OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

vitutuksen aiheita hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 241, 242, 243  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11073

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:

Jälkikäteen sitten kuulin toisen käden kautta, että hirvet eivät kuulema minulle tulleet kun höpötin ratioon....Very Happy

Ite olin kanssa joskus moisessa porukassa jossa kaikki kääntymiset johtui radioliikenteestä, vaikka tuuli kävi suoraan elukoille passilinjasta, mutta radion vika.

Olen aika monessa porukassa jahtailut, niin monenmoista löytyy, sitäkin että gepsiseurannan omaavat ajavat passilinjaan kun elukka on tulossa, jotenkin niitä kaatoja sitten kertyy....
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10110
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Itse perustin ryhmän porukkaamme varten mihin olen koittanut kalastaa lisää jäseniä. Muut koiramiehet eivät halua julkisesti näyttää koiraa eikä moni ukko halua että heitä nähdään. Yllättävän vähän porukkaa ryhmässä on. Mutta pikkuhiljaa lisääntyy ku kokoajan mainostan. Mitään haittaa en ole tuosta havainnut vaan päinvastoin.


Joillekin tuntuu olevan kipeä paikka, jos toiset jahtimiehet näkee, mitä siellä metässä koiran kanssa touhutaan.

Ite en ole tuota oikein ymmärtänyt, mutta toisaalta uskallan omiakin koiria haukkua, kun siihen on aihetta.

Viime lauantaina kävin ihan uudessa porukassa pyynnissä ja esimmäisenä perustin porukalle ryhmän,
että saapi kaikki halukkaat kattella missä me koiran kanssa toilaillaan.
Mitäpä tuota peittelemään. Lisäksi varsinkin oudoilla maastoilla helpottaa hommaa kummasti,
kun kartalta näkee niin passipaikat kuin nuotiolle kokoontumisetkin, osaa noviisikin paikalle ilman ihmettelyjä.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10110
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:

Jälkikäteen sitten kuulin toisen käden kautta, että hirvet eivät kuulema minulle tulleet kun höpötin ratioon....Very Happy

Ite olin kanssa joskus moisessa porukassa jossa kaikki kääntymiset johtui radioliikenteestä, vaikka tuuli kävi suoraan elukoille passilinjasta, mutta radion vika.

Olen aika monessa porukassa jahtailut, niin monenmoista löytyy, sitäkin että gepsiseurannan omaavat ajavat passilinjaan kun elukka on tulossa, jotenkin niitä kaatoja sitten kertyy....


Sen gepsin kanssa pitää myös malttaa olla tarvittaessa ajelematta. Ei ollu ihan yks elukka,
joka oli tulossa hiljaa olevalle passimiehelle, mutta kääntyi pois kun gepsimies kurvasi
jarrut rohisten paikalle ihan hoo hetkellä.

Tietynlaista pelisilmää täytyisi olla. Jos elukat on karkaamassa pyyntialueelta,
niin ihan hyvä on, jos ne saadaan käännytettyä takaisin.
Toisaalta monesti hirvet on ollu tulossa naapurin puolelta takaisin omalle alueelle,
mutta joku noheva sinne sitten kurvaa eteen "passiin" ja varmista, että elukat eivät
omille alueille eksy...
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pärnänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tou 2013
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valistakaa ny tietämätöntä. Itse pyydän pienessä porukassa, jossa aina hirvi nurin ainoastaan seisonta haukkuun. Karkko hirviä ei ole ammuttu, vaikka vastaan tuliski. Ampujat kyllä vaihdelleet eli se joka on lähimpänä menee haukulle. Mutta onko siis tavallista että isoissa porukoissa tehdään karkotus ja hirvet ammutaan siirtymälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10110
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pärnänen kirjoitti:
Valistakaa ny tietämätöntä. Itse pyydän pienessä porukassa, jossa aina hirvi nurin ainoastaan seisonta haukkuun. Karkko hirviä ei ole ammuttu, vaikka vastaan tuliski. Ampujat kyllä vaihdelleet eli se joka on lähimpänä menee haukulle. Mutta onko siis tavallista että isoissa porukoissa tehdään karkotus ja hirvet ammutaan siirtymälle.


Eiköhän se yleensä ole niin, että haukulle pyritään, mutta jos hirvet karkkoavat,
niin sitten on passimiesten vuoro.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7479

LähetäLähetetty: 30.10.2014 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tavallista. Järjetöntä ampua johonkin rääseikköön matkojen taakse jos sen saa nostettua tienposkesta suoraan kyytiin. Listalla koiria joista valkata on 20 eli ei ihan yhdenmiehen showta muutenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pussihousuelvis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 2650

LähetäLähetetty: 30.10.2014 12:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Hauskaa on myös kuulla tarinoita hirven yliluonnollisista aisteista.
Juuri viime lauantaina olin n. 350m päässä haukusta.
Kova tuuli (oliko jotain 7-8m/s) kävi suoraan haukulta minua kohti.
Kun tiesin että toisella puolella on passimiehiä joilla ei tutkaa ole, ja jotka tuulesta johtuen eivät haukkua varmasti kuule, sanoin vhf:ään että "nyt lähti" kun hirvet lähtivät liikkeelle.
Hirvet menivät viereiseen passiin.
Jälkikäteen sitten kuulin toisen käden kautta, että hirvet eivät kuulema minulle tulleet kun höpötin ratioon....Very Happy

Toki hirvellä hyvä kuulo on, ja joku kuulas tyyni pakkaskeli jos olisi ollut, olisin pääni pitänyt kiinni.


Ennen vanhaan hirven pahin käännyttäjä oli "teotorantti". Nykyisin "vhffä". Ollaan siirrytty kemiasta fysiikkaan. Smile
_________________
http://youtu.be/otCpCn0l4Wo?t=18s

http://aijaa.com/CZV65q
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 30.10.2014 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kelirikko kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Meillä koiramiesten lisäksi vain pomoroikka voi seurata koiria,toisaalta pienissä kuvioissa riittää noiden seuraajien tiedotuksetkin,tahtoo tosin kaadotkin sattua nykyään pääsääntöisesti "tutka"miehille...he kun ovat samalla niitä jotka saavat liikkua...


"Tutkamiehenä" pitää hieman kolikon toistakin puolta näyttää. Tuo, että vain pomoroikka voi seurata koiria, niin kyllä se on ihan mahdollista jokaisen ostaa kyseiset vermeet, ja niillä seurata koiria. Tutkamiehet yrittää parhaansa mukaan selvittää muille VHF:n avulla, missä koirat liikkuu, ja mitä. Tutkamiesten liikkumiset johtuu lähinnä koiran turvaamisesta pikiteiden takia. Ja jos tiedetään tutkattoman miehen olevan parhaimmassa paikassa siirtyä esimerkiksi koiraa kiinniottamaan/parempaan passiin, niin se tehdään. Ei ne kaadot ole keneltäkään pois kun porukassa pyydetään.

Omalle kohdalle sattui tänä syksynä 3 kaatoa. Kaikissa tapauksissa hirvet olivat ensin käyneet ainakin parin passimiehen edessä, ja yhtä oli jo ammuttukin. En koe tutkamiehen roolissa omineeni passipaikkaa kenenkään muun edestä noissa tapauksissa. Enkä usko, että Heiluri voi väittää "koiramiesten ja pomoroikan" vievän kaatoja muilta. Kyllä se passissa seisominenkin vaatii peliälyä suhteessa tuuleen ja tilanteeseen. Jos hirvi kulkee pitkin tienviertä nokkien kaikki passimiehet, ei kukaan Heiluri kiellä sinua menemästä 100m. metsän sisään "vastaanottamaan", kunhan et vaaranna muita.

Tänä vuonna 21:stä miehestä oli 11 eri kaatajaa. 5 lisäkaatajaa olisi heti listassa, jos sihti olisi ollut kohdallaan. Viime vuonna tuo luku oli 23/14. Mielestäni ihan terve jakauma ottaen huomioon, 1/4 ja 1/2 osuudella olevat pyytäjät, jotka eivät joka pyyntipäivä ole paikalla, sekä vajaan puolen kymmentä pyhäpäivän pyhittäjää.

Ja Heilurille edelleen, kun totesit että porukassa on pari henkilöä (itsesi mukaan luettuna), jota kismittää kaatojen jakautuminen. Samoin voisin todeta, että minua kismittää teidän puhtaat vaatteet ja kädet nylkyvajan ulkopuolella.

Jaa,ollaanko samassa porukassa?
Silloin tiedät etteivät ainakaan minun näppini säily puhtaana
Kaatojen jakautuminen on mitä on,sen olen todennut tosiasiana en arvostellut,noin se vain menee,sen sijaan on useinkin ollut puheita passien kierrättämisestä,siinä on selkeä epäkohta,vuodesta toisen samat passit,pelkästään sillä että ryhmät vaihtaisivat silloin tällöin puoliskoja saisi jo vaihtelua vakiokuvioihin,yksitoikkoista toistamista vuodesta toiseen,eihän se niitä haittaa joilla on liikkumisen mahdollisuus mutta normi passaajalla käy parissa vuodessa perin yksitoikkoiseksi.
Nuo puheet ohitetaan olankohautuksella,eli olen vetänyt sen johtopäätöksen ettei muutosta haluta.
Se liikkuminen näyttää olevan selkeästi kielletty,jonkun kerran olen aikoinaan erehtynyt liikkumaan ja joka kerta on moitittu pyynnin pilaamisesta,se sallitaan toisille,toisille ei.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kelirikko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Maa 2013
Viestejä: 77
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Kelirikko kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Meillä koiramiesten lisäksi vain pomoroikka voi seurata koiria,toisaalta pienissä kuvioissa riittää noiden seuraajien tiedotuksetkin,tahtoo tosin kaadotkin sattua nykyään pääsääntöisesti "tutka"miehille...he kun ovat samalla niitä jotka saavat liikkua...


"Tutkamiehenä" pitää hieman kolikon toistakin puolta näyttää. Tuo, että vain pomoroikka voi seurata koiria, niin kyllä se on ihan mahdollista jokaisen ostaa kyseiset vermeet, ja niillä seurata koiria. Tutkamiehet yrittää parhaansa mukaan selvittää muille VHF:n avulla, missä koirat liikkuu, ja mitä. Tutkamiesten liikkumiset johtuu lähinnä koiran turvaamisesta pikiteiden takia. Ja jos tiedetään tutkattoman miehen olevan parhaimmassa paikassa siirtyä esimerkiksi koiraa kiinniottamaan/parempaan passiin, niin se tehdään. Ei ne kaadot ole keneltäkään pois kun porukassa pyydetään.

Omalle kohdalle sattui tänä syksynä 3 kaatoa. Kaikissa tapauksissa hirvet olivat ensin käyneet ainakin parin passimiehen edessä, ja yhtä oli jo ammuttukin. En koe tutkamiehen roolissa omineeni passipaikkaa kenenkään muun edestä noissa tapauksissa. Enkä usko, että Heiluri voi väittää "koiramiesten ja pomoroikan" vievän kaatoja muilta. Kyllä se passissa seisominenkin vaatii peliälyä suhteessa tuuleen ja tilanteeseen. Jos hirvi kulkee pitkin tienviertä nokkien kaikki passimiehet, ei kukaan Heiluri kiellä sinua menemästä 100m. metsän sisään "vastaanottamaan", kunhan et vaaranna muita.

Tänä vuonna 21:stä miehestä oli 11 eri kaatajaa. 5 lisäkaatajaa olisi heti listassa, jos sihti olisi ollut kohdallaan. Viime vuonna tuo luku oli 23/14. Mielestäni ihan terve jakauma ottaen huomioon, 1/4 ja 1/2 osuudella olevat pyytäjät, jotka eivät joka pyyntipäivä ole paikalla, sekä vajaan puolen kymmentä pyhäpäivän pyhittäjää.

Ja Heilurille edelleen, kun totesit että porukassa on pari henkilöä (itsesi mukaan luettuna), jota kismittää kaatojen jakautuminen. Samoin voisin todeta, että minua kismittää teidän puhtaat vaatteet ja kädet nylkyvajan ulkopuolella.



Kaatojen jakautuminen on mitä on,sen olen todennut tosiasiana en arvostellut,noin se vain menee


Hirvenpyynnissä ilmeisesti pätee myös tilastotieteet http://fi.wikipedia.org/wiki/Pareton_periaate


Tuohon liikkumiseen liittyen, se varmasti sallitaan, mikäli se vaikuttaa koko porukan kannalta järkevältä ja mahdollisesti tuloksekkaalta ja ei vaaranna kenenkään henkeä. Tärkeintähän tuolla on tietää missä muut ovat, ja minne on turvallista ampua. Eihän haavakkovasan haukulle voi mennä kenellekkään ilmoittamatta, siellähän on pian 4 eri miestä tulossa erisuunnista.

Passeja jaettaessa on kysytty tänäkin vuonna useampana aamuna, ketkä haluaa porukassa lähteä kävelemään, ja mielestäni sinä olet ollut aina valmiina kävelemään ja niin on tehty. Faktahan on se, että osa ei pysty 300m. metsän puolelle menemään.En ymmärrä sinun vuodattamista, koska kumminkin tykkäät käydä hirvenpyynnissä, eikä sinua eikä ketään muuta siellä pakoteta olemaan. Lihan takia tuolla tuskin kukaan käy, kun halvemmaksi tulee kun hakee kaupasta.
_________________
ent. hyppyjäläki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävely on aina parempi vaihtoehto kuin tielläseisoskelu,siihen olen tottakai aina valmis,sen sijaan tuolle vakipassisysteemille voisi tehdä jotain,piristäisi varmasti muitakin jos passit kiertäisivät eikä aina mentäisi siihen vanhaan "tehän tiedätte paikat" systeemiin.
Metsästyksen takiahan minäkin hirvestän mutta hiukan yksitoikkoistahan tuo tuppaa olemaan kun kuviot ovat vuodesta toiseen samat,välivuosi olisi taas varmasti paikallaan mutta kun lintukannat ovat mitä ovat eikä kauriitakaan ole pyytää asti niin tuohan siinä jää jäljelle.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MPOulu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2008
Viestejä: 850

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No pitäiskö heilurin pyytää että pääset itse yksin vaihtamaan toiseen ryhmään ? Pakkoko se on koko ryhmää vaihtaa koska tiedän sen siitä ryhmästä ei kaikki edes halua vaihtaa.
Omalta osalta voin sanoa että siinä kun neljä syksyä passitin samoilla paikoilla tuloksena oli viisi kaatoa, kolme kertaa ohilaukauksia, vähintään kolme kertaa jätin ampumatta syystä tai toisesta. Nämä kaikki tilanteet joka kerta eri passissa. Tuohon vielä lisäksi ne kerrat jolloin kävi lähellä muissakin passeissa. Sen voin sanoa että joka kerta kun näihin kuumiin passeihin meni niin olin varma että kohta nalli palaa... tosin välillä tuntui että siellä toisella puolen sillä Kelirikon puolella kaatui paljon enemmän elukoita
Very Happy
Nyt on muutama syksy pidettyä taukoa tuosta hommasta. Vaimo ja lapset painostaa lähtemään hirvijahtiin kun mä en saa linnunlihalla pakastinta täytettyä eikä siitä tule yhtä hyvää käristystä. Pakko se on taas lähteä, taidamma lankomiehen kanssa tulla sekoittamaan taas sitä teidän pakkaa... Cool ehkä
_________________
Soft core hunttaaja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 30.10.2014 14:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinulla olikin monta hyvää saumaa,taidettiin joskus teloa samaa elukkaakin,ei se kaato ole minulle sinällään kovin tärkeä,porukan pyyntiähän tuo on,mutta homman yksitoikkoisuus hivenen rassaa toisinaan,kiertävä passisysteemi saattaisi olla ihan mukavaa vaihtelua,huomaan ainakin itestäni miten vireystila nousee aivan eri tasolle kun saa välillä olla hiukan eri paikassa tai paikoissa kuin yleensä.
Minulla maastossa oleminen liittyy jollakin mentaalitasolla metsästykseen,jo se että ympärillä on metsää tien tai jonkin aukon sijaan luo aivan erilaiset sävärit vaikka tapahtumat olisivatkin jossakin toisaalla.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joni_t
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2004
Viestejä: 201
Paikkakunta: Pohjoinen Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 30.10.2014 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa porukassa passipaikat arvotaan joka ajoon erikseen. Jokainen passimies nostaa numerolapun pussukasta ja jahtipäällikkö aloittaa passien jaon ringin jommasta kummasta reunasta. Huutaa numeron, passimies vastaa numeron kuullessaan ja päällikkö kertoo paikan. Näin mennään kunnes joka ukolla on paikka. Passimiehet paikoilleen, koiramies lähtee parhaaksi katsomaltaan paikalta ja jahti alkaa. Kun tilanne on ohi (koira ja mies tullut passiketjuun, koira mennyt läpi ketjusta tai koira on kaadolla) päällikkö antaa käskyn kokoontua ja sama rituaali uudelleen mikäli jahti jatkuu..

Toimii ainakin pienellä porukalla hyvin, kaikille tasa-arvoinen systeemi. Toki huonompi jalkaisten kanssa joudutaan vaihtamaan paikkoja jos sattuu pidempi kävely mutta muuten mennään noin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pärnänen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Tou 2013
Viestejä: 151

LähetäLähetetty: 30.10.2014 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
On tavallista. Järjetöntä ampua johonkin rääseikköön matkojen taakse jos sen saa nostettua tienposkesta suoraan kyytiin. Listalla koiria joista valkata on 20 eli ei ihan yhdenmiehen showta muutenkaan.


Puhutaanko tuossa ny enää pysäyttävästä hirvikoirasta ollenkaan. Siinä saa passimieskin olla tarkkana ettei ns. "ajoon" ammu. Tuo ei kyllä minusta ole mikään syy että hirvet saa tienlaidasta helpolla kyytille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11073

LähetäLähetetty: 30.10.2014 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pärnänen kirjoitti:


Puhutaanko tuossa ny enää pysäyttävästä hirvikoirasta ollenkaan. Siinä saa passimieskin olla tarkkana ettei ns. "ajoon" ammu. Tuo ei kyllä minusta ole mikään syy että hirvet saa tienlaidasta helpolla kyytille.


En ole vielä pysäyttävää koiraa nähnyt, kyllä se on hirvi joka määrää mennäänkö vai ollaanko paikallaan. Toki koirankin toiminta tähän vaikuttaa, kuten myös ympärille vedetty passi.

Mutta tavan passimiehelle mielekkämpi on se että hirvi on koiran edellä liikkeessä, eikä jökötä jossain yhden miehen lähestyessä ja kaatoa hakiessa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 181, 182, 183 ... 241, 242, 243  Seuraava
Sivu 182 Yht. 243

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com