OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorkkaeläinjahdin ampumatreeni? Tarvetta vai ei?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 05.11.2014 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se ongelma tuossa liikkuvien ampumisessa on että harjoituskertoja on vain yksi viikkoon kolmen kesäkuukauden ajan,olisi mukavaa vähintäänkin tuplata tuo ja karhut päälle,mutta tietenkin kun ammutus tapahtuu vapaaehtoisvoimin niin se järjestäminen saatta olla hankalaa,viime kesänä meni .308:lla noin 600 patruunaa kiinteisiin ja liikkuvaan ja noin 250 laukausta 53R:llä,aivan liian vähän,liikkuvan tulos ei ollut tyydyttävä eikä parantunut noilla viikottaisilla parilla kymmenen laukauksen sarjalla yhtään,varmuus puuttuu eikä sitä saavuta kuin ampumalla.
Olen pitänyt itseäni kohtuullisena kivääriampujana,joskus olen ollut jopa hyvä,mutta viime kesä avasi silmiä siihen että iän mukana harjoituksen tarve kasvaa,motoriikka ei ole entisensä.
Perusammuntatekniikkaa tulee vedettyä piekkarilla noin tuhannen paukun verran,sekin oli ennen kolme-neljätuhatta laakia vuoteen,eipä osuisi enää avoilla lentävään varekseeen tai juoksevaan rottaan.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
borracho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2012
Viestejä: 533

LähetäLähetetty: 05.11.2014 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:

Lisäksi minua ei suuremmin ole ikinä kiinnostaneet aseet,aseiden puunailu tai yleensäkään ampuminen radalla. Ne ovat pakollista sontaa että pääsee metsälle.


Tämä asia unohtuu monelta tänne aktiivisesti kirjoittavalta, joista suuri osa on jonkin sortin ase- ja ampumaharrastajia. Luen itsenikin tuohon joukkoon. Suurin osa metsästäjistä ei ole erityisemmiin kiinnostunut aseista, se on vain väline toteuttaa harrastusta kuten on myös jonkin tason ampumataito. Tämä kannattaa muistaa myös 'asepoliittisessa' suunsoitossa.
Itse harjoittelusta toistan itseäni ja sanon että jos on mahdollista hankkia ilmahirvirata omiin tiloihin niin liikkuvan harjoittelu on helpompaa niin ajankäytön kuin kustannusten puolesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5945

LähetäLähetetty: 05.11.2014 10:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ammun 100-200 laukausta hirviradalla vuodessa ja sillä pysyy 80-90 kunnossa 100 m:ltä. Ikinä en ole ampunut enempää liikkuvia mutta pienosikiväärillä paikalla olevaan tauluun tulee noin 300-500 laukausta lisäksi. Jotenkin tuntuu, että siinä on harjoittelu paljon tehokkaampaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 05.11.2014 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokainen metsästäjä soisi omaavan sen verran vastuuntuntoa että hankkii itselleen ampumataidon ja ylläpitää sitä ennenkuin lähtee metsälle. Ampumataidon ja varman/turvallisen aseenkäsittelytaidon hankkiminen ei ole kenellekään mahdotonta. Itse en ole mikään kaksinen ampuja oli kyse sitten kivääristä, haulikosta tai pistoolista.

Mitä tulee täjän säikeeseen, niin hyvälle ampujalle melko vähäinenkin harjoittelu ennen jahtikautta riittää palauttamaan tuntuman hommaan, vaikkei vähällä harjoittelulla aivan huippukuntoon tulisikaan. Jos taitoa ei ole niin sen hankkimiseen tarvitaan vähän enemmän kuin artok edellä kirjoitti. Kaiken harjoittelun ei suinkaan tarvitse olla juoksevien ampumista hirvikiväärillä.

Tärkeintä oppia itselle on ollut oppia ymmärtämään oman taitonsa rajat ja toimia metsällä niiden rajojen turvallisella puolella. Itse pyrin mieluummin harjoittelemaan paljon ja usein loppukesästä intensiivikuuri tyyppisesti. Jos kukkaro antaisi myöden niin kävisin tasaisemmin koko kesäkauden ampumassa. Ulkoilutan niin monenlaista kalustoa että se vähän haittaa ampumataidon kehittymistä. Jonkinmoinen näppituntuma pysyy, mutta huipputuloksiin pääsemiseksi pitäisi keskittyä enemmän johonkin lajiin/aseeseen.

Tänä vuonna olen ampunut hirvikiväärillä juoksevia n. 100, paikallaanolevaa n 30, muilla eri kivääreillä penkistä n. 700 ja muuta ammuntaa 1000. Pistoolilla laukauksia tuli todella vähän, noin 300 ja haulikollakin vain 600.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20141
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 05.11.2014 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:


Mitä tulee Lahtisen liikkuvien ampumiseen, niin sanoisin, että itse en ammu hirviä liikkeeseen jos etäisyys tai nopeus pakottavat ampumaan kohteen menosuunnassa osuma-alueen etureunan etupuolelle. Eli tarvittavan ennakon tulee syötävän suurriistan jahdissa olla sitä luokkaa, että kohtuullinen ennakko riittää. Eli tuollainen 75 metrin parrankärkivauhti on jo sitä luokkaa, että jätän ampumatta.


Itselläkin on aika lailla se periaate, että jos ristikkoa ei pysty pitämään ”karvoilla”, niin ainakin itse mietin terveen hirven ampumista toisenkin kerran.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 05.11.2014 11:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:


Mitä tulee Lahtisen liikkuvien ampumiseen, niin sanoisin, että itse en ammu hirviä liikkeeseen jos etäisyys tai nopeus pakottavat ampumaan kohteen menosuunnassa osuma-alueen etureunan etupuolelle. Eli tarvittavan ennakon tulee syötävän suurriistan jahdissa olla sitä luokkaa, että kohtuullinen ennakko riittää. Eli tuollainen 75 metrin parrankärkivauhti on jo sitä luokkaa, että jätän ampumatta.


Itselläkin on aika lailla se periaate, että jos ristikkoa ei pysty pitämään ”karvoilla”, niin ainakin itse mietin terveen hirven ampumista toisenkin kerran.


Itselleni kävi näin että holli oli aivan sama kuin juoksevia ammuttaessa radalla ja olisi pitänyt viedä ristikko tyhjän päälle jotta olisi sattunut keuhkoille. Sinänsä hassu juttu että olin juuri edellisiltana lukenut täältä foorumilta ylisuurilla ennakolla ohiammutuista hirvistä ja ammuin sitten niin että ristikko oli lavan etuosassa/rinnassa. Laukaus jäi taakse, mutta katkaisi selkärangan vähän takajalkojen etupuolelta ja pudotti hirven siihen paikkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26283

LähetäLähetetty: 05.11.2014 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

meleko pystyssä kulkenu tai lyhyt takasistaan Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 05.11.2014 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:
artok kirjoitti:
Anttiman kirjoitti:
artok kirjoitti:
Kerran kahdessa viikossa koko kesän ajan. Liikkuvaan tauluun, siis hirvitauluun. 10-15 paukkua per kerta.


Jos tuossa on kaikki harjoittelu niin ei sillä kovasti taitoa kehitetä, ylläpidetään korkeintaan tuntumaa millaista on ampua kiväärillä. Razz


Jaa, perusteluja kaipaisin. Minä olen kyllä ihan toista mieltä.


Siis treenaat kahdesti kk ja yhteensä 20-30 lks ja luulet että sillä kehittyy????


Ei minun mittää tarvi luulla. Taulu kertoo tuloksen. . Kehittyminen lienee hyvinkin yksilöllistä. Toinen mättää 100 paukkua illassa ja kehityskaaressa on kehitystä huonompaan suuntaan. Sitten joku toinen ampuu 50 paukkua kuukaudessa ja kehittymisaste on nousujohteinen. Toisin sanoen parempi kymmenen reikää ysinringissä kuin sata siinä ympärillä. Ja tuo on ihan totta mitä TKH kertoi harjoittelu mahdollisuuksien määrästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 05.11.2014 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

artok kirjoitti:
Ei minun mittää tarvi luulla. Taulu kertoo tuloksen. . Kehittyminen lienee hyvinkin yksilöllistä. Toinen mättää 100 paukkua illassa ja kehityskaaressa on kehitystä huonompaan suuntaan. Sitten joku toinen ampuu 50 paukkua kuukaudessa ja kehittymisaste on nousujohteinen. Toisin sanoen parempi kymmenen reikää ysinringissä kuin sata siinä ympärillä. Ja tuo on ihan totta mitä TKH kertoi harjoittelu mahdollisuuksien määrästä.


Oppiminen on toki yksilöllistä, mutta vaikean taidon opetteluun kaksi kertaa kuussa, ja silloinkin melko vähän toistoja, ei todellakaan ole paras tapa kehittyä. Jos tosiaan siinä on kaikki harjoittelu, eikä esim ilmakivääri-, pienoiskivääri-, kylmäharjoittelua ole lisäksi.

Harjoitella voi muutenkin kun liikkuvia ampuen ampumaradalla hirvikiväärillä. Jokainen arvottaa oman aikansa ja rahankäyttönsä eri tavalla, mutta se mikä on tullut selväksi niin ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä mitä tarkoittaa tehokas harjoittelu. Liikaa näkee näitä, jotka nippa nappa pääsevät nykymuotoisesta hirvikokeesta läpi ja seuran treeneissäkin liikkuviin osuminen tuottaa suuria ongelmia. Osa näistä onneksi ymmärtää oman taitonsa puutteet ja ampuu vain helppoihin paikkoihin. Jollekin se 50 patruunaa kesässä on "runsas/ahkera harjoittelu". Niin kauan kun ei tarvitse näiden ampumataitonsa ylläpitämisen laiminlyöneiden tai kehittämättä jättäneiden vuoksi juosta porukalla raanakoiden perässä niin kaikki on hyvin.

Jokaiselle voi sattua joskus vahinko. Se on selvää. Kukaan ei ole kone. Yksipuolinen rataharjoittelu ei automaattisesti tarkoita parempia suorituksia metsästystilanteissa. Hyvä rata-ampuja ei aina suoriudu hyvin metsästystilanteissa. Se formaalikin rataharjoittelu on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Kaikkein paras olisi ampua muutakin kuin näitä staattisia ja formaaleja ampumasuorituksia. Metsässä joutuu aina soveltamaan ja toimimaan epäedullisissa olosuhteissa jolloin radalla opittu ei aina toimi. Siksi kannattaa opetella soveltamaan jo siellä radalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 05.11.2014 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin,toisaalta monet "oikeat" ampujat paheksuvat suureen ääneen kaikenlaisia vapaamuotoisia harjoitteita vaikka juuri ne ovat metsästysammunnan harjoittelussa lähes välttämättömiä.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15337

LähetäLähetetty: 05.11.2014 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä pienelläkin laukausmäärällä voi kehittyä jos pystyy treenaan keskittyneesti, tekee vain oikeita suorituksia. Ei määrä korvaa laatua, eikä huonojen laukausten ampumisesta radalla ole paljoakaan hyötyä. Mutta kyllähän tuo hyvän "pohjakunnon" vaatii, ja ymmärtämystä siitä mitä pitäisi tehdä ja mitä itse oikeastaan tekee. Tänä vuonna en ehtinyt ampumaan yhtään liikkuvia, kerran satuin radalle kun toisella seuralla oli treenit, kävin kopin sivussa seurailemassa, eiköhän vielä hirveen osuisi silloin kun pitäisi. Ei tuokaan mitään makiikkaa ole, tasainen kierto tangolantiosta, ristikko kohdalleen ja katsoo ettei pyssy pysähdy kun laakasee. Mutta kyllä niitä hirviä voi ampua vaikkei liikkuvat oliskaan ihan suvereenisti hallussa, ampuu sellaisiin paikkoihin joista osuu, harvoin ne hirvet "rataravia" menee, ainakaan missä itse jahtaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 05.11.2014 20:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on late2 asian ytimessä. Lisäksi vielä toteaisin ,että ei ammuntataidon opettelu sen vaikeampaa ole kuin mitä annat sen itsellesi ymmärtää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14782

LähetäLähetetty: 05.11.2014 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän sitä on monesti saanut kuulla siitä kun treenaa ampumista ns. improvisoiduista asennoista, mutta samaan aikaan ihmetyttää se, että moni niitä kuitenkin metsällä käyttää ikään kuin improvisoiden. Eli miksei niitä voisi harjoitella valmiiksi siinä missä ns. normaaliasentojakin. Ainakin niistä on suunnatonta hyötyä jahtitilanteissa. Samaten sitäkin taivastellaan kun ammun pöydän päältä ja sanotaan, että se ei kehitä mihinkään, mutta ainakin ketut ovat olleet asiasta kovin toista mieltä ja niitä ammun nimenomaan siten, että ase on tuettu edestä ja takaa. Niin, ja liikkuviakin voi ampua tuelta, mutta sekin pitää opetella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.11.2014 21:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikamiesten vähä-älyinen ahdasmielisyys se tahtoo vaan aina ihmetyttää. Tämä parranpärinä kun joku ampuu jotenkin muuten kuin Ainoalla Oikealla Tavalla. Kyllä nämä improvisoidut tuet ym. ovat aivan ehdotonta kamaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
artok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Tou 2009
Viestejä: 322

LähetäLähetetty: 05.11.2014 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:
Jollekin se 50 patruunaa kesässä on "runsas/ahkera harjoittelu". Niin kauan kun ei tarvitse näiden ampumataitonsa ylläpitämisen laiminlyöneiden tai kehittämättä jättäneiden vuoksi juosta porukalla raanakoiden perässä niin kaikki on hyvin.



Se on merkillinen juttu, nämä jotka sanoo ampuvansa paljon ja useasti. Näiden ampumia raanakoita todellakin jahdataan porukalla. Eikä rajoitu pelkästään yhteen kertaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Seuraava
Sivu 18 Yht. 22

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com