OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aselupahakemus ja kaliiperi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Stance
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 701
Paikkakunta: Etelä

LähetäLähetetty: 24.10.2014 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Jos tieto on tolla tasolla, niin minusta on kyllä hieman kyseenalaista että voi olla valtuutettuna asemyyjänä. Siinähän pitää olla muistaakseni joku koulutus käytynä Rolling Eyes


Ase- ja patruunakauppaa voi hoidella oikeastaan kuka tahansa. Tarvitaan vain poliisin myöntämä käsittelylupa, johon ei liity mitään erityisiä tieto/taito vaateita tai koulutuksia.
_________________
Sovittiin seisojan kanssa työnjaosta: se käyttää nenäänsä ja minä haulikkoa. Näin yhteiselo on leppoisampaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8403
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 24.10.2014 15:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok. Kuvitelmani on siis ollut väärä... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 24.10.2014 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tos on siis muutako toi myyjän isokaliiperi kommentti. Kyllähän sitä saa ostaa ihan laillisesti vaikka .17hmr luvalla .416Rigby patruunoita. Kivääri ko kivääri. Aina on saanu, siltä osin laki ei ole muuttunu. Juontuu ihan näistä lainauspykälistä


Ainakin kaksi kauppaa tiedän missä halutaan juuri sen tietyn kaliiperin lupalappu nähtäväksi patruunoita ostaessa. Vaan mikäs siinä, ei kai kauppiaan mikään pakko ole myydä yhtään mitään jos siltä tuntuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 24.10.2014 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

finlander kirjoitti:
Ainakin kaksi kauppaa tiedän missä halutaan juuri sen tietyn kaliiperin lupalappu nähtäväksi patruunoita ostaessa. Vaan mikäs siinä, ei kai kauppiaan mikään pakko ole myydä yhtään mitään jos siltä tuntuu.

Mutta, miten oikeasti on - saako Suomessa kauppias valita asiakkaansa? Jos lain mukaan saa ostaa paukkuja, voiko kauppias laillisesti kieltäytyä - ilman laillista perustetta? Tuskin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 25.10.2014 08:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TH kirjoitti:
finlander kirjoitti:
Ainakin kaksi kauppaa tiedän missä halutaan juuri sen tietyn kaliiperin lupalappu nähtäväksi patruunoita ostaessa. Vaan mikäs siinä, ei kai kauppiaan mikään pakko ole myydä yhtään mitään jos siltä tuntuu.

Mutta, miten oikeasti on - saako Suomessa kauppias valita asiakkaansa? Jos lain mukaan saa ostaa paukkuja, voiko kauppias laillisesti kieltäytyä - ilman laillista perustetta? Tuskin.

Saa valita. Sisältyy sopimusvapauteen ja elinkeinon harjoittamisen vapauteen. Ainoastaan henkilön ominaisuuksiin kohdistuvan syrjinnän mukainen valinta on kiellettyä. Eli sukupuoliseen suuntautumiseen, ihonväriin, etniseen taustaan jne liittyvää valintaa asiakkaiden osalta ei saa tehdä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12984

LähetäLähetetty: 25.10.2014 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yritys saa valita asiakkaansa. Ottaa kyllä riskin koska jos mennään oikeuteen niin pitää kertoa miksi ei myynyt. Jos selitys on lainvastainen niin siitähän seuraa sitten sakkoja.

Mitään pakkoa myydä mitään kenellekään ei laki kuitenkaan tunne.

Netissä asiakkaat usein kertovat palvelukokemuksistaan. Kunhan tiedot ovat totuudenmukaisia niin mikään ei estä kertomasta asioista esim Facebookissa koko maailmalle. Myyjän persoonaa ei kannata kommentoida mutta jos kertoo että "Firma X:ssä ei osata edes aselain perusteita ja palvelu on töykeää" niin sehän on bain hyvä tieto muillekin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 25.10.2014 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

finlander kirjoitti:
Tvälläri kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tos on siis muutako toi myyjän isokaliiperi kommentti. Kyllähän sitä saa ostaa ihan laillisesti vaikka .17hmr luvalla .416Rigby patruunoita. Kivääri ko kivääri. Aina on saanu, siltä osin laki ei ole muuttunu. Juontuu ihan näistä lainauspykälistä


Ainakin kaksi kauppaa tiedän missä halutaan juuri sen tietyn kaliiperin lupalappu nähtäväksi patruunoita ostaessa.


Ovat voineet saada tuon opin ehkä jopa poliisilta. Olen itse henkilökohtaisesti vääntänyt virantoimituksessa olevan poliisin kanssa asiasta. Eli hän oli vakaasti sitä mieltä, ettei olisi oikein, että minulla olisi kiväärin cal. X patruunoita, kun minulla on luvat vain kivääreille cal. Y ja Z
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 1186
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 25.10.2014 14:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä noissa tapauksissa kannattaisi ottaa puheeksi aselain aseenlainauspykälät, ne on varmasti helpompi muistaa.

Ja niistä loogisesti johtaen: jos minulla on laillinen oikeus lainata ase x niin tokihan minulla on myös oikeus ostaa ja hallussapitää siihen patruunoita - mitä sitä tyhjällä aseella tekee? Tai kääntäen: jos minulla on laillinen oikeus lainata ase x niin perustelepa millä logiikalla en saisi ostaa tai hallussapitää siihen patruunoita?

Tästä voi seurata vastapuolelle ns. oivallus. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 26.10.2014 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaan entäpä jos kyseisten laina-patruunoiden kaliiperista asetta ei olekaan lainassa?

Onko siis esim patruunoiden keräily laillista ilman keräilijän statusta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 26.10.2014 09:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Vaan entäpä jos kyseisten laina-patruunoiden kaliiperista asetta ei olekaan lainassa?
Tuolla logiikalla patruunat pitäisi hankkia vasta sen jälkeen, kun asetta lainataan ja ampua kaikki menemään (tai myydä/antaa pois) ennen laina-aseen palauttamaista. Eiköhän pidetä kaikki kynnelle kykenevät kiinni oikeudestamme pitää myös mahdollisia tulevia laina-aseita varteen hallussa patruunoita ja ostaa niitä. Tarvittaessa neuvotaan muitakin (ml. kauppiaat ja viranomaiset) lainauspykälästä ja siitä johdettavasta oikeudesta eri patruunoiden hallussapitoon ja ostamiseen. Omista oikeuksista hiljaa luopumalla edistäisimme sitä, että tulkinnat ja ehkä jopa pykälät niistä tiukentuisivat.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 26.10.2014 10:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole oikeuksista luopumassa, mietin vaan nykylain tilaa, miten tuo on tulkittava.

Loogista ja järkevää tietenkin on, että jos saa patruunoita kerran ylipäätään pitää hallussa, ei kaliiperilla ole silloin väliä.

Mutta ei ole ihan loogisia ja järkeviä lait ja varsinkaan tulkinnat olleet näissä asioissa viimeaikoina.

Mietitään vaikka hypoteettista tilannetta että joku perii metsästysaseen ja ottaa sen muistoaseluville kun ei itse metsästystä harrasta. Patruunoita ei saa sitten sillä luvalla pitää hallussa. Voiko hän antaa patruunat säilytykseen jollekulle jolla on aselupa vastaavaan aseeseen, mutta eri kaliiperissa?

Itse näkisin että voi, mutta aavistuksen menee tulkinnanvaraiseksi. Onko erimielisiä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 26.10.2014 10:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mart kirjoitti:
finlander kirjoitti:
Tvälläri kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tos on siis muutako toi myyjän isokaliiperi kommentti. Kyllähän sitä saa ostaa ihan laillisesti vaikka .17hmr luvalla .416Rigby patruunoita. Kivääri ko kivääri. Aina on saanu, siltä osin laki ei ole muuttunu. Juontuu ihan näistä lainauspykälistä


Ainakin kaksi kauppaa tiedän missä halutaan juuri sen tietyn kaliiperin lupalappu nähtäväksi patruunoita ostaessa.


Ovat voineet saada tuon opin ehkä jopa poliisilta. Olen itse henkilökohtaisesti vääntänyt virantoimituksessa olevan poliisin kanssa asiasta. Eli hän oli vakaasti sitä mieltä, ettei olisi oikein, että minulla olisi kiväärin cal. X patruunoita, kun minulla on luvat vain kivääreille cal. Y ja Z


No yhtenä vastauksena Ollarin kysymykseen kerron ylläolevan keskustelun lopputuloksen. Otettiin lainauspykälä aselaista esille, kyseinen poliisimies soitti esimiehelleen ja luki ao. pykälän, he keskustelivat jonkun hetken asiasta ja lopputulemana oli, että hänkin oli sitä mieltä, että saan hankkia ja hallussapitää niitä cal. X:n pateja.

Mutta varoituksen sanana, että olen toisen käden tietona kuullut, että joku olisi saanut voimaan jääneinä rapsuina penalttia ainakin tavallisesti vain taskuaseissa käytettävistä patruunoista vaikka kyseisellä henkilöllä olikin ollut tavallisen pistoolin luvat.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 26.10.2014 10:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mart kirjoitti:

Mutta varoituksen sanana, että olen toisen käden tietona kuullut, että joku olisi saanut voimaan jääneinä rapsuina penalttia ainakin tavallisesti vain taskuaseissa käytettävistä patruunoista vaikka kyseisellä henkilöllä olikin ollut tavallisen pistoolin luvat.

Juu, taskuasettahan ei saa myöskään lainata tavallisen pistoolin luvilla, joten miksi patruunoitakaan. Samoin menee ERVA patruunoitten kanssa, niitä ei saa luovuttaa ERVA luvattomalle, vaikka kaliiperitkin täsmäisi. Ihan selvien lakipykälien valossa, ilman tulkinnanvaraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 26.10.2014 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
mart kirjoitti:

Mutta varoituksen sanana, että olen toisen käden tietona kuullut, että joku olisi saanut voimaan jääneinä rapsuina penalttia ainakin tavallisesti vain taskuaseissa käytettävistä patruunoista vaikka kyseisellä henkilöllä olikin ollut tavallisen pistoolin luvat.

Juu, taskuasettahan ei saa myöskään lainata tavallisen pistoolin luvilla, joten miksi patruunoitakaan.
Lähinnä tuli mieleen, että jos jotkut nokkelamutkat yrittää kaivaa jostain asehistorian kuriositeeteistä kirjan sivuilta jonkun 6.35 Br:n tai 7.65 Br:n, joka ei taskuaselaatikkoon menisi. Eikä varmaan kannata yrittää perustella myöskään hypoteettisellä asesepän tekemällä ao. cal. kiväärillä Smile
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 26.10.2014 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mart kirjoitti:
Lähinnä tuli mieleen, että jos jotkut nokkelamutkat yrittää kaivaa jostain asehistorian kuriositeeteistä kirjan sivuilta jonkun 6.35 Br:n tai 7.65 Br:n, joka ei taskuaselaatikkoon menisi. Eikä varmaan kannata yrittää perustella myöskään hypoteettisellä asesepän tekemällä ao. cal. kiväärillä Smile

No ei, koska ei saa myöskään 9mm Luger kaliiperin reikäpäitä pitää hallussaan 9mm Luger kiväärin luvilla ilman ERVA-lupaa. Vaikka löytyy tehdaspesitettynäkin tuon kaliiperin aseita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com