OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vähän ehdoista
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
CH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2008
Viestejä: 160
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 27.08.2014 15:55    Viestin aihe: Vähän ehdoista Vastaa lainaamalla viestiä

Taas vaihtui vallesmanni ja sen myötä lupapolitiikka näyttää astuneen huonompaan suuntaan pohjoisessa Keski-Suomessa. Hain lupaa 7,62x53R TT2 -kiväärille perusteina perinneammunta ja keräily. Kun edellinen vallesmanni myönsi lupia vastaavin perustein ilman sen kummempia rajoituksia, uusi kaveri oli lisännyt ehdoiksi "käyttö sallittu teknisen kunnon toteamiseksi sekä perinneammunnoissa". Näin tyhmällä päällä asiaa voisi lähteä johtamaan siten, että vastaavasti metsästysaseen kohdalla lukisi kaiketi "käyttö sallittu metsästykseen". Hirvikiväärin tapauksesssa hirvirata-ammunnat olisi siis ammuttava jollain toisella aseella.

Eikös aselaissa ole kohta, jonka mukaan asetta voi käyttää myös muissa laillisissa harrasteissa, joihin hakijalla on oikeus, vaikkei lupaa ole näillä perusteilla anottukaan? Ainakin minulla hyväpiippuiset, ei-huippukeräilylliset sotilaskiväärit kulkevat satunnaisesti myös metsällä, mutta tuntuu mielipuoliselta (mikä lienee tarkoituskin) lupaa anottaessa kirjoittaa selostukset kaikille mahdollisille perusteluille, joihin asetta saattaa käyttää. Kiväärin kelpoisuus kun usein selviää vasta hallussapitäjävaihdoksen jälkeen. Mitkä käytännössä ovat sanktiot, jos lain koura tavoittaa hakijan puskasta "jahtikiellossa" olevan Pystykorvan kanssa?

Millainen tilanne on toisaalla? Jossainpäinhän taisi olla määräys "saa käyttää vain johdetuissa ammunnoissa". Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rehe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Tam 2010
Viestejä: 154
Paikkakunta: Kalottialue

LähetäLähetetty: 27.08.2014 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän se ole paha jos on "saa käyttää vain johdetuissa ammunnoissa"
sillä kaikkia ammuntoja johtaa joku, ellei itse niin toinen, eihän ase itse ammu.

Miksi laitoit vain perinneammunta ja keräily, olisit laittanut myös harjoittelun perinneammunnoihin sekä tarkkuusammunta 100-500m matkoille ja metsästyksen mikäli sitä aiot metsästykseen käyttää.

Itse ainakin luettelen kaikki mahdolliset ammunnat missä asetta mahdollisesti käytän niin ei tule mitään ehtoja käytölle koska luettelo olisi niin pitkä ettei lupaan mahdu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeLAN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2011
Viestejä: 560

LähetäLähetetty: 27.08.2014 20:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä itse olen oppinut on se, että kirjoitat niin paljon erilaisia käyttötarkoituksia kuin paperiin mahtuu. Nykypäivänä se on jopa helpompaa, kun saan tietokoneelle talteen perustelut ja käyttötarkoitukset kokonaisuudessaan uudelleenkäyttöä varten.
Periaatteena on antaa niin laaja käyttötarkoitusten alue, ettei ole ensinnäkään perustetta hylätä hakemusta, eikä myöskään rajoittaa käyttöä kuvailemillasi tavoin.
_________________
The thing about sport, any sport, is that swearing is very much part of it.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2008
Viestejä: 160
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 27.08.2014 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rehe kirjoitti:
Eihän se ole paha jos on "saa käyttää vain johdetuissa ammunnoissa"
sillä kaikkia ammuntoja johtaa joku, ellei itse niin toinen, eihän ase itse ammu.


Totta, kuten myös sekin, että kaikki perinneaseella tapahtuva ammunta on perinneaseammuntaa, lauottiinpa sitten kohti pahvia tai elukkaa.

Tässä taas huomaa, miten käytännöt vaihtuu, kun viranomainen vaihtuu. Laitetaanpa seuraaviin lupiin sitten se metsästyskin, niin sitten saavat taas mussuttaa, miten metsästysaseita on jo riittävästi. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Lok 2008
Viestejä: 160
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 27.08.2014 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

CH kirjoitti:
rehe kirjoitti:
Eihän se ole paha jos on "saa käyttää vain johdetuissa ammunnoissa"
sillä kaikkia ammuntoja johtaa joku, ellei itse niin toinen, eihän ase itse ammu.


Totta, kuten myös sekin, että kaikki perinneaseella tapahtuva ammunta on perinneaseammuntaa, lauottiinpa sitten kohti pahvia tai elukkaa. Ei ase siitä nuorru.

Tässä taas huomaa, miten käytännöt vaihtuu, kun viranomainen vaihtuu. Laitetaanpa seuraaviin lupiin sitten se metsästyskin, niin sitten saavat taas mussuttaa, miten metsästysaseita on jo riittävästi. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7462

LähetäLähetetty: 27.08.2014 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käsittääkseni joillekin ei ole myönnetty aselupia lisää metsästysperusteella, vaan edellytetty keräilijä statuksen hankkimista. Näilläkin sivuilla ollut takavuosina keissejä kun harrastajalla on alkanut olemaan "Liikaa" samantyyppisiä aseita.

Tutulle oli nimismies sanonut keväällä, että oli viimeinen lupa sinulle, kun sattumien kautta kuudestoista metsästysase tuli taloon lupaväännön jälkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
raiko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2008
Viestejä: 885
Paikkakunta: sumibia

LähetäLähetetty: 27.08.2014 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alettava sen tutun vaimonkin metsästämään.
_________________
B-tip's & foxes.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12964

LähetäLähetetty: 28.08.2014 08:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuollaiset vallesmanni lausunnot kuulostavat kjtsulta Hallinto-oikeuteen. 97e taitaa olla hinta ja allesmanni häviää jos ainoa peruste on "liikaa aselupia".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 28.08.2014 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aihetta hieman sivuten:

Tänään käytiin mielenkiintoinen keskustellu meidän laitoksella: jos vain mustaruudilla ammuttavaksi tarkoitetttu mustaruutiase on revolveri niin onko se lain tarkoittama mustaruutiase vai revolveri? Laitoksella oltiin sitä mieltä, että ko. suustaladattava mustaruutinallilukkorevolveri onkin lain silmissä revolveri ja tästä lankeaa erikoisvaateita, joita mustaruutiaseelle yleensä ei lankeaisi. Esitin tähän luonnollisesti eriävän näkemyksen.

Tämä liittyen lain 45§ tarkoittamaan lauseeseen: "Hankkimislupa ampumaurheilussa ja -harrastuksessa käytettävää 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten voidaan antaa luonnolliselle henkilölle vain, jos tämä esittää yhdistyslain (503/1989) 4 §:ssä tarkoitetun luvan saaneen yhdistyksen ampuma-asekouluttajan antaman todistuksen harrastuksestaan, jonka on oltava jatkunut aktiivisesti vähintään kaksi vuotta."

No, tuolla 6§:ssa määritellään eri asetyypit. Kohdat 4-7 sisältää mm. pistoolit, revolverit ja pienoissellaiset. Asetyyppi 11 määritellään "mustaruutiaseella ampuma-asetta, joka on suunniteltu ja valmistettu vain mustalla ruudilla käytettäväksi;".

Merkillepantavaa on, laitoksen esittämä tyyppi eli tyyppi 6 määritellään laissa näin: "revolverilla ampuma-asetta, jonka kokonaispituus on alle 840 millimetriä ja piipun pituus alle 400 millimetriä ja jossa käytetään pyörivään patruunarullaan ladattavaa keski- tai reunasytytteistä patruunaa;"

Tämäei mielestäni ole kovin hankala juttu vaikka annettiin niin ymmärtää. Nallilukkorevolverissa ei käytetä patruunaa, piste eli se ei ole 6-kohdan tarkoittama revolveri. Sensijaan se on mustaruutiase ja valmistajankin mielestä "black powder only".

Uhkasivat automaattisella hylsyllä mutta jätin silti hakemuksen voimaan ja pyysin päätökset kirjallisena perusteluineen. Lopuksi vielä annettiin ymmärtää, että viimeistään näytössähän se selviää, että se onkin revolveri ja siinä kohtaa viimeistään homma menee munille.

Täytyy kyllä sanoa, että on nämä hankalaksi menneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 28.08.2014 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moni varmaan menee vipuun ja uskoo mitä laitoksella sanovat. Ehkä se on tarkoituskin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2010
Viestejä: 3252
Paikkakunta: Syrjäkylä

LähetäLähetetty: 28.08.2014 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laughing Laughing

Ainakin minä sain aikoinaan mustaruutireukun ostettua mustaruutiaseen luvalla. Toki paljon on sen jälkeen homma muuttunut.. Confused
_________________
Metsästys ei ole harrastus vaan elämäntapa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kuhmon Ahma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2010
Viestejä: 3252
Paikkakunta: Syrjäkylä

LähetäLähetetty: 28.08.2014 16:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Merkillepantavaa on, laitoksen esittämä tyyppi eli tyyppi 6 määritellään laissa näin: "revolverilla ampuma-asetta, jonka kokonaispituus on alle 840 millimetriä ja piipun pituus alle 400 millimetriä ja jossa käytetään pyörivään patruunarullaan ladattavaa keski- tai reunasytytteistä patruunaa;"

Tämäei mielestäni ole kovin hankala juttu vaikka annettiin niin ymmärtää. Nallilukkorevolverissa ei käytetä patruunaa, piste eli se ei ole 6-kohdan tarkoittama revolveri. Sensijaan se on mustaruutiase ja valmistajankin mielestä "black powder only".


Olis ehkä kannattanu mainita että lupaa haetan nallilukkoiselle. Mutta jos se nallilukkoinen ei mene näytössä läpi, niin eikun valitusta hallinto-oikeuteen, tietenkin hyvän juristin laatimana!
_________________
Metsästys ei ole harrastus vaan elämäntapa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 28.08.2014 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuhmon Ahma kirjoitti:
Olis ehkä kannattanu mainita että lupaa haetan nallilukkoiselle. Mutta jos se nallilukkoinen ei mene näytössä läpi, niin eikun valitusta hallinto-oikeuteen, tietenkin hyvän juristin laatimana!

Keskustelussa sanoin ääneen "suustaladattava mustaruutinallilukkorevolveri" -litanian vähintään 3 kertaa ja lopuksi jo aika painavalla äänenpainolla, jotta varmasti menee perille. Ja perustelulomakkeessahan se tavattiin myös aika tarkasti.

Mainittakoon vielä, että ensin keskusteltiin siitä, että olisin CAS-käyttöön ostanut yksitoimisen 1873 -reukun nykyisen .45LC Vaqueroni kaveriksi mutta se tyrmättiin ehdottomasti. EI mitään mahista ennen kuin olen harrastanut CASa sen 2 vuotta. Ei kannattanut jättää hakemusta ollenkaan, "lain pykälään vedoten hylätään suoraan". No, vähän rajoittaa luokkia mutta ei kai se auta kuin parittaa Vaquero esim. BH:n tai SBH:n kanssa. Jää vaan harmikseni kaikki mielenkiintoiset perinneluokat pois valikoimista säätötähtäimien takia... Jepjep... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 28.08.2014 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TH kirjoitti:
EI mitään mahista ennen kuin olen harrastanut CASa sen 2 vuotta. Ei kannattanut jättää hakemusta ollenkaan, "lain pykälään vedoten hylätään suoraan".

Tuo ei ole validi peruste hylätä hankkimislupahakemusta. Laita lupa vetämään ja valituskelpoisen päätöksen kanssa HaO:n. Näin siis jos sinulla on AAK-todistus 2v ajan tapahtuneesta harrastuksesta "käsiaseella".
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 28.08.2014 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

masiina kirjoitti:
TH kirjoitti:
EI mitään mahista ennen kuin olen harrastanut CASa sen 2 vuotta. Ei kannattanut jättää hakemusta ollenkaan, "lain pykälään vedoten hylätään suoraan".

Tuo ei ole validi peruste hylätä hankkimislupahakemusta. Laita lupa vetämään ja valituskelpoisen päätöksen kanssa HaO:n. Näin siis jos sinulla on AAK-todistus 2v ajan tapahtuneesta harrastuksesta "käsiaseella".

Tämä koko vääntö pohjautui juuri siihen pointtiin, että minulla ei ole ko. todistusta. Meidän seurasta ei kukaan (edes ammatikseen asekoulutusta mm. viranomaisille tekevä) päässyt poliisin järjestämälle AAK-kurssille eli omasta seurasta ei moista löydy eikä vielä olla käännytty muiden seurojen puoleen tämän suhteen. Ei ole ollut tarpeen ennen tätä päivää.

Puolihupaisaa asiasta tekee se, että meillä on Lääninhallituksen päätös, jossa meille annetaan seurassa virallinen lupa järjestää ase- ja ampumakoulutusta, jo vuosia ennen kuin tämä AAK-hommeli keksittiin. Mutta kukaan meistä ei siis mahtunut poliisin powerpoint-sulkeisiin, joten pudottiin vähän hankalaan rakoon. Saa kouluttaa mutta ei voi kirjoittaa tätä tiettyä lappua.

Tällä kertaa kun minä (a-seuran pj) haen itselleni (noin 30. lupaa) niin seinä tuli vastaan tähän kohtaan. Ja tässähän ei neuvotella yhtään mistään (ainakaan täällä meilläpäin). Tähän asti minä olen kirjoitellut harrastustodistuksia jäsenille mutta ittelleni en sentään kehtaa moista kirjoittaa Wink Luotin siihen, että pystyn esittämään "luotettavan selvityksen harrastuksesta" lukuisin dokumentein mutta tämä ei kuulemma riitä vaan pitää olla sen minua tuntemattoman AAK-henkilön kirjoittama virallinen todistus asiasta. Ok, minkäs teet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com