OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kevään ja kesän 2015 kanalintu-ja poikuehavainnot
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hitleri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2006
Viestejä: 4744

LähetäLähetetty: 16.04.2015 08:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näillä kulmilla soitimilla kyllä oikeastikin tosi hiljaista. Silminnähden heikentynyt tilanne. Ja korvin kuullen. Nyt ei kestä kylmää alkukessää enää tähän tulla. Voipi joutua omilla alueilla muuten mustia pipoja tohlimaan...
_________________
Vaan varmoilta paikoilta ohi!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.04.2015 08:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei yhtenäkään aamuna ole vielä kuulunut teeren pulputusta. Aikaisempina vuosina aina vähintään yhdeltä soitimelta noihin vakimaastoihin on kuulunut meteliä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.04.2015 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee666 kirjoitti:
Ei yhtenäkään aamuna ole vielä kuulunut teeren pulputusta. Aikaisempina vuosina aina vähintään yhdeltä soitimelta noihin vakimaastoihin on kuulunut meteliä.


Alueellista vaihtelua tuntuu olevan. Vaikka eihän siihen ilmeisesti kummosia vaadita että soidin hiljenee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.04.2015 12:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, noi ei ole mitään kymmenien kukkojen soitimia olleet, jotain 4-8 kukkoa silloin kun olen käynyt kattelemassa. Mutta enpä muista kyllä koko talvena yhtään teertä nähneeni puissakaan istumassa, aikaisempina talvina niitä on autosta jonkun nähnyt. Vai onko tämä vain väärin muistamista, mitään en ole koskaan muistiin tietenkään laittanut, olis pitänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.04.2015 12:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee666 kirjoitti:
Joo, noi ei ole mitään kymmenien kukkojen soitimia olleet, jotain 4-8 kukkoa silloin kun olen käynyt kattelemassa. Mutta enpä muista kyllä koko talvena yhtään teertä nähneeni puissakaan istumassa, aikaisempina talvina niitä on autosta jonkun nähnyt. Vai onko tämä vain väärin muistamista, mitään en ole koskaan muistiin tietenkään laittanut, olis pitänyt.


OK. Itse olen luullut että sellaiset 10-20 kukon soitimet ovat siitä pienimmästä päästä. No täällähän on sitten tilanne vielä ihan kohtuullinen kun mailla on ainakin 4-5 tuollasita soidinta (soilla, pelloista en tiedä).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fighterman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2013
Viestejä: 1118
Paikkakunta: 100kunta

LähetäLähetetty: 16.04.2015 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite taas en ole näin hölmöissä paikoissa ennen teeriä nähnyt näin usein mitä tänä keväänä. Luulisi mettissäkin olevan kun kerta näin syvälle asutukseen tuppaavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.04.2015 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
tee666 kirjoitti:
Joo, noi ei ole mitään kymmenien kukkojen soitimia olleet, jotain 4-8 kukkoa silloin kun olen käynyt kattelemassa. Mutta enpä muista kyllä koko talvena yhtään teertä nähneeni puissakaan istumassa, aikaisempina talvina niitä on autosta jonkun nähnyt. Vai onko tämä vain väärin muistamista, mitään en ole koskaan muistiin tietenkään laittanut, olis pitänyt.


OK. Itse olen luullut että sellaiset 10-20 kukon soitimet ovat siitä pienimmästä päästä. No täällähän on sitten tilanne vielä ihan kohtuullinen kun mailla on ainakin 4-5 tuollasita soidinta (soilla, pelloista en tiedä).


Yhden kukon soidin on niitä pienimpiä, siitä alaspäin ei oikein voi mennä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 16.04.2015 12:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee666 kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
tee666 kirjoitti:
Joo, noi ei ole mitään kymmenien kukkojen soitimia olleet, jotain 4-8 kukkoa silloin kun olen käynyt kattelemassa. Mutta enpä muista kyllä koko talvena yhtään teertä nähneeni puissakaan istumassa, aikaisempina talvina niitä on autosta jonkun nähnyt. Vai onko tämä vain väärin muistamista, mitään en ole koskaan muistiin tietenkään laittanut, olis pitänyt.


OK. Itse olen luullut että sellaiset 10-20 kukon soitimet ovat siitä pienimmästä päästä. No täällähän on sitten tilanne vielä ihan kohtuullinen kun mailla on ainakin 4-5 tuollasita soidinta (soilla, pelloista en tiedä).


Yhden kukon soidin on niitä pienimpiä, siitä alaspäin ei oikein voi mennä.


Eikä se yhden kukon soidinkaan varmaan siitä rajuimmasta päästä ole. Toisaalta flaksi voi olla siitä paremmasta päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 16.04.2015 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en ole kyllä törmännyt, mutta tuttu tuosta muutaman kilometrin päästä mainitsi seisojansa löytäneen pitkin talvea ja kevättä useampiakin kuolleita teeriä maastosta. Eivät olleet ainakaan revittyjä, eli oisko noihin sitten iskenyt joku tauti taikka loinen.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tee666
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2012
Viestejä: 329

LähetäLähetetty: 16.04.2015 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ne naaraat juuri yhden kukon huutelulle lämpene, mitä enemmän kukkoja äänessä, sitä enemmän houkuttelevat naaraita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 16.04.2015 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep,sellainen parinkymmenen kukon sakki alkaa vasta vetää kunnolla naaraita.
Aikoinaan oli useampia soitimia ihan tässä ympärillä ja soitimilla oli tuollaiset 50-60 lintua,siitä sakista lähti jo hiukan ääntäkin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 17.04.2015 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Jep,sellainen parinkymmenen kukon sakki alkaa vasta vetää kunnolla naaraita.
Aikoinaan oli useampia soitimia ihan tässä ympärillä ja soitimilla oli tuollaiset 50-60 lintua,siitä sakista lähti jo hiukan ääntäkin.


Täällä ei ihan noin paljoa ole ollut (siis siihen 5-6 vuoteen mitä olen seuraillut). Jännityksellä odotan että nouseeko sinne 40 - 50 mustaan, jos nyt sitten olisi se hyvä vuosi. 3 vuotta (muistaakseni) kun oli jonkinlaine vuosi, huiteli määrät jossain 30 - 40 mustassa. Viime vuosi oli huono, eli semmonen 15 - 25 keskiarvolla mentiin täällä.

Sitä en tiedä kuinka nevojen kokoontumisajojen mustien määrä korreloi lintuvuoteen, mutta kaippa se jotain osviittaa antaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 17.04.2015 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kertoo kaiken olennaisen,niin menneestä kuin tulevastakin lintuvuodesta (tietysti pesinnän onnistuminen vaikuttaa paljonko kanta kasvaa ja paljonko tuota kasvua kannattaisi verottaa).
Noihin kokoontumisiin kertyy käytännössä alueen joka ainoa teeri joten kevätsoitimista on hellppoa arvioida alueen lintukannan tila.
Jo soitimia on vain pari ja niillä vain muutama lintu niin tilanne on jo huono ja toisinpäin kun soitimia on useita ja niillä runsaasti lintuja niin homma on kunnossa.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 17.04.2015 08:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Kyllä se kertoo kaiken olennaisen,niin menneestä kuin tulevastakin lintuvuodesta (tietysti pesinnän onnistuminen vaikuttaa paljonko kanta kasvaa ja paljonko tuota kasvua kannattaisi verottaa).
Noihin kokoontumisiin kertyy käytännössä alueen joka ainoa teeri joten kevätsoitimista on hellppoa arvioida alueen lintukannan tila.
Jo soitimia on vain pari ja niillä vain muutama lintu niin tilanne on jo huono ja toisinpäin kun soitimia on useita ja niillä runsaasti lintuja niin homma on kunnossa.


Täytyy tunnustaa että laskennat on tehty syksyllä, eli varsinaisesta soitimesta ei ole kysymys. 5 paikasta vain kolmella olen nähnyt soidinmeininkiä.

Käsitääkseni syksyllä linnut eivät liikkuisi niin pitkiä matkoja kuin soidinaikaan. Nevat joilla käyn ovat vähintään sen 3 kilsan päässä toisistaan ja näin ollen olen olettanut että aina eri porukkaa.

Onko porukan laskeminen syksyllä epäluotettavampaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34941

LähetäLähetetty: 17.04.2015 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omien havaintojeni mukaan näyttää keväisin,hyvästä syystä,olevan enemmän tunkua kuin syksyllä,vaikka olen minä nähnyt sellaisia kuudestakymmenestä liki sataan lintua käsittävän syyssoitimenkin (nyttemmin sama soidin on täysin tyhjä).
Samana vuonna kertoi eräs kaveri nähneensä suurella nevalla reilun 200 teeren syyssoitimen,mikä olikin helppo uskoa koska näin sinä syksynä elämäni suurimman teeriparven tuolla samaisella nevalla,vähintäänkin reilut 300 lintua,uskomaton näky.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 7 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com