OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Syys-soidin "Laulumetson" metsästys!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3226

LähetäLähetetty: 16.09.2016 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se vaan jotensakin väärin, että täällä Hämeessä metto on ollu kyllä muuten luvallista riistaa, muttakun monet seurat aina vanhan mantran mukaan rauhoittaa metson itse. Joskus ihan aiheesta, mutta yleensä ihan totutusti, vailla perusteita, vanhan kaavan mukaan. Pari vuotta sitten toinen seuroista, missä olen jäsenenä, salli pyynnin. Olin ihan täpinöissäni ja ajokin pentua koulatessani kiertelin haapoja ja massiivisen etsinnän jälkeen löysin parista paikkaa lehtiä, joissa oli selvä nokanjälki. Voi sitä riemun määrää. Kytistelyä haapojen alla, oli se aika hienoa. En kyllä mettoa saanu, havaintoja toki oli. Mutta siis onnellisia olette te, jotka omilla hoodeilla pääsette mettoja jahtaamaan. Sitten vielä kysymys, että kuinkahan vanhaksi metto keskimäärin elelee?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpertti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2015
Viestejä: 1013
Paikkakunta: Pohjos-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.09.2016 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

turula kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=yirWqeOPDJ0

Tein joskus myös tämmösen. Vuosi on muistaakseni vuodelta 2009.

Olihan se sielä, eilen tai toissapäivänä etin sun kanavalta tätä ja aattelin että varmana sulla on semmonen video, soli eilen jossain jemmassa. Very Happy

Hyvä suoritus on jo ampua soiva metto vaan kyllä ne on ammattimiehiä jotka kahteen pekkaan kameran kans pääsee hollille. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.09.2016 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen jonkuverran nuota turulan juttuja katsellu ja lukenut. On se vaan erikoista meinaan että mies löytää tommosia määriä soivia metsoja syksyssä. Vaikka nyt olisin kuinka huono metsomies niin luulisi että joskus olisin kuullut täällä kotopuolessa tuon. Kuitenkin menen metsään pussipimeessä jo. Videollakkin metso silti näyttää naputtelevan vielä varsin valoisallakin. Sen ainoan kerran kun kuulin naputtelua täällä niin oli aivan pimeää vielä. Sitten naputtelu loppu kuin seinään ennenkuin ehdin lähteä hyppäämään ja metto lähti lentoon. Heitti pienen lenkin ja tuli mua haulikkohollilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.09.2016 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta lauantaina. Kuten monet monet kerrat ennenkin suuntaan kytikselle. Siinä on kova soidinpaikkakin mihin menen. Ties vaikka just nyt olis d-day ja metot pitäs kunnon laulun. Olis se komia edes kerran elämässä ampua metso syyssoitimelle. Kuitenkin kymmeniä kertoja on tullut hionnalle hypättyä muuten. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 16.09.2016 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alpertti kirjoitti:

Hyvä suoritus on jo ampua soiva metto vaan kyllä ne on ammattimiehiä jotka kahteen pekkaan kameran kans pääsee hollille. Shocked


Kyllä, ihan samaa miettinyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shamrockfields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Kes 2015
Viestejä: 229

LähetäLähetetty: 16.09.2016 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvinhän tuo näytti menevän tuossa turulan videolla. Ite laitan nöyränä aina lippaa alas hypyn jälkeen. Valkoinen naama on muutaman kerran ollu niin hirvittävä näky metolle että ukko onkin seuraavan näppäilyn jälkeen jättäny hionnan väliin. Ja tietäähän sitä miten siinä käy...

Onkos turulaa joskus metto vedättäny ja jättäny näppäilyn jälkeen virret väliin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
turula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 855
Paikkakunta: Karhumailla

LähetäLähetetty: 16.09.2016 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On vejättäny, monestikkin. Riippuu tietysti vähän kukosta ja aamusta, että minkälaiseen vireeseen se pääsee, mutta usein ovat huomattavasti enemmän 'varpaillaan' syksyllä mitä keväällä. Pitävät taukoja ja sarja saattaa jäädä kesken. Joku kasvosuoja saattaisi olla hyvä, mutta en mie oo semmosia käyttäny. Yrittänyt pitää naamaa alhaalla paikallaan ollessa ja pitää vähän näkösuojaa. Joskus on ollu huppu päässä, niin sieltä suojasta illistelly.

Heti ekana jahtiaamuna hyppäsin yhtä kukkoa melko likelle, semmoseen reiluun kolmeenkymppiin, enkä ensin löytänyt puusta. Hyppäsin yhen loikan oikealle ja huomasin olevani ihan aukealla ja siinähän se pasteerasi se mehtokin pyrstö pystyssä avoimella oksalla. En kehannut nolata itseäni ampumalla kiväärillä hämärissä käsivaralta ohi - nimittäin niinkin on käynyt, vaan arvelin, että hyppään seuraavalla sarjalla viereisen puun taakse ja otan rungosta tukea. No, seuraavaa sarjaapa ei sitten ikinä tullut Very Happy Seuraavana aamuna olin 650 metriä siitä paikasta sivussa ja sipasin tämän tonttiin:

http://pystykoira.kuvat.fi/kuvat/Uusimmat%20lis%C3%A4ykset/1F6A0219.jpg

Edellisellä viikolla kuvailin tämmösen:

http://pystykoira.kuvat.fi/kuvat/Uusimmat%20lis%C3%A4ykset/1F6A3888-4.jpg

Keväisin mie oon joutoaikoinani hyppiny varsinaisten soidinaikojen ulkopuolella aina sillon tällöin nuihen alle iltaisin. Siinä on vaan se !&%¤#"!, kun pimenee, niin ei meinaa saada tolkun kuvia ensinkään. Molemmissa alla olevissa kuvissa on kellonaika tuntia aikaisessa.

http://pystykoira.kuvat.fi/kuvat/Metsoja/1F6A8107.jpg

http://pystykoira.kuvat.fi/kuvat/Metsoja/1F6A9301.jpg

En mie nyt tuota kovin ihmeellisenä hommana pidä. Tuohan on vaan yks juttu, eikä ees mikään hankalimmasta päästä oleva. Esimerkiksi karhun pyyntiin tarvittavat ominaisuudet miulta puuttuu kokonaan - siihen nähen joku meton hyppääminen nyt kovin kummaa ole. Pittää vaan hiippailla pimmeessä ja olla aikasin liikkeellä. Tietysti kun pelipaikat on parhaat apajat, niin ne pitäsi tietää ja se ei oikein syksyllä... Mutta kun tarpeeksi harhailee, niin jotain löytää. Ei siellä valoja tarvihe, eikä pidä käyttää. Kuulolla ne etitään ja hämärässähän tottuu liikkumaan kuin aave, kun vähän harjottelee. Monet metot mie oon löytänyt, kun oon ehtoolla ollu hirviä houkuttelemassa - hämärissä se puuhunnousu kuuluu ihan älyttömän kauas. Siinähän se on aamullakin.

Sitä Soitimella-'elokuvaa' kuvaillessa mie kuvasin tuota hyppäämistä enemmänkin, mutta en mie tiiä onko sillä matskulla mitään informaatioarvoa...
_________________
Metsästys- ja luontoaiheisia valokuvia:

www.tuomoturunen.kuvat.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
poikamehto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 2207
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 16.09.2016 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pitäs se tänä syksynä saaha aikaseksi tosissaan kokkeilla tätäkin lajia. muutamana syksynä on koiran kanssa yhessä hypätty sattuma lintuja vaan laihoin tuloksin. tosin tainnu isäntä olla se joka on liikaa ahnehtinu.. kerran on syysaikaan iltasella onnistunu päästä tarpeeksi lähelle ja sillonkaan ei ollu ko vesilinnun pyynti menossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 16.09.2016 23:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässäpä muutamia omia havaintoja.Olen hypännyt melko läjän laulumetsoja jahtiurani aikana ja metso on lintu jonka tunnen melko hyvin.jos mietitään parasta keliä touhulle niin tärkein tekijä on tyyni ilma,metso laulaa kyllä tuulellakin mut sointia ei kuule kun aivan läheltä.laulu kuulu kirkkaalla kelillä noin 250m jos metso laulaa sinua kohti,jos kukko pyörhtää ympäri niin laulua tuskin kuulee.itse tykkään kuulaista sumuisita aamuista mutta erittäin hyvä laulu keli on pehmeä lämmin sumuinen aamu etenkin pitkään jatkuneen tuulisen ilman jälkeen.juuri se ensimmäinen tyyni aamu myräkän jälkeen.jos metso on yöpynyt soidin alueella niin se laulaa jo pimeässä mutta monesti käy niin että tulee paikalle aamun sarastaessa ja alkaa heti näppäilemään. Joskus voi olla 5 päivää hiljaista ja sitten yhtä äkkiä onkin täysi laulu päällä.viereisellä soitimella voi taas olla täysin hiljaista.se on kumminkin varma että jossain vaiheesa syksyä tulevat laulamaan.joillain soitimellä laulaavat joka aamu.sen olen pannut merkille että nuoret kukot ovat hyvinkin innokkaita ja vetävät vanhemmat kukot mukaan.jos soitimella ei ole nuoria kukkoja voi sointi olla hyvin nihkeää.laulamista säätelee hormoni toiminta ja tunnestusti metsolla se heittelee voimakkaasti mykästä häirikkömetsoon.itse olen nyt kytännyt kolmatta aamua samaa soidinta mutta ei ole vielä merkkiäkään laulusta.tuntuu enemmän haavat kiinnostavan.mut ennen pitkä rallatus alkaa.edelleen nuo tuholan mykät mietityttää.syyssoidin on kumminkin tärkeä osa metson elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sami.k
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hei 2005
Viestejä: 208

LähetäLähetetty: 16.09.2016 23:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta soimisesta vielä sen verran että kukko voi laulaa hyvin tai huonosti tai hyvin huonosti.sana hyppääminen tulee siitä kun metso laulaa hyvin niin lähestymistä voi tosiaankin kutua hyppäämiseksi kun sarjat tulevat tiheään .parhaimmillaan olen hypännyt kukon 10 minuuttiin ja pahimmillaan sama matka on ottanut lähes tunnin.metso osaa myös kusettaa,eli jättääkin yhtä äkkiä hionnan tekemättä ja tällöin äkkinäinen ottaa virhe askeleen.toki peli ei vielä ole pelattu jos jaksaa seisoa hievahtamatta 20 minuuttia yhdellä jalalla😀monesti alkaa pitkän hiljaisuuden jälkeen taas näppäilemään.kukaan ei varmaan usko mutta olen kerran kokeilu mielessä lähtenyt kiipeämään kuusen oksalla soivaa metsoa kohti ja lopulta olin enää puolentoista metrin pässä metsosta.puu heilui ja vapisi niin paljon että kukko tuli epäluuloiseksi ja alkoi pitämään pitempiä taukoja hionnan jölkeen kunnes lopulta äkkäsi äijän pyrstönsä juuressa😀
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.09.2016 06:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tämäkin aamu meni mettomailla. Kuten ties monesko kerta elämässä. Mettoja kuulin. Siis kun lähtivät yöpuulta touhuihinsa. Ei näpäyksen näpäystä päästäneet. Very Happy Nyt siirryn ajokoirahommiin. Soikoot metot rauhassa.

Voi olla että en vaan osaa. Olis se mukava tietää vaan mistä johtuu että idässä osaan ja kuulen mutta en täällä, kotona, missä olen yli 20v näitä maita kulkenut mettojen perässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
turula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 855
Paikkakunta: Karhumailla

LähetäLähetetty: 17.09.2016 08:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuohon mie en osaa tuhola vastata. Ainakin Tampereen takana kaveri hiippailee jollain soidinkankaalla, missä kyllä joku kukko silloin tällöin soi. Eihän se ole pohjanmaata, mutta täältä katottuna aika lännessä kuitenki.
_________________
Metsästys- ja luontoaiheisia valokuvia:

www.tuomoturunen.kuvat.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
haylone
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Mar 2012
Viestejä: 1450

LähetäLähetetty: 17.09.2016 08:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jep.

Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 20.11.2016 10:50, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
turula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 855
Paikkakunta: Karhumailla

LähetäLähetetty: 17.09.2016 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuin se on ^.

Tässä sitten tämä, mitä pari kevättä rakentelin. Siinä sivutaan tuolla vajaan tunnin kohdassa tätä aihetta.

https://youtu.be/5r3T0JRUXg8
_________________
Metsästys- ja luontoaiheisia valokuvia:

www.tuomoturunen.kuvat.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.09.2016 10:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

turula kirjoitti:
Tuohon mie en osaa tuhola vastata. Ainakin Tampereen takana kaveri hiippailee jollain soidinkankaalla, missä kyllä joku kukko silloin tällöin soi. Eihän se ole pohjanmaata, mutta täältä katottuna aika lännessä kuitenki.

Tampereen seudulla metot esim koiran haukussa todella kiivaita. Vaikka ei ole haukussakaan niin silti kiroavat koiralle todella hanakkaasti. Sekin asia täällä on toisin. Meleko harvoin kuulee metson pitävän mitään ääntä koiralle. Samalla lailla tönöttävät puussa kuin teeret. Jos olen täällä kuullut metson pitävän koiralle ääntä alle 10 kertaa niin pirkanmaalla olen kuullut saman yhdellä jahtireissulla!! Huima ero. Tosin nuota edes joskus kuulee toisin kuin syysnaputtelua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 9 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com