OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

EU aikoo kieltää itselataavat aseet!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 158, 159, 160  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RautaKoira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hei 2014
Viestejä: 87

LähetäLähetetty: 18.11.2015 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin mikäli ase näyttää tarpeeksi pahalta niin se on kielletty. Hyvästi ressuammunnat ja suomi-kp dekot Shocked

Category A, the following points are added:
‘6. Automatic firearms which have been converted into semiautomatic firearms;
7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms

http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RautaKoira
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hei 2014
Viestejä: 87

LähetäLähetetty: 18.11.2015 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RautaKoira kirjoitti:
Noniin mikäli ase näyttää tarpeeksi pahalta niin se on kielletty. Hyvästi ressuammunnat ja suomi-kp dekot Shocked

Category A, the following points are added:
‘6. Automatic firearms which have been converted into semiautomatic firearms;
7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms

http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native


Tässä vielä toinen ilonaihe. "The proposal also introduces a 5 year time limit for the duration of a licence." Eli kaikki luvat määräaikaisiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 18.11.2015 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
BUDGETARY IMPLICATIONS
The proposal has no implication for the Union budget.


Eli mitään korvauksia takavarikoiduista aseista on turha odottaa ainakaan eulta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 18.11.2015 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Semi-automatic weapons represent a high share of today's hunting and sport-shooting weapons. However, the evaluation study concludes that some semi-automatic arms can be easily converted to automatic arms, and the existing Directive does not provide any technical criteria to prevent such conversion. However, even in the absence of conversion to category 'A', certain semi-automatic firearms can be very dangerous when their capacity regarding the number of rounds is high. The proposal bans the semi-automatic weapons which are included in the current category 'B7'.

Member States shall take all appropriate steps to prohibit the acquisition and the possession of the firearms and ammunition classified in category A and to destroy those firearms and ammunition held in violation of this provison and seized.
Member States may authorise bodies concerned with the cultural and historical aspects of weapons and recognised as such by the Member State in whose territory they are established to keep in their possession firearms classified in category A acquired before [the date of entry into force of this Directive] provided they have been deactivated in accordance with the provisions that implement Article 10(b).

For the purposes of this Directive, ‘deactivated firearms’ shall mean firearms that have been modified with the purpose of rendering them permanently unfit for use by deactivation, ensuring that all essential parts of the firearm have been rendered permanently inoperable and incapable of removal, replacement or a modification that would permit the firearm to be reactivated in any way’.

"Done at Brussels, for YOUR safety" Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TRK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Mar 2006
Viestejä: 978
Paikkakunta: Vehkalahti

LähetäLähetetty: 18.11.2015 16:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RautaKoira kirjoitti:
Noniin mikäli ase näyttää tarpeeksi pahalta niin se on kielletty. Hyvästi ressuammunnat ja suomi-kp dekot Shocked

Category A, the following points are added:
‘6. Automatic firearms which have been converted into semiautomatic firearms;
7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms

http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native


Luin juuri saman, Halla-ahon tiedot olivat valitettavasti siis väärät.

Myös aseen olennaisten osien (=luvanvaraisten osien) luetteloa laajennetaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 18.11.2015 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
European Commission - Press release
European Commission strengthens control of firearms across the EU

Brussels, 18 November 2015

The European Commission today adopted a package of measures to make it more difficult to acquire firearms in the European Union,

better track legally held firearms, strengthen cooperation between Member States, and ensure that deactivated firearms are rendered inoperable.

The proposals presented today were foreseen in the European Security Agenda adopted in April 2015, but have been significantly accelerated in light of recent events. The Commission is hereby supporting Member States in their efforts to protect Europe's citizens and prevent criminals and terrorists from accessing weapons.

President Juncker said: "The recent terrorist attacks on Europe's people and values were coordinated across borders, showing that we must work together to resist these threats. Today's proposal, prepared jointly by Commissioners Elżbieta Bieńkowska and Dimitris Avramopoulos, will help us tackle the threat of weapons falling into the hands of terrorists. We are proposing stricter controls on sale and registration of firearms, and stronger rules to irrevocably deactivate weapons. We will also come forward with an Action Plan in the near future to tackle illicit arms trafficking. Organised criminals accessing and trading military grade firearms in Europe cannot and will not be tolerated."

Internal Market and Industry Commissioner Elżbieta Bieńkowska and Migration, Home Affairs and Citizenship Commissioner Dimitris Avramopoulos added: "The adoption of the firearms package today is proof of the Commission's determination to address the new reality we are confronted with. We need to remove regulatory divergences across the EU by imposing stricter, harmonised EU standards for firearms and ensuring efficient exchange of information between Member States."

The package of measures on firearms adopted by the College of Commissioners today includes the following elements:

A revision of the Firearms Directive, to tighten controls on the acquisition and possession of firearms

The Commission has today tabled proposals to amend the EU Firearms Directive, which defines the rules under which private persons can acquire and possess weapons, as well as the transfer of firearms to another EU country. The main elements of the proposed revision are:

Stricter rules to ban certain semi-automatic firearms, which will not, under any circumstance, be allowed to be held by private persons, even if they have been permanently deactivated;
Tighter rules on the online acquisition of firearms, to avoid the acquisition of firearms, key parts or ammunition through the Internet;
EU common rules on marking of firearms to improve the traceability of weapons;
Better exchange of information between Member States, for example on any refusal of authorisation to own a firearm decided by another national authority, and obligation to interconnect national registers of weapons;
Common criteria concerning alarm weapons (e.g. distress flares and starter pistols)in order to prevent their transformation into fully functioning firearms;
Stricter conditions for the circulation of deactivated firearms;
Stricter conditions for collectors to limit the risk of sale to criminals.

The proposed amendments which the Commission has tabled today now need to be approved by the European Parliament and Council.

An Implementing Regulation on common minimum standards for deactivation of firearms

The Implementing Regulation sets out common and strict criteria on the way Member States must deactivate weapons so that they are rendered inoperable. The possession of the most dangerous firearms – even if they are deactivated – will no longer be allowed.

The Implementing Regulation is based on the criteria for deactivation developed by the Permanent International Commission for the Proof of Small Arms (the CIP). Following a positive vote on the draft Regulation by Member States in a comitology committee earlier this morning, the College of Commissioners formally adopted the text. The Regulation will be published immediately in the Official Journal and will enter into force after 3 months.

Today's package of measures to strengthen the control of firearms within the EU is based on a detailed evaluation of the implementation of the Firearms Directive carried out by the Commission last year in the context of its Regulatory Fitness programme (REFIT), which aims to ensure that existing EU regulation is fit for purpose. To ensure the best practical results on the deactivation of firearms, the Commission will regularly review and update the technical specifications laid down in this Regulation.

An action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives

In addition to the adoption of these stricter rules and standards, the Commission also announced today that it is developing an action plan against the illegal trafficking of weapons and explosives. Issues to be tackled in this future action plan will include:

The illegal purchase of weapons on the black market;
The control of illegal weapons and explosives in the internal market (especially from the Balkan countries or ex-war zones);
The fight against organised crime.


While arms trafficking is mainly a national competence, given the clear cross-border dimension there is a need for stronger police and intelligence service coordination and stronger import checks. The Commission will propose actions to support Member States' activities, building on the Action Plan on illicit trafficking in firearms between the EU and the Western Balkans. The EU-Western Balkans summit of Ministers of Justice and Home Affairs on 7 December will be a further opportunity to take stock of progress on the Action Plan.

Background

The responsibility for ensuring internal security is first and foremost with the Member States, but cross-border challenges defy the capacity of individual countries to act alone and require EU support to build trust and facilitate cooperation, exchange of information and joint action.

President Juncker's Political Guidelines identified the security agenda as a priority for this Commission, and the 2015 Commission Work Programme committed to the delivery of the European Agenda on Security.

On 28 April 2015, the European Commission set out a European Agenda on Security for the period 2015-2020 to support Member States' cooperation in tackling security threats and step up our common efforts in the fight against terrorism, organised crime and cybercrime. The Agenda sets out the concrete tools and measures which will be used in this joint work to ensure security and tackle these three most pressing threats more effectively.

In the Agenda and in the Work Programme for 2016, the Commission promised to review the existing legislation on firearms in 2016 to improve the sharing of information, to reinforce traceability, to standardise marking, and to establish common standards for neutralising firearms. In light of recent events we have decided to significantly accelerate this work. Since then, significant progress has been made in implementing the elements of the agenda.

Today's initiatives complement ongoing work to tackle the illegal trafficking of firearms, including notably the operational action plan between the EU and the Western Balkans and joint investigations and police cooperation which have been in place since 2013.



For more information

Directive: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native

Report: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/2/translations/en/renditions/native

Implementing Regulation (deactivation): http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/3/translations/en/renditions/native

Annexes to Implementing Regulation: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/4/translations/en/renditions/native

Memo/15/6111

European Agenda on Security – Press release

The European Agenda on Security: State of Play

Firearms Directive


http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-6110_en.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 18.11.2015 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

CNN Analyst: European Countries Pretend Gun Control Works, But ‘It Just Doesn’t’

Law enforcement analyst, Tom Fuentes, said Europeans who have put their faith in their countries' mostly strict gun laws have been lied to.

http://www.breitbart.com/big-government/2015/11/14/cnn-analyst-european-countries-pretend-gun-control-works-just-doesnt/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13004

LähetäLähetetty: 18.11.2015 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saanhan jokaiselle irtolippaalle oman maksuttoman hallussapitoluvan, saanhan ?

Aika loogista että kun aseettomia kansalaisia murhataan salakuljetetuilla sotilaseilla niin samoilta kansalaisilta viedään loputkin aseet pois jotta heidän turvallisuus paranisi. Onkohan Isis päässyt EU-kommission johtoon jostain salaovesta ?

Missä EU siellä ongelma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 18.11.2015 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TRK kirjoitti:
RautaKoira kirjoitti:
Noniin mikäli ase näyttää tarpeeksi pahalta niin se on kielletty. Hyvästi ressuammunnat ja suomi-kp dekot Shocked

Category A, the following points are added:
‘6. Automatic firearms which have been converted into semiautomatic firearms;
7. Semi-automatic firearms for civilian use which resemble weapons with automatic mechanisms

http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/13965/attachments/1/translations/en/renditions/native


Luin juuri saman, Halla-ahon tiedot olivat valitettavasti siis väärät.

Myös aseen olennaisten osien (=luvanvaraisten osien) luetteloa laajennetaan.


Totta, tosin.....

Lainaus:
Disclaimer

Tämä kirje viittaa keskusteluihin, joita käytiin ennen viimeperjantaisia terrori-iskuja Pariisissa. Kyseiset tapahtumat varmasti kasvattavat painetta toimia nopeasti. Lisäksi korostan, että kirjeessä luetellut toimenpide-ehdotukset ovat vasta ideoita. Kaikki niistä eivät välttämättä päädy lopulliseen, piakkoin annettavaan esitykseen. Toisaalta mukaan voi tulla uusia toimenpiteitä.


Halla-aho on tilanteesta tietoinen ja aikoo myös reagoida.

Admin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 18.11.2015 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika pitkälle näyttää nyt siltä että terroristit onnistuivat tappamaan myös huomattavan osan Euroopan aseharrastuksesta, -valmistuksesta ja -kaupasta.

Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13004

LähetäLähetetty: 18.11.2015 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vieras 1* kirjoitti:
Aika pitkälle näyttää nyt siltä että terroristit onnistuivat tappamaan myös huomattavan osan Euroopan aseharrastuksesta, -valmistuksesta ja -kaupasta.

Evil or Very Mad


EU voi reguloida vain asioita jotka ovat laillisia. Mihinkään laittomaan ei oikein EUn CE-normit ja turvallisuustandardit ylety.

Jos pari idioottia Belgian lähiöstä voi tuhota Suomessa 677000 lainkuuliaisen kansalaisen harrastukset käymättä edes koko maassa niin olisihan se metkaa. Ei tule toteutumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 18.11.2015 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tuo kieltämättä erikoista, että tullaan säännöstelemään, kun kaikki terroriteot tehdään salakuljetetuilla aseilla. Luonnoksessa viitataan pariisiin jne. Moni vaadittu asia suomessa onki jo tarkkaa kuten lääkärinlausunto, 18v ikä, hyväksytty käyttötarkoitus. Aseiden myynti saattaa mennä laillistettujen myyjien harteille ja etämyyntiin tarkennuksia todentamisen suhteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 18.11.2015 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös sitä ole toitotettu ettei näiden terroritekojen takia saa rankaista syyttömiä?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
hellokitty
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Jou 2012
Viestejä: 3462

LähetäLähetetty: 18.11.2015 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ei tule toteutumaan.


Mistäs soliferi tuon niin varmaksi vielä voi sanoa.?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 18.11.2015 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ampuma-asedirektiivin uudistamisesta

Euroopan Unionin komissio julkaisi 18.11.2015 esityksensä uudeksi tuliasedirektiiviksi. Uudistushankkeesta on tihkunut pitkin syksyä hajanaisia ja osin ristiriitaisia tietoja, jotka ovat herättäneet huolta ammunnan harrastajien ja asekeräilijöiden keskuudessa. Keskustelin komission edustajan kanssa esityksen sisällöstä torstaina 12.11. ja laadin sen keskustelun perusteella kirjeen, jonka toimitin maanantaina 16.11. suomalaisille harrastajajärjestöille ja muille alan toimijoille.

Komissiosta soiteltiin myöhemmin perään ja varoitettiin, että perjantain 13.11. terrori-iskut Pariisissa ovat muuttaneet tilannetta. Tästä huolimatta en voi välttää tunnetta, että minulle valehdeltiin siitä, mitä esitys sisältää ja - varsinkin - mitä se ei sisällä. Pahoittelen tässä yhteydessä sitä, että lietsoin kirjeelläni väärää optimismia harrastakunnassa.

Tausta

EU-maiden kansallisia ampuma-aselainsäädäntöjä ohjaa vuonna 1991 voimaan tullut ja vuonna 2008 muutettu tuliasedirektiivi (91/477). Lainsäädäntöjen yhdenmukaistaminen nähtiin aikanaan välttämättömäksi, koska sisärajojen valvonnasta ja tullitarkastuksista luovuttiin. Direktiivi oli kuitenkin hyvin ylimalkainen ja tulkinnanvarainen, eikä tavoitetta eli aselakien harmonisoitumista saavutettu. Ase, joka on sallittu yhdessä jäsenmaassa, voi olla kielletty toisessa. Ase, joka on luvanvarainen yhdessä jäsenmaassa, voi olla ilmoituksenvarainen toisessa. Aseiden merkinnät ja deaktivointistandardit vaihtelevat jäsenmaasta toiseen, eivätkä kansalliset tietokannat keskustele keskenään.

Tämä kirjavuus, yhdistettynä rajojen valvomattomuuteen ja ihmisten vapaaseen liikkumiseen, luo porsaanreikiä, joita rikolliset voivat käyttää ja käyttävät hyväkseen. Ainakin osassa tänä vuonna tehdyistä islamistisista terrori-iskuista (Pariisi, Kööpenhamina, Thalys-juna, uudelleen Pariisi) käytettiin AK-47-rynnäkkökiväärejä, jotka oli koottu eri maissa eri tavoin deaktivoiduista aseista kannibalisoiduista osista, tai entisiä sotilasaseita, jotka oli konvertoitu sarjatulitoimisista puoliautomaattiksi, myyty sellaisina laillisesti siviilimarkkinoilla, ja myöhemmin muutettu laittomasti takaisin täysautomaattisiksi.

Esitettävät toimet

Kuten edellä sanoin, muutospaine on osittain kumuloitunut viimeisten 24 vuoden aikana ja liittyy kansallisten lainsäädäntöjen kirjavuuteen. Tarvetta on esimerkiksi aseluvan saamisen edellytysten sekä asekategorioiden harmonisointiin. Erilaiset aselainsäädännöt ja epäsymmetriset ja toisistaan eristetyt kansalliset tietokannat tekevät myös rajat ylittävästä laillisesta asekaupasta ja aseiden siirtämisestä hyvin byrokraattista, mikä sotii sisämarkkinoiden periaatteita vastaan.

Komissiossa tiedostetaan, että direktiiviä ei voida uudistaa eikä kansallisia aselakeja harmonisoida nopealla aikataululla ja ilman perusteellisia vaikutusarvioita. Täsmälliset suunnitelmat ja vaikutusarviot on tarkoitus tehdä vuoden 2016 aikana. Toisaalta niin komissiossa kuin neuvostossa pidetään välttämättömänä puuttua pikaisesti niihin porsaanreikiin, joita terroristit ovat tämänkin vuoden aikana menestyksekkäästi käyttäneet hyväkseen. Sitä vaihtoehtoa, että ei tehtäisi mitään, ei tällä hetkellä ole.

Toimenpiteet jaetaan tämän vuoksi pikaisesti toteutettaviin muutoksiin, joista annetaan esitykset jo ensi vuoden alussa, ja joita pidetään siinä määrin vähäisinä, ettei niiden katsota vaativan perusteellisia vaikutusarvioita, sekä pitkän aikajänteen kehityshankkeisiin, joita kuvasin toiseksiedellisessä kappaleessa. Pikaisia muutoksia olisivat mm. seuraavat:

1) Merkinantoaseiden ("signal and alarm weapons") sisällyttäminen direktiivin piiriin

Tällä halutaan luoda yhteiset tekniset kriteerit sille, mikä on merkinantoase.

2) Yhteiset säännöt aseiden ja niiden osien merkinnöistä

Voimassa oleva direktiivi vaatii jäsenmaita varmistamaan, että kaikki markkinoilla olevat aseet on joko varustettu merkinnöin ja rekisteröity tai pysyvästi deaktivoitu. Se, mitkä osat on merkitty, ja mitkä osat katsotaan "oleellisiksi" ("essential components"), vaihtelee kuitenkin huomattavasti.

3) Aseiden etämyynnin rajoittaminen

Komissio esittää, että aseiden ja niiden osien etämyynti (erityisesti internetissä) kiellettäisiin muilta kuin laillistetuilta asekauppiailta ja välittäjiltä.

4) "Demilitarisoitujen" aseiden ja "sarjatuliasetta muistuttavien" puoliautomaattisten aseiden kielto

Kansallisilla viranomaisilla on selkeää näyttöä siitä, että puoliautomaattisiksi muunnettuja aseita on muutettu uudelleen sarjatulitoimisiksi, ja että tällaisia aseita on päätynyt rikollisten ja terroristien käyttöön. Komissio ehdottaa, että aiemmin sarjatulitoimisten puoliautomaattisten aseiden myynti kiellettäisiin.

Tämän lisäksi komissio esittää, että nykyisin B7-kategoriaan kuuluvat aseet, eli puoliautomaattiset aseet, jotka "muistuttavat" sarjatuliaseita, siirrettäisiin A-kategoriaan eli käytännössä kiellettäisiin yksityishenkilöiltä.

5) Yhteiset deaktivointisäännöt ja A-kategoriaan kuuluneiden deaktivoitujen aseiden kielto

Komissio esittää yhteisiä ja tiukkoja ("stringent") ohjeita ampuma-aseiden deaktivoinnille. Lisäksi esitetään, että A-kategoriaan (lähinnä sarjatuliaseet) kuuluvien deaktivoitujen aseiden siviiliomistus kiellettäisiin.

6) Tietojärjestelmien harmonisointi ja tiedonvaihto

Nykyinen direktiivi edellyttää, että jäsenmailla on vuoden 2014 loppuun mennessä sähköinen rekisteri aseista ja niiden omistajista. Tämä tavoite on saavutettu. Rekisterit eroavat kuitenkin sen suhteen, mitä tietoja omistajista kerätään, ja sisältyvätkö asekauppiaiden ja valmistajien varastot niihin. Komissio aikoo lisäksi selvittää, millä edellytyksillä kansalliset rekisterit voitaisiin kytkeä toisiinsa niin, että nopea tiedonvaihto etenkin hätätilanteissa olisi mahdollinen.

Miltä tämä vaikuttaa Suomesta katsoen?

Suomen kannalta esityksessä on kaksi erityisen huolestuttavaa ja perusteiltaan kyseenalaista kohtaa. Sarjatuliaseiden täyskielto vaikuttaisi suureen joukkoon asekeräilijöitä. Vaikka sarjatuliaseet sinänsä ovat suosittuja rikollisten ja terroristien keskuudessa, laillisesti hallussapidettyjä sarjatuliaseita ei tietääkseni ole juuri koskaan käytetty rikosten tekemiseen sen enempää Suomessa kuin muuallakaan Euroopassa. Kuten komissio itsekin esityksensä perusteluissa toteaa, terroristit ovat käyttäneet hyväkseen vaihtelevia deaktivointisäädöksiä toimivien sarjatuliaseiden rakentamiseksi.

Alunperin komissio kertoi esittävänsä ainoastaan "demilitarisoitujen" puoliautomaattisten aseiden kieltämistä. Tällaiselle esitykselle olisi ollut jonkinlaisia aseteknisiä perusteluja, ja sen kanssa harrastajakunta olisi epäilemättä voinut elää. Julkilausuttujen tavoitteiden ja perustelujen kannalta täysin käsittämättömänä voidaan sen sijaan pitää esitystä sellaisten puoliautomaattiseksi valmistettujen aseiden kieltämisestä, jotka "muistuttavat" sarjatuliaseita.

Ensinnäkin on hyvin subjektiivista ja katsojan silmässä, "muistuttaako" ase jotakin muuta asetta. Toiseksi aseen ulkonäöllä ei ole mitään tekemistä aseen tulivoimaisuuden tai muunneltavuuden kannalta. Esimerkiksi urheilu- ja reserviläisammunnassa suositut puoliautomaattiset AR-15-pohjaiset kiväärit on vartavasten suunniteltu niin, että niitä ei voi muuttaa sarjatulitoimisiksi. Komissio perustelee tällaisten aseiden kieltämistä lähinnä niiden "suurella patruunakapasiteetilla", mutta tämäkin perustelu on virheellinen. Patruunakapasiteetti on lippaan, ei aseen, ominaisuus. Mihin tahansa aseeseen voidaan luoda suuri patruunakapasiteetti kiinnittämällä siihen suurikapasiteettinen lipas.

"Sarjatuliasetta muistuttavien" kiväärien kieltämisellä olisi huomattava vaikutus Suomessa, koska se käytännössä lopettaisi sekä practical-ammunnan että sovelletun reserviläisammunnan (SRA). Practical-ammunta on yksi maamme suosituimmista ja eniten kansainvälistä menestystä tuoneista urheiluammunnan lajeista. Suomen maanpuolustus taas perustuu suureen ja koulutettuun reserviin. SRA on reserviläisten omaehtoista ja -kustanteista ampumataidon ylläpitämistä, joten reserviläiskiväärien kielto vaikuttaisi suoraan maanpuolustuksen uskottavuuteen. Todennäköisesti se vaikuttaisi myös reserviläisten motivaatioon.

Komission puoliautomaattisia aseita koskevat esitykset eivät ole oikeasuhtaisia eivätkä edistää minkään havaitun uhan poistamista, koska kyseisiä aseita ei käytetä rikosten tai terrori-tekojen tekemiseen. Sen sijaan tällaisilla toimilla kajotaan tuhansien ihmisten harrastukseen ja omaisuuteen ja rangaistaan syyttömiä tapahtumista, joihin he eivät millään tavalla liity. On selvää, että tällaiselle logiikalle perustuva politiikka ei lisää sen enempää EU-lainsäädännön hyväksyttäväättä kuin suvaitsevaisuutta islamilaisista maista tulevaa maahanmuuttoa kohtaan.

Miten prosessi etenee?

Kun komissio on jättänyt esityksensä, Euroopan parlamentin ja neuvoston on hyväksyttävä se. Kun direktiivi on hyväksytty ja julkaistu Euroopan unionin virallisessa lehdessä (Official Journal of the European Union), jäsenmailla on kolme kuukautta aikaa saattaa sen sisältö voimaan tarvittavilla muutoksilla omaan lainsäädäntöönsä. Jäsenmaiden on tämän jälkeen raportoitava näistä muutoksista komissiolle.

Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa, että komission esitys ei ole lopullinen direktiivi. Parlamentin käsittelyssä se voi muuttua paremmaksi tai huonommaksi. Olen ryhmämme (ECR) edustaja ("varjoraportööri") esityksen parlamenttikäsittelyssä, joten mahdollisuuteni vaikuttaa sen sisältöön ja tarkkailla asian etenemistä ovat niin hyvät kuin ne voivat olla. Paljon tärkeämpää kuitenkin on se, millaisen linjan Suomen hallitus ja etenkin sisäministeri ottavat jäsenmaita edustavassa neuvostossa.

Jatkan tiedottamista aiheen tiimoilta.


http://www.halla-aho.com/scripta/ampumaasedirektiivin_uudistamisesta.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 158, 159, 160  Seuraava
Sivu 8 Yht. 160

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com