OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Joulun ajan rauhoitus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 05.01.2015 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekusti kirjoitti:
En nyt tajua mikä tässä on ongelma. Jos teillä on ollut tapana käydä aattona metsässä, niin käykää. Meillä on ollut tapana, että ei käydä ja niin monella muullakin. Jos me ei käydä, niin sen helvettiäkö se sun pikkuhousuja hiertää? Ole onnellinen että saat käydä rauhassa metsässä.

Onko minua jossain viestissä hiertänyt, että joku ei käy metsällä? Ja ei, ei ole minulla tapana käydä aattona metsällä. Ole sinäkin ihan rauhassa käymättä, se minua vaan hiertää jos olet muilta sen kieltämässä (et minulta, mutta kaiketi muilta teidän seurassa?).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 05.01.2015 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wata kirjoitti:
Esimerkkejä en kyllä maiden menetyksestä tiedä, mutta moni seura meillä päin pitää ns.joulurauhan julistamis tapahtuman kyläläisille. On nuotio kahvia, makkaraa, lettuja ja yleistä turinointia yms. Se on muodostunut ns. PERINTEEKSI. Meidän seuran sääntöihin ei ole kirjattu joulurauhasta, mutta taas päästään aiheeseen PERINNE joka on ollut iät ajat käytössä.

Ja niin juu, olisiko tuo PERINNE jotenkin huonompi jos se olisi joulutapahtuma ilman rauhoituksen julistusta?

Menee kyllä toistamiseksi, mutta kun ei tunnu ilmeisesti menevän jakeluun kun kysytään että mikä hiertää ja tähän ei kukaan tunnu kommentoivankaan:
Minua hiertää rauhanjulistuksessa se, että se jotenkin antaa ymmärtää että metsästys olisi niin paha asia että jouluna sitä ei saisi touhuta.
Ikäänkuin:
"Joulu on hyvä, metsästys on paha, joten ei saa metsästää jouluna."
Ei saa vaikka sen tekisi taatusti maastossa missä ei törmää kuin kuusivarkaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PieniValkoinenMetsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2012
Viestejä: 908

LähetäLähetetty: 05.01.2015 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin Ollari, olenko minä josain viestissä sanonut, että joulurauhoitus seisoo meidän seuran säännöissä? Se on ihan vapaaehtoista, joten mitä vikiset? Ja onko TAPA sinusta sama asia kuin seuran sääntö? Meillä on ollut seurassa tapana, että jokainen nylkee itse saamansa peuran. Pitäiskö mut nyt potkia seurasta ja vauhilla, kun oon pari kertaa ollu auttelemassa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 06.01.2015 02:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:

Ja niin juu, olisiko tuo PERINNE jotenkin huonompi jos se olisi joulutapahtuma ilman rauhoituksen julistusta?

Menee kyllä toistamiseksi, mutta kun ei tunnu ilmeisesti menevän jakeluun kun kysytään että mikä hiertää ja tähän ei kukaan tunnu kommentoivankaan:
Minua hiertää rauhanjulistuksessa se, että se jotenkin antaa ymmärtää että metsästys olisi niin paha asia että jouluna sitä ei saisi touhuta.
Ikäänkuin:
"Joulu on hyvä, metsästys on paha, joten ei saa metsästää jouluna."
Ei saa vaikka sen tekisi taatusti maastossa missä ei törmää kuin kuusivarkaisiin.


Asiaa.

LG1 kirjoitti:
On MTJ:llä vaikeeta. Wink

Kärjistät asioita naurettavan paljon.
Toivottavasti joskus satuu omaan nilkkaan. Laughing


Nämä on niitä asioita, joita on tullut vuosien myötä sanasta sanaan esille metsästäessä. Niissä ei ole minkäänlaista kärjistystä, vaan tällaisia asioita on esitetty metsästäessä. Ihan jokainen on elävästä elämästä.

Joten pistetään vaan mielin kielin, kyllä sieltä kuule ei löydy minkäänlaista rajaa rauhoituksille. Tälläkin hetkellä on sorsavedet rauhoitettu, kun toissavuonna yhdessä kaislikossa pesi joutsen. Siinä meillä oikein mielensä pahoittajat, meinaan.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MtJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tou 2004
Viestejä: 10001

LähetäLähetetty: 06.01.2015 02:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ette te sillä tingi itsellenne yhtään metsästyspäivää lisää, että kumarratte joka ikiselle vaatijalle. Joskus täytyy meinaan jollekin pyllistää, sille ainakin, joka on siellä selkäpuolella, kun kumarratte. Hävettää tuollainen nöyristely.

Täälläpäin ei nöyristellä siitäkään syystä, kun on isoja maanomistajia ja ne kaikki käy metsällä myös jouluna. Ja etenkin silloin, kun kerrankin on aikaa.

Se on kuule melko tunnelmallinen jahti, kun laitat laavulle tulet ja kuuntelet jänisajoa aattona. Kannattaisi joskus oikeasti kokeilla.
_________________
Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 06.01.2015 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PieniValkoinenMetsästäjä kirjoitti:
Niin Ollari, olenko minä josain viestissä sanonut, että joulurauhoitus seisoo meidän seuran säännöissä? Se on ihan vapaaehtoista, joten mitä vikiset? Ja onko TAPA sinusta sama asia kuin seuran sääntö? Meillä on ollut seurassa tapana, että jokainen nylkee itse saamansa peuran. Pitäiskö mut nyt potkia seurasta ja vauhilla, kun oon pari kertaa ollu auttelemassa?


Nyt en ihan täysin ymmärrä. Tehdäänkö teillä kokouksessa päätös joulurauhoituksesta?

Kai nyt puhutaan joulurauhoituksesta, eikä itse kunkin joulunviettotavasta...

Se on yksi ja sama lukeeko joulurauhoitus säännöissä vai päätetäänkö siitä kokouksessa. Sääntöihin asti vietynä tuo toki menee yhä hullummaksi, liekö sellaistakin jossain?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 06.01.2015 11:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MtJ ja ollari mikä parin päivän rauhoituksesta tekee niin karvoja nostattavan? En ymmärrä miksi moisesta pitää narista? Millä tavalla joulun 2vrk rauhoitus pitäisi perustella teille? Ette sitä tule ymmärtämään vaikka ratakiskosta mallin vääntäs.. Mutta entäs jos se olisikin lakiin määritelty asia? Mitenkäs sitten?
_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 06.01.2015 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wata kirjoitti:
MtJ ja ollari mikä parin päivän rauhoituksesta tekee niin karvoja nostattavan?
Oletko lukenut ollenkaan noita meidän kommentteja, sinnehän ne syyt on useaan kertaan aika selvästi kirjoitettu...

wata kirjoitti:

En ymmärrä miksi moisesta pitää narista? Millä tavalla joulun 2vrk rauhoitus pitäisi perustella teille?
Jos aiot minut saada sen ymmärtämään ja sitä kannattamaan, niin jollain toimivalla logiikalla sinun pitää se perustella. Toistaiseksi perusteet on olleet joko itse kehitettyjä pelkoja vuokrasopimusten menettämisestä ilman rauhoitusta (mitä en ole kuullut koskaan tapahtuneen tai sillä edes uhatun) ja sitten disneymaailman eläinten joulurauha.

wata kirjoitti:

Ette sitä tule ymmärtämään vaikka ratakiskosta mallin vääntäs.. Mutta entäs jos se olisikin lakiin määritelty asia? Mitenkäs sitten?

Miksi jotain huonosti perusteltua tai perustelematonta pitäisi edes ymmärtää? Sehän tästä vielä puuttuisi että sitä joku lakiin alkaisi ehdotella. Hyi hitto. Vaikka outoja ja kummallisia asioita laeissa on ja ehkä viherpuoli sinne jotain tällaista voisi ehdotellakin, niin ihan tuommoista en usko lakiin koskaan vakavasti kenenkään valmistelevan...

Ylipäätään olen sitä mieltä, että lain yli meneviä rajoitteita ei pitäisi seuroissa säätää kuin äärimmäisen hyvin perustein ja pahimmassa hädässä. Ja koittaa ratkaista mahdolliset ongelmat jollain muilla tavoin. Kyllä ne perusteltuja ja vähemmän perusteltuja rajoituksia tulee lakienkin mukana aivan tarpeeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 06.01.2015 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitään muuta ei teksteistäsi tule ilmi kuin, että olet henkilö joka ei ymmärrä perinteitä Wink En kyllä ole kuullut tarinoita, että maita olisi seuroilta lähtenyt. Mutta voi kait niitä sellaisiakin maan omistajia olla.. Disney hömpän voit laittaa lelulaatikkoos Wink
_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 06.01.2015 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä sattu silmään metsästäjäliiton sivuilta, toivotaan että on tyhjentävä vastaus mieltä askarruttavaan asiaan.

Erätulilla julistetaan joulurauha metsän eläimille. Julistus on perinteeksi muodostunut ele, joka ei kuitenkaan tarkoita ehdotonta metsästyksen kieltämistä julistuksen ja joulunajan välisenä aikana.


_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 06.01.2015 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tunnustan. Ympäri maailmaa ja eri kulttuureissa (myös Suomessa) on ollut ja on yhä perinteitä joita en ymmärrä. Joita pidän hölmöinä, turhina, huonoina ja joitain myös jopa tuomittavina.

Et ole vielä kertonut tarkemmin millainen on teidän perinne. Onko kyseessä metsästäjäliiton tapainen julistus vai kokouksessa päätetty rauhoitus vai millainen.

Hieman siitä riippuu meneekö perinteenne kategoriaan "hassu mutta harmiton" vai "huono ja valitettava."

Vai kenties perinne missä itse kukin valitsee mitä jouluna tekee ja mitä perinteitä noudattaa. Sellainen perinne on hyvinkin kannatettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wata
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Mar 2012
Viestejä: 2033
Paikkakunta: North carelia

LähetäLähetetty: 06.01.2015 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän seura ei virallista tai epävirallista tilaisuutta ole tainna pitää, eikä ole seuran sääntöihin kirjattu joulurauhaa erikseen. Se on vanhan tavan mukaan jäänyt perinteeksi monelle meidänkin seurasta. Jonkinmoinen sanaton sopimus tai yms. se meidän seurassa on. Ehkä metsästäjän kunnioitus riistaeläimiä kohtaan.. (Vaikka eivät joulua vietä) Eli on se aatto ja joulupäivä vietetty joulua ja tapsana jahtiin. Niinkuin aiemmin kirjoitin että minulle se on tullut perinteeksi ukkieni ja isäni esimerkkiä näyttäessä. Se on sellanen isältä pojalle juttu, jonka tulen pojalleni opettamaan.

Muutamia naapuri seuroja on jotka pitävät nuita erätulia, jossa on yhtenä ohjelmanumerona ns.joulurauhan julistus. Minkä kait on tarkoituksena tuoda joulumieltä kyläläisille/osallistujille. Sitä en voi sanoa muista seuroista onko ihan sääntöihin kirjanneet joulurauhan

Näin meillä päin

Itse laittaisin kategoriaan harmiton joulurauhan Wink
_________________
”Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestä aivan varma."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 06.01.2015 16:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No niinpä olitkin sanonut. Kotona/perheessä kulkevat perinteet on paremminkin perusteltuja, kuin laajempi rajoittaminen ja kieltäminen. Aikuistuttuaan sitten kukainenkin seuraa ja jatkaa niitä perinteitä, joista pitää ja jotka itse hyväksi näkee.

Meillä kotona joulun perinteet olleet sellaisia ettei jahtiin ole ennen tapania oikein joudettukaan. Tapanina taas jahti onkin perinne. Eikä minusta sen huonompi, kuin aattoaamunkaan jänisajo, niillä jotka sitä harrastaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 06.01.2015 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

olis mielenkiintoissa saada tieto milloin tästä joulurauhasta on tullu perinne, siis joko vanhat papat peitti pyyntikuopat ja keräs ansat jouluksi.

kyllähän kyse on pitkälle julkisuus kuvasta, ja eipä siinä mitään kun siitä ei tehdä lakia,,, vois auton alle jääneestä jänöstäki joutua tupaan.....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1631
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 06.01.2015 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kesäkokouksessa jossa päätetään metsästysajoista on PERINTEISESTI tehty päätös jossa kaikki metsästys kielletty aatto-ja joulupäivänä. Ei tuota yleisen kokouksen päätöstä ketään ole moittinut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com