OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

linnun kypsyys
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Oulun Kärpät
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Lok 2014
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 09.03.2015 12:43    Viestin aihe: Re: linnun kypsyys Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Oulun Kärpät kirjoitti:


Tein uutena vuotena ukko metson täkät mediumina (pinnat kiinni, kääritään pekoniin, uuniin 160 astetta niin että sisältä 58 astetta). Kaveriksi korvasienimuhennosta. Loput ruhon osat laitoin pataan neljäksi tunniksi. Aikaisemmin olen syönyt ainoastaan läpikypsennettyä pyytä, teertä ja metsoa. Hyviä nekin, mutta jatkossa en muita kypsennystyylejä täkälle tule kokeilemaan. Omasta mielestäni linnun maku on meni aivan uusiin svääreihin. Kyseessä oli maun ja ulkonäön puolesta mielestäni kuin ankan rinta joka on itsellä aina sijoittunut lihapalasten top kolmeen.


Tossa toisessa säikeessä samantyyppistä juttua laitoin. Erona se että pannullapyöräytyksen jälkeen paistolämpömittari yhteen täkkään ja sinne kastikkeeseen kypsymään (kastike ei siis kiehu Smile) niin että sisälämpö se 55-58 astetta. Jotenkin vielä tasaisemmin kypsyi sopivaksi, kun mitä olen vastaavalla tavalla uunissa (en tosin ole kokeillut pekoniin kääriä) laittanut. Oli paljon mehukkaampikin noin. Suosittelen kokeilemaan tätäkin kypsennystapaa.


Nyt tuli sitten onnistuminen sorsantäkän kanssa. Ennen paistoin ja laitoin vartiksi uuniin. Nyt toisnpäin ja tulos huomattavasti mehukkaampi. Mielestäni todella suuri ero. Suosittelen kokeilemaa n noinkin päin.
Edit: uunin siis foliossa. Pannulle just ennen lautasta.


Siis hetkonen, paljon asteita uunissa? eikö sen paistamisen ideana ole se ettei mehut tirsku lihasta pihalle? Aika jännä jos noin toimii. Telkkarissa aina kuitenkin puhutaan että eka pannulle ja sitte uuniin ja folioon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 09.03.2015 14:37    Viestin aihe: Re: linnun kypsyys Vastaa lainaamalla viestiä

Oulun Kärpät kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
Oulun Kärpät kirjoitti:


Tein uutena vuotena ukko metson täkät mediumina (pinnat kiinni, kääritään pekoniin, uuniin 160 astetta niin että sisältä 58 astetta). Kaveriksi korvasienimuhennosta. Loput ruhon osat laitoin pataan neljäksi tunniksi. Aikaisemmin olen syönyt ainoastaan läpikypsennettyä pyytä, teertä ja metsoa. Hyviä nekin, mutta jatkossa en muita kypsennystyylejä täkälle tule kokeilemaan. Omasta mielestäni linnun maku on meni aivan uusiin svääreihin. Kyseessä oli maun ja ulkonäön puolesta mielestäni kuin ankan rinta joka on itsellä aina sijoittunut lihapalasten top kolmeen.


Tossa toisessa säikeessä samantyyppistä juttua laitoin. Erona se että pannullapyöräytyksen jälkeen paistolämpömittari yhteen täkkään ja sinne kastikkeeseen kypsymään (kastike ei siis kiehu Smile) niin että sisälämpö se 55-58 astetta. Jotenkin vielä tasaisemmin kypsyi sopivaksi, kun mitä olen vastaavalla tavalla uunissa (en tosin ole kokeillut pekoniin kääriä) laittanut. Oli paljon mehukkaampikin noin. Suosittelen kokeilemaan tätäkin kypsennystapaa.


Nyt tuli sitten onnistuminen sorsantäkän kanssa. Ennen paistoin ja laitoin vartiksi uuniin. Nyt toisnpäin ja tulos huomattavasti mehukkaampi. Mielestäni todella suuri ero. Suosittelen kokeilemaa n noinkin päin.
Edit: uunin siis foliossa. Pannulle just ennen lautasta.


Siis hetkonen, paljon asteita uunissa? eikö sen paistamisen ideana ole se ettei mehut tirsku lihasta pihalle? Aika jännä jos noin toimii. Telkkarissa aina kuitenkin puhutaan että eka pannulle ja sitte uuniin ja folioon.


Näin mäkin olen luullut. Kaveri joka enemmän tietää kokkaamisesta sanoi että lihan pinnan sulkeminen on yksi suurimmista kokkausmyyteistä.

... niin ja tässä ohjeessa asteita 200 ja aika 7-12 min. Vaimo halusi pitää 15 min. Oli sekin kuulemma liian vähän. Mun pihvit oli 9 min ja ihan ok.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vonnegut
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Jou 2008
Viestejä: 896
Paikkakunta: Länsrannikko

LähetäLähetetty: 04.05.2015 06:46    Viestin aihe: Re: linnun kypsyys Vastaa lainaamalla viestiä

KHaivula kirjoitti:

Nyt tuli sitten onnistuminen sorsantäkän kanssa. Ennen paistoin ja laitoin vartiksi uuniin. Nyt toisnpäin ja tulos huomattavasti mehukkaampi. Mielestäni todella suuri ero. Suosittelen kokeilemaa n noinkin päin.
Edit: uunin siis foliossa. Pannulle just ennen lautasta.

... niin ja tässä ohjeessa asteita 200 ja aika 7-12 min. Vaimo halusi pitää 15 min. Oli sekin kuulemma liian vähän. Mun pihvit oli 9 min ja ihan ok.


Pitääpä kokeilla noinkin päin. Tähän asti vaan ottanut paistettavat lihat jo aamulla lämpenemään pois jääkaapista. Vaatii hiukan varmaan paistosilmän kalibrointia, kun en ole mittarin kanssa rehannut.
Noissa vesilinnuissa on silavan korvike valmiina, ja mielestäni rintafileitten kohdan kyniminen todella maksaa vaivan, vaikka pitkän keiton romppeet nylkisikin.

Vielä ois haahkafilettipaketti ennen uuden pyyntiä. Saa taas poika hehkuttaa haahkan pyyntiin lähtöä vihertyvälle opettajalleen. Uteli vuosi sitten vähättelevään tyyliin, että tiedätkös edes millanen se haahka on.
-Juu, tosi hyvän makunen, kuittas ekaluokkalainen.
Jotain on tullut tehtyä oikein, kun kypsyysaste on bloody eikä medium.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jlo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2012
Viestejä: 464
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 10.01.2016 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin tossa kokata jahtireissulla kaverille teertä haudutuspadalla. Kuinka kannattaa toimia? Mitä haudusliemeksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.01.2016 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ruskistan rinnat padassa ja kaadan sekaan vettä ja/tai kuohukermaa niin saa paiston makuaineet irti ja liemeen. Suolaa ja pippuria toki ja jos ei ole ihan puristi niin joku buljonki käy suolan lähteeksi. Siihen pari kokonaista sipulia, kansi päälle ja uuniin matalalle lämmölle päiväksi. Kokonaiselle linnulle sitten tästä sovellus. Puhdas silava on aika hyvä kun se ei maistu juuri miltään mutta mehevöittää linnun. Ison, kynityn linnun nahan alusen kun tunkee täyteen silavaa, suolaa ja pippuria niin on hyvää ja kosteaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 10.01.2016 19:28    Viestin aihe: Re: linnun kypsyys Vastaa lainaamalla viestiä

vonnegut kirjoitti:
Saa taas poika hehkuttaa haahkan pyyntiin lähtöä vihertyvälle opettajalleen. Uteli vuosi sitten vähättelevään tyyliin, että tiedätkös edes millanen se haahka on.
-Juu, tosi hyvän makunen, kuittas ekaluokkalainen.
Jotain on tullut tehtyä oikein, kun kypsyysaste on bloody eikä medium.


Hyvä, ettei poika sanonut, että siellähän se luokan edessä seisoo.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 10.01.2016 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tein juuri teeren näin: Nyljetyn linnun pintaan suolaa ja pippuria, päälle silavapeitto. Niin ja sisään laitoin omenalohkoja, suolat, pippurit ja sisuskalut paloteltuna. Nämä sitten paistopussiin kera peruna-, porkkana ja sipulilohkojen, joita myös hieman suolalla maustoin. Hiukan öljyä juureksille, jottei ihan pala. Uuniin 180 (kiertoilma) ja tunti! Hyvää oli hyvän punkun kera, jaksoin hyvin tuon Tourin loppunousun! Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jlo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Elo 2012
Viestejä: 464
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 10.01.2016 20:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä ootte käyttänyt liemenä haudutuksessa? Vesi ja lihaliemikuutio? Olutta, viiniä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.01.2016 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaimo ei tykkää olutliemestä, että se siitä sitten. Poika ei voi syödä ollenkaan mitään vehnän osia, että se lihaliemikuutioista (ei ne kyllä ole oikein mistään kotoisinkaan). Bongin lasipullobuljonkia olen käyttänyt ja ollaan tykätty. Härkää useimmiten ja joskus riistamallista. Punaviini on oikein hyvä ainakin vesilinnulle. Valkoviiniä en ole linnulle kokeillut, mutta hirvelle kyllä (ossobucco) ja se on tajunnanräjäyttävän hyvää. Veteen tai kermaan tai viiniin tuo buljonki siis. Sitä laitan monesti jauhelihapihveihinkin suolan sijaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 10.01.2016 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muutaman kerran sorsalintuja laittanu omenasiiderissä (Somersby Apple, ei maistu hiivalle), sopii erittäin hyvin. Liemen kun sitte suurustaa vaikkapa valmiilla ruskeakastike aineksella ja reilusti lisää smetanaa tai kermaa, niin on hyvä. Jos laittaa vähän suurustetta, niin tulee hyvä alkukeitto ja jos laittaa enemmän niin tietty kastike.

Oli itseasiassa kertaalleen niin hyvä tuo noin tehtynä keittona, että söin sitä jälkiruuaksikin... kiva imelyys tulee siideristä.

Tokihan olut on varma valinta eikä vesikään ole huono, vähän laittaa sipulia ja vaikka porkkanaa sekaan että tulee kavisliemi. Sienetkin sopii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 19.09.2016 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missä menee se raja kun lintua vaikka paistopussissa kypsentää että siitä tulee liian kypsää? Sellaista ihme tahnaa mitä voi melkein leivälle levittää ja tuntuu suussa oudolta. Itse laitan monesti paistopussissa kun siinä saa lihaan makua. Varsinkin jos sen suolaa päivän tai pari aiemmin.
Teen myös monesti pannulla sellaista sisältä punertavaa mutta kastike pitää olla hyvä kun itse liha ei silloin maistu juuri miltään. Ei kyllä pahallekkaan niin kuin liikaa kypsentämällä ja kuivaksi paistamalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 20.09.2016 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Teen myös monesti pannulla sellaista sisältä punertavaa mutta kastike pitää olla hyvä kun itse liha ei silloin maistu juuri miltään.

Mistä lajista kyse?

Itse olen kokeillut tänä syksynä hyvin yksinkertaista paistotapaa; mettäkanan täkkään pelkkä suola mausteeksi ja paistetaan pannulla reilussa voissa sekä tuikussa viskiä/rommia/jaloviinaa, lihaa valellaan paistoliemellä kypsennyksen aikana. Luonnollisesti liha jätetään sisältä roseeksi. Kokemukset tähän saakka positiivisia mutta kokeilu jatkuu. Täytyy seuraavaksi koettaa paistaa yrttien kanssa. Razz
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.09.2016 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

masiina kirjoitti:
Lainaus:
Teen myös monesti pannulla sellaista sisältä punertavaa mutta kastike pitää olla hyvä kun itse liha ei silloin maistu juuri miltään.

Mistä lajista kyse?

Itse olen kokeillut tänä syksynä hyvin yksinkertaista paistotapaa; mettäkanan täkkään pelkkä suola mausteeksi ja paistetaan pannulla reilussa voissa sekä tuikussa viskiä/rommia/jaloviinaa, lihaa valellaan paistoliemellä kypsennyksen aikana. Luonnollisesti liha jätetään sisältä roseeksi. Kokemukset tähän saakka positiivisia mutta kokeilu jatkuu. Täytyy seuraavaksi koettaa paistaa yrttien kanssa. Razz


Linnut. Niitä enimmäkseen laitan. Eilein tein kyyhkyn fileitä jotka olivat päivän punaviinimarinadissa. Sisältä jätin reilun punaiseksi ja paistoin rosmariini oksien kans öljyssä ja voissa. Ihan hyvää oli. Melkein parempi kun vähän marinoi eka.
Punaviinikastikkeen tein ja uunissa perunaa. Parsaa voi syödä melkein minkä kans vaan kun on aika hyvää.

https://imgur.com/pFKBQmq
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oulun Kärpät
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Lok 2014
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 21.11.2016 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sellanen tuli tässä keittokirjaa selatessa mieleen että onko kukaan kokeillut tehdä metsäkanalinnusta rilletteä? Sitä ankan rasvaa käsittääkseni saa ostettua ihan sellaisenaan tölkissä joten ei tarvisi kuin purkki sitä ja täkät uuniin. Vai onko se hanhen rasvaa mitä siinä tölkissä on? Tässä mun keittokirjassa tehdään ankasta samalla tavalla kuin hanhen täkkä eli ristiviillot melkeen lihaan asti ja sitte kylmälle pannulle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.11.2016 22:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oulun Kärpät kirjoitti:
Sellanen tuli tässä keittokirjaa selatessa mieleen että onko kukaan kokeillut tehdä metsäkanalinnusta rilletteä? Sitä ankan rasvaa käsittääkseni saa ostettua ihan sellaisenaan tölkissä joten ei tarvisi kuin purkki sitä ja täkät uuniin. Vai onko se hanhen rasvaa mitä siinä tölkissä on? Tässä mun keittokirjassa tehdään ankasta samalla tavalla kuin hanhen täkkä eli ristiviillot melkeen lihaan asti ja sitte kylmälle pannulle.


Eikö kanan rasva käy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com