OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peuran houkuttelu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hirwimiäs
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Lok 2008
Viestejä: 51

LähetäLähetetty: 10.10.2013 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen nyt kokeillut pillitystä muutamana syksynä ja olen saanut peuroja tulemaan näkyville mutta ampumaan en ole päässyt. Viime syksynä pillittelin ajan kulukseni kopissa ja sain ison pukin tulemaan näkösälle mutta pukki pyärähti heti takaisin metsän puolelle. Hetken kuluttua pukki puhku kopin takana ja otti ritolat...sai minusta vainun.
Kyllä pillitys toimii mutta on aika lailla vielä minulla opettelun asteella Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hartsa695
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tou 2006
Viestejä: 382

LähetäLähetetty: 28.11.2013 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin, onko porukka saanut lisää kokemusta houkuttelusta, varusteista yms.. Itseäni kiinnostaa lähinnä kunnon pilli, sarvet, hajusteet ja piiloon pääseminen. Eli koen, että kun se pukki väkisinkin kiertää ympäri, niin pitäisi päästä korkealle piiloon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2899

LähetäLähetetty: 14.10.2014 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaltiainen kirjoitti:
Primoksen houkutuskannuja eri kokoja on tullut käytettyä, toimii joskus tosi hyvin, joskus ei ollenkaan.
http://www.primos.com/products/deer-calls/the-original-can-2

Kannulla olen houkutellut useasti vasan, yksinäisen lehmän, tai koko peuraporukan "haulikkohollille" ja lähemmäksikin, ilmeisesti tulevat uteliaisuuttaan katsomaan "muita peuroja". Tuntuu toimivan parhaiten alkukaudesta heinäpelloilla yms. ruokamailla.

Sitten kun peurat on ihan tuijotusetäisyydellä, kannattaa käännellä kannua hiljaa esim. hanskan sisällä ja varoa ettei joudu ylitallotuksi.
Oma naamiointi, tuulen suunta yms. pitää luonnollisesti olla kunnossa. Isommalla kannulla voi antaa alkutahdit, jos peuroja ei ole vielä näköpiirissä.

Pilli sitten omien kokemuksien perusteella enemmän pukin kiima houkutteluun. Kannutteluun pukit on selvästi omien kokemuksien suhteen epäileväisempiä, kiertävät melkein aina metsän reunaan tai muuten selän taakse, ei näkösälle ennen hämärää.

Hauskaa hommaa ja mielekkäämpää kuin kopissa kököttäminen, onnistuu alkukaudesta ruokamailla jo valoisan aikaan.



Yritin houkutella peuran vasaa 300 metrin päästä pellolta kyseisellä pienellä purkilla. Vasa kuitenkin pakeni paikalta häntä pystyssä. Jonkin ajan kuluttua kopin takaa kuului ryskettä ja pakenemisen ääntä. Oiskohan purkin ääni houkutellut isompaa peuraa? Harmi ku en nähnyt mikä selän takana hetken aikaa ryskäsi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teneraattori
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Tam 2008
Viestejä: 79
Paikkakunta: päijät-häme

LähetäLähetetty: 14.10.2014 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari pukkia oon saanu purkilla houkuteltua. Ääni on ns. lampaan määiltää. Yleensä aina kytiksen alkuvaiheessa kääntelen purkkia muutamia kertoja noin 10 min välein. Kun alkaa selvästi hämärtymään, niin lopetan houkuttelun.

Kerran tein havainnon, että naaras tuli kauas pellolle ja koitin purkilla houkutella lähemmäs, mutta lähti äänen kuultuaan vauhdilla metsään ja tämä toistui kolme kertaa saman illan aikana.
_________________
"Jokainen metsästyspäivä lisää ihmisen elinikää saman verran"---elän siis vanhaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8412
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 15.10.2014 08:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite oon saanu kerran pukin tulemaan purkilla eteen. Siitä näki kyllä ilmeestä, että mikä sillä oli mielessä Laughing Ja olihan tuolloin marraskuun alku jolloin "sitä" on yleensä pukille tarjolla. Jätin tuolloin pukin kasvamaan kuitenki...

Ootteko painanu sillä purkilla menemään kokopitkää määkinää? Ku löysin netist tämmösen opaspätkän

https://www.youtube.com/watch?v=FJMGYuEdVmM

Siinä toi äijä väittää et se kiimaääni on vähän lyhyempi eikä sitä purkkia kuulu kääntää kokonaan. Se pitkä ääni on enemmänkin joku varoitusääni. Itte olen käyttäny tuota lyhyttä ääntä. Valitettavasti on jääny noi houkutteluharjoitukset viime kausina turhan vähille... Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2899

LähetäLähetetty: 15.10.2014 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Siinä toi äijä väittää et se kiimaääni on vähän lyhyempi eikä sitä purkkia kuulu kääntää kokonaan. Se pitkä ääni on enemmänkin joku varoitusääni. Itte olen käyttäny tuota lyhyttä ääntä. Valitettavasti on jääny noi houkutteluharjoitukset viime kausina turhan vähille... Sad


Tuo on hyvä pointti ja saattaa pitää paikkansa. Ainakin oma kokemukseni osoittaa, että en pidempi ääni pelottaa enemmän kuin lyhyempi määkäsy. Myös vasojen määkäsyt on lyhyitä, mitä nyt niiten jutusteluja olen vähäisissä määrin kuunnellut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com