OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Syys-soidin "Laulumetson" metsästys!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itäsuomessa olen kuullut meton laulavan niin pakkasaamuna kuin sateen nuhjuisenakin. Tyyntä on ollut aina. Kotopuolessa olen kuullut tasan kerran meton vähä laulavan syksyllä ja silloin oli pakkasaamu. Kotona ei laulumetsoa tartte edes haaveilla jahtaavansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 15.09.2016 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monesti laukaisevana tekijänä laulun alkamiselle on se että paikalle eksyy useampi lauluintoinen kukko. Edes keväällä kaikki yksinäiset kukot eivät aina kunnolla ala laulamaan. Pikku näppäilyä kyllä tulee mutta kunnon laulu tökkii. Keväällä kukon saa kyllä innostettua koppeloa matkimalla laulamaan mutta en ole sitä syksyllä kokeillut. Niin sanoisin tuholan esimerkissä vain että kanta on todennäköisesti siellä teidän alueella niin paljon harvempi ettei kukot vain innostu lauluun samalla lailla kuin vahvemman kannan alueella. Tämä ei tarkoita etteikö metsoja olisi mutta riittävä yllyke ei vain ylity. Niinhän sitä sanotaan että joukossa tyhmyys tiivistyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä metsokanta harvempi!!! Very Happy Keväällä nuota on 25 yksilöä mustaa parhaillaan soitimella. Joka soitimella vähintään 10 mustaa. Syksyllä saattaa nähdä samasta paikkaa lähtevän useita mustia vanhoja metsoja. Kyllä mitä olen pitkin suomea kulkenut niin missään ei ole yhtä hyvin mettoja näkynyt kuin tässä meillä. Ainakaan tuolla itärajalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen monesti pyytänyt että joku lauluekspertti voisi tulla näyttämään miten homma toimii. Ku minä menen vaikka neljältä maastoon niin en koskaan kuule laulua. Kytikseltä kuitenki ampunut aika hyvänki määrän mettoja vuosien varrella. Ite olen varma että täällä ei syyssoidinta vaan syystä tahi toisesta ole. Jos joku väittää että varmasti on niin olisi kyllä mahtava päästä oppiin että miten tuon kuulee. Hyppääminen ei ole sinällään outoa koska joka syksy olen karhujahti reissuilla laululle hypännyt, samaten kevät soitimella. Eli ääni ja tekniikka on ainaki jotenki hallussa. Jostain syystä en vaan syksyllä kuule koskaan tota. 20 vuotta nyt kulkenut lintujahdissa ja kerran olen täällä kotopuolessa kuullut varovaisen näppäilyn. Esim karhujahdissa viikossa voi kuulla itäsuomessa viisikin eri tapausta. Jos ajatellaan määrää mitä olen kotopuolessa aamu pimeällä ollut metsässä niin kyllä voin sanoa että täällä metto ei vaan syksyllä soi kuin äärimmäisen harvoin. Mitään metsästystä ei sen ympärille saa millään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 15.09.2016 11:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eipä siinä silloin ole muuta kuin luonnon oikku lintuja. Jos lintuja kerran on ja ne käyttäytyvät lajille epätyypilliseen tapaan niin joko kavereilla ei pipari käy mielessä kuin keväisin tai joku on syöttänyt niille intin "jarrua". Very Happy Siinäpä ne vaihtoehdot on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan sama metson kiroaminen koiralle. Kuten olen maininnut. En ole kuullut tässä meillä kun pari kertaa meton kiroovan. Ajatelkaa nyt miten paljon 20 vuoden aikana olen jahdissa käynyt. Ja lähes aina jahdeissa koira mukana. Pirkanmaalla olen käynyt lintujahdissa pari kertaa ja kuullut meton kiroovan koiralle ainakin 10 eri kertaa. Kyllä joku ero käytöksissä vaan on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 11:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta alueellisia eroja riistan käyttäytymisellä on muutenkin. Eikä metson tarvitse siinä tehdä poikkeusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3233

LähetäLähetetty: 15.09.2016 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Minusta alueellisia eroja riistan käyttäytymisellä on muutenkin. Eikä metson tarvitse siinä tehdä poikkeusta.

Prikulleen noin. Esim. teillä ilvekset juoksentelevat monia kymmeniä kilsoja yössä, vaikka kaurista on joka puskassa ja se ihme, mikä on suuri ihmetyksen aihe ainakin itselle, ettei teidän ilvekset edes syö kauriita. Meillä on asiat toisin. Ylipäänsä riistan ravintokäyttäytyminen on hyvin alueellista. Jossain peurat syövät perunaa, toisaalla ei. Tietysti riista syö sitä, mitä alueelta on helposti saatavissa ja mihin ovat tottuneet. Kyyhkyt syövät jossain kauraa, itse en kovin usein ole nähnyt kyyhkyjä kauramaassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 15.09.2016 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Minusta alueellisia eroja riistan käyttäytymisellä on muutenkin. Eikä metson tarvitse siinä tehdä poikkeusta.


Onhan ne pohjalaiset ihmisetkin vähän erilaisia Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3233

LähetäLähetetty: 15.09.2016 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tee667 kirjoitti:
Onhan ne pohjalaiset ihmisetkin vähän erilaisia Very Happy

Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 15.09.2016 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Very Happy

Viikonloppuna pitää käydä ekan kerran koittaa tätä hommaa. Yksi isoimmista unelmistani metsästyspuolella olisi päästä laulumettoa hyppäämään. Edes hyppäämään. Soidinpaikoista ei tuon taivaallista tietoa, mutta jostain kankaalta se on aloitettava..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpertti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2015
Viestejä: 1013
Paikkakunta: Pohjos-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Meillä metsokanta harvempi!!! Very Happy Keväällä nuota on 25 yksilöä mustaa parhaillaan soitimella. Joka soitimella vähintään 10 mustaa. Syksyllä saattaa nähdä samasta paikkaa lähtevän useita mustia vanhoja metsoja. Kyllä mitä olen pitkin suomea kulkenut niin missään ei ole yhtä hyvin mettoja näkynyt kuin tässä meillä. Ainakaan tuolla itärajalla.

Lyöppäs kolmiolaskennat.fi ja vierekkäin Ilomantsi ja sinun seudut, sanomattakin selvää että ne ei koko totuutta kerro mutta karkeasti sinneppäin ku kolmioita on kuiten se 15-30 per rhy ja siitä lasketaan keskiarvot.. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 15.09.2016 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alpertti kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Meillä metsokanta harvempi!!! Very Happy Keväällä nuota on 25 yksilöä mustaa parhaillaan soitimella. Joka soitimella vähintään 10 mustaa. Syksyllä saattaa nähdä samasta paikkaa lähtevän useita mustia vanhoja metsoja. Kyllä mitä olen pitkin suomea kulkenut niin missään ei ole yhtä hyvin mettoja näkynyt kuin tässä meillä. Ainakaan tuolla itärajalla.

Lyöppäs kolmiolaskennat.fi ja vierekkäin Ilomantsi ja sinun seudut, sanomattakin selvää että ne ei koko totuutta kerro mutta karkeasti sinneppäin ku kolmioita on kuiten se 15-30 per rhy ja siitä lasketaan keskiarvot.. Rolling Eyes


Onhan ilomantsissa perinteisesti ollu metsoa hyvin. Tänä vuonna kuljettu se 35.5 km gps mukaan pitkin ilomantsia 3:na eri päivänä ja en huomannut, että metsoja olisi ollut mitenkään erityisen paljon. Jonkin verran kuitenki mutta sanoisin, että jopa vähemmin kuin viime vuonna. Tai sitten ei osunut kohalle.

Sen sijaan "puolukka-mustikka pirtelöitä karva annostelijasta" en muista ikinä nähneeni yhtä paljon... niitä oli pitkin teitä ja metsiä useampia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20396
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.09.2016 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä meillä tässä on perinteisesti ollut erinomaiset metsomaastot. Sen puolesta syyssoitimia pitäisi olla.

Lauantaina taas menen kytikselle. Antakaa vinkkiä. Moneltako pitää olla? Entä millainen paikka? Käykö kevätsoidin paikat? Onko sellaiset paikat hyviä missä näkyy metsoja monesti useitakin pienellä matkalla? Miten valita paikka kun en ole 20 vuoden aikana kuullut kuin kerran tuon syksy naputtelun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 15.09.2016 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meet tyynenä ehtoona yöpuiden lähelle (haapoja ja kuusia sekasin mettäaukon reunassa). Kuuntelet hiljaa paikallaan mihin se metto laskee yöpuulle ja sit lähdet pimeen tultua hiljaa kotio nukkumaan.
Tuut heti aamulla neljän-viiden kieppeissä pimeessä paikalle, mutta jätät auton vähintään kilsan päähän siitä mistä pääset tieltä meton yöpuulle. Kävelet hiljalleen autolta ensin tietä ja sitten mettiä pitkin yöpuille, odotat aamun valkeemista ja ammut sen meton.

Jos et aamulla jostakin syystä mettoa saa niin talsit takasin autolle ja meet tällä kertaa senpuoleista tienreunaa missä ne meton yöpuut oli. Tommonen 20m tieltä mettäänpäin kun talsit ja haulikko valmiina pomppulintuja varten.

Siinä se.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 7 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com