OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

rintamametsästys
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kylmi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Maa 2005
Viestejä: 37
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 05.10.2005 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmmm..en ole näihin "asiantuntija" keskustelijoihin juurikaan ikinä osallistunut.. mutta 'rintamametsästystä' voi harjoittaa monella tavalla. Itse olen liikkunut koiran ja parin kaverin kanssa pitkin ja poikin Lappia kymmenisen vuotta, muilla mailla itse hieman kauemminkin.
Kaverini ovat kollista asti kairoja kulkeneet, metsästelleet (koiratta,pystykorvan,seisovankoiran kanssa...) tavalla sun toisella..mutta että tällaista ehdottumuutta..hohhoijaa ! Ja nämä kaverini ovat kyllä ihan pesunkestäviä lappilaisia (jos se joillekin jokin itseisarvo on)..eivätkä edes etelätuulen tuomia vaan ihan paikallisia äijän retaleita Cool
Etelästä ja myös Lapista tulee tietysti porukoita riekkojahtiin, jossa seisovan kanssa rintamassa edeten lahdataan parhaimillaan (pahimllaan) kymmenittäin riekkoja muutaman koiran ja metsästäjän voimin. Ja tämä erityisesti tunturilapissa tapahtuen. Tässä en oikein mitään hirveän postiivista näe..mutta, jos kanta kestää ja lain kirjaimen mukaan toimitaan..ok.

Mutta toisaalta on muutaman äijän ja koiran kaltaisia ketjuja, jotka kulkevat metsäisessä erämaassa..eikä silloin taatusti puhuta mistään lahtauksesta. Oli lintukanta mitä tahansa. Haastankin sen Urvelon mukaan, joka väittää, että tällä tavalla kulkien saadaan kymmenittäin lintuja. !&%¤#, sanon mä.

"Niin, ja missä liikkuu. Sitähän nämä rintamamiehet eivät juurikaan hallitse. Kaikki kunnia kuitenkin heille " Näin taisi Pyymetso
kirjoitaa... vai eivät. No, pitänee kertoa pojillekin.. saadaan ainakin hyvät naurut tulille Cool
Meidän porukassa saalis ei ole se tärkein asia..Jahti kokonaisuudessaan ja kulkeminen, tulilla istuskelu ja elämänmenon ihmettely, laavutella kairassa kaikessa rauhassa..Kaukana kavala maailma !
Saalista tulee jos on tullakseen. Mutta ehkä osalle itse saalis on se tärkein asia, tiedä häntä.

Tulee vain hieman epäuskoinen olo kun näitä fundamentalistien juttuja lukee... että nämäkö niitä Erämiehiä nyt sitten ovat..?
Ei silti, hauskaahan niitä on lukea.
Mutta, että joku on ihan aikuisten oikeasti ajattelee asioista näin mustavalkoisesti..

ps. jos tämä alunperin on vain trollausta..? Siinä tapauksessa onnittelen !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nagant
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 36
Paikkakunta: kouvola

LähetäLähetetty: 08.10.2005 10:08    Viestin aihe: rintamametsästys Vastaa lainaamalla viestiä

Uskomukset, etenkin väärät sellaiset ovat sitkeässä ja niitten takia on kielletty monta mukavaa ajanvietettä. Monilla paikkakunnilla mm. tuulastus on kielletty. Kyseltyäni perustelua kiellolle, selitys oli että sehän on ryöstökalastusta, näin sanoi kokemuksen syvällä rintaäänellä tyyppi joka ei ollut ikinä tuulastanut.
Jokainen lajia harrastanut tietää että ei se kala helpolla tule ja yön saaliin jaksaa kantaa pitemmänkin matkan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhatapio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Elo 2005
Viestejä: 2803
Paikkakunta: eteläpohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.10.2005 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se kaikki metästys tavallaa rintamametästystä oli mukana sitte kanakoira tai kaveri , välit vaa saattaa olla joskus harvat , lapinmiehille terviisiä täältä etelästä vaikken mikkää "terviisipoika " ookkaan että mukava on aina välliin lappiin tulla metälle ylleesä hyvien lintukantojen maille ja myöskin aina oon itteni tervetulleeks tuntenu kun sinnepäin oon tullu, koskaan ei oo tuntunu kalliilta hankkia luvat mökit sun muut tykötarpeet retken ajaksi, joillekkin kuitenkin näyttäisi olevan tuo jonkunkympin lupa niin ylipääsemätön asia että sen takia kannattaa vaikka syyllistyä jonkun asteiseen solvaukseen, no toisaalta, meit on moneksi vai pitäiskös sanoo, repeksi, mä ainaskin tunnen itseni onnekkaaks siin mielessä että meillä on peräpohjolan kaltainen paikka jossa viel on koskemattomia erämaita missä käyskennellä harrastuksensa parissa, ai nii meinas jäädä sanomati, lapinmiehille pitäs saada kans vapaa aseenkanto-oikeus ilman mitää rajoituksia ku ne on nii mukavia! Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 13.10.2005 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juhatapiolta hyvä kirjoitus. Noilla mielin kun lähtee aina vieraille maille metille, niin hyvin pärjää.

Sanoit tuossa että seisojalla metsästyskin tavallaan rintamametsästystä. Ainakaan minun seurassani se ei sitä ole. Jos oma koirani on haussa, ei siellä kävele rintamassa kukaan. Kävelevät perässäni tai ehkä ihan siinä vieressäni niitä näitä jutellen ja aseiden lukot auki. Kukaan ei mene harhailemaan etumaastoon ja koiran vielä hakemattomille alueille. Aseet ladataan vasta kun annan siihen luvan, eli koira seisoo. Seisontaa toki lähestytään "rintamassa", max kymmenen, viidentoista metrin välillä. Ohjaaja antaa koiralle etenemisluvan, mutta olen aina viittoillut kavereille, että onko heillä mielestään hyvä holli ennen kuin annan koiralle luvan. Näissäkin tilanteissa kerron millaisiin tilanteisiin ammutaan ja mihin ei. Esim. haluanko että koiralle pudotetaan vain jos sen avanssi on onnistunut vai saako pamauttaa vaikka linnut kaikkoaisivatkin seisontaa lähestyvää miestä. Pitääkö kiinnittää minkä verran koiran toimintaan huomiota (esim. mahd. peräänmeno).

Näin minimoidaan paitsi vahingot, myös se, ettei mettäkaveri esim. pääse vahingossakaan pilaamaan nuorta koiraa. Näin on menty ja aina se on jahtikamuille sopinut.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Isosika
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Tou 2005
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 15.10.2005 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh,

on muuten harvinaisen ala-arvoinen ketju Wink .

Aikanaan ketjumetsästyksestä aloitin ja sen olen sittemmin täysin lopettanut. Nykyisin maksimimäärä metsästyskavereita samalla kertaa on yksi. Ja paras metsästyskaveri on omat saksanseisojat. Puheet metsien tyhjennyksestä linnuista...sitä ihteensä. Saalis tulee muuten tasanvarmasti paremmin talteen kuin "useammalla silmäparilla". Haavakoita ollaan ketjumetsästäjille ja latvalinnustajille haettu jokunen ja mielellään ollaan kavereita siinä autettukin.

Omien kokemusten mukaan ketjumetsästyksessä vaaratilanteita syntyi ja paljon. Mukana oli milloin tosi kokeneita paikkakunnan toivoja Kuusamosta aina Utsjoelle ja toisaalta myös etelän kavereita kokeneista enskertalaisiin. Meno meni hurjemmaksi mitä enemmän ketjussa oli kavereita. Eipä silti minun puolesta, siitä vaan.

Repelle vaan sellaisia terveisiä että joskus ne tuet ja apu ovat tarpeen itsekullekin. Sitä kun ei aina illalla tiedä mitä huominen tuo tullessaan. Monta kovin viisasta, nokkavaa ja "rautasta jätkää" on tullut työn puolesta nähtyä elämän karikoissa nöyrtyneenä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tärppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Mar 2004
Viestejä: 1699
Paikkakunta: Pallas

LähetäLähetetty: 16.10.2005 16:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, tukea täälläkin olis tarvittu Embarassed
Kausi loppui siis eilen ja kahden metsästyspäivän saldona oli 0!
Rintamassa kaverin kanssa mentiin ja koira haki edestä, mutta nämä VI*UN "syyskelit"!!! Tuulee ja sataa, eikä pakkasta kuulu!
Kyllähän rintamametsästys toimii tehokkaasti ja linnut karkkoaa hyvissä ajoin.

Kävelyä noin 16-17 km ja nähtiin n. 20 teertä, yksi jänis ja joku epämääräinen olio, eli tehokasta metsästystä, vai ei?
Kukin taaplatkoon tyylillään Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sivu 9 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com