OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintu patruunat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.09.2016 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin keskushermostoa eli aivot/selkäydin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12188

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hellmi kirjoitti:
Edelleenkin hämmästelen että metso tarvii 4mm haulet kun kauriitkin kippaa 3.5mm haulilla(niitäkin on joku saatuna) Kohta 40v metsästäneenä en ole koskaan tarvinnut metsolle yli 3,3mm! ihmeesti net on vaan kipanneet, ilmeisesti säikähtänneet kuoliaaksi Laughing inttäkää pojjaat nii saatta leipää..

Eikös jossain päin maailmaa ole, aika lähelläkin, jopa jotain lakia tai asetusta että yli 3.5mm haulit on kauriille peräti kiellettyjä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

US5 on itselleni se peruskoko kanalinnuille.

Linnut ovat vähän eri asia kuin nisäkkäät. Ne tippuvat kun niiden herkempi hermosto saa riittävän tällin. Ja jos siipi menee poikki, niin aina parempi.

Iso ja pieni hauli toimivat eri tavalla, mutta molemmat tavallaan toimivat. Iso hauli on vain vaativampi saada toimimaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12188

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

LahtiA kirjoitti:
No niin nyt päätämme että lentävää metsoa ammuttaessa 75cm ympyrässä pitää minimissään olla se 80 haulia..... oli hauli koko mikä tahansa.... Kun ampuma matkat normaaleja max 35m... Tästä turha kitistä.. kun matka kasvaa isommall haulilla +3,5mm tuo 80 haulia vielä tehokas koska lävistystä riittää.. pienemmällä tarvitaan tiheämpi kuvio jotta saadaan kompensoitua pienentynyt haulien teho.....
Ongelmaksi muodostuu isolla haulilla tehokas kuvio... joten käytännössä ainoat patruunat +3,5mm on 12/76 ja 12/89....

En kyllä lähtis metsoa ampuaan 35 metriin 3mm hauleilla, joita 75cm ringissä vain 80kpl. Kuulostaa vaikeuksien kerjäämiseltä minusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12188

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotkotus kirjoitti:
Naurattaa mua ainaki,kun tohkees mulle näytetään pitkiä pötkylöitä kanalintu jahris.

Mitä ihmeen väliä sillä hylsyn mitalla on. Jos patruunan testaa ja valitsee sen perusteella hyvän.

No joillekin voi olla kunnia-asia ampua riistansa kevyillä latauksilla, mikäs siinä jos se saa tuntumaan kaadon arvokkaammalle. Mutta vähän minua naurattaa muille naurajat aina välillä. Kun ollaan varmoja että toinen ei tiedä mitä tekee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kotkotus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Huh 2008
Viestejä: 883

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Kotkotus kirjoitti:
Naurattaa mua ainaki,kun tohkees mulle näytetään pitkiä pötkylöitä kanalintu jahris.

Mitä ihmeen väliä sillä hylsyn mitalla on. Jos patruunan testaa ja valitsee sen perusteella hyvän.

No joillekin voi olla kunnia-asia ampua riistansa kevyillä latauksilla, mikäs siinä jos se saa tuntumaan kaadon arvokkaammalle. Mutta vähän minua naurattaa muille naurajat aina välillä. Kun ollaan varmoja että toinen ei tiedä mitä tekee.


Just se ku saa tapettua linnun kevyellä paukulla ja perän takana ei oo vikaa. No,olisko siinä että saan jousellaki jotain. Kukin saa taaplata tyylillänsä,mikä tuntuu oikialta. Mä vain kokemuksen pohjalta sanoin,että pienempiki pötkylä riittää mettä pusikois.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.09.2016 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo takaan että saisin meton vaikka 24g trappipanoksella. Minusta esim 12/76 nitromag vaan on hyvä patruuna metolle enkä häpeä käyttää vaikka joku nauraisikin. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LahtiA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2014
Viestejä: 468
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 09.09.2016 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
LahtiA kirjoitti:
No niin nyt päätämme että lentävää metsoa ammuttaessa 75cm ympyrässä pitää minimissään olla se 80 haulia..... oli hauli koko mikä tahansa.... Kun ampuma matkat normaaleja max 35m... Tästä turha kitistä.. kun matka kasvaa isommall haulilla +3,5mm tuo 80 haulia vielä tehokas koska lävistystä riittää.. pienemmällä tarvitaan tiheämpi kuvio jotta saadaan kompensoitua pienentynyt haulien teho.....
Ongelmaksi muodostuu isolla haulilla tehokas kuvio... joten käytännössä ainoat patruunat +3,5mm on 12/76 ja 12/89....

En kyllä lähtis metsoa ampuaan 35 metriin 3mm hauleilla, joita 75cm ringissä vain 80kpl. Kuulostaa vaikeuksien kerjäämiseltä minusta.


Noh ehkä turhaa kärjistämistä Very Happy .... Metso kuitenkin ISO lintu..... Mieleeni vain on tuo amerikkalaisten minimi kuviot vesilinnuille jäänyt... Mielelläni vertaan metsoa hanheen ja minimi kuvio oli Näissä Tom rosterin ohjeissa 60 haulin luokkaa.
_________________
SBE2 lh
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.09.2016 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotkotus kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Kotkotus kirjoitti:
Naurattaa mua ainaki,kun tohkees mulle näytetään pitkiä pötkylöitä kanalintu jahris.

Mitä ihmeen väliä sillä hylsyn mitalla on. Jos patruunan testaa ja valitsee sen perusteella hyvän.

No joillekin voi olla kunnia-asia ampua riistansa kevyillä latauksilla, mikäs siinä jos se saa tuntumaan kaadon arvokkaammalle. Mutta vähän minua naurattaa muille naurajat aina välillä. Kun ollaan varmoja että toinen ei tiedä mitä tekee.


Just se ku saa tapettua linnun kevyellä paukulla ja perän takana ei oo vikaa. No,olisko siinä että saan jousellaki jotain. Kukin saa taaplata tyylillänsä,mikä tuntuu oikialta. Mä vain kokemuksen pohjalta sanoin,että pienempiki pötkylä riittää mettä pusikois.


Jotkut pönkittää ekoaan ku ei normi vehkeet riitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12188

LähetäLähetetty: 10.09.2016 09:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottahan toimiva 16ga 28g lataus riittää vallan mainiosti. Mutta kyllä minä naureskelen sille joka tuntee ylemmyyttä sellaista käyttäessään. Grammoista ja milleistä viis, ne ei ole itsetarkoitus. Toimivuus on se mikä merkkaa. Mun puolesta saa tuntea itse mielihyvää kevyillä vehkeillä harrastamisesta, mutta joutavaa hommaa alkaa muita morkkaamaan jos ei toinen jaa samaa filosofiaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellmi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2010
Viestejä: 343
Paikkakunta: pohojois pohojanmaa

LähetäLähetetty: 10.09.2016 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jartsu kirjoitti:
hellmi kirjoitti:
Edelleenkin hämmästelen että metso tarvii 4mm haulet kun kauriitkin kippaa 3.5mm haulilla(niitäkin on joku saatuna) Kohta 40v metsästäneenä en ole koskaan tarvinnut metsolle yli 3,3mm! ihmeesti net on vaan kipanneet, ilmeisesti säikähtänneet kuoliaaksi Laughing inttäkää pojjaat nii saatta leipää..


43g ja 3.5mm ja 170 haulia.

Tämä vaan toimii, ei ollu hyvä 3.3mm (kuvio) joten se pistettiin taka alalle.

3.3 tappaa ihan hyvin ja kanukki on tippunu gyttorpin 2.75mm 32g paukullaki, ettei se nyt nii kummaa ole.

Yleensä nää isojen haulien käyttäjät on noviiseja, ihan samaa mitä kokeiltiin ite ku oltii kakaroita.

Maltti, matka ja sellaiset järkeilyt puuttuu.
Juuriikin näin! itellä neuloo kaks kymppisessä winsun double x mag.35g 3.3mm parhaat kuviot ja niillä sitä on mehto soppaa saatu vuosikymmenet toki metsästän seisojilla jolla sitä lihhaa saapi :lol:ps.tänä aamuna oli 2 kertaa metsolla riistatyö koiralla en puottanut kun on rauhoitettu tuolla aluella missä olin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.09.2016 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jartsu kirjoitti:


Yleensä nää isojen haulien käyttäjät on noviiseja, ihan samaa mitä kokeiltiin ite ku oltii kakaroita.

Maltti, matka ja sellaiset järkeilyt puuttuu.

Joskus silti noviisillakin käy tuuri ja mutterit osuu kohdalleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hellmi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2010
Viestejä: 343
Paikkakunta: pohojois pohojanmaa

LähetäLähetetty: 11.09.2016 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jartsu kirjoitti:


Yleensä nää isojen haulien käyttäjät on noviiseja, ihan samaa mitä kokeiltiin ite ku oltii kakaroita.

Maltti, matka ja sellaiset järkeilyt puuttuu.

Joskus silti noviisillakin käy tuuri ja mutterit osuu kohdalleen.
Onneksi olkoon! Kuolee ne näköjään muttereillakin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.09.2016 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jartsu kirjoitti:


Yleensä nää isojen haulien käyttäjät on noviiseja, ihan samaa mitä kokeiltiin ite ku oltii kakaroita.

Maltti, matka ja sellaiset järkeilyt puuttuu.

Joskus silti noviisillakin käy tuuri ja mutterit osuu kohdalleen.
matka,.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.09.2016 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

n. 40m
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 9 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com