussa haaskalle jne.
Alkaa ihan oikeasti vitu*tamaan nuo jutut.Todellisuudessa nämä metsämiehinä itseään pitävät kettupojat eivät hyväksy muita pyyntimuotoja,kuin ajokoiralta metsästyksen.Se on se todellinen syy,miksi esim. haaska/loukkupyytäjät/pillittäjät saavat jatkuvasti kuraa niskaan.Täällä on huhtikuun alussa vielä metri lunta,siinä on pesinnät vielä kaukana,ihan esimerkkinä.
Ketun metsästys ajavalla koiralla on todella hieno jahtimuoto,mutta muitakin on,ja ne on myös ajokoiramiesten hyväksyttävä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ketun metsästys on kettukannan hoitoa, mielestäni. Minulle on aivan sama miten kettunsa ampuu, milloin ja missä. Pääasia olisi että pyrittäisiin terveeseen, elinvoimaiseen, kettukantaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20278
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pölykeuhko kirjoitti:
Muutamista kettukoiramiehistä on näköjään tulossa kovaa vauhtia ituhippejä.Ei muuta kuin luontoliiton kokoukseen itkemään miten joku on ampunut ketun huhtikuussa haaskalle jne.
Alkaa ihan oikeasti vitu*tamaan nuo jutut.Todellisuudessa nämä metsämiehinä itseään pitävät kettupojat eivät hyväksy muita pyyntimuotoja,kuin ajokoiralta metsästyksen.Se on se todellinen syy,miksi esim. haaska/loukkupyytäjät/pillittäjät saavat jatkuvasti kuraa niskaan.Täällä on huhtikuun alussa vielä metri lunta,siinä on pesinnät vielä kaukana,ihan esimerkkinä.
Ketun metsästys ajavalla koiralla on todella hieno jahtimuoto,mutta muitakin on,ja ne on myös ajokoiramiesten hyväksyttävä.

Olen varmaan likimain ainut joka foorumilla on sitä mieltä että kevät ja kesäpyynti ei ole hyvä juttu. Joten tulkitsen kommenttisi koskemaan suurimmaksi osaksi minun kirjoituksia. Lue nyt hyvämies nuo minun tekstit niin huomaat että minulla ei ole mitään vastaan erilaisia pyyntimenetelmiä. Olen aina sanonut että hatunnoston arvoinen suoritus kun ketun saa. Kettu on haasteellinen metsästettävä ja erityisesti kummastelen miten joku saa sen vappupillille. Minä en varmaan saisi. En ole edes yrittänyt. Pysyn koiralla metsästyksessä ja jalkanarupyynnissä toistaiseksi, niissäkin on tarpeeksi kiirusta töissäkäyvälle ihmiselle. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20278
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.02.2013 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osmosaali kirjoitti:
Täällä päin on ainakin työn ja tuskan takan saada edes nahkoja johonkin menemään.
Jää kyllä tuntipalkat pieniksi kun ottaa muutkin kulut huomioon kuin vain sen nylkemisen vaivan. Saa soitella ympäri lähi kuntia. Yksi ottaa pari nahkaa ja toinen toiset.. Ajele siinä sitten ympäri maakuntaa niitä viemässä.

Laita minulle tulemaan. Saat 10€ joka nahasta. Sekin on jo 75€ tuntipalkka nylkemiselle. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 22.02.2013 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se on omaa saamattomuuttaan jos ei osaa turkisriistaa hyödyntää. Siis ihan käsittämätöntä hommaa heitellä kelpo turkikset menemään, eikö Juunas nylje edes näätiä? Näädän raakanahan hinta viimeisimmässä huutokaupassa oli karvan yli 150USD.
Ja takuulla pääsee nahoista eroon, kannattaa soittaa vaikka tänne, jos on "kädetön" http://www.panfur2000.fi/index.php?sivu=Luonnonturkisnahat&kieli=fi
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Osmosaali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2012
Viestejä: 1711
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 22.02.2013 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kappas.. Nyt taisi löytyä paikka mihin nahat saa varmasti menemään ja on vissiin "ammattilainen".
On aavistuksen ollut vaikeuksia tosiaan löytää hyvä paikka mikä vielä maksaa jotain.
Kiitos Juegolle linkistä.!
_________________
MIKÄ? MISSÄ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 23.02.2013 00:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näätiä ei ole tullut pyydettyä kuin ihan ykköskappaleita ja ne on kyllä taanalle päätyneet kaikki. Mutta viimeisimmästä näädästäkin on kyllä aikaa jo vuosia, tuntuvat olevan jostain syystä melko vähissä tässä omilla pyyntialueilla.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rupikonna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Huh 2008
Viestejä: 389

LähetäLähetetty: 23.02.2013 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuholalle:
Ottaen huomioon topicin aiheen voi äkkipikainen ( allekirjoittanut) luulla tuon aikaisemman ajatelmasi ketun uudesta rauhoitusajasta olevan jonkunlainen kannanotto 1.4-31.7 tapahtuvaa pillitystä kohtaan.

Ps. Itse lopetan metsästyksen tuohon huhtikuun loppuun, ihan vain välttääkseni väärinkäsityksiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20278
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2013 00:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Enkä ole puhunut rauhoitusajasta vaan siitä että tulisi pidättäytyä ketunmetsästyksestä tuona aikana. En kaipaa mitään järjestelmän sääntelyä joka asiaan. Vaan tervettä järkeä ja asennetta ihan yksilötasolle. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tony
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2012
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 23.02.2013 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuhola kirjoitti:miten joku saa sen vappupillille. Minä en varmaan saisi. En ole edes yrittänyt. Mitenkä tiedät että et saisi kun et ole yrittäny.Kokeilu ei maksa älyttömyyksiä ja tiedä vaikka saisit yhden metsästys muodon lisää
meinaan et voisit vaikka tykästyä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 278, 279, 280 ... 379, 380, 381  Seuraava
Sivu 279 Yht. 381

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com