OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäljestyksen ja jälkikoiran koulutuksen ABC
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1883
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 15.12.2015 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näinhän se lienee, koira kyllä oppii jos opettaja osaa opettaa. Tuota pidän muuten omienkin koirien kohdalla arvossaan, että koira tekee juuri sitä (ja vain sitä) mitä sen käsketään/annetaan tehdä. Eli kun ollaan lenkillä niin silloin ollaan vain lenkillä. Ja kun ollaan hakemassa lintuja niin annetaan muiden olla. Ja jos on satuttu näyttämään jäljen päätä, niin sitten touhutaan sen kanssa kunnes toisin määrätään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonesis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2008
Viestejä: 1024
Paikkakunta: Huittinen

LähetäLähetetty: 15.12.2015 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt kun on keskustelua siitä pitääkö sitä verijälkeä erikseen treenata niin itseä askarruttaa eräs asia. Nimittäin jos haavakkojahdissa valojen kanssa mennään ja koira onkin vaihtanut terveeseen elukkaan ja se ammutaan niin onko tapahtunut metsästysrikos?
Vai kuittaantuuko se kun oltiin liikkeellä tärkeän asian tiimoilta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 17:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
-tätä vähän arastelen sanoa mutta minä en ole tuolle pohjikselle tehnyt yhtä ainutta harjoitusta tai verijälkeä, en leikkinyt ruualla tai muutakaan. Olen vain vienyt sen liinassa ampuma tai kolaripaikalle ja sitten on lähdetty. Kuono maassa ja veto päällä. Siinä ei huonojalkaiset ole pysyneet perässä ja kun koira kahdella tassulla alkaa katselemaan niin olen ottanut aseen ja elukka on ollut yleensä taskulampun kantamalla. Nämä paikat missä ukot on pyörineet metsässä hajuja sotkien ovat ottaneet aikaa paljon enemmän kuin puhtaat kohteet missä on sattunut.

Toki arvostan ja kunnioitan bm ja muita joilla on oikea verijälkikoira ja siihen hommaan kone ja taito kouluttaa se, minulla vain niinpäin että koira kouluttaa miestä ja opettaa lukemaan tilannetta oikein. Koira kun ei tee tai jätä tekemättä jotain asiaa !&%¤#"! tai tahallaan, sillä on aina jokin tarkoitus. Ja miten hyvän tuostakin vielä olisi koulutuksella
saanutkaan, sitä ei voi kuin arvailla.

Tavallaan opetat sitä koiraa joka kerta kun viet sen jäljen päähän. Kovan ja treenijäljen erona, hyvin teoreettisesti tarkasteltuna, on vain, että kun tiedät missä jälki menee pystyt tarvittaessa puuttumaan koiran toimintaan ja ohjaamaan juuri siihen toimintaan mihin haluat -> eli kouluttamaan. Ja on se ainakin minun mielestäni helpompi opetella lukemaan koiran käytöstä sen jäljestäessä, kun tietää missä se (jälki) menee. Siinä oppii erottamaan koiran käytöksestä yksityiskohtaisemmin mitä se siellä touhuaa. Esim. miten koiran työskentely muuttuu kun se tarkastaa "oikean" jäljen yli kulkeneen harhan. Tämän vuoksi ainakin itse liputan kontrolloidun treenin puolesta. Toki välillä on hyvä treenata, itsensä kannalta varsinkin, sokkoja jälkiä jotka joku muu on tehnyt. Tekijä voi sitten lähteä tarvittaessa mukaan ja kertoa jos ruvetaan ihan allikkoon ajautumaan. Silloin oppii ainakin luottamaan koiraan, joka monesti tuntuisi myös unohtuvan ohjaajilta.(pk-puolella ainakin) Ruvetaan jäljestämään sen koiran puolesta.

valmet 412s kirjoitti:

Että onko tuossa yhtään sen kummempaa järkeä kuin että mies pelkästään kävelee.
Armeijan touhuissa ei palveluskoirille vedetty mitään erikseen vaan pelkkä kulkujälki riitti. Eli jos koiran omistaja tekee itse jäljen meneekö se koira isännän vai veritollon hajussa??

Upea näitä seurata kun ukko meni välillä pitkin kävelykatua ja ihmisiä vilisi ja silti se oikea jälki löytyi ja ukko jostan nurkantakaa.

On tuossa se ero, että nuo koirat jäljestää ihmistä ja opetettu ja koulutettu ihmisen hajuun. ID-jälkikoirat vielä erottelemaan yksilön hajuja esim. sukasta. Perässä vedettävä verisieni, -sorkka tai mitä riepua kukakin nyt sitten käyttää, lisää jäljen hajuun sen veren, joka tavan koiralle useimmiten on kuitenkin se kovempi (vietti)ärsyke.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 15.12.2015 19:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiinnolla lueskelin tätä ketjua tärkeästä aiheesta. Vaikka itselläni ei tähän mitään annettavaa ole, vaan ihan noviisina opiskelen.

Jonesis esitti viestissään kysymyksen ja toisessa viestiketjussahan oli tarina, jossa kuvatunlainen tapahtuma oli käynyt. Pikaisesti sitä yritin etsiä mutta en löytänyt. Onneksi olen tallentanut tässä kipeänä kotona maatessa mielenkiintoisia kirjoituksia omalle koneelle ja sieltähän se juttu löytyikin. Se oli valmet 412:n kirjoittama. Poistaminen on tehty tänään lokitietojen mukaan, herättää kysymyksiä... Jos kyseisessä tapauksessa olisi käytössä ollut verijälkeä seuraava koira niin olisiko vältytty tuolta terveen ampumiselta? Eli olisiko tässä selitys valmet 412:lle siihen, miksi koiria verelle koulutetaan?

BlueMarlinin ensimmäisen kirjoituksen pointin taisin ymmärtää ja nuo vertaukset myös. Ymmärsin asian niin, että Marlin on ollut selvittelemässä "vähemmän" koulutettujen koirien jäljiltä haavakoita ja siihen olisi tuskastunut? Ja tämä on kyllä täysin ymmärrettävää, ei ole mukavaa selviä toisten sotkemia jälkiä. Selvää tietenkin on, että jos kokenutta koiraa ei ole saatavilla, niin sitten käytetään pienemmän kokemuksen omaavaa. Tätä kukaan ei ymmärtääkseni ole kieltänytkään? Mutta ei niin, että ensin kokeillaan onnistuuko ja sitten soitellaan toiset parsimaan. Tai mikä vielä pahempaa, ei soiteta jos oma koira ei ole löytänyt ja jätetään eläin kitumaan oman onnensa nojaan. Se on törkeää.

Toivottavasti Marlin jatkat tarinoimistasi tuohon haavakkojäljitysketjuun? Vaikea oli minunkaan havaita ylimielisyyttä kirjoituksessasi, sanoit vain kokemasi asiat melko suoraan. Ja sitä kokemusta tuntuu olevan. Kaikki eivät siitä ehkä pidä...?
_________________
Ei ole syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja.
-Josif Vissarionovitš Džugašvili-
(Stalin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poikentaas hieman vielä ohi aiheen. BlueMarlinin kirjoitukset alusta loppuun oli kyseenalaistamista esim. mörranin ja minun tapaan käyttää ruokaa koulutuksessa. Tähän hän vielä lisäsi että koirani ei ole kummoinenkaan kun jäljittää tervettäkin hirveä liinassa eikä osaa erotella kuumalla sitä verijälkeä pakosta. Ei se minua haittaa vaikka joku koiraani haukkuu, tai tapaani kouluttaa. Olen kyllä tottunut myös arvosteluun eikä se vaikuta minun tapaani tehdä ja toimia. Mutta ketju missä oli tarkoitus aiheesta keskustella.. Niin miksi en myös kritisoisi sitä että BlueMarlin keskittyy vain kyseenalaistamaan toisten metodeja eikä kerro esim omasta tyylistään tehdä jälkikoiraa. Vaikka jokainen haluaisi varmasti meistä lukea juuri BlueMarlinin koirankoulutus metodit. Ainakin itse haluaisin. En minä viitsisi lukea sitä miten väärin minä, mörrani ja suomen armeija ja kaikki muut paalinaruporukka tekee. Tai voisin lukeakin jos siihen olisi lisätty hyvä tarina miten herra itse kouluttaa koiransa.

Henk koht toivon että kukaan ei ota kirjoituksistani nokkiinsa ja vaan lopeta kirjoittamista aiheeseen. Jos itse antaa erilaisia piikkejä niin pitäisi kestää myös toisen antamana. Minkäänlaista tarkoitusta ei ole ollut kyseenalaistas kenenkään taitoja tai korottaa omia taitoja tai koirani kykyjä. Ainakin itse tiedän että kokeneet jälkikoiramiehet osaa hommansa varmasti paremmin kuin minä ja heillä on takuulla osaavammat koirat. Tätä asiaa en pui enempää hyvässä ketjussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leimu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hel 2009
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 15.12.2015 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koiran koulutus on portaikon kiipeämistä ja eri asioita yhdistellään toisiinsa. Ruoan tai makupalojen käyttö ei tarkoita, että koira olisi heikko vietiltään, sillä mielestäni saadaan aloituksessa nopeammin toivottuja tuloksia. Jotkut kouluttajat tykkäävät käyttää makupaloja ja jotkut eivät. Itse olen puolivälistä makupalojen käytöstä koulutuksessa.

Itselläni on nyt yli vuoden vanha käyttölinjan labradori mitä olen treenannut pääasiassa noutajaksi. Kuitenkin peuran metsästys on mielessä, joten verijäljellekin opettaminen tulee ajankohtaiseksi ensi keväänä. Verijälki on siitä mukava, että sitä voi opettaa minkä ikäiselle koiralle tahansa.

Itse olen ajattellut aloittaa verijäljen teon niin, että potkin turvetta pienen alueen auki, kaadan verta siihen ja muutaman makupalan. Siitä lähtee lyhyt verijälki, minkä päässä on makaus, missä on enemmän verta ja muutama makupala ja sen jälkeen taas lyhyt jälki, minkä päässä sorkka. Makupalojen tarkoitus on saada koira tutkimaan tarkasti nenä maassa lähtöpaikan ja makaukset. Pikku hiljaa makupaloista luovutaan ja siirrytään kehumiseen ja lopuksi äänettömyyteen. Jälkeä pidennetään vähitellen MEJÄn vaatimusten suuntaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonesis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2008
Viestejä: 1024
Paikkakunta: Huittinen

LähetäLähetetty: 15.12.2015 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole kellään tietäjistä näköjään antaa vastausta kysymykseeni. No jotain tosiaan kertoo erään kirjoituksen poistaminen foorumilta 15 min. kysymykseni jälkeen.
No kristallipalloni ennusti näin käyvän joten kirjoitus on myös minulla tallessa. Lähinnä siinä tarinassa ihmetytti kun paikalla olevat pitivät outona kun peura jolta oli vasa ammuttu jäi niin lähelle ihmettelemään. Eikö niin käy hyvinkin usein joskus jopa hirvilehmiä on kaadolta pois ajettu.

Ja pieni kannanotto verijälkikeskusteluun. Toisessa aiheketjussa Tuhola opetti miten metsästys voi perustua matemaattisiin faktoihin. Ok.
Tuholan koira saattaa kahdesta elukasta ottaa juuri sen terveen jäljestykseen. Eli onnistumisprosentti on 50. Ja kun paikalla olevien terveiden eläimien määrä nousee jokainen voi laskea millainen jälkikoira Tuholalla on. Ja siitä voi päätellä hänen kokemuksen kun se kuitenkin on paras mitä itse on nähnyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Tikkamies kirjoitti:


Itse käy katselemassa ilman koiraa pienen matkan päästä vähän linjoja mitä siellä voi olla edessä.Paljon on kyllä alku tilanteita missä ei löydy mitään osumaan viitaavaa. Verta välttämättä ei tulekkaan mutta osutusta elukasta katkeaa aina joku karva tupsu.


Kyllä tuo linjojen katselu kuulostaa vähän muulta kuin ampumapaikan tutkimuselta "puhtaalta" puolen....


No varmaan sitten kuulostaa pahemmaltakin tempulta mutta sisältää siis vaan yksiltä jalansijoilta suoritetun tarkastuksen.

Kun menee ampumapaikalle jossa on ampujalla syke kolmattasataa vielä puolituntia laukauksen jälkeen niin olen havainnut pienen tutkimuksen olevan paikallaan. Very Happy
tietää sen jälkeen yleensä sen että mitä on odotettavissa. Jos ampumapaikalta löytyy merkkejä ollaan jo varmemmalla pohjalla.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2015 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jonesis kirjoitti:
Eipä ole kellään tietäjistä näköjään antaa vastausta kysymykseeni. No jotain tosiaan kertoo erään kirjoituksen poistaminen foorumilta 15 min. kysymykseni jälkeen.
No kristallipalloni ennusti näin käyvän joten kirjoitus on myös minulla tallessa. Lähinnä siinä tarinassa ihmetytti kun paikalla olevat pitivät outona kun peura jolta oli vasa ammuttu jäi niin lähelle ihmettelemään. Eikö niin käy hyvinkin usein joskus jopa hirvilehmiä on kaadolta pois ajettu.

Ja pieni kannanotto verijälkikeskusteluun. Toisessa aiheketjussa Tuhola opetti miten metsästys voi perustua matemaattisiin faktoihin. Ok.
Tuholan koira saattaa kahdesta elukasta ottaa juuri sen terveen jäljestykseen. Eli onnistumisprosentti on 50. Ja kun paikalla olevien terveiden eläimien määrä nousee jokainen voi laskea millainen jälkikoira Tuholalla on. Ja siitä voi päätellä hänen kokemuksen kun se kuitenkin on paras mitä itse on nähnyt.

On täällä juma ihme dissaus menossa ja samat ukot taltio toisten kirjoituksia luullen että jotain niillä voi myöhemmin tehdä. Ei hyvää päivää.. Aivan uskomatonta etten sanoisi.. On kyllä ihme kyylä porukkaa. En kyllä samassa porukassa viittisi jahtailla, sen verran eri käsitys itsellä asioista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Leimu kirjoitti:
Koiran koulutus on portaikon kiipeämistä ja eri asioita yhdistellään toisiinsa. Ruoan tai makupalojen käyttö ei tarkoita, että koira olisi heikko vietiltään, sillä mielestäni saadaan aloituksessa nopeammin toivottuja tuloksia.

Opetusvaiheessa palkkaa tarvitaan enemmän (enemmän ei tarkoita joka koiran kohdalla samaa määrää ja palkka ei aina ole makkaraa), jotta koira ehdollistuu opetettavaan asiaan. Esim. kun koiralle opetetaan jotain istumisen tyylistä sirkustemppua, se saa palkkaa joka onnistuneesta suorituksesta. Vähitellen palkkaa saa vain jos istuu nopeammin, eli ehdollistetaan koiraa toimimaan nopeammin. Jäljellä voidaan ajatella, että pentua kehutaan, kun se tekee edes jollain intensiteettillä töitä. Myöhemmässä vaiheessa koiraa ei kehuta, jos se jostain syystä ei tee halutulla intensiteettillä töitä. On sitten kuskin koiranlukutaidosta kiinni osaako näihin reagoida.

Lopunkädessä sillä ei ole mitään merkitystä, millaisilla ärsykkeillä (ruoka, veri, kehut, kärrynpyörät, narupallot) se olemassa oleva, vähäinen tai valtava, vietti saadaan koirasta esiin ja hyödynnettyä. Viettiä ei mistään saa koiraan lisää, mutta olemassa oleva on kaikista kaivettavissa esiin. Pääasia mielestäni on, että koirasta koulutetaan aktiivinen, eli ärsykkeiden määrää osataan koulutuksen edetessä vähentää, joskaan ei koskaan poistaa kokonaan. Tämä ei tarkoita, että ei voida tehdä tyhjiä (->ärsykkeettömiä; verettömiä, ruuattomia) harjoituksia koiran kokemuksen karttuessa. On kuitenkin mielestäni "väärin" ajatella, että koira on joskus "valmis" ja se ei enää tarvitse palkkaa (ärsykkeitä) treeneissä. Toki liiallisuuksiin viety palkkaaminen, varsinkin ruualla, johtaa koiran käytöksen passivoitumiseen ja päästään todella siihen tilanteeseen, että koira ei tee mitään haluttua ilman palkkaa.

Aktiiviseksi koulututettu koira palkkaantuu tekemisestä, oikea-aikaisella ja -määräisellä palkkaamisella se myös pysyy aktiivisena koko sen työ/harrastusuran.

Lainaus ei suoraan liity tekstiini, mutta tarjosi hyvän aasinsillan teoreettisempaan tulkintaan. Ei sinällään liity 100% kejtun aiheeseen, vaan enemmän yleisellä tasolla, hajanaisen oloisesti tajunnanvirtana, koirankoulutuksesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 23:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut käy hiukan lämpiminä täällä. No haitanneeko tuo nyt kärkeväkään keskustelu kun nyt ei henkilökohtaisuuksiin mennä. Toisten keskustelujen tallentaminen ja jälkikäteen ruotiminen ei minusta ole oikeen asiallista.

Iso osa mitä olen jäljestämään lähtenyt ja ampumapaikkoja katsellut niin sieltä ei löydy merkejä ei sitten mitään. Mitään tilastoa ei ole mutta välillä tuntuu että ampumapaikan verisyydestä voi päätellä että nyt tuli pitkä jälki Very Happy monesti sellainen pisara kaksi ampumapaikalla ja sitten lisäätyvä vuoto niin läheltä löytyy ja kuoleena. Toki verestäkin näkee että onko keukolla vai lihasperäistä vuotoa vai mahanesteitä.

Ihmeellisiä matkoja voi mennä keuhkoosumasta. Jopa puoltakilometriä hipovia jäljestysmatkoja on sattunut kahdesti nyt kumminkin. Syynä toimimaton luoti ainakin osittain mutta silti pimeässä metsässä todella pitkältä tuntuva matka varsinkin mutkille kuljettuna.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 15.12.2015 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotkut käy hiukan lämpiminä täällä. No haitanneeko tuo nyt kärkeväkään keskustelu kun nyt ei henkilökohtaisuuksiin mennä. Toisten keskustelujen tallentaminen ja jälkikäteen ruotiminen ei minusta ole oikeen asiallista.

Iso osa mitä olen jäljestämään lähtenyt ja ampumapaikkoja katsellut niin sieltä ei löydy merkejä ei sitten mitään. Mitään tilastoa ei ole mutta välillä tuntuu että ampumapaikan verisyydestä voi päätellä että nyt tuli pitkä jälki Very Happy monesti sellainen pisara kaksi ampumapaikalla ja sitten lisäätyvä vuoto niin läheltä löytyy ja kuoleena. Toki verestäkin näkee että onko keukolla vai lihasperäistä vuotoa vai mahanesteitä.

Ihmeellisiä matkoja voi mennä keuhkoosumasta. Jopa puoltakilometriä hipovia jäljestysmatkoja on sattunut kahdesti nyt kumminkin. Syynä toimimaton luoti ainakin osittain mutta silti pimeässä metsässä todella pitkältä tuntuva matka varsinkin mutkille kuljettuna.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16663
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.12.2015 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Trapper kirjoitti:


Jonesis esitti viestissään kysymyksen ja toisessa viestiketjussahan oli tarina, jossa kuvatunlainen tapahtuma oli käynyt. Pikaisesti sitä yritin etsiä mutta en löytänyt. Onneksi olen tallentanut tässä kipeänä kotona maatessa mielenkiintoisia kirjoituksia omalle koneelle ja sieltähän se juttu löytyikin. Se oli valmet 412:n kirjoittama. Poistaminen on tehty tänään lokitietojen mukaan, herättää kysymyksiä... Jos kyseisessä tapauksessa olisi käytössä ollut verijälkeä seuraava koira niin olisiko vältytty tuolta terveen ampumiselta?...?


Luin jonesiksen viestin ja poistin tosiaankin tarinan jäljityksestä jossa kaatui myös väärä eläin. En siksi että olisin tehnyt laittomuuden vaan ihan siksi että rupesi nolottamaan kun itse täällä ketjussa neuvon miten homma tulisi hoitaa... sinänsä lakia ei tullut rikottua(onneksi) koska ainut keinovalo tilanteessa oli dogter sightin punapiste... ja läheisen talon pihahalogeenit mutta niitä ei taideta laskea?? Onnekseni punapiste oli low-asennossa ja sen havainnointi kirkkaassa valossa ei onnistunut lainkaan... nyttemmin se on safari-asennossa ja näkyy myös valoissa kunnolla. Tämäkin olisi pitänyt kuivaharjoitella mutta minkäs teet.

Ja mitä muuten tulee tuohon jonesiksen kysymykseen jos joku ampuu haavakkojahdissa terveen eläimen keinovaloa apuna käyttäen niin aika vaikea on näyttää homma toteen niin että nimenomaan tervetta eläintä on tarkoituksella metsästetty eli kysessä on inhimillinen erehdys. Toki siinä tilanteessa jos ammutaan yli lupien, rauhoitettu eläin (hirvi tammikuussa tms)tai muuta vastaavaa seuraamukset voivat olla suuremmat. Haavoittuneen eläimen kohdallahan eläinsuojelulaki on voimassa ja tällöin kärsimykset pitää lopettaa mahdollisimman pian ja tarkoitukseen sopivilla välineillä. Yksi tulkintahan voi tälläisessä tilanteessa olla eläinsuojelurikos jos kituvaa eläintä ei lopeta vaan jättää ampumatta. Eli tervettä eläintä ei saa ja haavoittunut pitää ampua. Metsästäjän tulee toki olla varma mitä ampuu(laji), helppoa toki mutta miten sen pystyy sanomaan vaikkapa auton töytäisemästä peurasta jolla ei ulkoisia merkkejä vammoista.


Olisiko verijälkikoira tuossa tilanteessa muuttanut jotain... ehkäpä olisi löytänyt kaatuneen suoraan, toisaalta jos maastossa ei olisi 3 ukkoa pyörinyt ristiinrastiin niin minunkin koirani olisi voinut löytää nopeammin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
PieniValkoinenMetsästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2012
Viestejä: 908

LähetäLähetetty: 15.12.2015 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jonesis kirjoitti:
Eipä ole kellään tietäjistä näköjään antaa vastausta kysymykseeni.

Ja pieni kannanotto verijälkikeskusteluun. Toisessa aiheketjussa Tuhola opetti miten metsästys voi perustua matemaattisiin faktoihin. Ok.
Tuholan koira saattaa kahdesta elukasta ottaa juuri sen terveen jäljestykseen. Eli onnistumisprosentti on 50. Ja kun paikalla olevien terveiden eläimien määrä nousee jokainen voi laskea millainen jälkikoira Tuholalla on. Ja siitä voi päätellä hänen kokemuksen kun se kuitenkin on paras mitä itse on nähnyt.


No ei kukaan teistä tietäjistä myöskään vastannut tuholan kysymykseen, että miksi pintapyyntikoira saa poiketa jäljeltä supille, mutta hirvikoira ei saa poiketa kuumalle hirvenjäljelle? Kyllä koiranohjaaja sen aika nopeasti taitaa huomata että mennäänkö terveen vai kipeän elukan jälkeä? Peuranverijäljeltä tuholan koira ei ymmärtääkseni heitä terveelle peuralle?

Ja parempi tuollainen kuvailemasi "viidenkymmenen prosentin koira", on ainakin noilla jälkikoiratiheyksillä mitä tuolla suunalla on, parempi kuin ei mitään. Haavakkohommia on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin siellä teidän peuraparatiisissa, joten olisi suoranaisesti tyhmää ottaa VAIN verijäljellä toimiva koira, kuten tuhola taisikin jo mainita. Pari keuhkoille ammuttua hirveä vuodessa, ja muutama hassu peuratapaus. Kokemuksesta voin sanoa, että Etelän asukin on hieman hankala käsittää, että pohjoisemmassa asiat on ihan eri mallilla. Peuranpyyntikultturi on olematonta, lähinnä pelkkää kyttäämistä. Ja hirviä riittää.

Bluemarlin raporttia oman koiransa koulutuksesta odotellen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
torant
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Huh 2009
Viestejä: 2238

LähetäLähetetty: 16.12.2015 02:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo Tuholan kettuilu BM:n koiran harhautumisesta supille kesken haavakkojäljityksen jäi kaivelemaan ja kävin aikani kuluksi lukaisemassa tarinoita. 2015 syksyltä löysin kolme tarinaa jossa oli maininta supikohtaamisesta. Kerran oli törmätty samassa traktorinjäljessä. Toisella kerralla koira oli mennyt sivulle muutaman metrin. Kolmannessa ei ollut metrimäärää mainittuna mutta tuskin kovin kauas jäljeltä olisi kaislikossa päässyt. Voidaanko näissä puhua harhautumisesta? Enemmänkin ne vaikuttavat törmäämisiltä. Olisiko koiran pitänyt kiertää supit, ettei Tuholan tarvitsisi ihmetellä asiaa?

Ja BM:lle sen verran, että jos Tuholalla on ollut lapsena lemmikkivaris niin kyllä se pätevöittäisi hänet neuvomaan sitä kotkametsästäjää Very Happy
_________________
"Sananvapaus tarkoittaa sitä, että saa sanoa mitä haluaa kunhan ei tarkoita mitään"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 3 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com