OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Haulikon osto / luvat?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tipsuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2016
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 13.09.2016 22:40    Viestin aihe: Haulikon osto / luvat? Vastaa lainaamalla viestiä

Tosiaan tässä taanoin lueskelin hyväksytysti kortin veljeni kanssa. Muutama erikoinen ja hölmö kysymys tähän väliin:

Veli on nyt 17 , täyttää alle 6kk päästä 18. Hänelle on nyt tarkoitus hommata isän haulikkoon rinnakkaislupa. Rinnakkaisluvan voi hommata 15v muttei 18v. Elikkä kysymys kuuluukin, päättyykö rinnakkaislupa heti kun veli täyttää 18 ?

Sitten omasta haulikosta:

Kävin varaamassa ajan soveltuvuustestiin ja haastatteluun. Eli minulla ei ole viellä osto-oikeutta saatikka kantolupaa. Käytiin kumminkin huvikseen katselemassa aseita isän kanssa. Myyjän kanssa juteltiin että metsästysreissu olisi edessä eikä ole varmuutta kerkeänkö saada tarvittavat luvat ostoon jne. No tähän myyjä totesi että ei se ole ongelma eikä mikään. Sanoi (en muista tarkalleen) että pistetään ase koe-ammunta sopimuksella tms. Ajattelimme että mikäs siinä jos kerta pääsee koeampumaan aseen ennen ostoa ja maksua. Mutta sittenpä koittikin se hetki kun tajuttiin että !&%¤#"!, asehan on periaatteessa meidän kun se on maksettu jne. Miten tämmöinen voi olla mahdollista ? (Sopimus isän nimiin, hänellä on kantoluvat 2 haulikkoon entuudestaan). Myyjä totesi että minäkin saisin metsästää kyseisellä aseella perustuen siihen että isä olisi aivan vieressä. Jännintä tässä nyt on ettei kenelläkään meistä ole ostolupaa :S (Lisättäköön että ase on hommattu ihan liikkeestä, maksettu ja kotona jo..)


Kysymys kuuluukin: Uskallanko lähteä tuolla metsälle ?

Ei huvittaisi riskeerata 2300€ haulikkoa.


Sitten mennään vähän ohi topicin:

27pv on varattu soveltuvuustesti ja varmaankin viellä samalle päivälle saan sovittua haastattelun. Onko mitään mahdollista, että saisin ostoluvan ennen 8.10 ? Kun haulikko on jo ostettu, mutta en välttämättä kerkeä viemään sitä keskiviikkona näytettäväksi (JOS luvat ei tule siihen mennessä) ja ne tulisikin vasta torstaina jolloinka ei ole näyttäminen mahdollista. Eikös aseen näytölle ole aikaa se 30pv , saako näyttämättömällä aseella metsästää ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1631
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 13.09.2016 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä sen rinnakkaisluvan voi hommata yli 18v..Rinnakkaislupa on määräaikainen eikä lopu vaikka täyttää 18v.

Eli liikkeestä kokeiltavana oleva haulikko on isäsi luvalla. Kuten myyjä kertoi voit sillä metsästää kunhan isäsi on välittömässä läheisyydessä. Itsenäisesti et saa asetta kanniskella.

Siitä hetkestä alkaen kun sinulla on ostolupa niin voit sen aseen kanssa lähteä metsälle..Mutta mielellään lupa täytettynä. Ostopäivästä on 30pv aikaa käydä näyttämässä asetta poliisille
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tipsuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2016
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 13.09.2016 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huoltajien suostumuksella lupa haulikkoon, kivääriin, pienoiskivääriin tai yhdistelmäaseeseen voidaan kuitenkin antaa metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua ja -harrastusta varten myös 15 vuotta vaan ei 18 vuotta täyttäneelle henkilölle, joka muuten täyttää luvan saajaa koskevat edellytykset.

Vähän hämää tuo loppu.

Ihan mielenkiintoinen tämä kokeiltavana oleva haulikko. Lähinnä se että ase on kumminkin maksettu mutta on kokeilusopimuksella. Noh eikait siinä , huomenna hihnalle poraamaan reiät.

Kun aseen käy näyttämässä, saako sieltä heti kantoluvat vai tuleeko ne postitse ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11224
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 14.09.2016 06:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostolupapapereiden 1 osa jää sinulle ja toimii väliaikaisena lupana kunnes pysyvä, tai mahd. määräaikainen, muovikortti saapuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2596

LähetäLähetetty: 14.09.2016 07:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

1-sivu jää poliisille tarkastuksen yhteydessä, 2-sivu jää ostajalle väliaikaiseksi hallussapitoluvaksi, 3-sivun myyjä toimittaa poliisille ja 4-sivu jää myyjälle todisteeksi myynnistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 3778

LähetäLähetetty: 14.09.2016 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tipsuu kirjoitti:
Huoltajien suostumuksella lupa haulikkoon, kivääriin, pienoiskivääriin tai yhdistelmäaseeseen voidaan kuitenkin antaa metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista taikka ampumaurheilua ja -harrastusta varten myös 15 vuotta vaan ei 18 vuotta täyttäneelle henkilölle, joka muuten täyttää luvan saajaa koskevat edellytykset.

Vähän hämää tuo loppu.

Ihan mielenkiintoinen tämä kokeiltavana oleva haulikko. Lähinnä se että ase on kumminkin maksettu mutta on kokeilusopimuksella. Noh eikait siinä , huomenna hihnalle poraamaan reiät.

Kun aseen käy näyttämässä, saako sieltä heti kantoluvat vai tuleeko ne postitse ?


Voiskos olla että täysi ikäiseltä raukeaa vaade huoltajien suostumukseen, itse rinnakkaislupa voi olla täysi-ikäisilläkin?

Mikäli yhtään tuntuu, ettei se ase jää, niin älä poraa. Sillä ainakin saat kaupan lukittua...

Postissa lupa tulee ja kuten muut jo sanoivatkin: Siihen asti mukana se paperinen väliaikainen.
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 14.09.2016 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä rinnakkaislupa on aika mielenkiintoinen kysymys. Koko homma lähtee siitä kikkailusta, johon jouduttiin EU:n direktiivin takia 15 vaan ei 18 vuotiaiden metsästysharrastuksen sallimiseksi. Lakiin lisättiin lupaperuste, jolla vanhemmat voivat hankkia lapselleen metsästysaseen, vaikka eivät täytä luvan edellytyksiä ja sitä ei silloin saa kuin kuljettaa tai säilyttää. Eli peruste aseen hannkkimiselle:

Lainaus:
15 vuotta vaan ei 18 vuotta täyttäneen, luvanhaltijan huollettavana olevan henkilön hallussapidettäväksi tarkoitetun haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin tai yhdistelmäaseen säilyttäminen ja kuljettaminen. (11.2.2011/124)


Alle 18 v henkilö hakee tähän aseeseen sitten rinnakkaisluvan. Normaalisti rinnakkaislupa on voimassa ko. aseen luvan voimassaolon ajan, mutta korkeintaan 10 vuotta.

Jos ase on hankittu em. perustein, niin silloin vanhemman lupa raukeaa, kun lapsi täyttää 19 vuottaa. Samalla raukeaa siis rinnakkaislupakin.

Lainaus:
Hallussapitolupa 15 vuotta vaan ei 18 vuotta täyttäneen, luvanhaltijan huollettavana olevan henkilön hallussapidettäväksi tarkoitetun haulikon, yhdistelmäaseen, kiväärin tai pienoiskiväärin säilyttämistä ja kuljettamista varten annetaan määräajaksi, joka päättyy viimeistään nuorimman rinnakkaisluvanhaltijan täyttäessä 19 vuotta.


Eli ymmärsin niin, että Tipsuun alle 18 v veli on hankkimassa rinnakkaislupaa isän aseeseen. Tässä tapauksessa tuo veljen rinnakkaislupa on voimassa niin kauan kuin isän lupakin, mutta kuitenkin max 10 vuotta. Edellyttäen, että isän lupaa ei ole annettu yo. poikkeuksellisilla perusteilla.

Edit: Sen verran vielä, että en kovasti revittelisi, että ase on maksettu ja saatu koekäyttöön ilman hankintalupaa. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tipsuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2016
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 14.09.2016 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan , tuo revittely. Sitähän minä tässä yritin selvittää onko tuo edes laillista. Asekaupasta haettu ja maksettu , joten oletan että myyjä tietää mitä tekee. Sopimuksessa lukee 1kk koekäyttöön. Mutta juu tämänpä takia tänne tulin tietoa hakemaan. Olisin koekäytön ymmärtänyt niin että se olisi ollut ilmainen ja ase maksetaan kun ostoluvat on kourassa


Toki oisko tää nyt mahdollista että ase olisi varausmaksulla ja pystytään antamaan isälle koekäyttöön koska hänellä on saman kokoiselle haulikolle kantoluvat ? Minä taas saisin hänen vierellä koeampua / metsästää sillä. Eikös alaikäinenkin saa ampua vanhemman läsnäollessa ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2278

LähetäLähetetty: 14.09.2016 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isällä lienee hallussapitolupa haulikkoon joten saa myös lainaksi ottaa haulikon toiselta. Siitä tuossa lakiteknisesti lienee kyse.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 14.09.2016 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin mun 60-vuotias isä haki viime vuonna rinnakkaisluvan mun aseeseen, eikä tarvinnu, kun kantoluvan omistajan suostumuksen ja lupa tuli normaalisti. Kyllä rinnakkaisluvan voi yhtäläisesti hakea täysi-ikäinen.

Itte en varmaan lähtis metälle aseella, johon ei vielä kenelläkään oo lupaa. Mut luulen et sitä kyllä tapahtuu. Veikkaan, et esim. Riistalehdessä kun tekevät asetestejä niin tuskin hakevat kaikkiin aseisiin kantolupaa. Vaan niillä on varmaan jonkinlainen lainauslupa. Ja kyllä ne juttujen mukaan niillä metsästääki...

Itseasiassa, isällänikin on rinnakkaislupa kivääriini. Mutta hän pääajan käyttää toista kivääriäni, siis eri asetta mihin lupa on. Olen tehnyt hänelle lapun, jossa on kopiot mun luvista ja kirjoitettu että myönnän luvan ko. henkilölle aseiden lainaamiseen ampumaharjoitusta ja metsästystä varten. Perään allekirjoitus. Käsittääkseni näillä voi mennä. Miks ei myös sitte liikkeen antamalla lainausluvalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

6mm br rem kirjoitti:
.... Ostopäivästä on 30pv aikaa käydä näyttämässä asetta poliisille


Tarkennan hieman lisää, eli ostopäivästä on 30pv aikaa, mutta ase on kuitenkin näytettävä ennen hankkimisluvan voimassaolon päättymistä. Tarkoittaa, että jos hankkimisluvan viimesenä voimassaolopäivänä ostat haulikon on sinun käytävä se näyttämässä samana päivänä koska hankkimisluvan voimassaolo raukeaa.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5886

LähetäLähetetty: 14.09.2016 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai aseen omistaminen liity millään lailla sen hallussapitolupaan tai sijaintiin? Kai minä voin omistaa vaikka kaikki kaverini aseet, vaikka ne ovat hänen luvillaan hänen kotonaan? Minä sitten omistajana tietysti päättäisin niiden käytöstä ja myynnistä. Niitä voisin sitten myös ottaa tarvittaessa aina "lainaksi" käyttööni, jos minulla olisi niiden hallussapitoon oikeuttava lupa (joku toinen vastaava aselupa).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu näin on. omistus suhde ja hallussapito-oikeus ovat erillisiä asioita. Mutta tulee ottaa huomioon, että asetta ei saa ostaa ilman hankkimislupaa. Omistussuhde voi syntyä aseeseen muutoin, esimerkiksi palkinto, lahja, tai perintö.

Eli niin ei saa tehdä, että ostaa aseen ja se luvitetaan jollekin toiselle. Tässä tapauksessa sekä myyjä, että ostaja rikkovat lakia.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tipsuu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Syy 2016
Viestejä: 16

LähetäLähetetty: 14.09.2016 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
Juu näin on. omistus suhde ja hallussapito-oikeus ovat erillisiä asioita. Mutta tulee ottaa huomioon, että asetta ei saa ostaa ilman hankkimislupaa. Omistussuhde voi syntyä aseeseen muutoin, esimerkiksi palkinto, lahja, tai perintö.

Eli niin ei saa tehdä, että ostaa aseen ja se luvitetaan jollekin toiselle. Tässä tapauksessa sekä myyjä, että ostaja rikkovat lakia.


No tässä nyt on se seikka että sopimusta tietämättä oletan yhäkin että ase on varausmaksettu, eli aseen omistaa yhäkin kyseinen pulju ja ase on nyt isällä lainassa (ja isällä on luonnollisesti haulikon kantoluvat kunnossa). Mitä myöhempään tilanteeseen tulee, isäni lainaa minulle rahat haulikkoon ja minä olen varsinainen ostaja oikeasti , siis kunhan saan luvat. Eikös aseen voi maksaa varausmaksuna tälläisessä tilanteessa jossa ei ole luvat viellä kunnossa ja aseliike odottaa että lupani tulevat voimaan jolloin ase siirtyy minun omistukseen ?

Itse lupaan:

Voiko minun 8 vuotta sitten tekemä törkeä liikennerikkomus vaikuttaa luvan saantiin ? Sain sakot ja merkinnän rekisteriin..

Toinen seikka mikä vähän mietityttää. Yläasteella olin rajusti koulukiusattu (pahoinpitelyä jne. mistä en kumminkaan koskaan tehnyt rikosilmoitusta) ja totesin sillooin hölmönä terveydenhoitajalle että minua masentaa tilanne. Viko tuollainen sanonta päätyä jonnekkin rekisteriin tyyliin että minulla olisi masennus ollut joskus ? Armeijassa ei mitään mainittu että minulle on pistetty moinen merkintä eikä mainittu asiasta mitään. Mutta jos siellä nyt sattuisi olemaan moinen niin voinko olettaa suoraan että hylätty päätös tulisi jo tuon takia vaikka kyseinen asia on jo kaukaista historiata ? Armeijasta sain puhtaat paperit...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 14.09.2016 16:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aseen voi varata maksamalla varausmaksu. Ostaminen on sitä, että kauppasummasta 100% on vaihtanut omistajaa ja omistusoikeus täten siirtynyt.

Sakot ei vaikuta, eikä tuo tommonen kouluaikanen hommakaan. Lähinnä jos olet ollu masennuksen vuoksi lataamossa, voi asialla jotakin painoarvoa olla. Mutta pitäisin tommoset ihan omana tietona enkä menis nykypäivänä millekkään terveyshoitoalan ihmiselle moisia kerroskelemaan, saatikka poliisille. Kaikenmaailman ituhippiä ja asevastasia foobikkoja noista löytyy ja vaan oottavat että saavat tehä tilaisuuden ilmottaa poliisille. ja olla myöntämättä lupia.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com