OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ruokinnalta ampuminen - metsästystäkö?
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 06.07.2014 09:22    Viestin aihe: Ruokinnalta ampuminen - metsästystäkö? Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan tämä provosoiva aihe, ja on siitä varmaan täälläkin puhuttu. Vaan silti. Kun seuraa esimerkiksi tätä kyyhkyn- ja sorsanmetsästyksen odotusta, niin suurin osa puhuu ruokinnoista. MIssä? Miten? Kuinka paljon? Vieläkö enemmän? Myöhäänpä aloitit.

Olen itsekin ruokkinut sorsia ja kyyhkyjä. Väittäisin, että ruokinnan tarkoitus on lisätä saalismääriä. Jollekin se voi olla sitä, että saa privaattimetsästyspaikan, mutta sellaisen voisi saada ilman ruokintaakin. Tuntuu kuitenkin siltä, että metsästyskulttuuri on muuttumassa tällaiseksi "lohilammikkotoiminnaksi". Kaupallisuushan on tullut monesti kuvioon mukaan tässä ruokintatouhussa.

Aika moni itsekin ruokkinut on sanonut, ettei tässä ruokintahommassa olen oikein mitään järkeä. Se vie metsästystä pois metsästyksestä. Siitä tulee ruuan avulla houkuttelua ja ampumista.

Se, ettei ammuta ruokintalautalle tai jyväkasan viereen vaan siihen 200 metrin päähän, on tietysti tosi metsästystä.

Siiä sitä on itselläkin pohtimista. Antaisiko olla vai lähtisikö kantamaan jyväsankkoja. Suoraan sanoen noloahan se on.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kumali
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Kes 2012
Viestejä: 109

LähetäLähetetty: 06.07.2014 09:32    Viestin aihe: Re: Ruokinnalta ampuminen - metsästystäkö? Vastaa lainaamalla viestiä

tilikku kirjoitti:
Onhan tämä provosoiva aihe, ja on siitä varmaan täälläkin puhuttu. Vaan silti. Kun seuraa esimerkiksi tätä kyyhkyn- ja sorsanmetsästyksen odotusta, niin suurin osa puhuu ruokinnoista. MIssä? Miten? Kuinka paljon? Vieläkö enemmän? Myöhäänpä aloitit.

Olen itsekin ruokkinut sorsia ja kyyhkyjä. Väittäisin, että ruokinnan tarkoitus on lisätä saalismääriä. Jollekin se voi olla sitä, että saa privaattimetsästyspaikan, mutta sellaisen voisi saada ilman ruokintaakin. Tuntuu kuitenkin siltä, että metsästyskulttuuri on muuttumassa tällaiseksi "lohilammikkotoiminnaksi". Kaupallisuushan on tullut monesti kuvioon mukaan tässä ruokintatouhussa.

Aika moni itsekin ruokkinut on sanonut, ettei tässä ruokintahommassa olen oikein mitään järkeä. Se vie metsästystä pois metsästyksestä. Siitä tulee ruuan avulla houkuttelua ja ampumista.

Se, ettei ammuta ruokintalautalle tai jyväkasan viereen vaan siihen 200 metrin päähän, on tietysti tosi metsästystä.

Siiä sitä on itselläkin pohtimista. Antaisiko olla vai lähtisikö kantamaan jyväsankkoja. Suoraan sanoen noloahan se on.


Vaikea aihe ja varmasti jo tiedämme minkälaisia mielipiteitä puolesta ja vastaan ilmaantuu. Henk. koht. parhaita tilanteita esim. Vesilinnustuksessa ovat ne että saa sorsan hollille pillillä, tai muuten osaa asemoida itsensä oikeaan paikkaan iltalennolla ja saa linnun ilmasta alas.

Koen että riistan ampuminen sen kulkiessa luontaisia polkujaan on se kutkuttavin asia, ja osa metsästyksen viehätystä on näiden paikkojen löytäminen. Enpä jaksaisi valokuvatakaan elukoita ruokintapaikalta vaan ympäristöstä joka on niille omiaan.

Kaikilla ei tosin ole aina samoja mahdollisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1946
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 06.07.2014 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tilikku taisi provosoitua minun äskeisestä pikku kommentistani.

No niin. Oikeastaan olen sitä mieltä, että tuo ruokintapaikkojen näkeminen lahtipaikkoina on hiukkasen sellaista "pojankossitason" ajattelua. Silloin kun saaliinhimo on suurimmillaan, niin itse kukin syyllistyy siihen. Sitten kun pitkään puuhaillut riistanhoidon kanssa, niin systeemit vähän muuttuu. Ruokintapaikkoja tulee pidettyä yllä, jotta ne pitäisivät yllä riistakantaa jollakin tietyllä alueella. Verotustakin on mutta se on hyötyyn nähden aika vähäistä.

Esimerkiksi: Olen kasvatellut kyyhkykantaa eräällä metsäisellä alueella, missä ei oikeastaan mitään kunnon kyyhkykantaa ole ollutkaan. Mutta nyt on. Minulla on muutaman kilometrin välein noita ruokintapisteitä ja kyyhkykanta niiden ympärillä ei kun vuosi vuodelta kasvaa. Viime vuonna minulla oli kolme ruokintapistetta ja metsästin niistä vain yhdellä. Kaksi jäi kokonaan verottamatta.

Mutta tietenkin jää kysymys: Onko tuo yhdellä paikalla metsätys sitten metsästystä? - Mutta tuon edellisen valossa se ei ole enää oleellista. Oleellista on se, että kasvattelen tuolla metsäkulmalla mukavaa kyyhkypopulaatiota, jota ei olisi olemassa ilman minun puuhailujani.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 06.07.2014 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Tilikku taisi provosoitua minun äskeisestä pikku kommentistani.

No niin. Oikeastaan olen sitä mieltä, että tuo ruokintapaikkojen näkeminen lahtipaikkoina on hiukkasen sellaista "pojankossitason" ajattelua. Silloin kun saaliinhimo on suurimmillaan, niin itse kukin syyllistyy siihen. Sitten kun pitkään puuhaillut riistanhoidon kanssa, niin systeemit vähän muuttuu. Ruokintapaikkoja tulee pidettyä yllä, jotta ne pitäisivät yllä riistakantaa jollakin tietyllä alueella. Verotustakin on mutta se on hyötyyn nähden aika vähäistä.

Esimerkiksi: Olen kasvatellut kyyhkykantaa eräällä metsäisellä alueella, missä ei oikeastaan mitään kunnon kyyhkykantaa ole ollutkaan. Mutta nyt on. Minulla on muutaman kilometrin välein noita ruokintapisteitä ja kyyhkykanta niiden ympärillä ei kun vuosi vuodelta kasvaa. Viime vuonna minulla oli kolme ruokintapistetta ja metsästin niistä vain yhdellä. Kaksi jäi kokonaan verottamatta.

Mutta tietenkin jää kysymys: Onko tuo yhdellä paikalla metsätys sitten metsästystä? - Mutta tuon edellisen valossa se ei ole enää oleellista. Oleellista on se, että kasvattelen tuolla metsäkulmalla mukavaa kyyhkypopulaatiota, jota ei olisi olemassa ilman minun puuhailujani.



Voihan se olla pojakossiajattelua, mutta moniko toimii, kuten itse kerroit toimivasi? En pitäisi itseäni minään pojankossina ajattelunkaan suhteen, mutta kai se sitten sitä on. Toisin sanoen esimerkiksi yli sadan linnun ampuminen päivän aikana jostain ruokinnalta ei ole lahtaamista.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lyrurus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Jou 2004
Viestejä: 1946
Paikkakunta: Muurame

LähetäLähetetty: 06.07.2014 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan se tietysti hölmöä se sata lintua, mutta halusin vain huomauttaa, että homman voi tehdä fiksustikin. Ei ruokinta itse ole se ongelma, vaan nätisti käytettynä se on mainio riistanhoitokonsti.

Ja kyllä minä tunnen sellaisia kavereita, jotka pitävät yllä ruokintapaikkoja ilman saaliinhimoa. Ei se nyt hirveän harvinaista ole. Yleensä nämä on näitä pitkän linjan kavereita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 06.07.2014 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Onhan se tietysti hölmöä se sata lintua, mutta halusin vain huomauttaa, että homman voi tehdä fiksustikin. Ei ruokinta itse ole se ongelma, vaan nätisti käytettynä se on mainio riistanhoitokonsti.

Ja kyllä minä tunnen sellaisia kavereita, jotka pitävät yllä ruokintapaikkoja ilman saaliinhimoa. Ei se nyt hirveän harvinaista ole. Yleensä nämä on näitä pitkän linjan kavereita.


Juurikin näin.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On paikkoja joissa sorsaa ja kyyhkyä ei juurikaan enää näe kun ne lentävät ruokinnalta toiselle. Entiset hyvät, luonnolliset mestat ammottavat tyhjyyttään ja muutaman kilometrin päästä kuuluu monesta suunnasta kova tulitus aina aika ajoin. Siellä ne ruokinnoilla lahtaavat. Kaipa se on itsekin ryhdyttävä tähän kilpavarusteluun jos aikoo tilanteisiin päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeLAN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2011
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lyrurus kirjoitti:
Tilikku taisi provosoitua minun äskeisestä pikku kommentistani.

No niin. Oikeastaan olen sitä mieltä, että tuo ruokintapaikkojen näkeminen lahtipaikkoina on hiukkasen sellaista "pojankossitason" ajattelua. Silloin kun saaliinhimo on suurimmillaan, niin itse kukin syyllistyy siihen. Sitten kun pitkään puuhaillut riistanhoidon kanssa, niin systeemit vähän muuttuu. Ruokintapaikkoja tulee pidettyä yllä, jotta ne pitäisivät yllä riistakantaa jollakin tietyllä alueella. Verotustakin on mutta se on hyötyyn nähden aika vähäistä.

Esimerkiksi: Olen kasvatellut kyyhkykantaa eräällä metsäisellä alueella, missä ei oikeastaan mitään kunnon kyyhkykantaa ole ollutkaan. Mutta nyt on. Minulla on muutaman kilometrin välein noita ruokintapisteitä ja kyyhkykanta niiden ympärillä ei kun vuosi vuodelta kasvaa. Viime vuonna minulla oli kolme ruokintapistetta ja metsästin niistä vain yhdellä. Kaksi jäi kokonaan verottamatta.

Mutta tietenkin jää kysymys: Onko tuo yhdellä paikalla metsätys sitten metsästystä? - Mutta tuon edellisen valossa se ei ole enää oleellista. Oleellista on se, että kasvattelen tuolla metsäkulmalla mukavaa kyyhkypopulaatiota, jota ei olisi olemassa ilman minun puuhailujani.


Ittellä samankaltainen kyyhkykannan "kasvatusmetodi". Ruokintoja pidellyt erilaisia tapoja kokeillen ja peltoon kokeillut kaikenlaisia kasvustoja myöskin jo lähes kymmenkunta vuotta.
Huomionarvoista on myös se seikka, että alkuun ahkeruudelleni naureskeltiin, mutta olen huomannut paikallisten metsästäjien nykyään jopa ampuvan kyyhkyjä, ennen niitä ei huomioitu lainkaan. Olisikohan syynä kuitenkin nuo reilut sadan linnut parvet, jotka lopulta herättävät metsästyshimon?
_________________
The thing about sport, any sport, is that swearing is very much part of it.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeLAN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2011
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin juu, mutta tuo itse asia. On näemmä oikein mukavaa naureskella toisten ahkeruudelle ja sitten ilmestyä ruokinnan lähistölle metsästämään, kun kantaa on saatu kohotettua. Eli kyllä kai se on sitten metsästykseksi laskettava, varsinkin toisen ruokintapaikalta ampuminen Shocked
_________________
The thing about sport, any sport, is that swearing is very much part of it.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lapanen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Hei 2004
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ruokkinut kyyhkyjä 3 vuotta. Yhden olen ampunuttänä aikana. On hieno huomata, että kyyhkykanta on kasvanut myös minun alueellani. Onneksi alueella ei ole montaakaan kyyhkynmetsästäjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän siinä nyt vaan on kyse enemmän kannan ohjaamisesta tietylle alueelle kuin sen kasvattamisesta. Ruokinta tulisi suunnitella hyvinkin laajasti jos kantaa todella olisi tarkoitus nostaa. Onko luonnoton tihentymä hyvä asia? Taudit? Riippuvaisuus ihmisen tarjoamasta ravinnosta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1840
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 06.07.2014 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta voidaan varmasti taittaa peistä hamaan tappiin asti. Ruokinnalta metsästystä ja kuvaamista käytetään yleisesti monenkin eri lajin kohdalla. Varmasti valtaosa petoeläinkuvistakin on ruokinnalta/ haaskalta otettuja. Epäilen että mm. tuo vuoden luontokuva kuukkelistakin on otettu niin, että kahvipannun alle/ viereen on ruokittu kuukkeleita. Vai laskeutuisiko kuukkeli noin vain sattumalta luontokuvaajan kahvipannun viereen hiipuville tulille?

Niin, voihan sitä mennä lakoontuneen viljapellon viereen kytikselle, kun kyyhkyt tulevat ruokailemaan. Onko se sitten moraalisesti hyväksyttävämpää. Ruokailemaan tulevia kyyhkyjähän silloinkin ammutaan.

Asia on mielestäni samaa sarjaa kun joidenkin mielestä ahvenen pilkkiminen on moraalisesti väärin, kun ne alkavat nousta kudulle. Milloinkas sitä matikkaa pyydetään? Ettei vain olis kutuaikaan. Entäpä milloinkas se onkaan paras lohestusaika? Oliskohan silloin kun nousevat kudulle? Paras siika-aika? Paras muikunpyyntiaika...

Kielletään myös onginnassa lahnojen houkuttelu herneillä, sehän on myös moraalisesti väärin...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
tukelius
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2008
Viestejä: 3311
Paikkakunta: Mynämäki

LähetäLähetetty: 06.07.2014 12:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekkin paljon riistaa ruokkineena olen asiaa ajatellut ja mitenhän voisi heittää riistanhoitajille haasteen mahdollisimman kattavasti.

Eli se raha ja työpanos mikä menee sorsien ja kyyhkyjen syysruokintaan kohdistettaisiinkin kevätruokintaan joka kestäisi pesintään asti ja kollien sulkasatoon, mutta vain paikoilla jossa linnuilla menestymisen edellytykset.
Eli vaikka puolet rahasta ja vaivasta kohdistettaisiin kosteikkojen ja riistapeltojen suuntaamiseen linturiistalle sopiviksi, eli kunnostettaisiin kosteikkoja jotka on jo olemassa ja perustettaisiin uusia, kuten myös esim kyyhkypellot tehtäisiin kylvettynä mallina ja mahdollisesti kevät-kesä ruokintana joka loppuis kuitenkin kun marjat ja viljat alkaa kypsymään.

Miettikää kuinka suuri talkooporukka olisikaan kasassa jos edes puolet lähtisi touhuamaan olosuhteiden puolesta eikä keskittyisi pelkästään ruokaan.
Samoihin talkoisiin voisi kuulua pienpetojen varsinkin vieraspetojen ja varislintujen poisto.

Entivanhaan esimerkiksi vesilintujen olosuhteet ovat olleet suosiollisemmat ja lintua on riittänyt saaliiksi jokaiselle metsästäjälle. Nykyään kateus vie sorsatkin padasta.
Suurempi luontainen liikkuminen riistalla mahdollistaisi keskimäärin suurempia saaliita per jahtimies mutta varmasti pienentäisi piikkejä eli 100 linnun taisteluparin saaliit harvenisi ja esimerkiksi houkuttelupyynti kaavein ja pillein houkuttelemalla olisi toimivaa myös lentoreiteillä kun linnuilla ei ole se tuhtinkärryllinen ohraa odottamassa naapurijärvellä.
Kuinka moni voi väittää että 2-6 sorsaa päivässä ei olisi hyvä saalis vaikka aloituksesta syyskuun loppuun joka päivä kun taas vaihtoehtona ruokinnalta alotuksesta 50 ja sen jälkeen sattuma telkkä.
Jokaisen kunnan alueelle talkoopuuhin muutama kosteikko joista kolmannes kokonaan rauhoitukseen niin alueen tuotto monella paikkakunnalla varmasti tuplaantuun ellei enemmänkin joten todellinen lintumäärä alueella on suurempi ja sen seurauksena saalistakin tulee.

Ruokinta syksylläkään ei ole suoranaisesti pahasta, olen asunut yli 10v alueella jossa jokaiseen lähes jokaiseen lampeen ja järvenlahteen on ruokittu sekä kyyhkypeltoja on 400m välein niin onhan sitä lintua ja ne lentää ristiinrastiin, mutta se pelkkä syysruokinta ei lisää kantaa vaan pitäsi panostaa elinoloihin ja poikueiden menestymiseen.

Nämä vain ajatuksia pienessä metsästäjässä.
_________________
pillinaru@gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 06.07.2014 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kyllä foxin kanssa samaa mieltä Jotenkin tuntuu että jos jokin ei itseä kiinnosta niin ollaan isoon ääneen sitä moittimassa ja parhaassa tapauksessa vaatimassa kieltoja päälle. Ja toinen meillä suomalaisilla on että moni hehkuttaa metsästyksen nautinnon olevan suoraan verrannolinen siihen veren määrään mitä itse on joutunut saaliin eteen kärsimään.

Kuitenkin jos aletaan suomalaista jahti kulttuuria miettimään ruokinta ja sen hyväksi käyttö on aika olennainen osa metsästys kulttuuria. Taitaa olla ainoastaan karhu jolla tämä ruokinta jahti on yritetty kitkeä pois vaikka kyllähän sekin sieltä takaa aika lailla paistaa läpi. Kyllä ne viljapellot nalleja aika lailla ohjailee ja siltä niitä jälkejä tutkitaan ja mietitään mistä koira päästetään hakemaan.

Joten ihan turhaan aletaan metsästäjien kesken närää tästä asiasta vääntään. Aina löytyy joku jonka ajatukset eivät täsmää omiin ja vääntö on valmis. Kyllä niin kauvan kuin kaikki laillista niin minusta toisen metsästys tyylin moittiminen on aika lapsellista. Ja aivan varmasti ruokinta missä muodossa tahansa auttaa riistaa selviään ja ei niitä kaikkia kuitenkaan saa sieltä ammuttua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juse
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2004
Viestejä: 4723

LähetäLähetetty: 06.07.2014 12:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:

Niin, voihan sitä mennä lakoontuneen viljapellon viereen kytikselle, kun kyyhkyt tulevat ruokailemaan. Onko se sitten moraalisesti hyväksyttävämpää. Ruokailemaan tulevia kyyhkyjähän silloinkin ammutaan.


Ei näillä ole mitään eroa. Shocked Smile

Riistan elintapojen tarkkailu, jahtipaikkojen ja tässä tapauksessa kyyhkyn luontaisten ruokailupaikkojen tiedusteleminen ei ole sen enempää metsästystä kuin hiluxin lavalla multapellolle herneiden roudaaminen. Very Happy

Joku voisi ajatella, että riistan seuraaminen kuten esim. ruokailupaikkojen, joista riista on mahdollista tavoittaa on jo puolet koko mahdollisesta metsästystapahtumasta. Se onnistumisen tunne, kun on pitkällisen seurannan jälkeen löytänyt jonkun lakokohdan tms missä käyvät syömässä ja tästä onnistunut jahti.
_________________
Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 1 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com