OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peuran metsästys koiralla
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
siru8
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2004
Viestejä: 2903
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 31.01.2014 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu... Täysin mitääntekemättömiä nuo mäyräkoirat on ajohommissa. Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.01.2014 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

][quote="amadeus"]Sopranos. Tiedoksi mäyräkoira on alunperin jalostettu nimenomaan ajavaksi koiraksi, josta myöhemmin on eriytetty myös ns.luolalinja.

Asia on kyllä juuri päinvastoin. Kettuluolissa tarvittiin lyhytjalkaista pahasisuista koiraa joka oli terrieriäkin pienempi ja niin saatiin mäykky.
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
siru8
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2004
Viestejä: 2903
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 31.01.2014 18:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Sopranos"]]
amadeus kirjoitti:
Sopranos. Tiedoksi mäyräkoira on alunperin jalostettu nimenomaan ajavaksi koiraksi, josta myöhemmin on eriytetty myös ns.luolalinja.

Asia on kyllä juuri päinvastoin. Kettuluolissa tarvittiin lyhytjalkaista pahasisuista koiraa joka oli terrieriäkin pienempi ja niin saatiin mäykky.


Nyt on sopranoksella mäyräkoiratietoudessa pikkuinen virhe. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
amadeus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Mar 2007
Viestejä: 37
Paikkakunta: pirkanmaa

LähetäLähetetty: 31.01.2014 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nopeimmat mäykyt ajaa 15-20km/h sulalla kangasmaastossa ja sitkeimmät erät täyteen 30cm lumessa.
Dreeverin vois vielä antaa sorkkaa ajaa, vaikka ruotsalainen dreeverin omistaja lausahti, jos haluatte oppia tuntemaan naapurikunnat ostakaa dreeveri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stutzen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tou 2007
Viestejä: 498
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 31.01.2014 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ahvenanmaalla, tuolla Suomen Kongossa dreeverin on hyvä ajella, ei pääse pitkälle, kun on vesi vastassa joka puolella Very Happy Very Happy . Kunnatkin ovat niin pieniä, että rajoja ylittelee jo mäyräkoirakin Razz

Leikki sikseen. Entisenä dreeverin ja nykyisin mäyräkoiran omistajana olen sitä mieltä, että etenkin kauriin ajossa mäyräkoira on paras ja täysin "riittävä". Mäyräkoira määrää (hitaan) vauhdin ja kauris suunnan. Joka ei ole tätä hienoa metsästysmuotoa kokenut, niin älköön väitelkö.

Peura on jo sitä kokoa ja sen verran vauhdikkaampi, että dreeverilläkin sitä mielestäni voisi ajattaa. Siinä pätee sama sääntö, että ajava koira määrää vauhdin ja peura suunnan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hiippari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Mar 2005
Viestejä: 687
Paikkakunta: Etelä pohojanmaa

LähetäLähetetty: 31.01.2014 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

turha on mollata kumpaakaan rotua ajohommissa mielestäni sorkan ajo hommiin sopii niin mäykky kun dreeveri kummatkin ovat riittävän hidas kulkuisia . mitä seurannut sivusta tuota mäykkyjen ajavan linjan jalostusta niin kyllä sielläkin jalan mittaa on kasvatettu . rupee oleen aika paljon tuota rotumääritelmään ylikorkeaa ja isoa koiraa Rolling Eyes

moni iso uros mäykky jo samalla viivalla kun keskikokoinen dreeveri ja keskikokoa pienemmät dreeverit

mielestäni suomi on niin pitkä maa että tänne sopii kumpikin rotu peuran ja kauriin perään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juego
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Jou 2004
Viestejä: 2598
Paikkakunta: Kuikkapanta

LähetäLähetetty: 31.01.2014 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hiippari kirjoitti:
turha on mollata kumpaakaan rotua ajohommissa mielestäni sorkan ajo hommiin sopii niin mäykky kun dreeveri kummatkin ovat riittävän hidas kulkuisia . mitä seurannut sivusta tuota mäykkyjen ajavan linjan jalostusta niin kyllä sielläkin jalan mittaa on kasvatettu . rupee oleen aika paljon tuota rotumääritelmään ylikorkeaa ja isoa koiraa Rolling Eyes

moni iso uros mäykky jo samalla viivalla kun keskikokoinen dreeveri ja keskikokoa pienemmät dreeverit

mielestäni suomi on niin pitkä maa että tänne sopii kumpikin rotu peuran ja kauriin perään.


Se ku menis lainlaatijoillakin jakeluun..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.02.2014 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän mets.järjestöjen johtomiesten pitäis olla asiassa aktiivisia niin asetus muuttuisi .... mutta kun eivät ole ???????????
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kotkotus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2008
Viestejä: 883

LähetäLähetetty: 03.02.2014 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopranos kirjoitti:
Meidän mets.järjestöjen johtomiesten pitäis olla asiassa aktiivisia niin asetus muuttuisi .... mutta kun eivät ole ???????????


Mä olen kuullu huhuja,että ns.päättäjät olisivat käyneet ahvenanmaalla kattomas dreeveri jahtia..ja mihin tuloksiin ne on tullu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reporetku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 1995

LähetäLähetetty: 04.02.2014 13:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotkotus kirjoitti:
Sopranos kirjoitti:
Meidän mets.järjestöjen johtomiesten pitäis olla asiassa aktiivisia niin asetus muuttuisi .... mutta kun eivät ole ???????????


Mä olen kuullu huhuja,että ns.päättäjät olisivat käyneet ahvenanmaalla kattomas dreeveri jahtia..ja mihin tuloksiin ne on tullu?

Vai muka työreissulle ålantiin, kunhan ovat vierasjahtiin menneet. Ei tarvitsisi laivalla lähteä katsomaan dreeverin sorkkataipumuksia, esimerkkiä löytyy mantereeltakin ihan omiksi tarpeiksi, monella ihan riesaksi asti Laughing
_________________
Käytännöllisyys on kauneutta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 110

LähetäLähetetty: 16.10.2014 03:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuli tämäkin trheadi luettua läpi ja todettua, että eräällä tenorilla vai mikä lie, on jäänyt pahasti sinfoniat pyörimään samaan kohtaan. Sattuukohan olla niin, että sopraanolla itsellään on reeveri eikä se raukka aja muuta kuin sorkkaa jos sitäkään. vai onko piikkeli, mikä ei mee ensimmäisestäkään ojapahasesta yli, vaan ja huutamaan isukkia nostamaan ja sitten pitää täällä haukkua mäykyt maanrakoon, että tulis itelle vähän parempi mieli. No niinkuin monet täällä on jo asiallisesti sanonutkin, niin kyllä vain harvat ajavalinjaiset (ainakin) jää minkään pienen ojan taakse jumiin.
Myös se asia, että ei varmasti tee monikaan muu teetä rahan takia penikoita kuin pentutehtailijat. Onko sulla kennel? Jos on niin tiedät varmasti miten paljon se vie aikaa ja rahaa teettää hyviä, terveitä, metsästysintoisia ja selväpäisiä penikoita? jos et niin vastaus on paljon. Kyllä mä olen nähnyt hienoja mäykkyjä ajossa, eikä ole 20cm lumi vaikuttanut vielä paljoakaan.
Mulle kyllä käy hyvin, että säkäraja nousee, ei tietty liikaa koska sen sitte tietää, että kohta tulee peuralinjaisia suomenajokoiria kun kerran "laki sallii."

Mikäs sua sopraano niin paljo harmittaa tossa hommassa, että jaksat vuosikaudet jauhaa tätä niin paljon?
Vai onko se sitten se perisuomalainen kateus jotain kohtaan? Rahaa? Mäykkyä upeana metsäkoirana? Muu mikä? Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sopranos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hel 2005
Viestejä: 1067
Paikkakunta: Etelä-Suomi/Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.10.2014 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan omistanut mäykkyä,dreeveriä enkä beagleä.
Jahdissa olen sitä vastoin ollut kymmeniä kertoja ja nähnyt miten avutonta on mäykkyjahti lumessa. Omistajat kantelee kainalossa isojen ojien yli ja karkealla lumella on mahanaluset mäykyillä verillä. Pidän sitä jo eläinsuojelun asiana.
Ruotsissa olen nähnyt miten sulavasti dreeverit ajelee kauriita eikä tarvitse omistajan kannella kainalossa ojien yli. Kyllä kauriit ja peurat ovat niin kovaa liikkuvia ja kestäviä ettei niillä ole mitään hätää dreeverin edessä. Jos menevät naapurialueelle niin mitäs siitä niin ne menevät usein hirvetkin.
Minua vain ihmetyttää tämä yhden rodun pitäminen ainoana oikeana ajavana koirarotuna kun se ei perustu mihinkään tosiseikkaan eikä sitä tunneta naapurimaissamme joissa sentään kauriin ajometsästystä on harrastettu kymmeniä vuosia aikaisemmin kuin meillä.
Kun mitään perustetta ei löydy niin silloin tulee mieleen että se on raha jonka takia mäykyn kasvattajat haluavat pitää asetuksen voimassa.
_________________
Välineet, luvat ja eväät vähän maksavat mutta
liha on ilmaista ....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
OLVIA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Mar 2007
Viestejä: 230
Paikkakunta: salo

LähetäLähetetty: 16.10.2014 22:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jätetään rodut kokonaan unholaan ja joku yläraja koiran korkeudelle... mäykytkin vissiin pitäs hylätä ajokokeessa (peura/kauris) jos säkä yli 28cm vaan eipä näin ilmeisesti toimita??????
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esukki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 416
Paikkakunta: Salo

LähetäLähetetty: 16.10.2014 23:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen ollut kauris,peura ja hirvijahdissa mäykyn kanssa ja oma dreeveri ajaisi mielellään sorkkaa.En kyllä alkaisi mäykkyä moittimaan ja niissäkin on eroja ajonopeudessa.Itse tykkään hieman nopeammin ajavasta.Silloin kun ajoäänestä voi päätellä vähän etäisyyttä ja suuntaa ajettavaan,niin passituskin helpompaa.Dreeveri ehkä sopivampi tuohon hommaan nimenomaan lumikelien aikaan.Menee kyllä sulallakin,mutta passituksissa pitää ottaa huomioon,että alkuspurtti voi olla hyvinkin vauhdikas,eli aivan lähelle ei passeja kannata laittaa...siis jos dreeveri joskus hyväksytään sorkalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 110

LähetäLähetetty: 17.10.2014 04:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sopranos kirjoitti:
En ole koskaan omistanut mäykkyä,dreeveriä enkä beagleä.
Jahdissa olen sitä vastoin ollut kymmeniä kertoja ja nähnyt miten avutonta on mäykkyjahti lumessa. Omistajat kantelee kainalossa isojen ojien yli ja karkealla lumella on mahanaluset mäykyillä verillä. Pidän sitä jo eläinsuojelun asiana.
Ruotsissa olen nähnyt miten sulavasti dreeverit ajelee kauriita eikä tarvitse omistajan kannella kainalossa ojien yli. Kyllä kauriit ja peurat ovat niin kovaa liikkuvia ja kestäviä ettei niillä ole mitään hätää dreeverin edessä. Jos menevät naapurialueelle niin mitäs siitä niin ne menevät usein hirvetkin.
Minua vain ihmetyttää tämä yhden rodun pitäminen ainoana oikeana ajavana koirarotuna kun se ei perustu mihinkään tosiseikkaan eikä sitä tunneta naapurimaissamme joissa sentään kauriin ajometsästystä on harrastettu kymmeniä vuosia aikaisemmin kuin meillä.
Kun mitään perustetta ei löydy niin silloin tulee mieleen että se on raha jonka takia mäykyn kasvattajat haluavat pitää asetuksen voimassa.


Sä et ilmeisesti pysty vaihtamaan sitä levyä? Tämä on jo toinen threadi(minkä nopealla selailulla löysin) minkä oot alottanu täysin samasta asiasta. Ja vielä jauhat samoja "totuuksiasi" mäyräkoirista.
Listataanpa:

"mäyräkoira on jalostettu luolakoiraksi, ei ajokoiraksi"
Mäyräkoira on nimenomaan jalostettu _ajokoirista_ ja sitä on käytetty ajokoirana aikojen alusta lähtien.

"Ei pääse ojien yli"
No aivan varmasti pääsee siinä missä reeverikin jos on halua. Se riippuu koirasta itsestään haluaako mennä. Mäykyissä on ilmeisesti (sun juttujen mukaan) niitäkin jotka jää ojien taakse, mutta en oo itse vielä törmännyt niihin. kyllä mä olen nähnyt kymmeniä kertoja kun dreeveri jää sellasen ojan taakse huutamaan minkä yli mäykky on mennyt. Ja on muuten pitkäkoipisiakin nähty mitkä ei halua kastaa jalkojaan kun tulee märkää eteen.

"mäyräkoiralla ei ole metsään asiaa lumella"
Mä alan hieman epäillä sun kokemuksia mäykyistä, koska tämäkään väite ei päde niin kuin sinä sanot. Kyllä metsästysintoinen mäykky menee vielä vaikka lunta olisi miten paljon, usko pois, nähty on(huvittavan näköistä se kyllä on kieltämättä). Kokeneet mäykyt myös osaavat mennä lumessa tarpeeksi maltilla niin että pysyvät pinnalla eivätkä uppoa joka loikalla kun taas dreeveri painavampana uppoaa lumeen helpommin.

"Ruotsissa tiedetään millä kuuluu ajattaa" "jos suomessa sallittaisiin dreeverit ja beaglet, niin ei kukaan enää mäyräkoiraa...."

Miksi silti Ruotsissa käytetään yleisesti mäyräkoiria ajojahdeissa? Vai oletko vain päättänyt, että ei siellä käytetä yhtään mäyräkoiria? Very Happy

"eläinsuojelurikos päästää mäyräkoira ajamaan kun kanervikoissa menee maha ja meisseli"
No niinhän menee dreeverilläkin ja ajokoirillakin menee tassut jos päästää huonolla kelillä.

Ei Suomessa sitä ketkään harrastajat pidä ainoana oikeana sorkka-ajurina. Se on vaan sun päähänpinttymä. Kuinka monen tällä foorumilla olet nähnyt vastustavan säkärajan nostoa? Voit vaikka kopioida ne tähän sitten suoraan. Tiedän, että saat hakea niitä ja kauan.
Yhä edelleen mäyräkoirien kasvattajat niinkuin muidenkaan koirien kasvattajat (ei siis pentutehtailijat) ei tee sitä valtavaa työtä rahan takia. Vaan ihan oman kiinnostuksensa ja rakkautensa omaa rotuaan kohtaan ja jotta saisi kehitettyä aina vaan parempia koiria käyttöön ja näyttöön.
Kyllä ne rahat on pienet jotka menis mäyräkoirien kasvattajilta ohi suun jos säkäraja nostettaisiin. Mieti nyt mikä osa kaikista suomessa rekisteröidyistä mäyräkoirista edes menee sorkka-ajokäyttöön? Ei todellakaan mikään iso osa. Isompi osa sitten onkin vaan koti-/näyttelykoiria. Jotkut on kuulemma jopa luolaankiin laittaneet(?) vaikka ajokoirasta on kyse Wink
Tarkoitan tällä nyt sitä pentujen määrää mikä vähenisi jos säkäkorkeus nostettaisiin. Luuletko, että kyse olisi kenties jopa 20 pennusta? Todellisuudessa tällä säkärajannostolla ei olisi juuri mitään merkitystä mäyräkoirien kasvattajille.
Mä olen sitä mieltä, että nostetaan vaan ihmeessä rajaa, mutta mä en ottaisi silti mistään hinnasta dreeveriä tai piikkeliä ennemmin kuin mäykkyä =)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 9 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com