OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintujen metsästysajat Suomessa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
Taas yksi keskustelu jossa metsästäjät järsivät omaa pipoaan.


Jos nyt mitään tästä metsästyksestä ja metsästäjistä ymmärrän, niin niitä pipon jyrsijöitä tai suorastaan pipoon pas.kojia ovat nämä hemmot, jotka näkevät aina ja kaikkialla puutteita, virheitä, rikkomuksia. Ei ole lintuja, räiskitään jopa pipoja Laughing , ammutaan tielle, soitimelta kaikki jne. Ainoita oikein ja rehellisesti pyytäviä ovat nämä itse valittavat ja itkevät "metsästäjät", jotka täällä netissä elävät omassa tarumaailmassaan. Ja näitten jutut eikun paranee kirjotus kirjotukselta!

En jaksa ymmärtää toisten jatkuvaa syyllistämistä millon mistäkin ilman sen kummempaa näyttöä kuin joku keksitty tarina pipon ampumisesta. Eiköhän vähitellen olisi aika meidän metsästäjien oikoa rivimme ja aloittaa yksituumainen harrastuksemme puolustaminen, noita vastavoimia riittää ilman oman koiran puremiakin.

Vieläkään ei mielestäni kukaan ole esittänyt mitään faktaan perustuvaa vasta-argumenttia pitemmälle jahtikaudelle.. On vain näitä räiskitään pipoa, ammutaan tielle, joku ampuu liikaa, ei ole teeriä jne. Noita kaikkia voi sitä haluava tehdä myös nyt, jos on hinku. Ei taida rikollista mieltä joku rajoitus, sääntö tai vastaava estää. Mutta näitä tolleroita on tosi pieni porukka iästä, asuinpaikasta tai yhteikunnallisesta asemasta riippumatta. Poikasista ikämiehiin, suurperheellisistä hesalaiseen poikamieheen, tyhjätaskusta miljoonikkoon!

Mutta pitkää jahtikautta puoltavia tosiasioita on tässäkin keskustelussa tuotu esille iso joukko, kumma vain ettei näille vänkääjille riitä. Tässä mielessä tämä keskustelu muistuttaa noita susijuttuja: ei oo, ei näy...vaikka niin susia kuin varsinkin lintua on oikeinkin hyvin.

Mutta jospa löytyisi vielä edes hiukan järkeä tästä metsästäjäporukasta ja edusmiehistämme, jotta saataisiin edes joku vuosi kokeilla hiukan vapaammin rajattua jahtiaikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JapiTre
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2012
Viestejä: 2090
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 13.02.2015 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Taas yksi keskustelu jossa metsästäjät järsivät omaa pipoaan.


Jos nyt mitään tästä metsästyksestä ja metsästäjistä ymmärrän, niin niitä pipon jyrsijöitä tai suorastaan pipoon pas.kojia ovat nämä hemmot, jotka näkevät aina ja kaikkialla puutteita, virheitä, rikkomuksia. Ei ole lintuja, räiskitään jopa pipoja Laughing , ammutaan tielle, soitimelta kaikki jne. Ainoita oikein ja rehellisesti pyytäviä ovat nämä itse valittavat ja itkevät "metsästäjät", jotka täällä netissä elävät omassa tarumaailmassaan. Ja näitten jutut eikun paranee kirjotus kirjotukselta!

En jaksa ymmärtää toisten jatkuvaa syyllistämistä millon mistäkin ilman sen kummempaa näyttöä kuin joku keksitty tarina pipon ampumisesta. Eiköhän vähitellen olisi aika meidän metsästäjien oikoa rivimme ja aloittaa yksituumainen harrastuksemme puolustaminen, noita vastavoimia riittää ilman oman koiran puremiakin.

Vieläkään ei mielestäni kukaan ole esittänyt mitään faktaan perustuvaa vasta-argumenttia pitemmälle jahtikaudelle.. On vain näitä räiskitään pipoa, ammutaan tielle, joku ampuu liikaa, ei ole teeriä jne. Noita kaikkia voi sitä haluava tehdä myös nyt, jos on hinku. Ei taida rikollista mieltä joku rajoitus, sääntö tai vastaava estää. Mutta näitä tolleroita on tosi pieni porukka iästä, asuinpaikasta tai yhteikunnallisesta asemasta riippumatta. Poikasista ikämiehiin, suurperheellisistä hesalaiseen poikamieheen, tyhjätaskusta miljoonikkoon!

Mutta pitkää jahtikautta puoltavia tosiasioita on tässäkin keskustelussa tuotu esille iso joukko, kumma vain ettei näille vänkääjille riitä. Tässä mielessä tämä keskustelu muistuttaa noita susijuttuja: ei oo, ei näy...vaikka niin susia kuin varsinkin lintua on oikeinkin hyvin.

Mutta jospa löytyisi vielä edes hiukan järkeä tästä metsästäjäporukasta ja edusmiehistämme, jotta saataisiin edes joku vuosi kokeilla hiukan vapaammin rajattua jahtiaikaa.

Aamen!
_________________
V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Taas yksi keskustelu jossa metsästäjät järsivät omaa pipoaan.


Jos nyt mitään tästä metsästyksestä ja metsästäjistä ymmärrän, niin niitä pipon jyrsijöitä tai suorastaan pipoon pas.kojia ovat nämä hemmot, jotka näkevät aina ja kaikkialla puutteita, virheitä, rikkomuksia. Ei ole lintuja, räiskitään jopa pipoja Laughing , ammutaan tielle, soitimelta kaikki jne. Ainoita oikein ja rehellisesti pyytäviä ovat nämä itse valittavat ja itkevät "metsästäjät", jotka täällä netissä elävät omassa tarumaailmassaan. Ja näitten jutut eikun paranee kirjotus kirjotukselta!

En jaksa ymmärtää toisten jatkuvaa syyllistämistä millon mistäkin ilman sen kummempaa näyttöä kuin joku keksitty tarina pipon ampumisesta. Eiköhän vähitellen olisi aika meidän metsästäjien oikoa rivimme ja aloittaa yksituumainen harrastuksemme puolustaminen, noita vastavoimia riittää ilman oman koiran puremiakin.

Vieläkään ei mielestäni kukaan ole esittänyt mitään faktaan perustuvaa vasta-argumenttia pitemmälle jahtikaudelle.. On vain näitä räiskitään pipoa, ammutaan tielle, joku ampuu liikaa, ei ole teeriä jne. Noita kaikkia voi sitä haluava tehdä myös nyt, jos on hinku. Ei taida rikollista mieltä joku rajoitus, sääntö tai vastaava estää. Mutta näitä tolleroita on tosi pieni porukka iästä, asuinpaikasta tai yhteikunnallisesta asemasta riippumatta. Poikasista ikämiehiin, suurperheellisistä hesalaiseen poikamieheen, tyhjätaskusta miljoonikkoon!

Mutta pitkää jahtikautta puoltavia tosiasioita on tässäkin keskustelussa tuotu esille iso joukko, kumma vain ettei näille vänkääjille riitä. Tässä mielessä tämä keskustelu muistuttaa noita susijuttuja: ei oo, ei näy...vaikka niin susia kuin varsinkin lintua on oikeinkin hyvin.

Mutta jospa löytyisi vielä edes hiukan järkeä tästä metsästäjäporukasta ja edusmiehistämme, jotta saataisiin edes joku vuosi kokeilla hiukan vapaammin rajattua jahtiaikaa.

Sinäkin keskityt tuossa enemmän erilaisen mielipieteen esittäjien henkilöön ja näiden henkilöiden mollaamiseen kuin selkeään asiaan.
Talvipyynti olisi vallan paikallaan silloin kun kannat kestävät verotusta mutta pyyntikauden aikaistamiselle en oikein keksi järkevää perustelua,teeri- ja metsopoikueet moukutetaan jo nyt parin aloitusviikon aikana monin paikoin lähes viimeiseen nokkaan,miksi tätä pitäisi vielä aikaistaa?
Eikö nykyajoillakin ehdi metsästää riittävästi ja tuohon kun lisättäisiin talvilinnustusmahdollisuus niin pyyntiaikkaa olisi varmasti riittävästi ja kiintiöt ehtisi kyllä pyytää mikäli riistaa on?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kukas se täällä keskittyy milloin milläkin tekosyyllä keksimään rajotuksia muille. Alusta pois, keskeltä pois, teeret rauhotukseen, metot rauhotukseen, meidän alue rauhotukseen, puoli Suomea rauhotukseen, koko Suomi rauhotukseen. En ymmärrä motiiviasi, mutta sieltä rivien välistä se pilkistää..

Aika moni täällä on esittänyt mielestäni ihan päteviä perusteita sille, että pitkä jahtikausi ei lintukantaan juuri vaikuttaisi.Mutta jos laitetaan talvipyynti vastaan syyspyynti niin jokainen ymmärtää kumpi sitä sukua jatkavaa kantaa verottaa! Minä kuiten kannatan niin syys- kuin talvipyyntiä, ilman rajotuksia ja kateuden häivää! Mutta ei, sinun pitää olla rajottamassa tai rauhottamassa jostakin päästä. Ei kai meidän metsästäjien pidä kateudesta esittää toisille rajoituksia, jotta itse saisimme jotakin?

Mitämitä, löysitkö sinä itsesi tuosta minun edellisetä kirjotuksesta? Luin sen juuri uudellen, mutten minä sinua siitä löytänyt! Ja kyllä, silloin kun mielipiteet on, sanoisinko, suolesta, niin kyllä minä niitä kritisoin! Miten minä sinun olomuotoasi tai henkilöäsi kritisoin? Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa! Laughing

Luulen, että sinulle näitä on ihan turha perustella, ns. "metsästäjänä" tinkaat vain tinkaamisen vuoksi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 13.02.2015 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos aikaistettaisiin aloitusta, niin silloin ei lämpöisemmillä keleillä tartteisi käyttää pipoa.... Wink

Ja toivebiisinä: https://www.youtube.com/watch?v=vc2T-l_dLzQ
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
Kukas se täällä keskittyy milloin milläkin tekosyyllä keksimään rajotuksia muille. Alusta pois, keskeltä pois, teeret rauhotukseen, metot rauhotukseen, meidän alue rauhotukseen, puoli Suomea rauhotukseen, koko Suomi rauhotukseen. En ymmärrä motiiviasi, mutta sieltä rivien välistä se pilkistää..

Aika moni täällä on esittänyt mielestäni ihan päteviä perusteita sille, että pitkä jahtikausi ei lintukantaan juuri vaikuttaisi.Mutta jos laitetaan talvipyynti vastaan syyspyynti niin jokainen ymmärtää kumpi sitä sukua jatkavaa kantaa verottaa! Minä kuiten kannatan niin syys- kuin talvipyyntiä, ilman rajotuksia ja kateuden häivää! Mutta ei, sinun pitää olla rajottamassa tai rauhottamassa jostakin päästä. Ei kai meidän metsästäjien pidä kateudesta esittää toisille rajoituksia, jotta itse saisimme jotakin?

Mitämitä, löysitkö sinä itsesi tuosta minun edellisetä kirjotuksesta? Luin sen juuri uudellen, mutten minä sinua siitä löytänyt! Ja kyllä, silloin kun mielipiteet on, sanoisinko, suolesta, niin kyllä minä niitä kritisoin! Miten minä sinun olomuotoasi tai henkilöäsi kritisoin? Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa! Laughing

Luulen, että sinulle näitä on ihan turha perustella, ns. "metsästäjänä" tinkaat vain tinkaamisen vuoksi!

Minä olen perustellut kantani varsin selkeästi ja selittänyt miksi en näe syytä pyynnin aikaistamiseen ja perustellut tarvetta alkukauden rajoitukselle määrätyillä alueilla ja ihan ilman kateutta ja kaunaa.
Sinä olet perustellut oman kantasi ja minä vastannut niihin,mutta huomaa,ilman v...lua ja miltei herjaamista.
Mielipieteitä pitää voida esittää ja niihin vastata ilman v...lua,lisäksi olen varsin asiallisesti perustellut miksi joillakin alueilla on jatkossakin välttämätöntä rajoittaa pyyntiä.
Suurille ja vähän metsästetyille alueille suuret kiintiöt ja pitkä pyyntiaika sopii hyvinä lintuvuosina vallan mainiosti mutta pyynnin aikaistamiselle ei sielläkään ole kestäviä perusteita.
Talvi verottaa nuoria lintuja aina mutta etenkin heikon kannan aikana alkusyksyn poikueiden niittäminen näkyy iilman muuta talvikannassa ja mitä enemmän nuoria lintuja jää talvikantaa sitä paremmat edellytykset seuraavan vuoden pesinnälle jää,silkkaa järkeen käyvää päättelyä ja asiallinen syy pyynnin rajoittamiselle milloin se on tarpeen.
Nyt pitääkin kysyä että miten suuret kiintiöt sinulla on nyt ja miten suuri kiintiö olisi riittävä?
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn koska minulla on ollut jo parikymmentä vuotta 3-5 teeren ja yhden metson kiintiö,hyvin on riittänyt ja metsot olen jättänyt miltei poikkeuksetta ampumatta ja teeristäkin olen ottanut vain noin puolet,joten metsästäjillä on varsin erilaisia näkemyksiä siitä mikä on kohtuullista.
Toiset mieltävät ilman muuta rajoituksien esittämisen kateutena ja pitkän rajattoman pyynnin kohtuullisena.
Entäpä toisin päin,jospa me kohtuuden ystävät pidämmekin sinun esitystäsi kohtuttomana?
Asioilla on aina enemmän kuin yksi puoli.
_________________
Kertalaakiyhdistys


Viimeinen muokkaaja, heiluri pvm 13.02.2015 13:57, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannatan, alotetaan jo elokuun 25., aivan kuten Ruotsissa! Tai miksei aikasemminkin, ainakin Lapin läänin eteläpuolella.Ei Ruotsissakaan linnut ole loppuneet, enkä ole kuullut että pipoja ammutaan. Siellä kuitenkin kulkee tosilämpösiä mettästäjiä, italiaanoja, fransmanneja, norskeja... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä olisi kohtuus?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PSa/ent. Kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2011
Viestejä: 656
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 13.02.2015 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heiluri kirjoitti:
Talvipyynti olisi vallan paikallaan silloin kun kannat kestävät verotusta mutta pyyntikauden aikaistamiselle en oikein keksi järkevää perustelua,teeri- ja metsopoikueet moukutetaan jo nyt parin aloitusviikon aikana monin paikoin lähes viimeiseen nokkaan,miksi tätä pitäisi vielä aikaistaa?
Eikö nykyajoillakin ehdi metsästää riittävästi ja tuohon kun lisättäisiin talvilinnustusmahdollisuus niin pyyntiaikkaa olisi varmasti riittävästi ja kiintiöt ehtisi kyllä pyytää mikäli riistaa on?


Ei ainakaan täällä poikueita ammuta viimeiseen nokkaan.
Hirvikärpästen tultua, ei tuolla näytä kulkevan kuin elämäntapa koiramiehet treenaamassa koiriaan alkukaudesta.
On koiran kehitykselle hyödyksi sallia alkukaudesta sille pudotus. Hyvä koiranalku ei sitä tarvitse, mutta kun on niitä hitaampi älyisempiäkin yksilöjä, joille tekee hyvää ampua heti alkukaudesta lintu.
Lehden lähdön aikaan syyskuun lopulla alkaa linnut olla jo niin arkoja, että pystykorvalla pyynti ainakin menee vaikeaksi, jatkuvasti karkaavat haukusta arkuuttaan. Mukava sitä on silti kuljeskella tuolloinkin.
Eli ainakin koiramiehille tekee hyvää saada aloittaa kausi ajoissa. Ei se ole keltään pois. Metsähallituksen Kieppi lehden tutkimuksen mukaan pystykorvien kanssa käveltiin eniten lintua kohti metsästysmuotoihin nähden.
On se saaliskin tärkeää, ja varsinkin mahdollisuus ampua se silloin kun se itselle on sopivinta.
1.9-31.1 kaudeksi, on kaikille jotakin sopivaa.
_________________
pekka.salomaki(at)gmail.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 14:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ne vain nuo sinun perustelut on aika moneen kertaan ja moneen mieheen, jos nyt ei kumottu niin kysseenalaistettu kuitenkin. Täällä on moneen kertaan todettu se tosiasia, että lintukannat säätelee enemmän metsästäjäkuntaa ja metsästyspäiviä kuin toisinpäin. Siis, kun lintuja on vähän tai ei ollenkaan, ei tuolla mettässä moni kulje. Paitsi siellä sinun linnuttomalla alueella, ja pirut ampuvatkin . Mutta mitä, kun niitä lintuja ei ole. Täällä ei huonona syksynä kuulu pauketta, ei näy liikennettä eikä mettästäjiä, saa vähät linnut olla rauhassa!

Sitten kun on kohtuu syksy ja lyhyt jahtikausi, sitä pauketta on enemmän ja ruuhkaakin. Ja kun oikein kovasti on lintua, voi paikoin pientä tungostakin olla, johtuen juuri tuosta lyhyestä kaudesta.

Tuota sinun alkusyksystä itkemistä en voi ymmärtää muuten kuin olet vain koirattomana kateellinen. On aivan järkevää, että metsästetään juurikin alkusyksystä, silloin saaliiksi saadaan poikasia, heikkoja, sairaita, tuotahan tukee tutkimuksetkin. Koiran avulla metsästävillä juuri noita heikompia on saaliista aika iso osa. Noista suurin osa menehtyisi tai kuolisi ennen talvea petojen paistena. Mitä pitemmälle talvi jatkuu ja metsästys, sitä varmemmin saaliiksi joutuu hyvinvoivaa, pesivää kantaa, mutta en ole siitä huolimatta sitä rajoittamassa. Mielestäni kaikkien pitää saada metsästää omalla tavallaan, ennen kaikkea koiramiesten, niillä on metsästys jonkinlainen elämäntapa, ei pelkkä harrastus!

Niin kysyit minun kiintiöistä, sehän riippuu ihan siitä missä metsästän. Ruotsin puolella, mistä yleensä alotan, se on 8 riekkoa+3 isompaa/päivä. Seuran mailla 2 teertä ja 1 metso/kausi. Valtion maille on suositus olemassa ja älä pelkää, en minä kaikkia ammu, jotka voisin, vain pienen osan! Wink
Ylä-Lapin riekkomailla kiintiö on 2/päivä, oikein sopiva! Sitten jos vielä sattuu innostumaan kaveriporukassa fasujahtiin, niin siellä kiintiön määrää lompakko, tarkemmin sen paksuus! Jotta kyllä noita kiintiöitä riittää nykyisinkin, en ole sen takia mitään vinkumassa. Monen kohalla pitkä jahtikausi antaisi valinnan mahdollisuuden mennä itselle sopivaan aikaan ja turha tungos helpottaisi suosituilla aluella.

Mutta eiköhän tämä ole tässä, sinä olet asenteesi muurannut niin paksulla laastilla, ettei siihen tule muutosta, ei tutkimustuloksilla, ei järkipuheilla, ei kunnon perusteluilla. Aika moni meistä näkee kuitenkin kokonaisuuden ilman turhaa kateutta ja toisten metsästyksen kyttäämistä! Toivoen samalla, jotta metsästäjät vähitellen alkaisivat ymmärtämään ettei muut ole aina niitä mahdollisia kiintiön ylittäjiä, tielle ampujia ja muita hunsvotteja! Mutta toive taitaa olla täysin turha, liian monen mottona taitaa olla se: Kun en minä niin ei kyllä muutkaan!

Ps. Kun olen ymmärtänyt, ettet oikein minnekään pääse mettälle kun ei voi lupia ostaa ennakkoon kun...Ajatteleppa tuota pitkää jahtikautta, olisitkin saanut just kenkää siltä veemäiseltä työnantajalta, eikun kamat koslaan, lupa netistä ja erämaahan. Sinne missä ei kuulu pauketta, eikä ole liikennettä! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

PSa/ent. Kytösavu kirjoitti:
Heiluri kirjoitti:
Talvipyynti olisi vallan paikallaan silloin kun kannat kestävät verotusta mutta pyyntikauden aikaistamiselle en oikein keksi järkevää perustelua,teeri- ja metsopoikueet moukutetaan jo nyt parin aloitusviikon aikana monin paikoin lähes viimeiseen nokkaan,miksi tätä pitäisi vielä aikaistaa?
Eikö nykyajoillakin ehdi metsästää riittävästi ja tuohon kun lisättäisiin talvilinnustusmahdollisuus niin pyyntiaikkaa olisi varmasti riittävästi ja kiintiöt ehtisi kyllä pyytää mikäli riistaa on?


Ei ainakaan täällä poikueita ammuta viimeiseen nokkaan.
Hirvikärpästen tultua, ei tuolla näytä kulkevan kuin elämäntapa koiramiehet treenaamassa koiriaan alkukaudesta.
On koiran kehitykselle hyödyksi sallia alkukaudesta sille pudotus. Hyvä koiranalku ei sitä tarvitse, mutta kun on niitä hitaampi älyisempiäkin yksilöjä, joille tekee hyvää ampua heti alkukaudesta lintu.
Lehden lähdön aikaan syyskuun lopulla alkaa linnut olla jo niin arkoja, että pystykorvalla pyynti ainakin menee vaikeaksi, jatkuvasti karkaavat haukusta arkuuttaan. Mukava sitä on silti kuljeskella tuolloinkin.
Eli ainakin koiramiehille tekee hyvää saada aloittaa kausi ajoissa. Ei se ole keltään pois. Metsähallituksen Kieppi lehden tutkimuksen mukaan pystykorvien kanssa käveltiin eniten lintua kohti metsästysmuotoihin nähden.
On se saaliskin tärkeää, ja varsinkin mahdollisuus ampua se silloin kun se itselle on sopivinta.
1.9-31.1 kaudeksi, on kaikille jotakin sopivaa.

Riippuu tietysti alueesta,jokin helposti saavutettava metsäutotieverkon pirstoma läntti tyhjenee poikueista muutenkin joka syksy eikä tuo aikaistaminen missään tapauksessa parantaisi tilannetta.
Jotkin vähemmän pyydetyt laajat alueet kestäisivät hyvinkin tuon alkukauden pidentämisen mutta on alueita joilla se olisi tuhoisaa.
Koirallisille tuntuu olevan tärkeää tuo kauden aikaistaminen mutta saahan sitä koiraa haukuttaa jo elokuun 20 päivästä saakka.
Itse mieluummin kiväärillä pyytävänä haluaisin nimenomaan pitemmän loppukauden mutta en kuitenkaan purnaa sen lyhyyttä,määrätyissä olosuhteissa olisi suotavaa lyhentää kautta alkupäästäkin poikalintujen säästämiseksi,mutta mikä estäisi joillakin seuduilla aikaistamastakin pyyntiä,koko maata käsittävänä se olisi joillekkin alueille suorastaan kuolinisku mutta siellä missä kannat kestäisivät se voisi olla harkinnan arvoinen ratkaisu jos samalla napattaisiin loppupäästä pätkä pois ja siirrettäsiin tammikuulle,tasaisi pyyntipaineita kummasti ja koirallisetkin saisivat sitä treeniaikaa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

slowhand kirjoitti:
Ne vain nuo sinun perustelut on aika moneen kertaan ja moneen mieheen, jos nyt ei kumottu niin kysseenalaistettu kuitenkin. Täällä on moneen kertaan todettu se tosiasia, että lintukannat säätelee enemmän metsästäjäkuntaa ja metsästyspäiviä kuin toisinpäin. Siis, kun lintuja on vähän tai ei ollenkaan, ei tuolla mettässä moni kulje. Paitsi siellä sinun linnuttomalla alueella, ja pirut ampuvatkin . Mutta mitä, kun niitä lintuja ei ole. Täällä ei huonona syksynä kuulu pauketta, ei näy liikennettä eikä mettästäjiä, saa vähät linnut olla rauhassa!

Sitten kun on kohtuu syksy ja lyhyt jahtikausi, sitä pauketta on enemmän ja ruuhkaakin. Ja kun oikein kovasti on lintua, voi paikoin pientä tungostakin olla, johtuen juuri tuosta lyhyestä kaudesta.

Tuota sinun alkusyksystä itkemistä en voi ymmärtää muuten kuin olet vain koirattomana kateellinen. On aivan järkevää, että metsästetään juurikin alkusyksystä, silloin saaliiksi saadaan poikasia, heikkoja, sairaita, tuotahan tukee tutkimuksetkin. Koiran avulla metsästävillä juuri noita heikompia on saaliista aika iso osa. Noista suurin osa menehtyisi tai kuolisi ennen talvea petojen paistena. Mitä pitemmälle talvi jatkuu ja metsästys, sitä varmemmin saaliiksi joutuu hyvinvoivaa, pesivää kantaa, mutta en ole siitä huolimatta sitä rajoittamassa. Mielestäni kaikkien pitää saada metsästää omalla tavallaan, ennen kaikkea koiramiesten, niillä on metsästys jonkinlainen elämäntapa, ei pelkkä harrastus!

Niin kysyit minun kiintiöistä, sehän riippuu ihan siitä missä metsästän. Ruotsin puolella, mistä yleensä alotan, se on 8 riekkoa+3 isompaa/päivä. Seuran mailla 2 teertä ja 1 metso/kausi. Valtion maille on suositus olemassa ja älä pelkää, en minä kaikkia ammu, jotka voisin, vain pienen osan! Wink
Ylä-Lapin riekkomailla kiintiö on 2/päivä, oikein sopiva! Sitten jos vielä sattuu innostumaan kaveriporukassa fasujahtiin, niin siellä kiintiön määrää lompakko, tarkemmin sen paksuus! Jotta kyllä noita kiintiöitä riittää nykyisinkin, en ole sen takia mitään vinkumassa. Monen kohalla pitkä jahtikausi antaisi valinnan mahdollisuuden mennä itselle sopivaan aikaan ja turha tungos helpottaisi suosituilla aluella.

Mutta eiköhän tämä ole tässä, sinä olet asenteesi muurannut niin paksulla laastilla, ettei siihen tule muutosta, ei tutkimustuloksilla, ei järkipuheilla, ei kunnon perusteluilla. Aika moni meistä näkee kuitenkin kokonaisuuden ilman turhaa kateutta ja toisten metsästyksen kyttäämistä! Toivoen samalla, jotta metsästäjät vähitellen alkaisivat ymmärtämään ettei muut ole aina niitä mahdollisia kiintiön ylittäjiä, tielle ampujia ja muita hunsvotteja! Mutta toive taitaa olla täysin turha, liian monen mottona taitaa olla se: Kun en minä niin ei kyllä muutkaan!

Ps. Kun olen ymmärtänyt, ettet oikein minnekään pääse mettälle kun ei voi lupia ostaa ennakkoon kun...Ajatteleppa tuota pitkää jahtikautta, olisitkin saanut just kenkää siltä veemäiseltä työnantajalta, eikun kamat koslaan, lupa netistä ja erämaahan. Sinne missä ei kuulu pauketta, eikä ole liikennettä! Wink

Tuo heikot ja sairaat on kestämätön argumentti,samalla tavalla ne rääpäleet ja terveet haulisuihkuun kuolevat,kyllä fakta on niin että mitä enemmän syksyllä jää poikalintuja ampumatta sen suurempi talvikanta aluella jää ja seuraavan kevään soitimella on enemmän lintuja.
En minä omalla pyytämiselläni perustele pyyyntiaikoja vaan silkalla terveellä järjellä,miksi ihmeessä pitäisi ahnehtia vielä lisää ja kun tässäkin keskutelussa jo ennestään hyvien pyyntimahdollisuuksien haltijat janoavat lisää pyyntiaikaa ja kintiöitä.
Mikä oli se määrä kiintiötä joka piisaisi?
Itse tulen oikein hyvin toimeen muutaman linnun kintiöllä mutta mikä sinulle riittäisi,mikä olisi kohtuus?
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 15:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heiluri kirjottaa:Itse mieluummin kiväärillä pyytävänä haluaisin nimenomaan pitemmän loppukauden mutta en kuitenkaan purnaa sen lyhyyttä,määrätyissä olosuhteissa olisi suotavaa lyhentää kautta alkupäästäkin poikalintujen säästämiseksi.

Siinähän se tuli, MINÄ ITSE! Mutta ajatteleppa, me suvaitsevaiset yritetään sullekin saada jahtiaikaa sen kivväärin kanssa, mutta ei. Kaikki pitää kieltää tai ainakin helekatisti rajottaa! Kun vielä sulle tarjotaan (NVH) ilimasta mettästysreissua hyville lintumaille sekään ei käy. Aina löytyy joku syy, selitys tai valitus! Oot sinä sälli! Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34964

LähetäLähetetty: 13.02.2015 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minähän sanoin tuossa etten purnaa sen lyhyyttä,ymmärrän hyvin rajoittamisen tarpeen,samalla lailla alkukaudesta voi aivan hyvin pysyä nykyisessä tai jopa lyhentää siellä missä kannat eivät kestäisi.
Eli ajattelen nimenomaan kantojen kestävyyttä kun en purnaa lyhyttä pyyntiaikaa,sama ei näköjään kelpaa sinulle.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 13.02.2015 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
slowhand kirjoitti:
Ne vain nuo sinun perustelut on aika moneen kertaan ja moneen mieheen, jos nyt ei kumottu niin kysseenalaistettu kuitenkin. Täällä on moneen kertaan todettu se tosiasia, että lintukannat säätelee enemmän metsästäjäkuntaa ja metsästyspäiviä kuin toisinpäin. Siis, kun lintuja on vähän tai ei ollenkaan, ei tuolla mettässä moni kulje. Paitsi siellä sinun linnuttomalla alueella, ja pirut ampuvatkin . Mutta mitä, kun niitä lintuja ei ole. Täällä ei huonona syksynä kuulu pauketta, ei näy liikennettä eikä mettästäjiä, saa vähät linnut olla rauhassa!

Sitten kun on kohtuu syksy ja lyhyt jahtikausi, sitä pauketta on enemmän ja ruuhkaakin. Ja kun oikein kovasti on lintua, voi paikoin pientä tungostakin olla, johtuen juuri tuosta lyhyestä kaudesta.

Tuota sinun alkusyksystä itkemistä en voi ymmärtää muuten kuin olet vain koirattomana kateellinen. On aivan järkevää, että metsästetään juurikin alkusyksystä, silloin saaliiksi saadaan poikasia, heikkoja, sairaita, tuotahan tukee tutkimuksetkin. Koiran avulla metsästävillä juuri noita heikompia on saaliista aika iso osa. Noista suurin osa menehtyisi tai kuolisi ennen talvea petojen paistena. Mitä pitemmälle talvi jatkuu ja metsästys, sitä varmemmin saaliiksi joutuu hyvinvoivaa, pesivää kantaa, mutta en ole siitä huolimatta sitä rajoittamassa. Mielestäni kaikkien pitää saada metsästää omalla tavallaan, ennen kaikkea koiramiesten, niillä on metsästys jonkinlainen elämäntapa, ei pelkkä harrastus!

Niin kysyit minun kiintiöistä, sehän riippuu ihan siitä missä metsästän. Ruotsin puolella, mistä yleensä alotan, se on 8 riekkoa+3 isompaa/päivä. Seuran mailla 2 teertä ja 1 metso/kausi. Valtion maille on suositus olemassa ja älä pelkää, en minä kaikkia ammu, jotka voisin, vain pienen osan! Wink
Ylä-Lapin riekkomailla kiintiö on 2/päivä, oikein sopiva! Sitten jos vielä sattuu innostumaan kaveriporukassa fasujahtiin, niin siellä kiintiön määrää lompakko, tarkemmin sen paksuus! Jotta kyllä noita kiintiöitä riittää nykyisinkin, en ole sen takia mitään vinkumassa. Monen kohalla pitkä jahtikausi antaisi valinnan mahdollisuuden mennä itselle sopivaan aikaan ja turha tungos helpottaisi suosituilla aluella.

Mutta eiköhän tämä ole tässä, sinä olet asenteesi muurannut niin paksulla laastilla, ettei siihen tule muutosta, ei tutkimustuloksilla, ei järkipuheilla, ei kunnon perusteluilla. Aika moni meistä näkee kuitenkin kokonaisuuden ilman turhaa kateutta ja toisten metsästyksen kyttäämistä! Toivoen samalla, jotta metsästäjät vähitellen alkaisivat ymmärtämään ettei muut ole aina niitä mahdollisia kiintiön ylittäjiä, tielle ampujia ja muita hunsvotteja! Mutta toive taitaa olla täysin turha, liian monen mottona taitaa olla se: Kun en minä niin ei kyllä muutkaan!

Ps. Kun olen ymmärtänyt, ettet oikein minnekään pääse mettälle kun ei voi lupia ostaa ennakkoon kun...Ajatteleppa tuota pitkää jahtikautta, olisitkin saanut just kenkää siltä veemäiseltä työnantajalta, eikun kamat koslaan, lupa netistä ja erämaahan. Sinne missä ei kuulu pauketta, eikä ole liikennettä! Wink

Tuo heikot ja sairaat on kestämätön argumentti,samalla tavalla ne rääpäleet ja terveet haulisuihkuun kuolevat,kyllä fakta on niin että mitä enemmän syksyllä jää poikalintuja ampumatta sen suurempi talvikanta aluella jää ja seuraavan kevään soitimella on enemmän lintuja.
En minä omalla pyytämiselläni perustele pyyyntiaikoja vaan silkalla terveellä järjellä,miksi ihmeessä pitäisi ahnehtia vielä lisää ja kun tässäkin keskutelussa jo ennestään hyvien pyyntimahdollisuuksien haltijat janoavat lisää pyyntiaikaa ja kintiöitä.
Mikä oli se määrä kiintiötä joka piisaisi?
Itse tulen oikein hyvin toimeen muutaman linnun kintiöllä mutta mikä sinulle riittäisi,mikä olisi kohtuus?


Nyt on jo pakko kirjottaa, jotta olet kyllä joko yksinkertanen tai tyhymä, eihän tässä ole mistään ahnehtimisista tai kiintiöistä kysymys vaan siitä että jahtikausi olisi pitempi, paine jakautuisi tasaisemmin ja jokainen voisi valita, käykö alkukaudesta, keskeltä vai loppukaudesta. Vai ihan joka päivä! Olenko minä tai joku muu vinkunut lisää kiintiöitä? Eipä ole tainnut, kyse on JAH-TI-KAU-DES-TA ja sen PI-TUU-DES-TA.

Nuo heikot ja sairaat ovat tutkittu ja hyvä argumentti, ne jää varsinkin koiramiesten saaliiksi ! Vai onko sulla esittää joku parempi tutkimus omilta linnuttomilta alueiltasi!

Mutta sinunkin kannattaa lukea hieman biologia, nimenomaan linnuista, tutkimuksia myös ja lopettaa tuo turha kadehtiminen malliin: Te hyvien pyyntimahdollisuuksien haltijat vain ahnehditte lisää pyyntiaikaa ja kiintiöitä! Voi hyvä hele.vetti tuota kateuden määrää! Ohjeeksi annan, jotta muuta muualle sieltä linnuttomasta tuppukylästä ja ala mieheksi! Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 17 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com