Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Loksi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hei 2011 Viestejä: 364 Paikkakunta: Liminganlahti
|
Lähetetty: 01.10.2013 14:02 Viestin aihe: |
|
|
Minkäs kokoisia kuvaparvia te ammatti kuvastajat oikein käytätte tuossa sorsastuksessa? Itsekkun en ole rehellisesti sanottuna perehtynyt muuhun kuin tuohon hanhen kuvastukseen.. Nyt pitäs lähtä täsä sorsankuva ostoksille niin tietäis vähä millasta määrää sieltä on hakemassa. _________________ DUCKAHOLICS
Pk. mäyräkoira |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jonac Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 01.10.2013 14:35 Viestin aihe: |
|
|
Loksi kirjoitti: | Minkäs kokoisia kuvaparvia te ammatti kuvastajat oikein käytätte tuossa sorsastuksessa? Itsekkun en ole rehellisesti sanottuna perehtynyt muuhun kuin tuohon hanhen kuvastukseen.. Nyt pitäs lähtä täsä sorsankuva ostoksille niin tietäis vähä millasta määrää sieltä on hakemassa. |
en nyt pidä itteeni mitenkään ammattilaisena mutta se riippuu mielestäni parista tekijästä, kuvastaako muutolta tulevia lintuja vai ns.paikallisia lintuja. tärkein tekijä joka tapauksessa on, olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. varsinkin jos puhutaan heinureista. jos tiedät paikan missä nämä paikalliset linnut tyykkävät lepäillä niin silloin 10-20 kuvaa riittää melko varmasti. ite tulee kavereiden kanssa käytettyä yleensä 20-40 kuvaa oltiin sitten pyytämässä muuttolintuja tai ns. paikallisia. sekin on joskus melko päiväkohtaista mikä kuvamäärä toimii parhaiten. kaverit naureskeli uudella paikalla kun noin sadan haapanan muutoparvi koitti työntää 15 kuvalle, joten tärkeämpää on tosiaan olla siinä X:ssä, eikä niinkään se, että onko sulla se kymmenen vai neljäkymmentä kuvaa. alueiden ennakkotiedustelu tietenkin helpottaa asioita jos jaksaa nähdä vaivaa lintujen eteen.
siinä muutamia pointteja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loksi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2013 14:40 Viestin aihe: |
|
|
jonac kirjoitti: | Loksi kirjoitti: | Minkäs kokoisia kuvaparvia te ammatti kuvastajat oikein käytätte tuossa sorsastuksessa? Itsekkun en ole rehellisesti sanottuna perehtynyt muuhun kuin tuohon hanhen kuvastukseen.. Nyt pitäs lähtä täsä sorsankuva ostoksille niin tietäis vähä millasta määrää sieltä on hakemassa. |
en nyt pidä itteeni mitenkään ammattilaisena mutta se riippuu mielestäni parista tekijästä, kuvastaako muutolta tulevia lintuja vai ns.paikallisia lintuja. tärkein tekijä joka tapauksessa on, olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. varsinkin jos puhutaan heinureista. jos tiedät paikan missä nämä paikalliset linnut tyykkävät lepäillä niin silloin 10-20 kuvaa riittää melko varmasti. ite tulee kavereiden kanssa käytettyä yleensä 20-40 kuvaa oltiin sitten pyytämässä muuttolintuja tai ns. paikallisia. sekin on joskus melko päiväkohtaista mikä kuvamäärä toimii parhaiten. kaverit naureskeli uudella paikalla kun noin sadan haapanan muutoparvi koitti työntää 15 kuvalle, joten tärkeämpää on tosiaan olla siinä X:ssä, eikä niinkään se, että onko sulla se kymmenen vai neljäkymmentä kuvaa. alueiden ennakkotiedustelu tietenkin helpottaa asioita jos jaksaa nähdä vaivaa lintujen eteen.
siinä muutamia pointteja. |
Lintujen eteen khyll vaivaa on nähty. On tullu joka kolkka käytyä tarkistamassa mutta linnut ei vaan nouse vesirajaan ollenkaan.. Että jos kuvat sais neki kiinnostumaan vähä enemmän. _________________ DUCKAHOLICS
Pk. mäyräkoira |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pregos Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 01.10.2013 14:44 Viestin aihe: |
|
|
Tuli riistanhoitotyötäkin suoritettua pomppusorsakeikan yhteydessä
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
atemi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 01.10.2013 16:42 Viestin aihe: |
|
|
Kai sitä pitäs mennä kattoon ilta-lentoo, että näkyiskö syys sorsia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tervasta Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.10.2013 20:12 Viestin aihe: |
|
|
Heikosti on näillä main räpyläjalkaa, perinteiset peltopaikatkin tyhjyyttä täynnä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Känkkäränkkä Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Lok 2011 Viestejä: 110 Paikkakunta: Pohjois-savo
|
Lähetetty: 01.10.2013 20:21 Viestin aihe: |
|
|
Vieläkö tässä vaiheessa sorsalla on perinteinen iltalento, vai lenteleekö se joka ilta perinteiseen tyyliin? (tietysti joinain iltoina elokuussakin iltalento on heikohkoa). Kiteytettynä, käyttäytyykö sorsa jotekin poikkeavasti mitä pidemmälle ja pimeämmäksi syksy etenee, vai onko rutiinit samat?
Olen itse huomannut päivälevosta/piilosta sen, että elokuun lämpimillä sorsat on päivisin varjon puoleisilla rannoilla mutta näin lokakuussa olen pariin otteeseen tavoittanut päiväsorsat aurinkoa ottamassa ns. lämpimillä rannoilla. Onkohan tämä tapa vai onko vain sattumaa mitä olen kokenut?
Viikonloppuna jahtia kaverin kanssa parin päivän ajan ja sorsa tulee saamaan siitä oman aikansa. _________________ Elä ammu, se on kaakana! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-Myke- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 10:33 Viestin aihe: |
|
|
Känkkäränkkä kirjoitti: | Vieläkö tässä vaiheessa sorsalla on perinteinen iltalento, vai lenteleekö se joka ilta perinteiseen tyyliin? (tietysti joinain iltoina elokuussakin iltalento on heikohkoa). Kiteytettynä, käyttäytyykö sorsa jotekin poikkeavasti mitä pidemmälle ja pimeämmäksi syksy etenee, vai onko rutiinit samat?
Olen itse huomannut päivälevosta/piilosta sen, että elokuun lämpimillä sorsat on päivisin varjon puoleisilla rannoilla mutta näin lokakuussa olen pariin otteeseen tavoittanut päiväsorsat aurinkoa ottamassa ns. lämpimillä rannoilla. Onkohan tämä tapa vai onko vain sattumaa mitä olen kokenut?
Viikonloppuna jahtia kaverin kanssa parin päivän ajan ja sorsa tulee saamaan siitä oman aikansa. |
Omat kokemukset näin karkeasti ottaen että alkysyksystä sorsat lentävät aamu- ja iltalennon paremmin, päivät taas aika hiljaista. Muutto kun alkaa niin merellä voi lentää hyvin pitkin päivää, joskus päivällä jopa paremmin kuin illalla tai aamulla. Nämä omat kokemukset 18 vuoden ajalta Liminganlahdella, tiiä sitte miten muualla _________________ Oon kai mää ennenki.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 02.10.2013 11:31 Viestin aihe: |
|
|
Nyt jos foorumilla on joku joka osaa kokata koskelon hyväksi niin saa kutsun ankkajahtiin. Oikeatakin sorsaa on kohtuudella ja kaikki tulee kuville, mutta koskeloa on tolkuttomasti. Aamun saldoksi jäi 5 sinistä, haapana, 4allia ja 6 koskelottia. Ja yks lokinprkl. Koskeloita ei nyt kehannu ampua kun kanuihin talvisyötit. Vaan jumaliste niitä on.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Koskeloista rintapalat poisheti ku oot ampunu, rasva kans pois. Tukeliuksen resepti. _________________ Panoksia, Paljo!
http://mrkonepaja.blogspot.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Toppu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 12:48 Viestin aihe: |
|
|
-Myke- kirjoitti: | Känkkäränkkä kirjoitti: | Vieläkö tässä vaiheessa sorsalla on perinteinen iltalento, vai lenteleekö se joka ilta perinteiseen tyyliin? (tietysti joinain iltoina elokuussakin iltalento on heikohkoa). Kiteytettynä, käyttäytyykö sorsa jotekin poikkeavasti mitä pidemmälle ja pimeämmäksi syksy etenee, vai onko rutiinit samat?
Viikonloppuna jahtia kaverin kanssa parin päivän ajan ja sorsa tulee saamaan siitä oman aikansa. |
Omat kokemukset näin karkeasti ottaen että alkysyksystä sorsat lentävät aamu- ja iltalennon paremmin, päivät taas aika hiljaista. Muutto kun alkaa niin merellä voi lentää hyvin pitkin päivää, joskus päivällä jopa paremmin kuin illalla tai aamulla. Nämä omat kokemukset 18 vuoden ajalta Liminganlahdella, tiiä sitte miten muualla |
Joo, sama se on välillä järvilläki. Aamulento uupuu ja joskus aamupäivästä alkaa ankkaa lentämään. Merellä tosiaan lentoa kestäny aaamusta iltaan ja joskus on laantunu iltaa kohti eli iltalento puuttunu. _________________ Panoksia, Paljo!
http://mrkonepaja.blogspot.fi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loksi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 13:06 Viestin aihe: |
|
|
Nonne ny o suoritettu kuva soppaillua! 12 kpl GHG:in HotBuy kuvaa ja 12 kpl Flambeaun uovision sorsan kuvaa! Halvalla ku sain! ;D _________________ DUCKAHOLICS
Pk. mäyräkoira |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haulipyssy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 17:15 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä aamulentoa on myös myöhäsyksyllä. On oltava asemissa n. tunti ennen auringonnousua. Lauantaina kävin aamulennolla, sorsat alkoivat lentämään klo. 6.10 aikoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fighterman Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2013 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Kokkeiles kyniä ja savustaa koskelo, eräs vanhempi ukko joskus neuvo tekemään noin ja on kuulemma hyvä. Pitää testata kun sellasen seuraavaks saa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
NoVoeHelevetti Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2005 Viestejä: 6357 Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret
|
Lähetetty: 02.10.2013 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Tuota savustusta voiskin kokeilla ens kerralla... Vaan jos joku ossaa oikeasti tehdä muidenkin mielestä maukasta ruokaa koskelosta niin tervetuloa. Panokset ja majoitus on ilmaista, viinat saa ostaa ite ja ruuaks tehään sitä lintua. Lisukkeetkin voin hoitaa siihen kylykeen.
Mutta tuopssa jottain aamulta, koskeloita ei tullut kuvailtua raatoläjässä, ettei se sillin haju tartu:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|