Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 17.12.2014 11:13 Viestin aihe: |
|
|
Hietala kirjoitti: |
Noh, liekö auton softassa vikaa, mutta minun 08 outbackissa ei ristiriipuntatilanteessa jarrutasaus pelaa, ei pienillä eikä isoilla kierroksilla. Muutenkin painan hangessa ja liukkaalla luistonestot pois. Turhaan sekavuu etenemiseen. Vanha viskolukko olisi ollut parempi |
Ei sulla siinä mitään vikaa ole. Ei ole lukkoja tai jarrutasauksia outbackin tuossa mallissa, jos oikein olen asian joskus lukenut.
Saman koppainen outback mulla on, diesel.
Uudemmissa on jarrusysteemit, foresteriin taisi tulla 08 alkaen. Outbackiin vasta 2010-11.
2000-2006 luvun subarut olivat vielä vanhanajan nelivetoja. Nyt on sotkettu sähköä ja ajonvakautusta yms. estoja. Näissä "välimalleissa" 2008-2010 on melkoinen susi tuo luistonesto/ajonvakautus.. Mutta onneksi sen saa täysin pois napista tarpeen tullen.. Uudempiin se on osattu muuttaa ja ilmeisesti ihan toimiva peli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Kes 2004 Viestejä: 2541 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 17.12.2014 16:55 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: |
2000-2006 luvun subarut olivat vielä vanhanajan nelivetoja. Nyt on sotkettu sähköä ja ajonvakautusta yms. estoja. Näissä "välimalleissa" 2008-2010 on melkoinen susi tuo luistonesto/ajonvakautus.. Mutta onneksi sen saa täysin pois napista tarpeen tullen.. Uudempiin se on osattu muuttaa ja ilmeisesti ihan toimiva peli. |
Justiinsa samaa mieltä! _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8924
|
Lähetetty: 17.12.2014 20:08 Viestin aihe: |
|
|
LG1 kirjoitti: | Uudempiin se on osattu muuttaa ja ilmeisesti ihan toimiva peli. |
Tuossa viittaamassani TM:n testissä oli kaiketi 2014 malli kyseessä, joten sen uudemmissa asia ei taida vielä olla kunnossa.
Syy miksi mennään sähköisiin järjestelmiin johtuu siitä. että nuo viskokytkimet eivät pelaa ajonvakautuksen kanssa kovin hyvin. Ja ajonvakautus säästää ihmishenkiä kun taas neliveto on joskus muuten vaan kiva etenemisen kannalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 17.12.2014 20:43 Viestin aihe: |
|
|
Tais olla siinä TM testissä se CVT laatikollinen...jossa siis on enemmän sähkö!&%¤# vedon jakamisessa. Perinteiset maunaalilaatikot pelaa ihan hyvin voimanjaon suhteen. Tosin ärsyttävää holhoavaa elektroniikkaa on sen ajovakautuksen suhteen myös manuaalissa. _________________ "Krol Polovania" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 18.12.2014 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Subarusta saa ihan ok vehkeen, kun laittaa hyvän lukon siihen perään. Suomikaupoista saa ainakin tilaamalla. Voi saada käytettynä, kun virttelevat noita tehoversioita.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poikamehto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Mar 2006 Viestejä: 2217 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 19.09.2015 21:26 Viestin aihe: |
|
|
tulipahan liityttyä kerhoon hilijattain. 2006 vuojen vasta sissään ajetulla forella iliman mittään turhan päiväsiä hilavitkuttimia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20080 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 07.10.2015 07:42 Viestin aihe: |
|
|
Oliskos tässä topikissa vinkkiä seuraavaan.
Kalustonpäivitysrintamalla olen vähän katsellut noita Forestereitakin yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona ”harrasteautoksi”. Eli jotain tuollaista noin 10v ikäistä pirssiä manuaalilaatikolla ja vapaastihengittävällä bensakoneella.
Noissahan on helposti kilsoja sitten 200tkm kahta puolta. Onko jollakulla kokemusta tuon verran ajetuista Forestereista, alkaako tekniikka olla jo ”loppu” tuossa vaiheessa ja kannattaisi katsella suosiolla tuoreempaa?
Ilmeisesti noista ”suurikuluisista” remonteista ainakin iskarihommat ja jakohihnan vaihto noin sadantonnin välein ovat tonnin luokkaa per laaki ja tulevat varmuudella eteen. Mutta onko noissa tuon ikäluokan Forestereissa jotain muuta, mihin pitäisi kiinnittää erityishuomiota ostovaiheessa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 07.10.2015 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Tasosäätyvät takaiskarit ovat arvokkaimmat, mitä siitä menee jossain vaiheessa. Omassa meni silloin 150tkm paikkeilla. Outbackissa oli sama homma.
Jos itselläsi vähäkään työkalut pysyy käsissä kannattaa työn osuu jättää itselle. Osat on yleensä saanut edullisimmin Riihimäeltä Sorsalta.
Jos ei halua sijoittaa tasosäätyviin, englannista voi tilata tavalliset, silloin täytyy uusia myös jouset, ne tulee paketissa mukana: http://www.pedders.co.uk/files_subaru_forester
Toki koiranluita yms. menee, mutta niitä voi vaihtaa, kun katsastuksessa niin kehottavat.
Jarrut ovat yksikertaiset vaihtaa itse.
Koneet ovat pitkäikäisiä.
Koeajo mieluusti talvella, niin selviää, että neliveto on vielä ehjä. Eikä keskikytkintä poltettu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poikamehto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Mar 2006 Viestejä: 2217 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 11.11.2015 22:29 Viestin aihe: |
|
|
taakkatelineet pitäs nyt löytää tuohon niin oiskos täällä tietoa käykö outback mallin telineet tuohon vanhempaan (-06) foresteriin? itellä jääny se käsitys että samanlaiset ois nuissa nuo kattokaiteet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 11.11.2015 22:33 Viestin aihe: |
|
|
Thulen sivuilla taisi olla semmoinen missä pääsee valkkaamaan oman ajokin. Ja Tori notkuu niitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
poikamehto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Mar 2006 Viestejä: 2217 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 11.11.2015 22:37 Viestin aihe: |
|
|
ei notku tori foresterin telineistä. muita kyllä tarjolla, silläpä kyselenkin.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 11.11.2015 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Kumma. Keväällä kun kattelin, niin oli mistä valita. Likemmä parikymmentä sopivaa löyty silloin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2987
|
Lähetetty: 03.02.2016 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Olen tuollaista -90 luvun vapari bensa foresteria katsellut manuaali vaihteistolla. Onkos noissa mitään isompia vikoja ollut ja missä hinnoissa jakopäänhihnan vaihto liikkuu? Ja onkos noita kukaan korottanut? Tuuman korotus menee varmasti nätisti, mutta jos korottaa kaksi tuumaa, niin saako vielä pyöräkulmat säädettyä kohdalleen vai loppuuko säätövara? Ajatuksena oli siis laittaa tuollaiset budjettikorotukseen sopivat palat jousien yläpäähän. Käsittääkseni menee katsastuksestakin läpi kunhan korotus on koskeintaan 51mm eli 2 tuumaa olisi juuri ja juuri rajoissa.
Tuohan olisi sikäli hyvä kompromissi henkilöauton ja maasturin väliltä, että oma tarpeeni on huonot metsäautotiet ja auraamattomat metsäautotiet. En tarvitse siis järeää maasturia, mutta on todettu että 21cm maavaraa on hieman nafti vielä tuolla meidän teillä. Tuossa vanhassa forressa taitaa olla vakiona 19cm, mutta pieni korotus ja korkeammat renkaat yhdistelmällä oma tarpeeni sulan maan etenemiskyvylle on saavutettu. Talvella taas maavara auttaa lumessa etenemistä hieman ja kohtuullisen hyvin toimiva neliveto ketjuilla varustettuna menee vielä melkoisessa hangessa kun alla on tiepohja. Ja nelikolla pääsee vielä hangesta viimeistään lumilapion avustuksella aika hyvin pois mikäli menohalut hyytyvät. Tuollainen enempi citymaasturi henkinen olisi kuitenkin parempi tuossa arkikäytössä pikitiellä ja pidemmän matkan taitossa kuin vanha maasturin rohjo. Uudemmissa varmasti ajo-ominaisuudet parantuneet merkittävästi, mutta eivät mahdu hyvällä tahdollakaan käytettävissä olevaan budjettiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AnttiSn Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Tam 2010 Viestejä: 2120
|
Lähetetty: 03.02.2016 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Subaruihin liittyen seuraavaa. Useammassa autossa on etenki nyt kovempien pakkasten aikoihin tullut ongelma, että bensamittari ja ajotietokone näyttää tavaraa riittävän, mutta matka katkeaa kuin seinään. Lisää tavaraa tankkiin ja matka jatkuu täysin normaalisti. Sinne tankkiin ei vain mahdu kuin 10L vähemmän kuin täysi tankki on eli jossain siellä tankissa se 10L piileskelee, muttei oikein käytössä ole. Itse istuin kyydissä, kun moinen tapahtui ja hetkinen siinä mietiskeltiin, että mikähän lie. Päätettiin kokeilla tankata ja sitten vasta hinuria, jos ei muu auta. Tosiaan bensavalo syttyi ehkä 20km aikaisemmin ja ajotietokone näytti vielä kestävän noin 100km ajaa. Viitisen litraa tankkiin ja auto kävi normaalisti ja matka suoraan huoltamolle, jossa ihmetykseksi tankkiin ei mennytkään kuin 15L vajaa täysi tankki, vaikka vain vitonen tankattiin. Huollosta oli tullut perinteinen "mitään vikaa ei löydetty" ja näin. Ehkei ainakaan kriittisissä tilanteissa kovalla pakkasella kannata ajella kaukana asutuksesta niillä viimeisillä deseillä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 03.02.2016 22:55 Viestin aihe: |
|
|
Jaa. Pitääpä seurata. Toistaiseksi ei tämä vm.-12 ole pettänyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|