OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahtia 2014
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 14.10.2014 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

13 piikkinen sonni tuli erääksi. Lihaa on kyllä liikenteessä, harvoin on samassa kiikarin näkymässä 6 aikuista elukkaa yhtä aikaa mistä saa valita Laughing
_________________
"Krol Polovania"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 14.10.2014 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokohan se tämä olin täällä jossain. Rupeaa ukkoutuminen hirviporukoissa laantumaan, kun tämänkaltaiset nuoret metsästäjänalut valtaavat markkinat.

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194932846779/artikkeli/vasta+10vuotias+onko+rovaniemelainen+jesperi+suomen+nuorin+hirvenkaataja.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 14.10.2014 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ryynimakkara kirjoitti:
Väännetään rautalangasta


Ei muutes auta umpisolmuun kieputettu ratakiskokaan Laughing
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15331

LähetäLähetetty: 14.10.2014 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muuten, onko kukaan nähnyt Hirvimies-lehden v.2014 painosta ? Kun menin vajalle niin siellä oli vaan pinkka 2013 painosta, joku on vissiin lukenut täältä ettei kelpaa oikein vessapaperiksi tai sytyiksi, oli sitten jäänyt noita pinkka. No, en tuota olisi oikein ehtinyt edes lukea kun piti olla ratissa paluumatkan, normaalisti tyhjennän kotimatkalla käyttämättömät kaatoryyppypullot ja lueskelen Hirvimiestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 14.10.2014 13:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole vielä näkynyt meilläkään. Onko sekin lehti mennyt konkkaan?
Oli sen verran kovia juttuja, että melkein jää kaipaamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MITN
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2011
Viestejä: 56
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 14.10.2014 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omakohtaisella kokemuksella omat 3 suurinta hirveä ruhopainoltaan 298kg - 11piikkinen, 282kg - 6piikkinen, 270kg - 15piikkinen. Suoraan ei siis sarvikruunu ole kokoon verrannollinen, vaikka toki pääsääntö varmaan.

Semmosen tässä vuosien varrella pannu merkille ku takavuosina isot sonnit ammuttiin vähiin, niin kaksosvasojen määrä putos. Nyt ku taas isompia sonneja niin kaksosetki alkanu lisääntymään.

Kaipa ne lehmät ei kovin hevillä pikkunulikoille anna ja menee kiima myöhempään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15331

LähetäLähetetty: 14.10.2014 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa niin, taisi jäädä sanomatta, selvittiin hirvijahdista niin ettei ollut yhtään nollakasimiestä (tahi naista) mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsnugis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tou 2004
Viestejä: 806
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 14.10.2014 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MITN kirjoitti:
Omakohtaisella kokemuksella omat 3 suurinta hirveä ruhopainoltaan 298kg - 11piikkinen, 282kg - 6piikkinen, 270kg - 15piikkinen. Suoraan ei siis sarvikruunu ole kokoon verrannollinen, vaikka toki pääsääntö varmaan.

Semmosen tässä vuosien varrella pannu merkille ku takavuosina isot sonnit ammuttiin vähiin, niin kaksosvasojen määrä putos. Nyt ku taas isompia sonneja niin kaksosetki alkanu lisääntymään.

Kaipa ne lehmät ei kovin hevillä pikkunulikoille anna ja menee kiima myöhempään?

Pakko kirjottaa pari pientä tarkennusta.
Piikkiluku ei suoraan kerro sarvien kokoa (puhtaalla hankosarvella ei juuri 10-piikkiä enempää ole, täältä ammutut suomenennätyssarvet olivat 6-piikkiset).
Tuplavasojen saantiin vaikuttaa kaikkein eniten lehmän ikä. Sama juttu kuin sarvissakin eli nuori lehmä saa vain yhden vasan. Jos teiltä ammuttiin sonnikanta nuoreksi, niin todennäköisesti sama kävi myös lehmille. En silti sano etteikö jotain vaikutusta olisi myös uroksen geeneillä.
Yleensä vanhempi lehmä tulee aikaisemmin kiimaan ja nuorempi lehmä myöhemmin.

Omassa yhteisluvassa nyt piikkirajotukset ja vasallisten lehmien säästäminen. Ainakaan omassa porukassa ei kellään ole ollut valittamista.
Itse sain nurin sunnuntaina 111kg vasan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20411
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.10.2014 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä vasta yksi vkl jahdattu. Jahdissa useita hyviä koiria ja 33 miestä. Heti alkoi näyttämään juuri siltä miltä on näyttänyt koko kesän. Yleisin näky on vasaporukka ja tuplavasoilla. 7 vasaa on orressa ja yksi tappisarvi. Lisäksi metsään jäi juoksemaan vielä ainakin viisi eri vasaporukkaa mistä ei kaadettu mitään. Vain yksi yksinäinen naaras nähtiin. Sonneja muutamia. Vasojen painot kaikki yli 84kg eli ei vaivaa pienuus.. Tuplavasat mitkä heti alkuun ammuttiin painoi 100kg ja 94kg. Naarasvasoja. Ei ole pieniä ei.

Meillä on siis lupia hitusen vähempi kuin viimevuonna eli 12 aikuista ja 24 vasaa. Paljon kuuluu porua suuren vasaprosentin tyylistä mutta itse olen sen fani. Vaikka kaatomäärät on suuria niin nyt kannan rakenne korjaantuu vuosi vuodelta ja tuottokin on oikein mieltä ylentävää. Smile Piikkirajoitukset otettiin käyttöön ja naaraat pyritään ampumaan sellaisista joilla ei ole vasaa ollut. Varmasti kaatuu hyviä tuottaviakin naaraita mutta sitä kuitenkin vältetään jos mahdollista. 50/50 suhteella tarkoitus ampua urokset ja naaraat.

Minulla jatkuu se normi kirous eli alkujahdista en näekkään mitään. Sitten kun jahdataan marraskuun lopulla jotaki viimesiä vasoja eikä mistään löydy mitään niin alkaa vasta mun vuoro. Niin se on mennyt aina. Tilanteet ja hirvet oikein kiertää minua. Laughing Vaan väliäkö tuolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10076
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 14.10.2014 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lauantaista lähtien jaagattu, alkuun tuli pari helposti, sitten ei kirveelläkään..
Tuntu ettei kestä hirvet minkään koiran haukussa, juoksivat vain ja kiersivät kaikki passit... Tänään sit tuuri vaihtu, melkeen kaikilla koirilla hyvät haukut ja saatiinki 4 vasaa nurin.

Itekki yhden nappasin:



Alkaa olla kupongit vähissä ja jos loput vähänkään viisaasti kaadetaan, niin lupamäärä näyttäisi osuneen kohdilleen.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huru_ukko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 03 Jou 2012
Viestejä: 123
Paikkakunta: joensuu

LähetäLähetetty: 14.10.2014 23:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meilläkin alkoi mukavasti,pikkuporukalla 5 +2 ja omille sesseille 3+2,joista yhdessä oli molemmat. Uroksia normaalia syksyä enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kaupunkilaistollo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Lok 2013
Viestejä: 86

LähetäLähetetty: 17.10.2014 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lauantaina se sitten viimein alkaisi meilläkin. Kieltämättä muutama viikko tässä on jo odoteltukin. Ja tänään ei enää malttais tehdä töitäkään. Lupia 7+8 ja hirviä on näkynyt kesän aikana runsaasti. Vasoja ehkä hieman vähemmän, mutta jospa jo pari viikkoa jahdanneet naapuriseurat ois pöllyttäneet tulokkaita meidän puolelle Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 17.10.2014 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuholan touhu kuulostaa kyllä järkevältä (tai siis porukan, en minä sen omista touhuista tiedä).Minusta (ihan perstuntumalta) tuo kakkosvasojen määrä on hyvä indikaattori hirvikannan tilasta. Meillä ei ole nähty vielä yhtään kakkosvasaporukkaa ja sonnit on pieniä tappisarvia ollut jo ainakin pari vuotta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pussihousuelvis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 2650

LähetäLähetetty: 17.10.2014 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin se hirviaika toimii

Kontiot jalkaan ja kaukosäädin pois
vanhat Raision haalarit löytää jos vois
Punainen liivi mut tappajaks saa
nyt on elämä niin upeaa

Sovimme eilen passituksen
siitä vouti tekee tosi täydellisen
tästä vois syntyykin kaatojakii
onhan syksy ja saa pakastaa

kertosäe:
Näin se hirviaika toimii
kun sen haavakon kohtaa
kyllä hirviaika toimii
käräjille se meidät johtaa
nimismiästä niin paljosta mä kiitän
hetket muistoihini liitän
tämän syksyn annan ajoketjulle
vain
kai vouti on ankara mulle
niin kuin mä oon uudelle noviisille?

Siinä lehmä seisoo kun passiin tuun
näen suuliekin ja laukauksen kuulen Shocked
LA kutsuu jo noviisiaa
nyt on kaato niin upeaa

Yritän peittää verijäljet
siinä hommassa silti mä onnistu en
tunteeni ja paukkuahneus näkyä ei saa
onhan syksy ja verta saa lammentaa

kertosäe

Saunan taakse pääsemisestä mä kiitän
hetket muistoihini liitän
tämän syksyn lihaosuuden annan arpajaisiin
arpajaisiin vain
kai johtokunta hyvä mulle
niin kuin mä hyvä maanvuokraajalle?

http://www.youtube.com/watch?v=tVuLUnKGYDo
_________________
http://youtu.be/otCpCn0l4Wo?t=18s

http://aijaa.com/CZV65q
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petsupaa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Lok 2008
Viestejä: 491
Paikkakunta: Helvetistä länteen

LähetäLähetetty: 17.10.2014 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

viisasverneri kirjoitti:
Jokohan se tämä olin täällä jossain. Rupeaa ukkoutuminen hirviporukoissa laantumaan, kun tämänkaltaiset nuoret metsästäjänalut valtaavat markkinat.

http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194932846779/artikkeli/vasta+10vuotias+onko+rovaniemelainen+jesperi+suomen+nuorin+hirvenkaataja.html



Eikö hirvikokeen suorittamiseen tarvitse olla kantoluvat ko. aseeseen? Ja nehän saa vasta 15-vuotiaana aikaisintaan. Confused
_________________
Märkä pyyhe on kuin täyteen räitty nenäliina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 24 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com