Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
pööpöö Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.03.2013 12:23 Viestin aihe: Taljajousen säätö |
|
|
Miten talja tulisi säätää? Hylly tietenkin linjaan rungon kanssa mutta mites nokinpaikka? Se ei ilmeisesti saisi olla 90 asteen kulmassa jänteeseen nähden vaan n 10mm yläpuolella??? ja sulaton nuoli pitäisi osua samaan nippuun Ulallisten kanssa?
Mites jos leikkuri vie johonkin erinohtaan, onko säädöissä vika vai leikkurissa? tähtäimethän saa säädettyä mutta entä jos leikkuri kasa on !&%¤# ja taulunuolet.käy tikkuaskiin?
Auttakaa vähän siinä että miten jousi säädetään, ampuma asento on ok ja tähtäimet osaan säätää mutta ne ihan basic säädöt on hukassa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pööpöö Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.03.2013 14:18 Viestin aihe: |
|
|
No katoin sen taljan säätö ja hienosäätö oppaan
Ajattemin että tähän voisi kasata linkkejä turista omia kokenuksiaan, hyötyä muillekkin kuin itelle.
Jousen säätöä on nihkeä selittää puhelimessa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.03.2013 19:09 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä sitä säätöä voi puhelimessa käydä läpi. Ongelmallisempaa on, että harvalla neuvottavalla on prässiä käytössään.
Siellä SJML:n puolella on paremmin apua saatavissa ja niitä linkkejäkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hukkaz Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.03.2013 19:32 Viestin aihe: |
|
|
Nokinpaikka tulee n. 1/8 tuumaa ylös suorasta kulmasta, riippuu jousesta. Itse testaan tämän aina paperitestillä (Google). Jos leikkurit eivät käy samaan taulukärkien kanssa, ts. niputtavat eri kohtaan, on nuolihylly huonoissa säädöissä. Googlaa Walk back tuning. Itse olen näillä kahdella mentelmällä säätänyt jouseni ja homma rokkaa, en tarvinut tuutoria tai mitään ,google oli kaveri. Sulattoman nuolen testiä en ole käyttänyt ollenkaan, turhaa hifistelyä mun mielestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.03.2013 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Hukkaz kirjoitti: | Nokinpaikka tulee n. 1/8 tuumaa ylös suorasta kulmasta, riippuu jousesta. Itse testaan tämän aina paperitestillä (Google). Jos leikkurit eivät käy samaan taulukärkien kanssa, ts. niputtavat eri kohtaan, on nuolihylly huonoissa säädöissä. Googlaa Walk back tuning. Itse olen näillä kahdella mentelmällä säätänyt jouseni ja homma rokkaa, en tarvinut tuutoria tai mitään ,google oli kaveri. Sulattoman nuolen testiä en ole käyttänyt ollenkaan, turhaa hifistelyä mun mielestä. |
Riippuu jousesta .....
Sulattoman nuolen testi on hyvä paikassaan. Sillähän etsitään tähtäinjouseen ja perinteiseen jouseen oikean jäykkyistä nuolta sekä oikeaa jänneväliä. Tarpeellinen siis paikassaan. Taljajouselle testillä on hyvin vähän, jos ollenkaan, annettavaa.
Tuo SJMLn sivuilla esitetty leikkuritesti on kohtalaisen helppo tapa saada selville onko jousi säädöissään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Bowland Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 27.06.2013 09:12 Viestin aihe: |
|
|
Mikäs minun ampumisessa on erillaista kun jouduin laittaa tähtäimen "vatupassin" vähän vinoon, jousi kallistuu enemmän oikealle?
Tähtäimen säätö oli melkein "tapissa" toiseen suuntaan,
mutta tuon "vatupassin" säädön jälkeen melkein säätö keskellä.
Mutta en voi valittaa kahdesta kympistä osuu postimerkin kokoiseen alaan,
ei aina...
Tarkottaako myös se että kun jousi on vinossa sitä että osuma piste vaihtuu
sivusuunnassa pitemmillä matkoilla ammuttaessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.06.2013 11:22 Viestin aihe: |
|
|
Bowland kirjoitti: | Mikäs minun ampumisessa on erillaista kun jouduin laittaa tähtäimen "vatupassin" vähän vinoon, jousi kallistuu enemmän oikealle?
Tähtäimen säätö oli melkein "tapissa" toiseen suuntaan,
mutta tuon "vatupassin" säädön jälkeen melkein säätö keskellä.
Mutta en voi valittaa kahdesta kympistä osuu postimerkin kokoiseen alaan,
ei aina...
Tarkottaako myös se että kun jousi on vinossa sitä että osuma piste vaihtuu
sivusuunnassa pitemmillä matkoilla ammuttaessa? |
Sulla ei taida olla säädöt aivan kohdallaan. Ammut vähän ja sitten otat yhteyttä lähimpään tutoriin ja laitatte jousen tikkiin. Ei kannata opetella ampumaan (talja)jousi kallellaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 27.06.2013 12:59 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä ajattelin ettei kannata.
Mutta jousen on hunters friend laittanu kuntoon.
Asentivat d loopin, takatähtäimen ja nuolihyllyn kohilleen, ja ampuivat paperitestin. luulis heidän osaavan.
Taitaapi olla tekniikkani hukassa. Täytyy vielä ite ampua paperitesti jousella, jos kuitenkin säädöissä vikaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.06.2013 16:45 Viestin aihe: |
|
|
Bowland kirjoitti: | Niinpä ajattelin ettei kannata.
Mutta jousen on hunters friend laittanu kuntoon.
Asentivat d loopin, takatähtäimen ja nuolihyllyn kohilleen, ja ampuivat paperitestin. luulis heidän osaavan.
Taitaapi olla tekniikkani hukassa. Täytyy vielä ite ampua paperitesti jousella, jos kuitenkin säädöissä vikaa... |
Kato nyt alkuun, että kaikki releet on kunnolla kiinni. Ja se tähtäin voi hyvin olla vinossakin. Pistä jänne pystyyn passin tms. avulla ja katso, mitä tähtäimen vaaka näyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 27.06.2013 17:05 Viestin aihe: |
|
|
Perhana, tähtäimen "vatupassi" ei ollukkaan alunperin oikeessa kohdassa.
Sen takii siinä oli se säätösysteemi.
Nyt se näyttää vasta oikein jouseen nähden. Ei ole kallistusta kumpaakaan puoleen, vaikka luulin niin.
Iso kiitos neuvoista! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 01.07.2013 14:45 Viestin aihe: |
|
|
Vielä kysyisin että kun taljajousessa on takatähtäin, semmonen missä jänne on jaettu kolmeen osaan,
niin onko normaalia et (minulla on yksi pinninen tähtäin) näkökenttää häiritsee yksi jänteen osa, peittää melkein sen pinnin.
Voiko asialle tehdä jotain?
Vaihtamatta takatähtäintä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kuhmon Ahma Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.07.2013 18:23 Viestin aihe: |
|
|
Bowland kirjoitti: | Vielä kysyisin että kun taljajousessa on takatähtäin, semmonen missä jänne on jaettu kolmeen osaan,
niin onko normaalia et (minulla on yksi pinninen tähtäin) näkökenttää häiritsee yksi jänteen osa, peittää melkein sen pinnin.
Voi tehdä. Ota kaikki tähtäimet pois ja rupea ampumaan vaistolla _________________ Metsästys ei ole harrastus vaan elämäntapa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Räpätti Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 02.07.2013 20:25 Viestin aihe: |
|
|
Bowland kirjoitti: | Vielä kysyisin että kun taljajousessa on takatähtäin, semmonen missä jänne on jaettu kolmeen osaan,
Voit yrittää kiertää jännettä joko aukipäin tai kiinnipäin, mutta tähän tarvitset jousiprässin. Myös peepin vaihtaminen vaatii yleensä aina prässin. Suosittelen kyllä pakko-ohjautuvaa, paljon mukavempi käyttää kuin tuommoista "normaali" peeppiä kun ei tule nuita häiritseviä jänteenosia silmän tielle.
Itseäni on ruvennut kiinnostamaan tälläisen jouseen kiinnitettävän takatähtäimen hankinta, kuten esim. Hindi sight tai Bow Anchor Sight. Iltasella ei meinaa enää nähdä maalia kun katsoo peepin läpi, vaikka paljaalla silmällä näkee vielä helposti. Onko kenelläkään kokemuksia kummastakaan tai vastaavista tähtäimistä?
Myös punapistetähtäimen hommaaminen on ollut mielessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
savonmies Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 01:00 Viestin aihe: Re: Taljajousen säätö |
|
|
tuo kylmän kirjoittama kirja kannattaa lukea/hommata. siinä on erittäin paljon perustietoa jousen säätämisestä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|