OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästysasetus muuttuu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Harjula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2225
Paikkakunta: NATO Suomi

LähetäLähetetty: 27.05.2013 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
Siitä olen kanssasi samaa mieltä että paras vaikuttamisen mahdollisuus on yleensä silloin jos muutoksen havaitsee mahdollisimman ajoissa. "Liian pitkälle ajettua junaa" on vaikea enää peruuttaa tai edes hidastaa.

Tässähän se sml:n rooli edunvalvojan tehtävässä juuri olisi, vai oletetaanko jokaisen metsästäjän itse etsivän kaikki lait ja asetukset joilla harrastusta yritetään rajoittaa?
Mitä muuta sml tekee kuin jakaa uskollisille alamaisilleen pellinpaloja ja antaa lausuntoja joiden mukaan minkä tahansa kiellon tai rajoituksen kanssa voi elää tai ei se ainakaan metsästäjiä koske?
Ei tuo tekeminen ainakaa missään näy, vaikka jotkut "kunniamerkkien" kantajat yrittävät muuta väittääkin.
_________________
Halloo. Sanohan onko siellä petterbughissa kylymä?
Tuhotaan muskovia. NYT!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VihtarinUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2013
Viestejä: 229
Paikkakunta: luoteis-venäjä

LähetäLähetetty: 28.05.2013 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:

Pyyntirautoja koskevan tiukentumisen kohdalla tämä oli siis tällä kertaa puhtaasti omaa kansallista päätöksentekoa.

Mitä tulee tuohon rautapyyntiin niin kannattaa muistaa että me metsästäjät emme ole tässä yhteiskunnassa yksin, emme edes enemmistö. Vaikka metsästys itsessään ei olisikaan erityisen vastatuulessa, luulenpa ettei moni ei-metsästävä edes tiedä pyyntirautojen olevan laillisia. Voisin veikata että pienellä gallupilla hyvin moni heistä suhtautuisi penseästi pyyntirautojen laillisuuteen. Enkä puhu tässä mistään tietystä poliittisesta ryhmästä, melko varmasti sama tulos tulisi kautta eri puolueiden jos kysymyksenä olisi pelkästään kysymys ”tulisiko pienpetojen pyynnissä saada käyttää pyyntirautoja” ilman sen kummempia johdantoja ja selitetekstejä. Ja jos pyyntirautoihin liittyy vieläpä riski että sinne menisi ei-rautapyyntiluvallisia eläimiä (vaikkapa kissoja ja koiria) niin yhteiskunnassa on aika vähän suvaitsevuutta tällaiselle riskille. Näin siitä huolimatta vaikka tietyissä poikkeustapauksissa noinkin isojen pyyntirautojen käyttö voisi olla hyvinkin tarkoituksenmukaista (mm Aris60 mainitsema tapaus + tietyt luolapyyntiin liittyvät erityisyydet).


Tämä nyt saattaa kuulostaa provosoivalta, mutta mitä ihmeen spekulointia ja vatulointia tuo ylläoleva oikein on? 'kannattaa muistaa', 'luulenpa', 'voisin veikata', 'melko varmasti', 'aika vähän suvaitsevaisuutta' jne. Onko metsästyskerho näin irrallaan pienpetopyynnin arjesta?

Laaditaanko siis metsästystä ja metsästäjiä koskevat lait kuvitteellisen 'suuren yleisön' hypoteettisilla ehdoilla. Ja kenen himmeästä päästä ko. ehdot ja käsitykset todellisuudessa ovat peräisin? "Ettei vain kukaan nyt millään pahastuisi"???

Montako koiraa on kuollut hetitappaviin ketun- tai supinrautoihin? Kissoja en laske koska nehän ovat villiintyneinä laillista riistaa. Ja hitonmoisia tuholaisia missä vapaana liikkuvat.

SML:n jäsenmaksuni ei ole monen montaa euroa vuodessa mutta onhan meitä kuitenkin yli 100000 maksavaa jäsentä. Kai sillä nyt yksi huono paikallinen asetus vuodessa pitäisi torpattua saada? Vai mitä?
_________________
Vihtarin Ukko
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 28.05.2013 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
No ansastusdirektiiviähän ei tullutkaan ja asiasta saadaan päättää kansallisesti, se oli mielestäni hyvä tulos. Oletko eri mieltä kanssani? Ennen kuin vastaat, niin kannattaa pitää mielessä että tuo direktiivin voimaantulo ei olisi lieventänyt mitään nykyrajoituksia. Direktiivihän on vain minimivaatimus, ei maksimisellainen.


Tuloa? Onko käsitystä, miten tähän 'tulokseen' on päästy ja kuka siitä saa tai ansaitsee kiitoksen? Ihan omana näkemyksenäni olen ymmärtänyt, että FACE on asialle ollut ennemminkin 'pro' kuin vastaan ja samalla myös liittomme FACEn jäsenenä on ollut direktiiville myötämielinen. Tulos lienee siis joidenkin muiden aikaansaama?? Direktiivejä on monenlaisia, kaikki eivät suinkaan ole minimivaatimuksia vaan osa edustaa sekä minimiä että maksimia samalla kertaa. Tämän nimenomaisen hankkeen 'luonnetta' en tiedä.

Minusta tuo, että 'kerhokaan' selkeästi liiton kannattajana ei tiedä, miksi liitto ei vastustanut rautapyynnin kiristämistä, kertoo erityisesti siitä, kuinka vanhakantaisesti liitto toimii näissäkin asioissa. Tiedottaminen, puhumattakaan aktiivisesta vuorovaikutteisesta keskustelusta 'kentän' kanssa, ei kuulu liiton vahvuuksiin- ei sisäisen eikä erityisesti ulkoisen tiedottamisen osalta. Keskustelemattomuus ja jäsenten erilaisten kantojen huomioonottamatta jättäminen on saanut aikaan jonkinlaista liiton uskottavuuden rapautumista jäsenistön keskuudessa. Uskallan väittää, että en ole mielipiteineni yksin tässä asiassa ja tilanne on tältä osin heikentynyt viimeisen 5-10 vuoden aikana. Minulla on vahvasti sellainen tunne, että näitä lausuntoja tehdään 'muun ohessa' ja epäilenpä vielä, että tekijöiden joukko on hyvin, hyvin suppea ja että tuotosta ei näytetä edes koko luottamusmiesporukalle ennen sen lähettämistä ministeriöön/eduskuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 28.05.2013 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen johdonmukaisesti noudattanut linjaa jossa pyrin luomaan ja ylläpitämään edellytyksiä metsästyksen jatkumiselle tulevaisuudessakin, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Mahdollisuuksien mukaan suosin enemmän kompromisseja kuin konflikteja koska viimeksimainitut tuppaavat olemaan meille niitä epäedullisempia. En ole tippaakaan ihastunut rautapyynnön rajoituksiin, en myöskään siitä että muu ase poistuu luvallisten metsästysaseiden luettelosta tai monesta muustakaan asiasta. Mutta nyt ihan käsi sydämellä: Moni muutos tapahtuu siitä riippumatta onko SML siinä mukana vai ei, itse uskon että tämä suurimpien pyyntirautojen kieltäminen oli yksi sellainen. Mukanaolemalla SML pystyy EHKÄ vaikuttamaan hieman muutokseen suuntaan ja sisältöön (esim muu ase metsästyskäyttökiellon sisältö). Ulosjäämällä ei, silloin koko homma on meidän metsästäjien kannalta täysin hallitsematon. Joskus joudutaan tekemään kipeitäkin kompromisseja vaikka osa meistä ei tätä selvästi havainnollista, mutta näin se vain on. Ihan rautalangasta vääntäen, esim kotikissojen kuoleminen conibear rautoihin ei nauti nyt yhteiskunnallista hyväksyntää joten kissoja ei saa pyydystää hetitappavilla raudoilla (ei ole saanut pitkiin aikoihin, voitte tarkastaa metsästysasetuksen 10 §). Tähän saakka noin on voinut tapahtua vahingossa ja silloin olisi periaatteessa ollut mahdollisuus aloittaa esitutkinta metsästysrikoksesta. Nyt lainsäädäntö päivitään käytännössä siis sille tasolle ettei tämmöistä pitäisi voida tapahtua vahingossakaan. Kaikki tämä tulee siis tapahtumaan siitä riippumatta onko liitto tässä mukana, liitolla kun ei ole vieläkään sitä veto-oikeutta. Toki vastustaa voi ihan kaikkea mutta se voi olla sitten eri juttu parantaako kaiken vastustus sitten läpimenomahdollisuuksia oikeasti tärkeimmillä asioilla.

Metsästys muuttaa jossain määrin muotoaan, omana metsästäjäaikanakin on kielletty koko joukko metsästysmenetelmiä (mm myrkkypyynti, piisamimerrat, polkuraudat mallia Rahkola, lyijyhaulit vesilinnustuksessa) ja toisaalta sallittu jotakin (mm yli 2 patruunan makasiinilla varustetut pumppuhaulikot, aseiden äänenvaimentimet, pienoiskivääri metsästyksessä). Aikanaan hirvijahdista piti tehdä etukäteisilmoitus nimismiehelle ja listata jahdissa olevat ampujat sekä heidän käyttämänsä aseet, tästä on päästy eroon ja hyvä niin. Ja ihan suoraan sanoen kyllä käsiaseet taisivat olla aika harvinaisia missään metsästyksessä ennen 1990-lukua. Jossain vaiheessa käsiaselupien saatavuus oli todella kiven alla, niiden lupapolitiikka liberalisoitui oikeastaan tuossa 1990-luvun alussa.

Moni on täällä antanut kovaakin kritiikkiä liiton suuntaan, joskus varmaan ehkä aiheestakin. Mutta nyt haluaisin kysyä teiltä kaikilta että mitä itse olette tehneet asian hyväksi? Oletteko vinkanneet liitolle tai sen edustajille havaitsemistanne epäkohdista? Oletteko ottaneet epäkohdista yhteyttä johonkin politiikkoon? Oletteko listanneet argumentteja edunvalvojiemme avuksi? Ennenkaikkea, antaessanne kritiikkiä oletteko tarjonneet vaihtoehtoisen ja toteuttamiskelpoisen ratkaisumallin ko ongelmalle? Tietenkään teillä ei ole velvollisuutta mihinkään edellämainittiin mutta oikeus on. Ja jos me liiton jäsenet tekisimme näin niin sen seurauksena liiton edunvalvontamahdollisuudet saattaisivat kohentua kummasti.

Selvyyden vuoksi, en ole metsästäjäliiton palveluksessa, en toimi- enkä luottamushenkilönä. Sen sijaan koen että liitto on minun(kin) palveluksessani. Liitto ei ole täydellinen mutta on se ehdottomasti tyhjää parempi.

Muuten, noista EU direktiiveistä. Tämmöisissä ase-&metsästysasioissa ne ovat yleensä minimitason määritteleviä ja kansallisessa lainsäädännössä voi olla tiukempikin säätely. Englannissa on EU:n asedirektiivi voimassa, mutta yhtäkaikki käsiaseet laittomia mustaruuti- ja muistoesineaseita lukuunottamatta. Sellaisia kiulin kuvaamia "sekä minimi- että maksimitaso" tyyppisiä direktiivit ovat enemmänkin elinkeinoelämään ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nettijussi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5435
Paikkakunta: Muinais Suomi

LähetäLähetetty: 28.05.2013 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
...Selvyyden vuoksi, en ole metsästäjäliiton palveluksessa, en toimi- enkä luottamushenkilönä. Sen sijaan koen että liitto on minun(kin) palveluksessani. Liitto ei ole täydellinen mutta on se ehdottomasti tyhjää parempi...

Sama täällä, en ole muussa suhteessa Metästäjäliittoon kuin seuran kautta jäsenenä.
Vaan tuon saman koen, että liitto on minunkin palveluksessa.

Ei ole näis metästysasioissa oikeestaan muuta varteenotettavaa metästäjän puolustajaa kuin tuo (parjattu) Metsästäjäliitto.

Kritiikki, rakentava sellainen on aina paikallaan, kunhan se on asiallista ja asiaa.
Mutu-huhu perusteinen ja pelkästään yhtenäisyyttä repivään tarkoituksees saatettu vihapuhe ainoastaan vahingoittaa.

Nettijussi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2902

LähetäLähetetty: 28.05.2013 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainvalmistelutyöstä sen verran, että hallituksen esitys on ministeriön virkamiesten laatima. Tässä tapauksessa MMM:n virkamiesten. Lainvalmisteluprosessiin kuuluu yhtenä osa-alueena lausuntopyynnöt hallituksen esityksestä. Lausuntopyyntö lähetetään keskeisille tiedossa oleville sidosryhmille. SML on yksi keskeinen sidosryhmä. Lausuntomenettely myös julkaistaan. Mikäli SML ei ole lausunnossaan ajanut jäsenien asiaa on kritiikki paikallaan. Muussa tapauksessa kritiikkiä on syytä esittää Maa- ja Metsätalousministeriön suuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VihtarinUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Hel 2013
Viestejä: 229
Paikkakunta: luoteis-venäjä

LähetäLähetetty: 28.05.2013 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kai täällä huomattu että kritiikki SML:n toimintaa kohtaan tulee paljolti jäseniltä itseltään?

Tottahan meidän kaikkien pitää valppaana seurata lainmuutoksia? Tästä olen rehellisesti eri mieltä. Sen takia me maksamme SML:n jäsenmaksua seurojen kautta ja henkilöjäseninä. Se mihin rahat käytetään ratkaisee mitä niillä saadaan aikaan.

Konfliktin pelko kuristaa harrastustamme. Joo-miesten ansiota oli mm. se piekkarikielto josta tuossa aiempana mainittiin.Tarvittiin vain yksi päättävässä asemassa olija ja hännystelijät jotka kiellon saivat silloin 60-luvun alussa aikaan. Reilut 30v tuota hölmöyttä jatkettiin kun ei kukaan uskaltanut sanoa ettei keisarilla ole vaatteita. Jonkun tehtävä on aina nostaa kissa pöydälle.

Kissoista puheenollen, mitä tekee lain mukaan kiinni pidettävä kissa hetitappavien rautojen pitopaikalla ja miksi sitä pitäisi siellä jotenkin suojella? Ja vieläpä muittenkin pienpetojen hyödyksi? Mites ne luonnonsuojelulliset näkökohdat?

Maksajan roolissa saa vaatia laatua. Turhaa sääntelyä tulee välttää.
_________________
Vihtarin Ukko
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 28.05.2013 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:


Moni on täällä antanut kovaakin kritiikkiä liiton suuntaan, joskus varmaan ehkä aiheestakin. Mutta nyt haluaisin kysyä teiltä kaikilta että mitä itse olette tehneet asian hyväksi? Oletteko vinkanneet liitolle tai sen edustajille havaitsemistanne epäkohdista? Oletteko ottaneet epäkohdista yhteyttä johonkin politiikkoon? Oletteko listanneet argumentteja edunvalvojiemme avuksi? Ennenkaikkea, antaessanne kritiikkiä oletteko tarjonneet vaihtoehtoisen ja toteuttamiskelpoisen ratkaisumallin ko ongelmalle? Tietenkään teillä ei ole velvollisuutta mihinkään edellämainittiin mutta oikeus on. Ja jos me liiton jäsenet tekisimme näin niin sen seurauksena liiton edunvalvontamahdollisuudet saattaisivat kohentua kummasti.

Selvyyden vuoksi, en ole metsästäjäliiton palveluksessa, en toimi- enkä luottamushenkilönä. Sen sijaan koen että liitto on minun(kin) palveluksessani. Liitto ei ole täydellinen mutta on se ehdottomasti tyhjää parempi.

Muuten, noista EU direktiiveistä. Tämmöisissä ase-&metsästysasioissa ne ovat yleensä minimitason määritteleviä ja kansallisessa lainsäädännössä voi olla tiukempikin säätely. Englannissa on EU:n asedirektiivi voimassa, mutta yhtäkaikki käsiaseet laittomia mustaruuti- ja muistoesineaseita lukuunottamatta. Sellaisia kiulin kuvaamia "sekä minimi- että maksimitaso" tyyppisiä direktiivit ovat enemmänkin elinkeinoelämään ja verotukseen liittyvissä kysymyksissä.


Nythän on niin, että en ainakaan minä yksityishenkilönä saa minkäänlaisia lausuntopyyntöjä näistä metsästykseen liittyvistä lainsäädäntökysymyksistä. Ne tulevat, jos tulevat, tuonne liittoon. Niistä tällainen tavan tallaaja kuulee liiton nykykäytännön mukaan jotakuinkin siinä vaiheessa kun liitto on antanut lausuntonsa. En minä ainakaan pysty antamaan niistä mitään vinkkiä liiton herroille, koska tiedon saatuani liitto on jo lausuntonsa antanut. Näin siis liiton nykyisen toimintamallin aikana. Jo aikaisemmin on tullut todettua, että liitto voisi toimia myös eri tavalla ja kerätä jäsenistönsä palautteen kuhunkin lausuntoon ennen kuin lausunto annetaan. Kuten joku jo tuossa totesi, niin meillä on palkattua henkilöstöä liitossa sitä varten, että he seuraavat näitä asioita. Ei seruranta voi perustua mihinkään 'vinkkimiehiin'.

Metsästäjien vähimmäisvaatimus edunvalvojilleen on, että nämä tuovat selkästi esiin metsästäjien näkemyksen valmisteltavana olevaan lainsäädäntöön ja itse olen sillä kannalla, että tämän näkemyksen tulee olla rajoituksia vastustavan ja metsätysmahdollisuuksia ja - tapoja laajentavan. Ei tämän esiin tuominen ole mitään vastakkainasettelua vaan aivan normaalia edunvalvontaa. Jos kompromisseja sitten tulee, niin niitä tulee, mutta metsästäjien etuja heikentävää laisäädäntöä ei pidä kompromissien nimissä 'kiitellä' ja vaikutuksia vähätellä. Lisäksi tulee aktiivisesti toimia sen eteen, että jo asetettuja ja ehkä toimimattomiksi havaittuja rajoituksia tai käytäntöjä tulee muuttaa.

Liitto ei todellakaan ole täydellinen - sitä ei varmaan kukaan vaadikaan - se vain ei ole toimintatavoiltaan 'ajan hermolla' eikä ole kyennyt lunastamaan 'kokoluokkaansa' vastaavaa roolia oman alansa asioissa.

Mitä tuohon loukkudirektiiviin tulee, niin minulla ei ole tietoa oliko kyseessä ns. minimidirektiivi vai ei. Oliko sinulla asiasta oikeaa tietoa vai pelkkä arvelu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 30.05.2013 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun minä olen kerran jäsenmaksuni maksanut niin odotan palvelua” on tietyllä tapaa ymmärrettävä ajatus mutta liian pitkälle vietynä se kyllä kääntyy meitä itseämme vastaan. Totta kai voi kritisoida että joku asia voitaisiin tehdä paremmin mutta sitten olisi hyvä tarjota se vaihtoehtoinen toimintatapa. Kovasti toivoisin pitämään mielessä että suhteellisen pienelläkin joukkoavulla aikaansaisimme liitolle lisää toimintamahdollisuuksia. Mutta jos homma kerran tökkii kovasti niin ei se tietenkään pakollista ole.

Omasta mielestäni metsästäjäliitto toimii ihan järkevästi kun se pyrkii ohjailemaan muutoksia eikä jättäydy esim FACEn ulkopuolelle. Konfliktejakaan ei kannata ehdoin tahdoin hakea ellei ole ihan varma että voittaa sen tilanteen. Siinä kun voi käydä toisinkin ja sitten se lopputulos on yleensä huonompi kuin ilman tuota konfliktia. Metsästys tarvitsee kuitenkin paljon enemmän ystäviä kuin vihamiehiä.

Mitä tulee tuohon piekkarikieltoon metsästyksessä niin siinä taisi olla taustalla hyvin monenlaisia motivaatioita: Joku yritti edesauttaa kotimaista aseteollisuutta (tuontiaseethan olivat valuuttapulaa kärsivässä maassa harvinaisuuksia itä-aseita lukuunottamatta), toinen säästää riistakantaa (koska monella metsästäjällä ei yksinkertaisesti ollut luotiasetta eikä oikein varaa ostaa sellaista). Yhtä kaikki noiden vaihtelevien motivaatioiden ajamat henkilöt saivat ajetuksi päätöksen läpi koska heillä oli yhteinen päämäärä jonka eteen he toimivat. Tuo mainitsemasi ”päättäväisessä asemassa olija” oli toki näkyvällä paikalla mutta ei olisi pystynyt tekemään muutoksia yksin ilman tukea jota hän taisi saada mm silloiselta presidentiltä ja monelta muultakin. Hyvä vai huono, se on mielipidekysymys mutta tuo menettely oli sen ajan ajankuva. Tuohon aikaan tehtiin paljon asioita suhteellisen vahvassa konsensushengessä ja vaikka epäkohtiakin ilmeni, niin paljon hyvää saatiin aikaan: Suomi teollistui, hyvinvointi kasvoi ja elintaso parani. Tuonaikaisen konsensuksen hedelmistä onkin nautittu sitten ihan nykypäiviin saakka.

Takaisin piekkarin metsästyskäyttöön: Jokatapauksessa asenne alkoi muuttua 1980-luvun loppupuolella ja 1990-luvun alussa uusi metsästyslaki luvallisti pienoiskiväärin uudestaan. Samalla sallittiin mm metsäkanalintujen ampuminen kuvilta ja pelloilta. Muutoksen taustalla oli epäilemättä pitkälti se ettei enää ollut huolta metsäkanalintukantojen joukkoteurastuksesta. Henkilökohtaisesti uskon että asiassa auttoi ainakin osittain erään ansioituneet asetoimittajan toiminta, hän pystyi osoittamaan piekkarin ihan käypäiseksi metsästysaseeksi niin tehon kuin tarkkuudenkin puolesta. Ja selvyyden vuoksi, en tarkoita tuolla toimittajalla erästä (nyt jo edesmennyttä) PTK:sta.

Rautapyynnin oikeutuksesta voidaan keskustella ihan miten pitkään vain kuten myös kissojen vapaana pitämisestä. Mutta kissojen vapaanakulkemisen luvallisuus ei vaikuta siihen onko niitä laillista pyydystää hetitappavilla raudoilla, lailliset rautapyyntieläimet on lueteltu tyhjentävästi metsästysasetuksessa eikä siellä näy mitään kissaeläintä. Lisäksi tuollaiset rautoihin menneet lemmikkieläimet ovat aika huonoa PR:ää harrastuksellemme. Virkavallallakaan ei kannata uhitella vaikka kissan omistaja saattaisi saada lemmikin irtinpitämisestä tuollaisesta rahallisen sanktion. Samalla saisi metsästäjäkin melko varmasti sakon ja saattaisi lähteä rikoksentekovälinekin valtiolle.

Pikkuisen vielä tuosta ansastusdirektiivistä: Aika hyvä yhteenveto löytyy eduskunnan sivuilta. Tuossa luetellaan vaatimukset jotka noiden pyydystysvälineiden on täytettävä. Ka kyllä tämä on minimidirektiivi, sitä puoltaa jo tekstistä löytynyt kohta ”Jäsenvaltiot voisivat pitää voimassa ja soveltaa tiukempia säännöksiä”:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=U+77/2004&base=eru&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 30.05.2013 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
Kun minä olen kerran jäsenmaksuni maksanut niin odotan palvelua” on tietyllä tapaa ymmärrettävä ajatus mutta liian pitkälle vietynä se kyllä kääntyy meitä itseämme vastaan. Totta kai voi kritisoida että joku asia voitaisiin tehdä paremmin mutta sitten olisi hyvä tarjota se vaihtoehtoinen toimintatapa. Kovasti toivoisin pitämään mielessä että suhteellisen pienelläkin joukkoavulla aikaansaisimme liitolle lisää toimintamahdollisuuksia. Mutta jos homma kerran tökkii kovasti niin ei se tietenkään pakollista ole.



Kun minä olen jäsenmaksuni maksanut sellaiseen liittoon, jolla on täysipäiväistä palkattua henkilöstöä edunvalvontaan, niin oletan kyllä, että he hoitavat edunvalvontaa 'palkkansa edestä'. Kysehän ei tämän palkatun henkilöstön osalta ole mistään 'luottamustehtävästä' vaan leivän tuovasta päätoimesta. Erityisesti 'työnantajana' olen sitä mieltä, että 'palkollisten' tulee erityisen herkällä korvalla kuunnella kentän l. palkanmaksajan ääntä ja tuntoja. Noin yleisellä tasolla olen myös sitä mieltä, että yli 100 000 jäsenen yhteenliittymän suurin ongelma ei ole tällä hetkellä toimintamahdollisuuksien puute. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, kyse on tekemisestä ja tekemisen priorisoinnista.

Postissa näytti olevan liiton joku 'kampanjakirje' jossa saatekirjeessä oli oikein kaksi teemaa:
- lisää ilveslupia
- kauppa on uudistunut
Kampanja koskee sitten jäsenhankintaa.

Minusta liitolla on kyllä paljon vakavampiakin murheita kuin ilveslupien määrä ja uudistunut kauppapaikka. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa juuri voimaan astuva metsästysasetus, jossa jälleen kiristetään ja rajoitetaan metsästysmahdollisuuksia. Tai tämä 'loukkupyssylainsäädäntö', joka tuli voimaan aselain muutoksen myötä tai että peuraa ei vieläkään saa jousella metsästää tai .... you name it. Tottakai ilveslupiakin pitää lisätä, mutta se on sitä triviaalimpaa hommaa verrattuna näihin lainsäädäntökysymyksiin.

Ei liene yllätys, että en omalta osaltani aio kampanjaa tukea tällä kertaa. Homma ei yli 100 000 jäsenen liitossa ole jäsenmäärästä kiinni.

Tuo direktiivi olisi siis ollut minimidirektiivi. Kerhon tarinoista olen saanut sellaisen käsityksen, että on hyvä kun olemme soveltaneet olematonta direktiiviä omassa lainsäädännössämme. Ja vielä pikkasen tiukemmin kuin direktiivi olisi edellyttänyt. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hylsy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 1167

LähetäLähetetty: 31.05.2013 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liitto on Pas ka.
Mutta Talvivaara on jees. Laughing Embarassed
_________________
Aina on, joskus ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 31.05.2013 10:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hylsy, sinä sen sanoiksi puit! Very Happy

Kiul, hiukan mittasuhteita asioihin. Kyllä liiton toiminta pesee tämän sinun lempilapsesi 6-0

Ja liiton toiminnanjohtaja on varmasti asioitamme hoitanut oikealla tavalla, rähjäten, haukkuen ja kitisten ei hommat etene!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.05.2013 13:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
Hylsy, sinä sen sanoiksi puit! Very Happy

Kiul, hiukan mittasuhteita asioihin. Kyllä liiton toiminta pesee tämän sinun lempilapsesi 6-0

Ja liiton toiminnanjohtaja on varmasti asioitamme hoitanut oikealla tavalla, rähjäten, haukkuen ja kitisten ei hommat etene!


Henkilöön kohdistuvan kirjoittelun sijasta voisit kirjoittaa vaikka itse aiheesta, jos jotain tähdellistä sanottavaa vaikka sattusi olemaan.

Minusta asoilla, jotka vaikuttavat suoraan n. 300 000 harrastajan toimiin on jonkinlainen 'mittasuhde' ja niistä kannattaa keskustella.

Eturyhmänsä vastustavan kannan esiintuominen ei minusta ole rähjäämistä. Vai pidätkö esimerkiksi tätä lausuntoa 'rähjäämisenä':
http://www.sll.fi/ajankohtaista/liitto/2013/mmm-eriavat-mielipiteet-riistaneuvoston-sutta-ja-latvalinnustusta-koskeviin-asioihin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 31.05.2013 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinkuin tuohon kirjoitin, hyökkäilet summittaisesti liiton porukkaa vastaan millon minkäkin asian takia. Kyllä siellä sekä palkollinen, että luottamusmiehet yrittävät parhaan kykynsä mukaan asioita hoitaa. Ja jos sinua ei nuo luottamusmiehet vakuuta, niin eikun eholle, näyttämään, miten homma hoidetaan kotiin. Sama koskee montaa muutakin, voitas saada kokonaan uusi tarmokas johtotroikka!

Ja hauskasti otit esille piiperöporukan kannanoton hyvänä? esimerkkinä. Mutta kun tuolla Talvivaaraarassa sama porukka yrittää pistää hanttiin , ne ovatkin mielestäsi pösilöitä.

Ja tuossa asiassa pysymisessä ja tyhjän rähjäämisessä, taitaa pata kattilaa soimata! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.05.2013 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
Ja hauskasti otit esille piiperöporukan kannanoton hyvänä? esimerkkinä. Mutta kun tuolla Talvivaaraarassa sama porukka yrittää pistää hanttiin , ne ovatkin mielestäsi pösilöitä.


Tuo käsitys 'pösilöistä' on omasi, ei minun. En ole tällaista ilmausta käyttänyt. En muuten millään muotoa vastusta hanttiin panemista tuolla Talvivaarassa, sen sijaan suhtaudun käytettyihin keinoihin ja siihen liittyvään tiedottamiseen kriittisesti.

Mitä ehdolle tulemiseen tulee, niin en ko. järjestöön asetu ehdolle. Olen käynyt piirikokouksissa useamman kerran ja se saa riittää omaksi osallistumisekseni. Sen sijaan maksavana, jopa kahteen kertaan, jäsenenä saan luonnollisesti esittää omat arvioni siitä, miten asioita hoidetaan. Sitäpaitsi en ole huomannut, että nämä palkalliset toimihenkilöpaikat, 11 kpl, olisivat jotenkin määräaikaisia tai paikat muuten tulisivat tämän tästä haettavaksi. Liekö niissä edes sopivaa meikäläiselle? Cool

Piiperöt, jotka 'johtavat' tätä julkisuuspeliä, eivät kaihda tuoda omia näkemyksiään esiin ja ovat tarvittaessa avoimen kriittisiä tehtyihin päätöksiin. Siitä huolimatta heitä kuunnellaan ja en usko, että SSLää pidetään yleisesti imagoltaan räyhääjinä tai riidanhaastajina. Heidän lausuntonsa ovat pääosin hyvin valmisteltuja ja tehtyjä ajamaan heidän asiaansa. Näin pitäisi olla myös meidän puolella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 26 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com