Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
-jyke- Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 16.01.2015 08:38 Viestin aihe: |
|
|
Tuulen suunta kannattaa myös ottaa huomioon, eli tuleen aalta naru pyyntiin. Vähentää tuota "hajuhaittaa".
Monelle varmaan tuttujuttu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21398 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 16.01.2015 10:22 Viestin aihe: |
|
|
-jyke- kirjoitti: | Tuulen suunta kannattaa myös ottaa huomioon, eli tuleen aalta naru pyyntiin. Vähentää tuota "hajuhaittaa".
Monelle varmaan tuttujuttu... |
Toi on selvä homma. Mut joskus tulee tilanteita mitä ei käsitä. Olin pessyt ja laittanut kesäväylän rosterinarut kaiken kokemuksen mukaan. Saanut kettuja ja oppeja jo vuosia ja tiesin olla tarkkana. Viritin narut hyvälle jäljelle aurapenkan taakse ja sain omatkin jäljet täysin näkymättömäksi ihmissilmälle. Siihen satoi vielä lumenpöly päälle ku narut ehti olla ainakin viikon siinä. No tosiaan viikon päästä virityksestä oli kettu tullut komiasti jälkeä ja just ennen narua pysähtynyt ja teputtanut ja ihmetellyt ja siitä palannut takaisin. Eli haistoi. En käsitä missä oli tapahtunut virhe ja miksi kettu ei mennyt. Kaiken piti olla 100% varmaa ja saastumisen mahdollisuutta ei kertakaikkiaan ollut. Sama peli seuraavana päivänä mustan narun kanssa. Sit palo hermo ja tein taikaliemen, nyppäsin kaikki narut ylös ja viritin uudelleen. Heti napsahti vanha natukettu. Sitten sain vielä 2 muuta kettua siitä. Niin rostereilla kuin mustillakin. Joitakin kymmeniä kettuja saaneena luulisin kans tietäväni miten nuoden kanssa ollaan mut silti kääntymisiä tapahtui. Ihmettelen nuota juttuja ettei ole koskaan kääntänyt vaikka suoraan tehtaalta viedään narut vireeseen pesemättä. En väitä etteikö asia joillakin hannuhanhilla näin voisi olla mut minun kohdalla ja näillä alueilla kääntymisiä tapahtuu heti jos mukaan tulee vähänkin "hälläväliä" -asennetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 16.01.2015 11:58 Viestin aihe: |
|
|
Toki kääntymisiä sattuu... Aina niitä ei pysty oikein ees järjellä selittään
Piti keräillä pyydykset pois kun rupes puskeen tuota lunta niin perhanasti. Toivotaan ettei menis kovin lauhaksi.
Haaskalle ilmautunut uusia jälkiä taas. Jos sitä sunnuntaina sais pyydöt jäljille... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mc-manteli Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Lok 2007 Viestejä: 3606 Paikkakunta: Länsirannikko
|
Lähetetty: 16.01.2015 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Pitkästä aikaa olis taas lunta riittävästi ja aikaa narutteluun niin eiköhän lupaa huomiselle vesisadetta..
Muutamaan vuoteen en oo naruja viritellyt, vaan ny on pitäny opiskella uusiksi.. Ja opiskelua se on ollutkin, viimeksi kääntyi 50cm ennen narua.
toki väitän että tähän oli syynä huono omien jälkien peittely ku pukkasi kiirettä olemaan asennusvaiheessa..
Mutta fasaanitarha vetää paremmin kettuja ku yksikään haaska! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
bampintappaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Kaikella kunnoituksella...jos naruilu olisi noin vaikeaa,minä en olisi saanut yhtään kettua.Me kun ollaan väärtin kanssa pyynnissä kelkkahaalareissa(kakstahtihaju) usein toinen ottaa minttukaakaota ja toinen haisee vanhalle,poltetaan sikaaria jne.Tänä talvena kuusi nurin ja joka kerta ollut nuuska huulessa kun olen asentanut....kaverin kans epäillään näköperuutuksia teillekki,koska lumi ollut aika haastava.Pitäs opetella se sadetus,muttei sisu anna periksi ,ku se on kuulemma hhhhjen hommaa...minä kyllä opettelen sen,kaveri ei.Miten te muuten olette saaneet aselupia nykyään,kun siellä palikkatestissä on eka kysymys,että onko sulla yhtään kaveria??sehän kaatuu siihen koko homma. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 13:38 Viestin aihe: |
|
|
bampintappaja kirjoitti: | Kaikella kunnoituksella...jos naruilu olisi noin vaikeaa,minä en olisi saanut yhtään kettua.Me kun ollaan väärtin kanssa pyynnissä kelkkahaalareissa(kakstahtihaju) usein toinen ottaa minttukaakaota ja toinen haisee vanhalle,poltetaan sikaaria jne.Tänä talvena kuusi nurin ja joka kerta ollut nuuska huulessa kun olen asentanut....kaverin kans epäillään näköperuutuksia teillekki,koska lumi ollut aika haastava.Pitäs opetella se sadetus,muttei sisu anna periksi ,ku se on kuulemma hhhhjen hommaa...minä kyllä opettelen sen,kaveri ei.Miten te muuten olette saaneet aselupia nykyään,kun siellä palikkatestissä on eka kysymys,että onko sulla yhtään kaveria??sehän kaatuu siihen koko homma. |
Ugh hyvin sanottu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 13:45 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä sitä on h*moiltu sadettamalla jo pikkupoijasta saakka näillä naruilla. Hyvä konsti. Mut edelleen olen sitä mieltä että etenkin näissä tiheissä metsissä näköperuutus on harvinaisempi kuin hajuperuutus. Ketut ei ole kaikki samanlaisia ja osa menee helpommin ja jotku tuntuu olevan ylitarkkoja. Minun käsitys että nimenomaan siinä suoraan jäljen alla oleva haju on pahin kääntymisen aiheuttaja. Kokeille seuraavalla kerralla karistaa sikarista siihen jälkeen. Jos ei käännä niin kettu ei sitten vaan pelkää sikarin tuhkaa. Kokeile häpelöidä laukasuviikseä tai läppää paljain käsin niin jo on kumma jos ei pyörrä. Tuo edellisen kommenttini esimerkki todisti silloinkin että nähdä ei voinut ku lumi oli satanut päälle. Ei niitä rautojakaan turhaan pihkattu ennen. Jos se olis ollu vaan heittä raudat jäljen alle niin ketut olis tapettu sukupuuttoon hyvän nahan hinnan aikaan. Vaan harva osas ja viitsi opetella ketunpyynnin salat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 14:08 Viestin aihe: |
|
|
Itekkin sain jonku kymmenen kettua ilman taikaliemiä. Mut mua vidutti ylikaiken ku joskus joku tarkka kettu käänsi. Ku mun mielestä se ei saisi kääntää koskaan. Jos kettu tulee jälkeensä niin ei siinä voi antaa mahista että se haistaa tai naru ei laukea. Kaiken on oltava 100% varmaa. Tai ainakin semmonen tunne pitää tulla. Taikalientä käytettäessä ei ole tapahtunut ainuttakaan kääntöä. Isäni joka on pyytänyt kettua 60 luvulta saakka raudoilla tuskasteli muutaman käännön kanssa ja ihmetteli miksi kääntyy ja alkoi sitten jollakin rialla vanhaan malliin pihkaileen näitä mustia naruja. Nykyään käyttää myös taikalientä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juego Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Jou 2004 Viestejä: 2598 Paikkakunta: Kuikkapanta
|
Lähetetty: 16.01.2015 14:22 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen huomannut omissa pyytötouhuissani, että puhtaus on tarpeen, mutta vielä tärkeämpää on se kuinka jäljen viimeistelet kun siltä poistut!
Jo joitakin kertoja tämänkin naputellut, kettu meni naruun 15min virittämisen jälkeen, takuulla oli käynnistäni jotain hajuja jäänyt, mutta se viimeistely oli tehty viimisen päälle. Se on mielestäni kaiken A ja O. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 14:25 Viestin aihe: |
|
|
No miksi kettu menee pelkäämättä hirven jälkien yli? Onhan se yksi narulla saamisen kulmakivi tuo jälkien peittely. Ei anna siinäkään anteeksi yhtään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 16.01.2015 17:41 Viestin aihe: |
|
|
Tiedän pyytäjiä, jotka ei käytä ketunhäntä/pölyhuiskaa ollenkaan. Sanovat että haju on se tärkein. Toiset sanoo toisinpäin, molemmat saavat kettuja..
Tulee väkisin siihen johtopäätökseen, että ketut on yksilöitä. Toiset on arempia kun toiset.
Paras kun panostaa molempiin...Parhaan mukaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 16.01.2015 17:42 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | No miksi kettu menee pelkäämättä hirven jälkien yli? Onhan se yksi narulla saamisen kulmakivi tuo jälkien peittely. Ei anna siinäkään anteeksi yhtään. |
Kait se hirven haju on nykyisin metsissä aika tuttu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 18:43 Viestin aihe: |
|
|
-jyke- kirjoitti: | tuhola kirjoitti: | No miksi kettu menee pelkäämättä hirven jälkien yli? Onhan se yksi narulla saamisen kulmakivi tuo jälkien peittely. Ei anna siinäkään anteeksi yhtään. |
Kait se hirven haju on nykyisin metsissä aika tuttu... |
Siksi kysyinkin. Että miksi kettu pelkäisi hullunlailla huonosti peitettyjä jälkiä mut hirvenjäljet ei pelota yhtään. Syy on selvä. Epämääräisesti peitetyt jäljet tai yleensäkin jäljet lumessa herättää ketun epäilystä ja silloin myös nenään keskitytään enempi. Juuri samasta syystä kyläketut ovat monesti niitä pahimpia narutettavia koska niiden aistit on 100% herkällä ihmisasutuksen lähellä kuljettaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 18:47 Viestin aihe: |
|
|
Yksilöitä ovat.. Jotkut ei mene millään ladun yli, toiset ei välitä pätkääkään.
Meillä oli vuosia sitten tosi arka kettu. Monta kertaa käänti narulta pois. Kun puista tippui lunta sen jäljelle niin kääntyi ja lähti hypyllä pois. Lopulta sekin naksahti, oli jäljen päälle satanut 5 senttiä lunta niin sitten erehtyi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
berija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.01.2015 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Testataanpa ens viikolla jos kelejä piisaa. Ilimesty uus juoksija pyyntimaille, oli kelekanjälkeä vetänyt aikä aristellu mönkijänkään jäläkiä yhtään. Nakataanpa käännetyt narut sen jälille jos tuohon jää. _________________ Kaikkia se leipä elättää.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|