OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Loukkaantuneen/haavoittuneen hirvieläimen jäljittäminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 01.10.2016 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo on joskus pahoja.Omilla sesseillä on noita löytynyt ja jäänyt löytymättä. Ja niin kaikilla muillakin varmaan. Hirvelle muuten pelaavaa haukkuvaa on paha pidellä oikealla jäljellä jos terveitä hirviä on alueella valita asti. Sama koskee tuota omaa ajavaa peurahommissa. Se muuteman metrin jäljen sivulta ylös nouseva terve elukka on joskus liikaa sille ajo/haukkuvietille. Epäilen jokaisella koiralla olevan jokin ärsyke minkä takia jälki unohtuu.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 01.10.2016 20:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo on joskus pahoja.Omilla sesseillä on noita löytynyt ja jäänyt löytymättä. Ja niin kaikilla muillakin varmaan. Hirvelle muuten pelaavaa haukkuvaa on paha pidellä oikealla jäljellä jos terveitä hirviä on alueella valita asti. Sama koskee tuota omaa ajavaa peurahommissa. Se muuteman metrin jäljen sivulta ylös nouseva terve elukka on joskus liikaa sille ajo/haukkuvietille. Epäilen jokaisella koiralla olevan jokin ärsyke minkä takia jälki unohtuu.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2617

LähetäLähetetty: 02.10.2016 16:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiinnolla olen tätä ketjua lukenut mutta nyt vasta kerkisin kirjoittamaan, kun on pitänyt kolarielukoiden perässä juosta. Tällä kokemuksella voin vaan todeta, että ei voi kuin ihmetellä. Kovin usein törmää lauseeseen: en tiedä mistä niitä jälkikoiria löytyy, kun omassa porukassa ei ole? Kuten 412:nen tuossa edellä epäili niin kyllä niitä koiria(jopa toimivia)löytyy läpi Suomenniemen. Riistanhoitoyhdistyksillä pitäisi olla lista koirista mitä käytetään SRVA-tehtävillä, osa löytyy jopa netistä. Eli kannattaa kysyä RHY:ltä koirien yhteystietoja. Tätä kautta on ainakin minulle tullut pari pyyntöä. Ja en tiedä onko kukaan kuullut sanaa varautuminen? Ei sitä jälkikoiraa ole pakko alkaa etsimään vasta sitten, kun ripuli on osunut tuulettajaan vaan sen etsimisen voi aloittaa aikaisemminkin, esim. kesällä. Näin toimimalla saattaa päästä tutustumaan(jos se tunteminen on niin tärkeää)koiraan esim. treeneissä. Miten muuten metsästystilanteissa, käyttekö ainoastaan sellaisissa jahdeissa missä koirat ovat tuttuja vai kelpaako tuntemattomat? Kyllä minäkin ymmärrän pointin, että haluttaisi tuntea koira etukäteen mutta se nyt vaan aina ei ole mahdollista. Siinähän voi käydä niin, että hyvä jälkikoira jää autonperään ja jäljelle viedään se oma hirvikoira jota varsinkin liinajäljitys häiritsee eikä se koira muutenkaan ihan"satkunen"ole jäljityksillä ollut. Pitäessäni jäljestyskoulutusta suurin ongelma mistä jälkikoirien omistajat kertovat on ollut hirvimiehet ja hirvikoirien omistajat. Hirveä ei voi jäljittää kuulemma kuin hirvikoiralla, jne. Peuratiheillä alueilla touhu on kuulemma suvaitsevampaa, niillä kelpaa jäljestävä koira avuksi helpommin rodusta riippumatta. Toimintakulttuurissa taitaa olla melkoinen ero? Kun tilanteita on enemmän niin"minä ja meidän koira"ajattelu taitaa helpommin siirtyä taka-alalle.

Tuhola edellä neuvoi, että linkku auki ampumapaikalta ellei koira ole hyvä liinajäljittäjä. Jos se ei löydä niin toinen koira perään, jne. Montako koiraa tällä metodilla voi metsään laskea ja miten sitten menetellään jos useammassa paikassa alkaa haukku? Kuka ne haukut käy katsomassa sekä päättää mitä ammutaan? Olisiko tilanne helpompi jos jäljelle lähetetään koira mitä ei esim. terve hirvi kiinnosta? Jos sellaisen haukussa on elukka niin ainakin minun on kohtalaisen helppo tehdä päätös sormen koukistamisesta. Ja onko koskaan kenellekään muulle käynyt niin, että yhden haukun alkaessa muut alueessa olevat koirat hakeutuvat sille haukulle? Ja tuosta liinajäljityksestä vielä. Jos se liina häiritsee koiraa niin silloin siitä ei ole liinajäljitykseen eikä sitä tule sellaisena käyttää. Oliko Tuhola niin, että sinulla oli kokemuksia kahdesta liinajäljitykseen kykenevästä koirasta joista toinen oli omasi?

Ja mitä tuohon ampumapaikan tutkimiseen tulee niin liika on liikaa siinäkin. Hyvä verijälkeä seuraava koira kyllä lähtee siitä jäljelle jos siinä verta on. Valitettavan usein alue on niin täyteen tallattu, että yhden yhtä ruohonkortta ei ole pystyssä mutta mahdolliset veret on siirretty kengänpohjissä melko moneen paikkaan. Olenpa ollut paikalla missä jokainen veripisara oli merkattu paperinpalalla koiraa varten. Ja väitän, että melko monta hirvieläintä ja korppien ruuaksi, kun sieltä ampumapaikalta ei"löytynyt"verta, eikä sinne kutsuta jälkikoiraa tarkastamaan paikkaa.

Mutta ettei nyt menisi pelkästään tämän asian veivaamiseksi niin laitetaan pari riviä torstain keikasta. Ilmoitusketju ei tällä kertaa mennyt aivan nappiin ja pääsimme kolaripaikalle kolmen tunnin viiveellä. Koira runttasi peuran perässä 7,5km ja jäljitys päättyi syvään valtaojaan. Katselimme tieltä, kun koira kierteli ojanpenkalla ja huutelin sitä jo pois sieltä. Koira häipyi ojaan ja siellähän se peurakin oli. Minä vain jätin aseen autolle ja siitä tuli ylimääräinen lenkki minulle. Kahdesti jouduin ampumaan, ensimmäinen täyteinen raapaisi niskaa ja toinen katkaisi selkärangan etulavan kohdalta. Ainoa vaurio peurassa oli kuvassa näkyvä jalan katkeaminen. Voi miettiä paljonko tuosta tulee verta? Eli seuraako koira pelkästään sitä paljon puhuttua verijälkeä vai myös jotain muuta? Kameravaljasvideolta katselin kotona jäljitystä ja ojassa peura antoi koiralle sorkkaa melko rivakasti. Kopse vain kuuluu, kun sorkka osuu kameransuojukseen. Loistava keksintö tuo kameravaljas, ei tarvitse pohtia mitä jäljityksellä on tapahtunut vaan voi katsoa sen pirtin lämmössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.10.2016 19:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlinilta tyypillinen ylimielle kommentti. Eli keskitytään arvostelemaan muiden kommentteja eikä ite anneta vinkkiä miten tehdä toisin. Toki ukolla on hartioita arvostella kun tietotaitoa löytyy mutta ihmettelen miksi pitää olla tuollainen ylimielinen asenne. Yhtäkään neuvoa ei tullut miten olisit toiminut tuossa tilanteessa... Keskityit kyllä arvostelemaan esim minun neuvoa tyhmäksi. Että olisi pitänyt vaan käyttää liinakoiraa.. Noshit sherlock.. Mutta jos sitä fuckin liinakoiraa ei ole? Laughing Annappa BlueMarlin todellisena ammattilaisena nyt ihan oikea toimintamalli miten olisit toiminut tuossa tilanteessa ilman huippu jälkikoiraa nuolla resursseilla mitä kysyjällä oli..

Ja turha väittää että jälkikoiria on joka rhy:n alueella. Aivan turha. Älä BlueMarlin leiki jeesusta ja luule että tunnet esim tämän rhy:n srva porukan paremmin kuin minä.. Wink On joitaki jälkikoiria.. Minullakin. Semmonen mille jo nuoreen ikään katsomatta saatu aika hyvä määrä haavakkojuttuja hoidettua. Tällekkin syksyä kymmeniä kilsoja liinajäljitystä ja siihen perään kilometrien seuraamisia haavakkokauriiden yms perässä. Kaatoja ei koska ovat menneet yhtä terveenä vielä 10km päässäkin. Mutta ei se nyt varmaan mikään erityishuippuspesialisti ole koska kuitenkin käytetään normi jahdissa myös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16686

LähetäLähetetty: 02.10.2016 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
BlueMarlinilta tyypillinen ylimielle kommentti. Eli keskitytään arvostelemaan muiden kommentteja eikä ite anneta vinkkiä miten tehdä toisin. Toki ukolla on hartioita arvostella kun tietotaitoa löytyy mutta ihmettelen miksi pitää olla tuollainen ylimielinen asenne. Yhtäkään neuvoa ei tullut miten olisit toiminut tuossa tilanteessa... Keskityit kyllä arvostelemaan esim minun neuvoa tyhmäksi. Että olisi pitänyt vaan käyttää liinakoiraa.. Noshit sherlock.. Mutta jos sitä fuckin liinakoiraa ei ole? Laughing Annappa BlueMarlin todellisena ammattilaisena nyt ihan oikea toimintamalli miten olisit toiminut tuossa tilanteessa ilman huippu jälkikoiraa nuolla resursseilla mitä kysyjällä oli..

Ja turha väittää että jälkikoiria on joka rhy:n alueella. Aivan turha. Älä BlueMarlin leiki jeesusta ja luule että tunnet esim tämän rhy:n srva porukan paremmin kuin minä.. Wink On joitaki jälkikoiria.. Minullakin. Semmonen mille jo nuoreen ikään katsomatta saatu aika hyvä määrä haavakkojuttuja hoidettua. Tällekkin syksyä kymmeniä kilsoja liinajäljitystä ja siihen perään kilometrien seuraamisia haavakkokauriiden yms perässä. Kaatoja ei koska ovat menneet yhtä terveenä vielä 10km päässäkin. Mutta ei se nyt varmaan mikään erityishuippuspesialisti ole koska kuitenkin käytetään normi jahdissa myös.


Tuosta kyllä ei löydy ylimielisyyttä yhtään.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.10.2016 20:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä siitä löytyy. Siitä ei löydy yhtään ohjetta miten toimia.

Siitä löytyy arvostelu muiden vinkkejä kohtaan mutta ei omia vinkkejä eikä perusteluja. Lisäksi siitä löytyy tieto että huippujälkikoiria olisi jokapuolella. Odotan yv:llä nimilistaa meidän rhy:n alueelta muummuassa. Uskon että sellaista ei vain tule..

Odotan BlueMarlinin vinkkejä miten nuolla resursseilla olisi pitänyt toimia. Odotan myös listaa että kehen otan syksyllä yhteyttä kun haavakkotilanne tulee. Jos ylimielisyyttä ei ole niin nämä varmaan myös saan ja voin perua kommenttini hätäisyyteen vedoten.

Ja mun viestejä on turha lukea niin ettäkö vähättelisin BlueMarlinin tietotaitotasoa. Takuulla löytyy enempi kuin 99,9 prosentilla muista metsästäjistä. Takuulla on enempi tietoa kuin esim minulla. Mutta siitä huolimatta hänen tyyli arvostella muita tuomatta oikeita ratkaisumalleja vinkkien muodossa on tyyli mihin en voi olla ottamatta kantaa. Harmi minusta koska hänellä olisi varmasti paljon muutakin annettavaa jälkimiehille kuin jeesustelu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 02.10.2016 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihanan tunteelliseksi näköjään meni taas. No ei se mitään, tunteet on hyvästä. Rolling Eyes

Useita kirjoitti:
Itse olen usein huomannut, että hirviporukalla on aika suuri kynnys kutsua jälkikoiraa, joka ei ole hirvikoira paikalle. Varsinkin jos koiran omistaja ei ole hirviporukoissa.

Se taas ettei kutsuta johtuu televisioista ja elokuvista nähtyä paikallisen koiramiehen kertomasta, ei osunnu ja ei se enään täälläpäinkään ole, minun Misse oli sen kuitenkin jo löytänyt.

Taitaa olla yks ongelma pätevien jälkikoirien löytymisessä se että jokainen on vähä omissa piireissään, sitte jos kukaan ei "harrasta ristiin" niin ihmekös tuo jos ei löydy..

Kun tilanteita on enemmän niin"minä ja meidän koira"ajattelu taitaa helpommin siirtyä taka-alalle.


Tossa se taitaa olla ongelman ydin. Plus sitten ne kylän oltermannit ja paikalliset Hiawathat. Ja tilanne on luullakseni melko sama ympäri Suomea, metsästystavasta, harrastustaustoista ja -motiiveista riippumatta. Suomi on kuitenkin sen verran suuri ja runsaasti kansoitettu maa, että täällä ei juuri kannata naapurikylänmiesten kanssa yhteistyötä tehdä.

Tikkamies kirjoitti:
Se muuteman metrin jäljen sivulta ylös nouseva terve elukka on joskus liikaa sille ajo/haukkuvietille. Epäilen jokaisella koiralla olevan jokin ärsyke minkä takia jälki unohtuu.

Tuo on minun mielestäni puhtaasti koulutuskysymys. Toki varmasti on koiria, joille molemmat tehtävät (ajo/hirvenhaukku/ - loukkaantuneen jäljitys) on äärimmäisen vaikeaa ja vaatisi käytännössä täyspäiväsen työajan onnistuakseen. Tehtävissä se silti on, uskallan väittää. Sama pätee mielestäni liinatyöskentelyyn, koulutettavissa. Toisille työläämmin, toisille sujuvammin. Vrt. vaikka perus poliisin partiokoira, jonka peruskoulutukseen kuuluu henkilöetsintä ja voimankäyttö. Kaksi täysin ääripäätä.


Minä en tuosta hirvenmetsästyksestä ymmärrä hitusen vttua, mutta onko tuollainen muutaman tunnin viive sitten pahasta, kuten Springfieldin esimerkissä olisi syntynyt? Kerran olen ollut haavakkoetsinnässä, täysin turistina joitain vuosia sitten, kun en kuulunu edes seuraan. Silloin tilanteen synnyttyä muistan johtajan lyöneen tilanteen täysin jäihin useaksi tunniksi, jotta haavoittunut eläin pysähtyy. Sitten sitä lähdettiin jälestämään ampumapaikalta ensin liinalla ja kun kuski luki koirastaan, että "tarpeeksi"(??) liki ollaan pääsi koira vapaana työskentelyyn. Käytetty koira oli tuolloin sama, mitä varsinaisessa jahdissa. Hirvi oli tällä aikaa passitettu vastapalloon varmuuden vuoksi. Aika oli kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä se lähtenyt enää uudelleen karkuun, vaan ammuttiin paikkaansa. Voi olla että esitiedot ampumisesta, osumasta yms. olivat erilaiset ja siksi näin. Pointti nyt lähinnä, että onko sillä jälkikoiralla todella niin kiire tuossa tilanteessa? Minä en todella tiedä, en edelleenkään metsästä hirveä.

BlueMarlin kirjoitti:
Voi miettiä paljonko tuosta tulee verta? Eli seuraako koira pelkästään sitä paljon puhuttua verijälkeä vai myös jotain muuta?
Varmaan monelle ihan peruskauraa, mutta loukkaantunut (mikä tahansa, ml. ihminen) eläin erittää voimakkaasti stressihormoneja, jotka vaikuttavat sen muodostamaan hajujälkeen (ei siis pelkästään sorkan/tassun/jalan jättämään konkreettiseen jälkeen). Toki myös sopiva osuma saa uloshengitykseen mukaan verta, vaikka haavakanavan vuoto olisikin vähäistä tai olematonta. Koulutuksen kannalta tietysti on vaikeaa luoda tilanteita, joissa tuollaista pääsisi kontrolloidusti treenaamaan, versus puhtaan ihmisen tekemä keinoverijäki.

Nyt sit taas hei. Rolling Eyes
Tuhola kirjoitti:
Lisäksi siitä löytyy tieto että huippujälkikoiria olisi jokapuolella. Odotan yv:llä nimilistaa meidän rhy:n alueelta muummuassa.

BlueMarlin kirjoitti:
Kuten 412:nen tuossa edellä epäili niin kyllä niitä koiria(jopa toimivia)löytyy läpi Suomenniemen. Riistanhoitoyhdistyksillä pitäisi olla lista koirista mitä käytetään SRVA-tehtävillä, osa löytyy jopa netistä. Eli kannattaa kysyä RHY:ltä koirien yhteystietoja. Tätä kautta on ainakin minulle tullut pari pyyntöä.

_________________
Luonto, onko sinne menemistä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.10.2016 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pakko sanoa että ei tämä tunteisiin käy. Jos mut tuntee niin tietää että en mä yöunia menetä foorumin keskustelujen takia. Mutta toisaalta puhun aina aika suoraan mitä ajattelen.

-----

Minä olen aika läheisesti tekemisissä rhy:n eri toimihenkilöiden kanssa. Lisäksi tunnen jokaisen koiramiehen enemmän tai vähemmän hyvin rhy:n alueelta. Erityisen hyvin tunnen srva porukan.. Jos mulle tulee joku väittämään että täällä on huippu jäljestyskoiria (siis sellaisia noutajia, mäykkyjä yms) mitä ei terve elukka kiinnosta niin todellakin haluaisin sen tiedon saada.

Toisekseen tässä tulee nyt kommenttia että hirvimiehet muka jotenkin aliarvostaisi muita ku omia koiria.. Tuokin on ylimielinen väite. Etenkin henkilöltä jolla ei ole kokemusta haavakkohirvien jahtaamisesta.. Ja sen julkisesti sanoo. Itellä ei ole kovin paljoa kokenusta kolaripeuroista mutta haavakkohirvistä sitä alkaa löytyä aika kasa. Tohdin jotaki mieltä asiasta jo olla. Ja voin sen kertoa että jos yleensäkin puhutaan haavakkojahdista niin kyllä liinakoira ei ole ihan ainut autuaaksi tekevä voima niissä jutuissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pikku Poika
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Syy 2013
Viestejä: 439

LähetäLähetetty: 02.10.2016 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö siinä ole aika paljon vinkkejä kun lukee miten bm on tehnyt Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 02.10.2016 23:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jos mulle tulee joku väittämään että täällä on huippu jäljestyskoiria (siis sellaisia noutajia, mäykkyjä yms) mitä ei terve elukka kiinnosta niin todellakin haluaisin sen tiedon saada.
Eihän kukaan ole niin väittänyt?

Lainaus:
Tuokin on ylimielinen väite. Etenkin henkilöltä jolla ei ole kokemusta haavakkohirvien jahtaamisesta.. Ja sen julkisesti sanoo.


Pitäisikö sitten valehdella hakeneensa sitä, tätä ja tuota ihan merenpohjasta asti? Vai olla kirjoittamatta kokonaan? Totta kai kirjoitan, että minulla ei juuri kokemusta ole, niin ajatukseni osataan mahdollisesti laittaa oikeaan mittakaavaan. Ja esitin kysymyksen, että onko sillä etsinnän aloituksella kiire, koska aihe minua kiinnostaa. Jos nyt siis tarkoitit edes minun kommenttiani. Mun kokoaman kommenttilistan pointti ei ollut hirvikoiramiehissä, eikä hirvestyksessä, vaan yleisesti. Suomessa on paljon sellaisia nurkkia ja kuppikuntia, joissa apua ei ihan kamalasti kaivata. Ei koiran kouluttamisessa, ei kalastamisessa, eikä varmasti siinä haavakko- tai loukkaantuneen eläimen etsinnässäkään. Se on vaan niin kova paikka joillekin ajatella laatikon ulkopuolelta joskus.
_________________
Luonto, onko sinne menemistä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 03.10.2016 00:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tikkamies kirjoitti:
Se muuteman metrin jäljen sivulta ylös nouseva terve elukka on joskus liikaa sille ajo/haukkuvietille. Epäilen jokaisella koiralla olevan jokin ärsyke minkä takia jälki unohtuu.

Tuo on minun mielestäni puhtaasti koulutuskysymys. Toki varmasti on koiria, joille molemmat tehtävät (ajo/hirvenhaukku/ - loukkaantuneen jäljitys) on äärimmäisen vaikeaa ja vaatisi käytännössä täyspäiväsen työajan onnistuakseen. Tehtävissä se silti on, uskallan väittää. Sama pätee mielestäni liinatyöskentelyyn, koulutettavissa. Toisille työläämmin, toisille sujuvammin. Vrt. vaikka perus poliisin partiokoira, jonka peruskoulutukseen kuuluu henkilöetsintä ja voimankäyttö. Kaksi täysin ääripäätä.


Ihan varmasti on juuri koulutus kysymys.Itsellä loppuu konstit ja pelaan vaan tuon saman ahojälki mäyrän kanssa. Molemmat hommat on saatu joskus maaliinkin sekä ajo että jälkitouhut. Tunnin sisällä jopa.

Tuo on myös yksi iso kysymysmerkki että milloin aloittaa jäljestys.Iltakytiksellä jos sattuu niin pimeä se tulee joka tapauksessa. Jos taas kyseessä jalkaan ajojahdissa vetäisty peura ja paukahtanut on vaikka puoliltapäivin marraskuussa niin motti kuntoon ja kahdelta on lähdettävä. Voi ehtiä ohjaamaan sen passiin päivänvalolla tai sitten tämmöinen homma hoidetaan sillä peuraa ajavalla koiralla. Tiedä näistä sitten....
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tikkamies
***


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 1703
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 03.10.2016 00:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus pieleen tietysti.

Hirven pyynnistä sen verran kokemusta että monesti on otettu mäykyllä haavakko ylös ja sitten kva harmaa perään jos maakuukselle ei lopetus onnistu.
_________________
Eräelämä on oikeaa elämää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.10.2016 04:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pikku Poika kirjoitti:
Eikö siinä ole aika paljon vinkkejä kun lukee miten bm on tehnyt Question

No lainaappa minulle yksi. Missä vinkataan springfieldin tilanteeseen toimintamalli. Hänellähän ei ollut käytössä huippu jälkikoiraa. Haluaisin todella lukea pätevien ukkojen ohjeet tuohon. Koen että haavakkojahtiin ei voi saada liikaa ohjeita ja omaa tietotaitoaan ei voi liikaa syventää. Jeesustella osaan minäkin ja varmaan kaikki. Jeesustelulla ei vaan yhtäkään haavakkohirveä mettästä saada orteen. Vaikka sitä aika iso osa porukasta aina yrittääkin tilanteen tullen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.10.2016 05:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mörran kirjoitti:
Mun kokoaman kommenttilistan pointti ei ollut hirvikoiramiehissä, eikä hirvestyksessä, vaan yleisesti. Suomessa on paljon sellaisia nurkkia ja kuppikuntia, joissa apua ei ihan kamalasti kaivata. Ei koiran kouluttamisessa, ei kalastamisessa, eikä varmasti siinä haavakko- tai loukkaantuneen eläimen etsinnässäkään. Se on vaan niin kova paikka joillekin ajatella laatikon ulkopuolelta joskus.

No miten tämä liitty just springfieldin ja minun kommentteihin? Tässä moni kirjoittaja vihjaa että emme huoli jälkikoiria. Very Happy Ja kuten sinä sanot että "se on ongelman ydin".. Ihme vihjailua tämmöinen faktoihin perustumaton ns syyttely. Uskon lähes jokaisen metsästyksenjohtajan tekevän päätökset haavakkojahdissa niin että otus saataisiin mahdollisimman helpolla talteen. Jos tarvitaan oikeesti hyvää jälkikoiraa ja sellainen olisi tarjolla niin varmaan se optio käytettäisiin. Toisaalta joku hirvijahdista vähempi tietävä jälkikoiran omistaja voi ottaa itteensä ku vouti päättää että säkälle ammutun perään laitetaan joku hirvikoira vapaana. Sitte voidaan nillittää että "ku ei käytetä oikeita jälkikoiria ja vaan hirvikoiria laitetaan perään" vaikka voudin päätös olisi aivan oikea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16652
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 03.10.2016 07:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlin kirjoitti:




Ja mitä tuohon ampumapaikan tutkimiseen tulee niin liika on liikaa siinäkin. Hyvä verijälkeä seuraava koira kyllä lähtee siitä jäljelle jos siinä verta on. Valitettavan usein alue on niin täyteen tallattu, että yhden yhtä ruohonkortta ei ole pystyssä mutta mahdolliset veret on siirretty kengänpohjissä melko moneen paikkaan. Olenpa ollut paikalla missä jokainen veripisara oli merkattu paperinpalalla koiraa varten. Ja väitän, että melko monta hirvieläintä ja korppien ruuaksi, kun sieltä ampumapaikalta ei"löytynyt"verta, eikä sinne kutsuta jälkikoiraa tarkastamaan paikkaa.

Mutta ettei nyt menisi pelkästään tämän asian veivaamiseksi niin laitetaan pari riviä torstain keikasta. Ilmoitusketju ei tällä kertaa mennyt aivan nappiin ja pääsimme kolaripaikalle kolmen tunnin viiveellä. Koira runttasi peuran perässä 7,5km ja jäljitys päättyi syvään valtaojaan. Katselimme tieltä, kun koira kierteli ojanpenkalla ja huutelin sitä jo pois sieltä. Koira häipyi ojaan ja siellähän se peurakin oli. Minä vain jätin aseen autolle ja siitä tuli ylimääräinen lenkki minulle. Kahdesti jouduin ampumaan, ensimmäinen täyteinen raapaisi niskaa ja toinen katkaisi selkärangan etulavan kohdalta. Ainoa vaurio peurassa oli kuvassa näkyvä jalan katkeaminen. Voi miettiä paljonko tuosta tulee verta? Eli seuraako koira pelkästään sitä paljon puhuttua verijälkeä vai myös jotain muuta? Kameravaljasvideolta katselin kotona jäljitystä ja ojassa peura antoi koiralle sorkkaa melko rivakasti. Kopse vain kuuluu, kun sorkka osuu kameransuojukseen. Loistava keksintö tuo kameravaljas, ei tarvitse pohtia mitä jäljityksellä on tapahtunut vaan voi katsoa sen pirtin lämmössä.



Tätä vähän ihmettelen, huutelit koiraa pois ojasta eli olit jo itsekin sitämieltä että löytymättä jäi?? Eli pitääkö tämä nyt tulkita että et tiennyt mitä koira puuhaa ja aseen puuttuminen tilanteessa?? Oliko koira koko ajan vapaana vai alkuun liinassa ja sitten vasta irti?? Mikä oli se tilanne/seikka että avasit linkun??


Ei moitteita vaan kiinnostaa miksi ja miten, vertahan ei tullut?
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 32, 33, 34  Seuraava
Sivu 22 Yht. 34

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com