Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.06.2016 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Typetys (nitraus)***
Typetysmenetelmiä on varsin paljon ja yhteistä niille on, että pintaan johdetaan typpeä niin matalassa lämpötilassa, ettei teräksessä tapahdu faasimuutoksia ja tästä johtuen ei tapahdu myöskään merkittäviä
mittamuutoksia. Typetyksessä saatava kovuus johtuu pintaan muodostuvista nitrideistä sekä typen diffuusiosta nitridikerroksen alle muodostuvaan diffuusiokerrokseen.
Käsittelylämpötila kappaleilla on noin 450…600 °C.
Typetysmenetelmiä ovat esimerkiksi kaasutypetys, plasmatypetys, hiilitypetys ja alipainetypetys. Pinta voidaan näiden jälkeen vielä hapettaa mustanitraus), jolla saavutetaan typetystä paremmat liukuominaisuudet, sekä parannetaan korroosionkestävyyttä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 03.06.2016 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Nuorrutus***
Nuorrutus on lämpökäsittely, jossa teräs karkaistaan ja sen jälkeen päästetään lämpötila-alueella 500…700 °C. Nuorruttamalla saadaan erinomainen lujuuden, sitkeyden ja väsymislujuuden yhdistelmä.
Nuorrutus on koneenrakennuksen tärkein lämpökäsittely. Nuorrutus on myös useimmiten induktiokarkaisua ja typetystä edeltävä lämpökäsittely. Nuorrutuskäsittelyn vaiheet ovat austenitointihehkutus, sammutus ja
päästö. Päästöllä on suuri vaikutus nuorrutetun kappaleen ominaisuuksiin. Päästölämpötilaa muuttamalla voidaan valita haluttu lujuuden ja sitkeyden yhdistelmä.
Koska nuorrutus käsittää teräksen karkaisun ja sitä seuraavan päästön suhteellisen korkeassa päästölämpötilassa, edellyttää nuorrutuksen hallinta teräksen karkenevuuden tuntemista. Terästen ylempi (noin 450…600 °C) ja alempi (noin 300…400 °C) päästöhauraus tulee myös ottaa huomioon, sillä näillä lämpötila-alueilla päästettynä teräksen sitkeysarvo
alenee. Ylempää päästöhaurautta korkeammista lämpötiloista kappale tulisi jäähdyttää nopeasti. Taipumustaylempään päästöhaurauteen voidaan lieventää myös käyttämällä molybdeeniseosteisia teräksiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3788
|
Lähetetty: 03.06.2016 10:22 Viestin aihe: |
|
|
"Titaaninitraus" on väärä sana, jota silti yleisesti käytetään tuossa yhteydessä. En vaan muista oikeaa, olikohan titaaninitridipinnoitus tjs? On ollut uutuutena tapetilla kymmenen - viisitoista vuotta sitten ja on kylmä menetelmä. Voi olla, että oli uutuus enää näillä kulmilla, koska niitä kullanvärisiä poranteriä oli silloin jo joka marketissa. Osa tyhjiökoppiin ja samassa tilassa sähköllä titaani höyryksi, joka kimpoilee "ilmatilassa" vimmatusti ja tarttuu joka pintaan. Kertoivat onnistuvan vaikka juomalasiin. Pistoolinluistille kysyin jo tarjouksenkin, mutta projekti jäi, kun pesueenhommaminen vei ajan. _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5458
|
Lähetetty: 03.06.2016 11:51 Viestin aihe: |
|
|
Berkele kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: | Jos lämpöä käytetään niin 200 astetta on maksimi, sen jälkeen alkaa menemään päästön puolelle. |
Eikä ole. Pultit on tyyypillisesti nuorrutettua. Nuorrutuspäästö tapahtuu lämpötilavälillä 400-650 halutuista ominaisuuksista ja materiaalista riippuen. |
Sitä mä ihmettelinkin kun seppä naama vakavana puhui 200-250 päästö lämmöistä, otin sitten jutut tosissani enkä varmistanut asiaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2214 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.06.2016 21:53 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Berkele kirjoitti: | Koheltaja kirjoitti: | Jos lämpöä käytetään niin 200 astetta on maksimi, sen jälkeen alkaa menemään päästön puolelle. |
Eikä ole. Pultit on tyyypillisesti nuorrutettua. Nuorrutuspäästö tapahtuu lämpötilavälillä 400-650 halutuista ominaisuuksista ja materiaalista riippuen. |
Sitä mä ihmettelinkin kun seppä naama vakavana puhui 200-250 päästö lämmöistä, otin sitten jutut tosissani enkä varmistanut asiaa. |
Ruostumattomat ja alumiinit on sitten asia erikseen. Niillä riippuu paljon enemmän siitä, millä lujuus on saatu aikaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5458
|
Lähetetty: 04.06.2016 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Eikö jousiteräs kuulu samaan ryhmään? Jousipajalta kun aikoinaan lankaa hain niin sain ohjeet että uuni 250-270 asteeseen ja jouset tunniksi uuniin että saa muokkaus jännitykset pois. Vai onko mua tässäkin kusetettu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2214 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 04.06.2016 13:14 Viestin aihe: |
|
|
Koheltaja kirjoitti: | Eikö jousiteräs kuulu samaan ryhmään? Jousipajalta kun aikoinaan lankaa hain niin sain ohjeet että uuni 250-270 asteeseen ja jouset tunniksi uuniin että saa muokkaus jännitykset pois. Vai onko mua tässäkin kusetettu? |
Kyllä muokkauksesta johtuvia jännityksiä saa noissa asteissa jo vähennettyä. Lämpö helpottaa dislokaatioiden liikettä. Ja jos sun lanka on ollu karkaisun jäljiltä tapahtuu päästymistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jartsu Banned
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 30047 Paikkakunta: keski pohjanmaa
|
Lähetetty: 04.06.2016 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Tehtiin yhen hondan löysille etujousille venytys ja päästeltii liekillä niitä kunnes jousi jäi niille pituuksille.
Sit pitikin jo katkaista ku tuli nii helkatin jäykkä etupää.
Jousi veny vähä liikaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rum Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2009 Viestejä: 2101
|
Lähetetty: 04.06.2016 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Itellä Remarin XCR ja siinä pitäs olla kans joku Trinyte vai mikä se oli mainospinnotus? neljää Remarin lukkoa ku oon katellu samat perus jäljet niissä on kaikissa mutta tässä ei mitään, ja rasvaa ei tarvi myös kaikista liukkain rermarin lukko mitä oon kokeillu. vähä kallistaa pyssyä niin liukuu omia aikojaan taakse. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15336
|
Lähetetty: 04.06.2016 22:17 Viestin aihe: |
|
|
Eikö tuo ole lähes tuotemerkki remarin kivääreissä, lukko liukuu auki omia aikojaan ja sitten on paukku jossain mättään kolossa. Hieno ominaisuus, jos tuosta tykkää, joskus vaan hätkähdyttää että pultti on jo takana kun pitäisi alkaa ampumaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rum Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2009 Viestejä: 2101
|
Lähetetty: 11.06.2016 23:46 Viestin aihe: |
|
|
Tarkennatko vähä kun en saanu kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rum Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2009 Viestejä: 2101
|
Lähetetty: 12.06.2016 00:06 Viestin aihe: |
|
|
3kpl ollu muutaman tuhannen lk:n käytössä ja mainettaan parempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15336
|
Lähetetty: 12.06.2016 08:36 Viestin aihe: |
|
|
rum kirjoitti: | Tarkennatko vähä kun en saanu kiinni. | Niissä remareissa mitä olen hypistellyt varmistin ei lukitse lukkoa. Onko etu vai haitta, mielipideasia. Joskus jahdattiin hirviä selkosessa ja tuli paljon askeleita, äijiä oli harvakseltaan niin yleensä oli kuti pesässä. Paitsi remarimiehillä ei aina kun kävely nytkytti lukon auki, patruunankulutus oli suurempaa kuin tikkoja tai sakoja kantavilla. Mutta ehkä enempi ominaisuus kuin vika. Mullakin oli tilauksessa Sendero .338 RUM:ina, olin joskus rahoissa eikä hylsyhuoltokaan epäilyttänyt. Ei vaan oikein tilaus edennyt niin ostin sitten sakon .340 WbyMag:ina, siitä ei paukut karkaile. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
rum Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2009 Viestejä: 2101
|
Lähetetty: 16.06.2016 23:03 Viestin aihe: |
|
|
Ota kuitenki se 08, siinä on omasta mielestä sitä käyntiä?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3788
|
Lähetetty: 04.07.2016 11:59 Viestin aihe: |
|
|
Oliko tuo 08-kommentti minulle? Juu, kaapin perälle se siirtyi ja PPC on jo kiinni.
Jussina oli sen verran aikaa, että kävin taas testaamassa. 12x kiinni ja tyyni keli. Vaan eipä löytynyt käynti vieläkään. Suuremmalla kertoimella nähtyä voisin tulkita pahaksi pitovaikeudeksi, kyllä se niin paljon vaappui. Eli, ei vieläkään päässyt mekaaniseen käyntiin käsiksi. Penkkiä meidän radalla ei ole, eikä kyllä pöytäkään kummoinen, mutta seuraavaan reissuun hommaan: Kunnon hiekkapussit ja äänenvaimentajan. Josko niillä meikäläisen vaikutus kasoihin vähenisi? Ennenmuinoin sain parhaat tulokset bipodilta ja takapussilta, mutta nykyisellä radalla ei makuupaikkaa ole.
Lipassyöttöön en ole vieläkään syvällisemmin paneutunut, mutta paremmin meni papu kerrallaan 08-lippaan sillalta, kuin 222:n. _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|