OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sorsapillit!!!!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 42, 43, 44  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Tämä aihe on lukittu, et voi muokata vastauksia tai kirjoittaa uusia vastauksia    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RätsäKiller
***


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 502
Paikkakunta: oulainen

LähetäLähetetty: 23.01.2006 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep, pilli tuli postista ja matkassa tuli joku harjoittelukasetti. Pistin kasetin soimaan ja harjoittelin perässä. Omasta mielestä helpoimmat äänet onnistu jo joten kuten muuta tiiä sitten miten jonkun toisen korvaan kuullostaa Smile. Tein kaiken tämän forumin ohjeitten mukaan (mm. älä tökkää lopuksi kieltä pilliin vaan kitalakeen), ja kirjotin paperille ylös nuo perusäänet. Huomasin myös että tää double reed guide series on eri pilli kuin dr-85, olisiko kannattanut ostaa tuo kasivitonen ennemmin?

Taidan olla tässä talossa nyt vihatuin ihminen, äiti aiko heittää ensimmäisen greetting callin jälkeen pillin roskiin. En olis uskonu että tommosen pikkupillin avulla saadaan perhesuhteita rikottua Very Happy .

PS: Kiitokset hyvistä ohjeista manitoballe, lahtiselle, akulle ja muille kirjottajille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 23.01.2006 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RätsäKiller kirjoitti:
Omasta mielestä helpoimmat äänet onnistu jo joten kuten muuta tiiä sitten miten jonkun toisen korvaan kuullostaa. Tein kaiken tämän forumin ohjeitten mukaan (mm. älä tökkää lopuksi kieltä pilliin vaan kitalakeen), .


Tuohon on yks kikka sellainen että jos sulla on esim digikamera, viet sen vaikkapa 20 metrin päähän ja pistät videokuvaa kuvamaan, muista laittaa äänet päälle kamerasta. Sitten itse takaisin ja puhaltelet noita eri sarjoja. Kuuntelet sitten siitä miltä kuulosti. Se ei tietenkään vastaan ihan oikeata korvaa saatikka sitten sorsaa mutta siitä ainakin saa rakenteelliset virheet kuunneltua joita ei itse muuten välttämättä huomaa. Smile

RätsäKiller kirjoitti:

Huomasin myös että tää double reed guide series on eri pilli kuin dr-85, olisiko kannattanut ostaa tuo kasivitonen ennemmin? .


Ihan hyvän peruspillin ostit , harjoittelet vain paljon ja opettelet "tuntemaan" pillisi niin kyllä varmasti toimii ihan yhtä hyvin kuin vaikkapa tohtori. Itseasiassa pillillä ei ole väliä, olisi se vaikka tuhansien eurojen arvoinen. Paljon tärkeämpää on kunhan tunnet pillisi hyvin ja osaat puhaltaa oikein sillä. Vain se ratkaisee, ja harjoittelu on tähän ainut avain.

RätsäKiller kirjoitti:

Taidan olla tässä talossa nyt vihatuin ihminen, äiti aiko heittää ensimmäisen greetting callin jälkeen pillin roskiin. En olis uskonu että tommosen pikkupillin avulla saadaan perhesuhteita rikottua Very Happy .
.


Jos tässä maailmassa on jokin asia mikä rikkoo perhesuhteet aivan 100% varmuudella se on sorsapilli. Very Happy

RätsäKiller kirjoitti:

PS: Kiitokset hyvistä ohjeista manitoballe, lahtiselle, akulle ja muille kirjottajille.


Eipä mitään kiittelemistä. Ainahan sitä on mukava auttaa. Vaikka itsekin vasta alussa tämän mahtavan metsästyksen muodon kanssa. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RätsäKiller
***


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 502
Paikkakunta: oulainen

LähetäLähetetty: 23.01.2006 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin just sitä digikamera taktiikka, kuuntelin siitä opetuskasetista mallin ja puhaltelin perässä. Eroja oli äänensävy, kasetilla se oli enemmän sorsamaisempi, mulla pilli "kirku" enemmän. En saanut äänensävyä muutettua volyymia pienentämällä, taitaa johtua tekniikasta. Ja sitten välissä esim. greeting calliin lipsahti jotaki mölähdyksiä sekaan, pitää koittaa päästä eroon niistä Smile .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
dynamo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Hei 2004
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 25.01.2006 16:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä kuuluu Manitoban työstämälle hanhipilliin puhallus -opetusvideolle?
_________________
Benelli Nova 12/89, Tikka Standard .222 ja .308, Sasta rimpi Gore-TEX.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MustaRuuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 722
Paikkakunta: Merikarvia/Pori

LähetäLähetetty: 28.01.2006 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattako "aloittelijan" ostaa yksi vaiko nyt sitten se kaksi kielinen pilli?

Tuo hs:n single read/guide series houkuttelee lähinnä hintansa puolesta.
_________________
Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Aku
***


Liittynyt: 12 Syy 2004
Viestejä: 3177

LähetäLähetetty: 28.01.2006 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksikielinen pilli tulee helpommin tutuksi ja se sopii paremmin aloittelijoille.
[ Huom. Tässäkohtaa sinun kuuluu miettiä tuleeko sorsanpillityksestä sulle vakituinen osa sorsajahtia , vai jääkö se pilli nurkaan parin kolmen kerran jälkeen. ]

Yksikielinen pilli taas on hankalampi "tutustua". Mutta siitä saa irti huomattavasti enemmän kuin kaksikielisestä. Jos sitä vain itse haluaa. Mutta se siis vaatii harjoittelua. Eikä se naps vain onnistu kaksikieliselläkään.

Mutta loppujen lopuksi sorsien jallitushan on se homman koko pointti ja tasan molemman tyypin pilleillä se onnistuu ja hyvin - jos vain jaksaa harjoitella.

Edit: ja selaileppa muutamia sivuja taaksepäin. Sieltä löytyy muun muassa Lahtisen ja Matin juttuja juuri tästä aiheesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 28.01.2006 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MustaRuuti kirjoitti:
Kannattako "aloittelijan" ostaa yksi vaiko nyt sitten se kaksi kielinen pilli?

Tuo hs:n single read/guide series houkuttelee lähinnä hintansa puolesta.




Myyn sulle asevelihintaan omakustannustaksalla käsinviritetyn ja tuunausporatun kaksikielisen Lucillen, hinta tasaraha 10e. Kiinnostaako? Ei tarvi minkään rupulipillien kanssa alkaa tappelemaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pipe
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Maa 2005
Viestejä: 71

LähetäLähetetty: 28.01.2006 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

voin lahjotta jollekin nuorelle pillitystä aloittelevalle "tohtorin" DR-85...joka on tuunattu toimivaksi peliksi.
on se haukuttu moneen kertaan mut voin sanoa et varmasti on tappava peli kunhan opettellee kunolla soittamaan sitä Very Happy
itellä toiminut jo jokusen vuoden mut kun on tullut hankittua kallimman luokan pillejä liikaakin, niin on tohtori jäänyt hyllyyn...ja muutama muukin

joten laittele yv:tä jos kiinoostaa pilli
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pintail_89
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 99

LähetäLähetetty: 28.01.2006 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mullekki vois lahjotella näitä pillejä jos niitä on ylimääräisiä... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MustaRuuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 722
Paikkakunta: Merikarvia/Pori

LähetäLähetetty: 30.01.2006 00:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No onhan mulla jo entuudestaan yksikielinen primoksen pro mallard tuning holella ja on toiminut moitteetta.
Ihan tosissani olen tuon pillittelemisen ottanut enkä ole lähtenyt millään kokeilumielellä sorsastamaan pilli mukana.
Pilli yhtenä osana jahtia on omasta mielestäni todella tärkeä tekijä jahdin onnistumisessa!

Olen vain lukenut ristiriitaisia kommentteja tästä yksi- taikka kaksikielisen sopivuudesta aloittelijalle?Paremmin voisi sanoa, että olen harjaantunut aloittelija!Cool

Kellään kokemusta/tietoa hs:n single read/guide series pillistä?
Mitä eroa pro /guide sarjalaisilla?
_________________
Pellon laitaan kuljin.Lukon suljin,olin huoleton.


Viimeinen muokkaaja, MustaRuuti pvm 30.01.2006 10:49, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Poffo
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Lok 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Espoo

LähetäLähetetty: 30.01.2006 01:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen ja pipe, pistin yv:tä.
_________________
Recon: Fair play- Never!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jazka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 1140
Paikkakunta: Pirkkala

LähetäLähetetty: 30.01.2006 17:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pipe pistin yv:tä. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
JuRa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2004
Viestejä: 182
Paikkakunta: Pohjoinen perifeeria

LähetäLähetetty: 30.01.2006 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuleekos muuten Manitoba myymään pillejä Lapin Erämessuille tänä keväänä?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jazka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 1140
Paikkakunta: Pirkkala

LähetäLähetetty: 01.02.2006 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tälläkertaa sai Lahtinen yv:tä! Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Mehtääjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 23

LähetäLähetetty: 06.03.2006 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikaisemmin tuolla muutama sivu taaksepäin olen yrittänyt opastaa DR-85:n puhallustekniikkaa.

Kyllähän se niinkin käy, mutta ne ohjeet ja tekniikka ei oo sinnepäinkään oikein. Laughing

Toivottavasti kukaan ei takertunut niihin pillityksensä kanssa.

Väitin yhedssäkin viestissä, ettei pilliin saisi ääntä syöttää. Kyllä saa ja pitää!

Luulen itse nyt näin: (siis vain luulen, nämä eivät ole kovin kokeneen asiantuntijan ohjeita)

Siis äänihuulet/kurkunpää värisemään (epäpuhdasta valskaavaa äänentuottoa)ja rupeaahan kasvamaan sorsan siivet selkään. Puhallus tulee palleasta kuten huurua ikkunaan puhallettaessa. Ja kun puhallus muutetaan kurkunpään värinällä sykliseksi se aiheuttaa pillin kielen omaan värähtelytaajuuteen häirötaajuuden ja rikkoo puhtaan vappupillisoundin sorsamaisen räkäiseksi ja eläväksi.

Homman hallinta onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Kurkunpään värähtelytaajuuden ei saa olla ainakaan sama kuin pillin kielen, koska muuten räkäisyys häviää. Korkeita ääniä puhallettaessa on ehkä vähän myös kurkunpään tuottamaa "häiriötaajuutta" nostettava ? Pilliin puhalletun ilmanpaineen hallinta on aluksi vaikeaa, koska äänihuulet/kurkunpää ovat tottuneet muuntamaan ilmavirran kokonaan värähtelyksi/ääneksi ja ne eivät heti suostu laskemaan ilmaa tarpeeksi vapaasti läpi pillin kielen käyttöön.

Paljon on vielä löytämättä asioita, vaikka hyvältä kuulostaa jo. Esim. suun tilavuuden vaikutus on multa tutkimatta samoin vastapaineen merkitystä en vielä tajua. Kädellä voi kyllä vaikuttaa esim. voi vaimentaa tai pehmentää muuttamalla kouran kuppia auki tai kiinni. Tästäköhän lie kysekin kun puhutaan vastapaineesta? Itsestä tuntuu kuitenkin, että vastapaine ei niin hirveästi vaikuta, vaan käsi pillin jatkeena/äänen saattelijana vain pehmentää äänen luonnollisemmaksi ja on yhtenä muuttujana siinä.

Hieno laji tämä pillitys. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että olisi hyvä ehkä kuitenkin perehtyä aiheeseen liityvään oppimateriaaliin, eikä kunnianhimoisesti yrittää oppia itse omin neuvoin. Kuka osaa suositella?

PS. Ei muuten kannata ottaa näitä omaksi ohjeekseen jos ei pääse edes samalle aaltopituudelle mun jutuista. Luulen niin, että jokainen tajuaa asiat omalla tavallaan.

Jos joku pillityksessä pidemmälle ehtinyt ymmärtää tarkoittamani ja on erimieltä asioista, ni ehdottomasti korjatkaa välittömästi. Sitä toivon itse ja saapahan muutkin ajattelemisen aihetta. Se piristää aina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Tämä aihe on lukittu, et voi muokata vastauksia tai kirjoittaa uusia vastauksia    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 42, 43, 44  Seuraava
Sivu 30 Yht. 44

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com