OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Latvalintujen ampumamatkat
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Egor
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2004
Viestejä: 276
Paikkakunta: länsi-rannikko

LähetäLähetetty: 23.07.2005 14:55    Viestin aihe: Latvalintujen ampumamatkat Vastaa lainaamalla viestiä

Eli miltä matkalta kokeilette/ammutte latvalintua?

Välillä kuulee niin huimia ampumamatkoja, että taitavat olla "pikkasen" ennen GPS:n keksimistä mitattuja. Laughing

Mulla on nyt ensimmäistä vuotta 22-250 SAKOlainen ja kiikarina 3-12X50 käytössä linnustuksessa , saa nähdä miten se lihaa rikkoo.

No noista ampumamatkoista olisin vähän kiinnostunu.
Kun mä ajattelen tehokkaan ampumamatkan sillä tavalla , 50mm halkaisiaan maaliin täytyy osua varmasti. Ei teeressäkään paljoa enempää ole hyvän osuman aluetta.

Eli tolla omalla aseella ajattelin n.250M maksimi etäisyyttä.
Tuolla 22-250 nopeudella saadaan tosi laakea lentorata. Voi sanoa, että koko matkan tuonne 250M:iin luoti lentää 55mm "putkessa".

Mutta jos ajattelee jotain 500M:n matkaa jollain 7,62X53R:llä , ni täytyy aika hyvin tuntea lentoradat ja matkan arvioinnit. Ilman laseria on varmasti vaikeaa.

QuicLoad 7,62 SCENAR 12g 750m/s

Nollapiste 500M niin 270M:n päässä luoti on 80cm tähtäyslinjan yläpuolella.
jos arvioi matkan vähän väärin, esim lintu istuukin 600M:n päässä , niin luoti viuhahtaa 1M:n linnun ali.

Eli tarkkana saa olla.

No niin , kokemuksia......
Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mehtäeki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 462
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 23.07.2005 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se kunnon välineillä on mahdollista pudottaa lintu sinne puoleenkilometriin (tuulimittari, etäisyysmittari ja kunnon kivääri), mut mieluummin hiippailisin lähemmäs lintuja on se ainakin jännempää kun kaukaa ampuminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metso82
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 56
Paikkakunta: Oulun likeltä

LähetäLähetetty: 23.07.2005 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon samalla kannalla sun kanssa Mehtäeki!!semmoset 200 m...ku mulla on semmone periaate et laaki ja vainaa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
varis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Tou 2005
Viestejä: 134

LähetäLähetetty: 23.07.2005 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kyllähän sinne 250 metriin tyynellä kelillä voi osua ja on osunutkin, mutta kyllä ainakin teertä pääsee lähes aina lähemmäksikin. Itse olen pyrkinyt pitämään matkan max. 200m. Elä muuten EGOR ammu sit lintua selästä päin. Sen lisäksi että selkään ampuminen on rumaa, niin myös jälkikin on monesti rumaa kalipeerista riippumatta. Muuten en usko omien kokemustemme mukaan 22-250 pilaavan lihaa sen enempää kuin esim.308! Olemme kuitenkin ampuneet 3 kyseisen kaliiperin voimin jo 10 vuotta ja ilman minkäänlaisia ongelmia. Ja on ammuttu esim puolenkymmentä kyyhkyä n. 50 matkalta ja tietysti teeriä vuosittain...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 23.07.2005 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

alle 200 metriä, se 150m olisi suhteellisen hyvä etäisyys. Itse olen pitänyt metsällä ollessa 200 rajana, toisilla voi olla niin tarkka sihti, että pystyvät kurasessa lokakuun alun räntäsateessa liukkaan kiven päältä naksauttamaan teertä 300 metriin, mutta kyllä ainakin minulla jää ampumatta niille matkoille, silloin kun olosuhteet ovat niinkin surkeat kuin lintujahdin aikaan usein on.

Ampumaradallahan tuota voisi testata; jos osuu jollekin matkalle vielä hyvin, vaikkapa 200 metriin radalla, mutta ei enää 250 metriin (tai 300 metriin), voi ajatella, että 200 metriä on maksimimatka parhaalla mahdollisella kelillä ja parhaalta mahdolliselta tuelta. Siitä sitten vaan räknäämään, että kun metsällä ollessa tiputtaa vettä taivaalta niin paljon kuin mahtuu tai sumua on paksulti, sekä alustana vetinen sammalikko, voi jo arvella että ampumatta jää yli 150 metrin oleva lintu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 24.07.2005 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ammun aina alle 200 metristä. Mutta kaveri ampui kerran teeren suuren hakkuuaukion keskellä olevaan keloon..ihan piruuttaan vaan. Sanoi ottaneensa reilusti yli, ja teeri tuli kuin kivi alas. Matka mitattiin ja oli 423 metriä. Mutta sanoisin, että vahinko, mikä vahinko. Sakon kivääri, 243 win.
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erä-Jorma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tou 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 24.07.2005 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen pitänyt 308:lle max ampumamatkaa 120-150m, minusta on mukava hiipiä ampumahollille ja antaa näin linnulle jonkinlaisia mahdollisuuksia paeta, yleensä tuosta matkasta jos pääsee niin pitkälle, että saa linnun ristikkoon niin saalis on melko varma jos ei tuuli kovin puuta heiluta. Ei minusta ainakaan ole mitään järkeä ampua 200-250 metriin, koska siinä ei anneta linnulle mahdollisuuksia havaita ampuja, ei saalis ole tärkeintä vaan onnistumisen ilo siitä, että olet päässyt lähelle lintua sen huomaamatta. Kiikarina olen käyttänyt 1,5x5 suurentavaa, se on kevyt ja riittävä noille minun ampumamatkoille
_________________
Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
metso82
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 56
Paikkakunta: Oulun likeltä

LähetäLähetetty: 25.07.2005 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erä-Jorma kirjoitti:
Olen pitänyt 308:lle max ampumamatkaa 120-150m, minusta on mukava hiipiä ampumahollille ja antaa näin linnulle jonkinlaisia mahdollisuuksia paeta, yleensä tuosta matkasta jos pääsee niin pitkälle, että saa linnun ristikkoon niin saalis on melko varma jos ei tuuli kovin puuta heiluta. Ei minusta ainakaan ole mitään järkeä ampua 200-250 metriin, koska siinä ei anneta linnulle mahdollisuuksia havaita ampuja, ei saalis ole tärkeintä vaan onnistumisen ilo siitä, että olet päässyt lähelle lintua sen huomaamatta. Kiikarina olen käyttänyt 1,5x5 suurentavaa, se on kevyt ja riittävä noille minun ampumamatkoille


Juuri näin!!Samalla linjalla EräJompen kans.. Smile
_________________
Baikal IJ-kaksseiska
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jääkäri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 611
Paikkakunta: nurmo/seinäjoki

LähetäLähetetty: 29.07.2005 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopiiko 8x56 teidän mielestänne lintukiväärin kiikariksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
*Konna*
***


Liittynyt: 30 Huh 2005
Viestejä: 921

LähetäLähetetty: 29.07.2005 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noh...Amerikkalainen on (taas) edellä meistä ovat keksineet kiikarin ( tai no jos sellaista voi enää kiikariksi sanoa :/ ) jolla ampuvat niitä täkäläisiä "hirviä" sinne 1000 jaardiin... En voinut kuin ihmetella keksintöä, mutta itse aion pysyä ns. normaaleissa kiikareissa. Asiaan--> eli itselleni max. ampumatka on 250m tuskin lähden metsoa tonne kokeileen Very Happy mutta mukavahan se on kömpiä eteenpäin aamunkastelemassa varvikossa Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 30.07.2005 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Sopiiko 8x56 teidän mielestänne lintukiväärin kiikariksi?


Omasta mielestäni sopii. Ainakin etäisyysarviointia ajatellen kiinteäsuurennoksinen kiikari on hyvä, sillä suurennos pysyy samana ja tätä kautta etäisyyksien mittailu käy kätevämmin kuin muuttuvalla suurennoksella olevalla.

Kiväärillä kiväärimatkoille; niinpä 8x suurennos on aika hyvä ajatellen varsinkin metsäisiä seutuja (jossa ammutaan vain harvoin yli 200m matkoille). Poikkeustapauksissa suurennos ei riitä, mutta niitä poikkeuksia sattuu sen verran harvoin, ettei asialla ole oikeastaan merkitystä.

Toisaalta riippuu vähän alueesta, jossa käy metsällä. Pohjoisista löytyy ihan varmasti paikkoja, joissa pääsisi koittamaan pitkällekin. Etelässä ei ole tullut kuin kaksi kertaa tilanne (parinkymmenen vuoden aikana), jossa olisi ehkä kaivannut enemmän suurennosta kiikariin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miksa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 643

LähetäLähetetty: 30.07.2005 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ kirjoitti:
Lainaus:
Sopiiko 8x56 teidän mielestänne lintukiväärin kiikariksi?


Omasta mielestäni sopii. Ainakin etäisyysarviointia ajatellen kiinteäsuurennoksinen kiikari on hyvä, sillä suurennos pysyy samana ja tätä kautta etäisyyksien mittailu käy kätevämmin kuin muuttuvalla suurennoksella olevalla.


Ihan vain kuriositeettina, ns. eurooppalaisella ristikolla varustetuissa kiikareissa myös muuttuvasuurennoksisissa etäisyyden arviointi ristikon ja maalin suhteista arvioimalla onnistuu.
8x suurennos lienee sinänsä aika passeli lintuhommiin, jos yhden suurennoksen kanssa pärjää. Variaabeli on hieman monikäyttöisempi, ja tuolla 56-linssillä aika optimi myös hämäräkytikseen, olettaen tietysti riittävän laadukkaan optiikan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 30.07.2005 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
eurooppalaisella ristikolla varustetuissa kiikareissa myös muuttuvasuurennoksisissa etäisyyden arviointi ristikon ja maalin suhteista arvioimalla onnistuu.


Ahaa, aivan, eipä tullutkaan mieleeni. Lähinnä mietin tuota kiinteätä suurennosta hyväksi sen vuoksi, että suurennos on joka kerran varmasti sama.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaDeK69
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 1256
Paikkakunta: Jyväskylän lähellä

LähetäLähetetty: 31.07.2005 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6,5x52 tulee ammuttua nuita teeriä siihen 200-300m
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
coorde
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 260
Paikkakunta: pohjos-suomi

LähetäLähetetty: 31.07.2005 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itselleni ja omalle 5,7 takaraja on 200 metriä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com