OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Retkiruokatesti

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kaarle Martel
Sisällöntuottaja


Liittynyt: 25 Tou 2009
Viestejä: 3593

LähetäLähetetty: 26.03.2013 01:30    Viestin aihe: Retkiruokatesti Vastaa lainaamalla viestiä

Testasimme viimeviikonlopun kalareissun yhteydessä pahvilaatikollisen sekalaisesti valikoituneita retki/vaellusruokia. Tähän alkuun on kuitenkin syytä laittaa disclaimer, eli vastuuvapautuslauseke. Seurueen neljä maistelijaa ei välttämättä edusta otosta vaativista retkeilijöistä. Vaikka retkiruuat ovat tulleet osin melko tutuiksi harrastustoiminnan yhteydessä, et juuri näe ketään meistä huippuvaativilla vaelluksilla tai muutenkaan extreme –lajien parissa.

Suhteemme ruokaan ei muodostu kilokaloreista, eikä korkea energiamäärä/painosuhde ruuassa ole meille itseisarvo. Kaloreita saa toki olla, mutta maku ratkaisee aina. Jokainen näistä maistamistamme ruuista ansaitsee paikkansa (jos päivä on kulunut jääkarhua karkuun juostessa) kun on hetki aikaa levähtää vuorenkielekkeellä, jäälautalla tai lumikuopassa.

Tässä testissä kuitenkin ainoastaan maku ratkaisi sijoituksen. Joku toinen saa laskea kilot ja kalorit Wink me emme...

Lue lisää:

http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com/2013/03/retkiruokatesti.html
_________________
http://www.terveisetravintoketjunhuipulta.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 26.03.2013 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen setti. Itsellekin ajautunut jokusia bulletmealeja nurkkiin, mutta en ole vielä yhtään korkannut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 26.03.2013 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä chilin makunen bulletmeali on yks parhaista hätävaroista repunpohjalla.
Paljon energiaa ja makukin aivan kohtuullinen.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 26.03.2013 14:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen jo pitkään ollut sillä kannalla näissä retkiruoissa, että aivan parhaiten toimivat yleensä puhtaat kasvisruoat ja sitten erillisinä lihasäilykkeet. Tällä tavalla nämä yleensä toimivat parhaiten ja maistuvat. Heti kun on yhdistetty "koko ateria", niin eipä vain tahdo maistua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9369

LähetäLähetetty: 26.03.2013 14:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Itse olen jo pitkään ollut sillä kannalla näissä retkiruoissa, että aivan parhaiten toimivat yleensä puhtaat kasvisruoat ja sitten erillisinä lihasäilykkeet. Tällä tavalla nämä yleensä toimivat parhaiten ja maistuvat. Heti kun on yhdistetty "koko ateria", niin eipä vain tahdo maistua.


Saman suuntaisia havaintoja. Säilykkeiden lisäksi itse kuivattua naudanpaistijauhelihaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fox66
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 1840
Paikkakunta: Vaasa

LähetäLähetetty: 12.01.2015 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin testailin muutamia BB:n uutuuksia:
http://www.kettunet.com/tietotori/bla-band-helppoa-retkiruokaa/
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 12.01.2015 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Real turmatit ovat olleet parhaita minun mielestä. Ajattelin kyllä jo ensi kesänä tehdä kaikki itse niin säästää melko paljon ja tulee ihan hyviä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 12.01.2015 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni valmiiden (lämmitä/lisää vain vesi) retkiruokien maku on kammottava, ja ne kaikki maistuvat samalta. Kaupanpäälle vielä kova hinta, kiitos mutta ei kiitos.

Aivan tavallinen pikapasta, joka kustantaa alle 2 €, on hyvä retkiruoka kun sitä vähän jalostaa. Esimerkiksi pilkkomalla rasvaista salamia joukkoon, muutama valkosipulinkynsi ja valmiin ruuan päälle ihan oikeaa parmesan-juustoa ohuina lastuina puukolla.

Edellistä parempia ovat esim. Jalostajan pata-ainekset, jotka vaativat pidemmän kypsennyksen (10-20 min). Semmoisen joukkoon kun vyöräyttää kotona ruskistettua hirvenjauhelihaa (ja tietenkin valkosipulia) niin onpa hyvää.

Poron/hirvenkäristys, josta on neste haihdutettu vähiin on sitten ykkösruokaa talvella. Pussipottumuusia ja karpalohilloa kaveriksi.

Voi olla että valmisruoka on parantunut siitä kun reilut 10 vuotta sitten olen niitä viimeksi syönyt.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 12.01.2015 16:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Real turmatit ovat olleet parhaita minun mielestä. Ajattelin kyllä jo ensi kesänä tehdä kaikki itse niin säästää melko paljon ja tulee ihan hyviä.


Just samoilla linjoilla - Realit on parhaita, mutta itse tekemällä saa parempaa. Olen aloittanut omien kuivaruoka-annosten opettelun. Ihan vaan juureksia ja sen sellaista kuivannut kaappiin ja seuraan nyt, miten ne siellä pärjää. Viiden Tähden Vaellus -kirjasta tuli kimmoke tähän Smile
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 12.01.2015 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valmiitakin kuivatuotteita löytyy, esim. http://www.kasviskuivaus.fi/tuotteet2.html Oma suosikkini on pottu, erittäin monipuolinen ja hyvin säilyvä eväs. Sipuli on toinen, joka käy moneen sapuskaan.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 12.01.2015 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuuska kirjoitti:
Valmiitakin kuivatuotteita löytyy, esim. http://www.kasviskuivaus.fi/tuotteet2.html Oma suosikkini on pottu, erittäin monipuolinen ja hyvin säilyvä eväs. Sipuli on toinen, joka käy moneen sapuskaan.


Tuohan onkin loistovinkki! Razz Razz
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hei 2007
Viestejä: 2519
Paikkakunta: Hamina

LähetäLähetetty: 01.02.2015 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Mun mielestä chilin makunen bulletmeali on yks parhaista hätävaroista repunpohjalla.
Paljon energiaa ja makukin aivan kohtuullinen.

Ennemmin vaikka pari Snickersiä. Maksaa vissiin vajaa 50c kappale ja on pikkusen paremman makusia kun nuo Bulletit. Pussiruoista paras - joskin kallein - on ehdottomasti tuo kehuttu Real Turmat. Viime vuosina ollut eniten itsekuivattuja retkisapuskoja mukana. Saa sen makuista kun haluaa ja ei maksa maltaita.

/Antti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oulun Kärpät
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Lok 2014
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 01.02.2015 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtis kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Mun mielestä chilin makunen bulletmeali on yks parhaista hätävaroista repunpohjalla.
Paljon energiaa ja makukin aivan kohtuullinen.

Ennemmin vaikka pari Snickersiä. Maksaa vissiin vajaa 50c kappale ja on pikkusen paremman makusia kun nuo Bulletit. Pussiruoista paras - joskin kallein - on ehdottomasti tuo kehuttu Real Turmat. Viime vuosina ollut eniten itsekuivattuja retkisapuskoja mukana. Saa sen makuista kun haluaa ja ei maksa maltaita.

/Antti


Itselle on aina ollut hieman mysteeri nämä kalliit "vaellus/eräilyruoat". Vähän kun katsoo kaupan eines tai pussikeittohyllyllä niin vastaavia tuotteita saa huomattavan halvalla verrattuna esim retkeilykauppoihin. Tosin itsellä nuo vaellukset (joilla siis tulee pääsääntöisesti tehtyä luonnossa ruokaa) yms melonnat ole koskaa olleet missään ääriolosuhteissa tai rinkan paino ei ole ollut gramman päälle. nuudelilla, makaronilla ja linsseillä menee lähemmäs viikko ihan hyvin kun tekee mausteseoksia kotona valmiiksi ja heittää metvurstia ja tai vaikka luonnosta kerättyjä sieniä joukkoon. Vaihteluksi vaikka hernekeittoja tai lihapullia kastikkeessa jos ei tosiaan ole ihan gramman päälle. Sitten tietenkin jos mennään vähän haastavampiin olosuhteisiin niin varmaan nuo hifimmät ruoat tulee kuuloon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com