Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
torant Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2009 Viestejä: 2238
|
Lähetetty: 01.07.2013 19:54 Viestin aihe: |
|
|
Josko minäkin hiukan sotken keskustelua. Perämoottorista kyse, mutta vihreästä Terhista. Sain kaverilta tuollaisen, ja sanoi että saan pitää lainassa, kun ei hänkään sillä mitään tee. Hivenen tutkailtiin moottoria. Kaveri on kokeillut noin seitsemän vuotta sitten käymään, ja oli käynytkin. Siitä asti ollut pihavarastossa. Mutta, mikä mahtaa olla, kun narusta vetämällä ei tapahdu mitään? Eli, kun päältä katsoo narua, näkyy kaksi sellaista "stopparia" jotka ottaa rattaaseen kiinni, ja näin ollen moottori pyörähtää. Ruuvimeisselillä ne saa kiinni rattaaseen, mutta eivät ota muuten. Kokeilin vaihdettakin vaihtamalla, eli ilmeisesti tässä on vapaa, ja eteenpäin? Voisi kuvitella, että pitää olla vapaalla ennen kuin saa narusta vedettyä, mutta eipä ollut mitään vaikutusta. Netistä kun etsin, oli osalla ihmisiä ollut ongelmia tuon vapaavaihteen kanssa, mutta kukaan ei suoraan kirjoittanut, mitä se varsinaisesti tekee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 01.07.2013 21:38 Viestin aihe: |
|
|
no vapaavaihe on tietenkin sen takia että moottori on vapaalla !
jaa vai on terhissäkin ollu tuo vaihdepäälläkäynnistyksenesto. se on kyllä ihan turvallisuustekijä ettei käy niin että kaasu pohjassa ja vaihde päällä nykästään narusta ja jostain ihme syystä terhi vielä lähtisi käyntiinkin. silloin ukko, ainakin jos on normi juhannusveneilykunnossa, saattaa jäähä siihen mistä se vene lähti ryntäämään kohti auringonlaskua.
eli sitä vaihdekeppiä tutkimaan, jotain se vapaa-asennossa vapauttaa niin että kun narusta nykäisee niin vauhtipyörä pyörähtää, eli ne stopparit tarttuvat vauhtipyörään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 01.07.2013 21:54 Viestin aihe: |
|
|
Yleensä vanhemman mallin moottorin oikealla sivulla, eli käyntiin teskojasta katsoen vasemmalla puolen on jonkinlainen vipu.
Kun vipu on pystyssä, vaihde on vapaalla ja eteenpäin käännettynä päällä.
Kehittyneimmissä malleissa vipua ei ole, mutta moottori ei käynnisty vaihde päällä ja menosuunnan vaihto hoituu kaasukahvasta. _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
torant Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2009 Viestejä: 2238
|
Lähetetty: 01.07.2013 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | no vapaavaihe on tietenkin sen takia että moottori on vapaalla !
jaa vai on terhissäkin ollu tuo vaihdepäälläkäynnistyksenesto. se on kyllä ihan turvallisuustekijä ettei käy niin että kaasu pohjassa ja vaihde päällä nykästään narusta ja jostain ihme syystä terhi vielä lähtisi käyntiinkin. silloin ukko, ainakin jos on normi juhannusveneilykunnossa, saattaa jäähä siihen mistä se vene lähti ryntäämään kohti auringonlaskua.
eli sitä vaihdekeppiä tutkimaan, jotain se vapaa-asennossa vapauttaa niin että kun narusta nykäisee niin vauhtipyörä pyörähtää, eli ne stopparit tarttuvat vauhtipyörään. |
Eipä ole terhimoottori kovinkaan kovassa maineessa, mitä on tässä lukenu.. Täytyy tota vaihdekeppiä tutkia paremmin. Eipä ole ennen tullu perämoottoreiden sielunmaisemaan tutustuttua, ja mikäli on kirjotuksia uskominen, ei kyseessä ole se kaikista luotettavin merkki. Ja tarkoitin tuolla vapaavaihde asialla, ettei ihmiset kirjoittaneet, miten ja mitä vikoja ilmenee kun vapaavaihde hajoaa. Kyllä nyt sen tiesin että silloin on vaihde vapaalla.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
Lähetetty: 04.07.2013 18:20 Viestin aihe: |
|
|
Täytyypä laittaa tänne maininta vielä vanhanajan ihmisten luottamuksesta,sitä vieläkin on uskokaa tai älkää.Nimimerkki vanha pappa lainasi minulle 2kpl noita Evinruden alkuperäisiä käyttöohjekirjoja jotta voin ne itse kopioida.Aivan uskomattoman hienoja haalistuneita ja kulahtaneita olivat,mutta sivuista sai hyvin selvän,aivan kuin olisi pudonnut aikakoneesta kuusikymmentäluvun alkuun
Kiitos vielä julkisestikkin. _________________ https://lh6.googleusercontent.com/qp8jw-mbgVKEMxuPG20QYhmMFyHL25UgazsBDS7xzTs=w247-h232-p-no |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16577 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 05.07.2013 06:47 Viestin aihe: |
|
|
Niin se vaan on, harmaa tuntee harmaan, sodan käyneitä miehiä molemmat. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
kassara Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Tam 2011 Viestejä: 833 Paikkakunta: Eteläkaenuu
|
Lähetetty: 15.07.2013 21:05 Viestin aihe: |
|
|
Tyhjäkäynnin säätö siten että se käy hyvin ilman saavista kohoavia liian
harmaan värisiä savukuplia(liian rikkaalla), korkeita kierroksia on hankala
säätää , olikos se suoravetoinen, vai oliko siinä vaihteisto?
Luultavasti suoravetoinen niin naamasi kastuu saavissa huippukierroksien
etsinnässä, joten veneen perään niin etsitään se paras käynti sitten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
astalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Lok 2004 Viestejä: 6040
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 06.04.2015 12:55 Viestin aihe: |
|
|
Mitään hajua onko -05 2-tahti 20hp Yamahan kaasari putsattavissa helposti itse? Viime kaudella alkoi jo olla pientä tökkimistä tyhjäkäynnillä ja pitäisi vissiin ennen vesillelaskua putsata/putsauttaa tuo.
Edit. Youtubesta löytyikin hyvä video kyseisestä toimituksesta. Taidan kuitenkin ekana koittaa bensan sekaan lisättävää putsaria ja kaasariin suihkutettavaa tavaraa josko nuo hoitaisi homman.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tukkikaveri Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2014 Viestejä: 262
|
Lähetetty: 08.04.2015 15:28 Viestin aihe: |
|
|
Mulla työn alla tällainen vuoden 56 mallin Evikka:
Tämä on 40 vuotta vanha, myös entisöity. _________________ (jyvä) kasa-ampujat |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 6477
|
Lähetetty: 08.04.2015 15:48 Viestin aihe: |
|
|
Aikas hieno tuo -56. Kahvakaasu ja kaikki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Erä S Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 403 Paikkakunta: Tampere / E-P
|
Lähetetty: 08.04.2015 16:31 Viestin aihe: |
|
|
Komeita Äänruutteja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Huh 2004 Viestejä: 16673
|
Lähetetty: 08.04.2015 20:43 Viestin aihe: |
|
|
Onpa hienon näköisiä prutkuja. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|