OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pääministeri heitti pyyhkeen kehään...
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lonely Rider
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2009
Viestejä: 2758
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 18.04.2014 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämähän ei politiikoille sovi, ja se on yksi politiikan kuvottavimpia piirteitä:

”Nyt kaikkien puolueiden pitäisi tunnustaa, että meillä on hirvittävä kriisi. Sen jälkeen pitäisi rakentaa kriisiaikojen hallitus, joka eläisi vain pari vuotta. Kaikki hyväksyisivät, että näiden ihmisten poliittinen ura on ohi tuon kahden vuoden jälkeen ja heidät pannaan sitten museoon.”

http://www.talouselama.fi/uutiset/suomi+tarvitsee+uuden+risto+rytin/a2243619
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12965

LähetäLähetetty: 19.04.2014 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joku optimisti kirjoitti että olisi vaihtoehtona että virkamiesten palkkoihin ei koskettaisi jos osa irtisanottaisiin.

Ikävä sanoa mutta 30% pitää irtisanoa ja loppujenkin palkkapottia kokonaisuudessa pitää leikata 25-30%. Helpoiten se tapahtuu antamalla osastopäälliköille kenkää lakkauttamalla heidän virat. Samassa yhteydessä osa lakisääteisistä hommista jää tekemättä. Valtio ja kunnat voivat halutessaan haastaa toisiaan oikeuteen mutta pyöriäistarkastajat, avien tarkastajat ja kuntien aluearkkitehdit voivat jo alkaa katsomaan muita hommia.

Voidaan toki odottaa että IMFn Larjet laskeutuu Seutulaan ja annetaan heidän kertoa mitä me tehdään. Näinhän Jykä tämän on suunnitellut. "Ei ole meidän vika kun IMF pakottaa."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11225
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 20.04.2014 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, niitä lakisääteisiä tehtäviä jää jo nyt hoitamatta ja palveluita saamatta. Vaikutusmahdollisuudetkin ovat perin heikot, lompakolla äänestäminen kun on aika paljon vaikeampaa.

Mutta järkeä on valtion toimintaan saatava ja kustannukset tuntuvasti nykyistä pienemmäksi. Satumaisella onnella voitaisiin selvitä 10v julkisen sektorin 0-korotuksilla ja eläköitymisen kautta, mutta talouskasvua kuristavien muutosten ja "väärien" säästöjen tie pitäisi kääntää täysin päinvastaiseksi. Veroasteen korottamiseen ei ole käytännössä ollenkaan varaa, ja muutosten pitäisi kohdistua erityisesti kannustinloukkujen purkamiseen sekä työn vastaanottamisen, teettämisen ja pienyrittäjyyden helpottamiseen. Erilaisia viranomaisen myöntämiä yritystukia karsimalla saadaan myös elämää helpotettua ja julkista sektoria saneerattua.

Kotitalousvähennyksen vaikutus ja puheet talkootöiden verotuksesta, lounassetelien verovalvonta yms. osoittavat melko kiistattomasti mikä järjestelmässä on vikana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 20.04.2014 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä kenestä optimistista Solifer nyt puhuu. Ei tälläisessä tilanteessa missä ongelma on supistuva kulutus, ylimitoitettu julkinen sektori ja korkea verotus ei merkittävä yhden työntekijäryhmän palkkatason lasku ole ratkaisu. Se on vain kateuden ohjaama mielipide.

Julkinen sektori on kasvanut ihan liian suureksi verrattuna lisäarvoa tuottaviin toimintoihin. Uutta rahaa tämän sirkuksen pyörittämiseen tulee vain viennistä. Valtion omaisuuden myynti on tekohengitystä ja lainan ottaminen on tyhmyyttä ja suosion kalastelua.

Tässä on on toimittajan tekemä juttu jonka päätelmiin itse yhdyn lähes täysin http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265 en sitä viitsi alkaa kirjoittamaan uudelleen.

Työtä pitää maksaa palkkaa sen vaativuuden mukaan. Valtion ja kunnan töissä vaativuus ei kulje käsikädessä yksityisen sektorin kanssa. Valtiosta on tullut palkkajohtaja työsuhteeseen liittyvien etujen takia. Eläke, työn pysyvyys, lomat, kokonaistyöaika ja työtahti houkuttelevat. Ei nimellispalkkoihin tarvitse koskea ollenkaan kun otetaan käyttöön yksityisen sektorin tapa tehdä töitä. Uusi tapa vähentää työntekijöiden määrää ihan varmasti. Nyt yhden ympäristöluvan käsittely kestää kalenteriaikaa puolisen vuotta. Tehokasta työaikaa päätäksen tekemiseen menee alle työpäivä. Päätöksen teko, valmistelu ja lausuntojen hankkiminen on hajautettu tarpeettoman laajalle joukolle. Ja päätöksenteko tapahtuu tarpeettoman keskitetysti. Osittain myös säädökset ovat sekavia ja vaikeita. Kokonaisuutta ei kunnissa hallita niin tehtävä siirretään valtiolle ja keskitetään. Ilman paikallistason tuntemusta.

Mun ehdotus on, että edut samalle tasolle kuin yksityisellä. Puistojen, katujen, vesi- ja viemäriverkkojen, rakentaminen ym. ylläpito pois valtion ja kuntien omilta organisaatioilta. Tehdään näistä julkisista palveluorganisaatioista julkisia liikelaitoksia, jotka tulouttavat liikevaihdostaan suoraan osan omistajilleen. Osuuden suuruus on määrätty asetuksella, siihen eivät paikalliset luottamusmiehet voi vaikuttaa. Arvonlisävero myös täysmääräisesti valtion ja kuntien toimintaan sosiaalipalveluita lukuunottamatta.

Toiseksi kuntien työsuhteiden irtisanomissuoja vastaamaan yksityistä sektoria. Palkkaerojen kasvattaminen julkisissa töissä. Ei tämä tarkoita ylimpien palkkojen nostamista. Mutta ei ole oikein, että samasta työstä saa valtiolla 25% enemmän kuin yksityisellä jos lasketaan todellinen tuntipalkka. Ei palkkoja tarvitse laskea, jätetään korotukset tekemättä. Kunnilta eläköityy niin paljon ihmisiä, että työvoimaa on helppo vähentää? Kyllä ja ei. Löytyykö niistä jäljelle jääneistä tarpeeksi nuoria, ei niitä kahden tai viiden vuoden päästä eläköityviä kannata kouluttaa vapautuviin töihin.

Kolmanneksi valtion apujen vuosittainen leikkaus - 5% tasolla vuosittain 5 vuotta eteenpäin. Ja se lasketaan valtionapujen eduskunnan budjetoimasta summasta.

Ja vaikka arvonlisäveron pudotus syö valtion tuloja niin sen pudotus prosenttiyksiköllä vuosittain seuraavina viitenä vuotena. Se parantaa koko yhteiskunnan kilpailukykyä viennissä ja uuden palvelutuotannon muodostumisessa.

Tämä Suomen ongelma ei ole tieto siitä mitä pitää tehdä. Ongelma on päättämättömyys siitä mistä uskalletaan aloittaa. Asian pöydälle nostava putoaa seuraavissa vaaleissa oli sitten vasemmistoa tai oikeistoa. Oppositio voittaa ja se aiheuttaa taas uuden viiveen tarvittavien toimenpiteiden aloitukseen. Kokoomus, keskusta ja demarit saavat kaikki suuren osan kannatuksestaan julkisten alojen eläkeläisiltä ja työntekijöiltä. Perussuomalaisista en tiedä. Kannatus on kuitenkin niin kiinni avustuksilla elävistä tiukoilla olevista äänestäjistä, että he eivät etuja heikennä. Tämän sanoi heidän kansanedustajansa pari kuukautta sitten istuessaan samassa pöydässä. Vihreät haluavat lisätä edelleen valtion maksamaa vastikkeetonta tukea ihmisille. Eli mitä jää jäljelle? Ennen vaaleja ei kukaan tee mitään. Vaalien jälkeen sopeutetaan 1/3 tarpeesta. Ja autot palavat suomalaisissakin lähiöissä.

Paljon puhutaan myös ulkomaalaisten työttömyydestä. 2013 tässä maakunnassa oli ulkomaalaisten työttömyysaste noin 21% ja syntyperäisten työttömien noin 7%. Maahanmuutto on täällä erittäin voimakasta ja heidän osuutensa väestöstä on suurimpia Suomessa. Työttömyys on pahentunut viime aikoina. Samaan aikaan kun monella yrityksellä on menossa yt-neuvottelut niin kuitenkaan tuotanto ei ole romahtanut. Työsuhteet ovat vain nykyään sellaisia "epätyypillisiä". Näitä työsuhteita eivät kunnalta tai valtiolta irtisanottavat suostu tekemään. Nämä menevät nuorille ja maahanmuuttajille jos osaavat kieltä. Työsuhteiden laatu muuttuu - tulee takaisin 1950-luvun tapa tehdä töitä. Lyhyitä työsuhteita ja tilapäistöitä tekevä "köyhälistö". Valtion tai kunnan virkamies on taas todellista eliittiä. Tästä tässä taitaa olla pohjimmiltaan kysymys. Suomessa etenkin naisia on työllistetty työllistämällä valtion ja kuntien byrokratiaan. Tästä naiset nyt ärähtävät. Sukupuolella ei enää ole väliä työmarkkinoilla. Se saattaa olla yllätys monelle naiselle tulevaisudessa, pienten lasten isät ovat olleet töissä tehden pitkiä päiviä. Nyt sitä samaa vaaditaan sukupuolesta riippumatta. Työelämä tulee raaistumaan. Kymenlaaksossa on ulkomaalaisista työttömänä 50%. Mistähän se johtuu? Uskon selityksen olevan osittain sen, että irtisanotut siellä ovat teollisuudesta loparit saaneita miehiä. Heidän kynnys ottaa vastaan ns. ?2#"!-duuneja on huomattavasti matalampi kuin toimistotyöntekijöillä. Ulkomaalaisille ei hommia riitä. Täällä suuri joukko työttömistä on ollut juuri toimihenkilönaisia. Vasta nyt teollisuuden työntekijöiden määrä on voimakkaassa kasvussa. Koulutus ei takaa enää työpaikkaa. Hyvä monipuolinen työkokemus takaa. Nyt jo maanrakennushommissa oleva tuttu maksaa työntekijälleen kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyyden vaatiman kurssin ajalta palkan. Ja kuski lupaa olla kurssin jälkeen kaksi vuotta hänellä hommissa. Nykyajan orjasopimus(?) vai muuttunut tilanne. Tuo kuski ei päässyt työkkärin kurssille kun ei ollut työtön tai työttömyysuhan alainen. Vielä ei täällä ulkomaalaisia näy ajamassa taksia, ovimiehenä tai merkittävässä määrin palveluammateissa. Kuitenkin muutos on alkanut jo etnisissä ravintoloissa, tilaaminen ei enää onnistu suomeksi. Ja kuka enää palkkaa jatkossa suomalaisia kun hänelle pitää maksaa 9-10€/h ja maahanmuuttajat tekevät 6-8€/h palkalla aputöitä. Ei ay-liike kykene tuota valvomaan enää.

Tilanteen huomaa hyvin kun katsoo noita kesätöitä etsiviä. Korkeakouluharjoittelijoille ei töitä tahdo löytyä. Maanrakennushommia, huoltohommia, metsätöitä, taksikuskiksi ja järjestyksenvalvojaksi kyllä löytyy. Mikään homma noista vain ei enää ole 7-16 joka päivä. Päätoiminen ammattikorkeakouluopiskelija kuitenkin keräsi noista ja vastaavista pikkupuroista yli 20k€ tuloja. Opiskelun ohella. Ongelma on sovitella eri työnantajien työaikoja siten, että kaikille sopii. Ja valtio kiitti opintotuen poistolla. Nyt noita poikia on jo kolme kimpassa. Sopivat keskenään jo osasta hommista kuka tekee mitäkin ja milloin. Parille kolmelle työnantajalle homma tuntuu sopivan hyvin. Ehdotin pojille leikillä oman firman perustamista. Taisi olla jo hieman myöhäistä. Odottavat kuulemma vain koulun loppumista. Tuo taitaa olla tapa jolla meidän lapsemme työllistyvät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11225
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 20.04.2014 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vuokratyöfirmojahan riittä jo. Työntekijän kannalta edustavat pahimmillaan puhdasta riistoa, mutta ovat toisaalta esimerkki siitä etteivät työmarkkinat enää vastaa toiminnaltaan nykyajan vaatimuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34786

LähetäLähetetty: 20.04.2014 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa ammatissa olen saanut tottua joustoihin,joka kerta se on työntekijä joka joustaa,ja pätkätöihin,joten työmarkkinoiden häilyvyys ei ole mitään uutta,30 vuotta jo samaa sahaamista kiireen ja työkkärin välillä.
Nyt on huitenkin sattunut työnantaja jonka hommissa tuntuu olevan jatkuvuutta ja joustoa on molempiin suuntiin kohtuudella,eipä hassumpaa sillä ensimmäisen kerran koko uralla on jokseenkin rento meininki jo töihin mennessäkin.
Kerrankin tuuria...
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6
Sivu 6 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com