OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Harrastuksen todistaminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.11.2016 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyselläänkö tätä myös jos on ennen v.2011 oleva pistooliluokan ase ja jälkeenpäin hommannut toisen eli meneekö tuoreenpi perusteluihin ja vanhempi ei tarvi mitään?
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 15.11.2016 09:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuoreemmalle paperisota, vanhempi saa olla ilman
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 18.11.2016 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sain vastauksen kyselyyn:

Kysymys:
Minulla ei ole nykyisen lain aikana myönnettyjä käsiaselupia, ja oletinkin että tiedonanto tuli minulle siksi että ampuma-asekouluttajana kirjoitan asiasta todistuksia muille.

Minulla on kuitenkin lupia, jotka on haettu ennen 13.6.2011, ja myönnetty tuon päivämäärän jälkeen. Katsoin poliisin sivuilta harrastuksen osoittamista, jossa todetaan:
Toistaiseksi voimassaolevan hallussapitoluvan osalta harrastuneisuutta ei osoiteta, jos lupa on myönnetty tai sitä koskeva hakemus on pantu vireille ennen lain voimaantuloa.

-Olenko olettanut oikein, että harrastuneisuuden todistamisvelvoitetta ei minulla ole, kuten poliisin ohje toteaa?
-Hankkimislupaa koskevan hakemuksen päivä kuitenkin lienee se ratkaiseva?

Vastaus:
Kiitos sähköpostistasi. Tiedoksianto tuli sinulle, koska kirjoitat todistuksia muille henkilöille ampuma-asekouluttajan asemassa.
Sinua ei koske tämä velvoite koske, olet tulkinnut asian aivan oikein.
XXX lupasihteeri


Eli tämän poliisilaitoksen tulkinnan mukaan, noihin ennen lakimuutosta haettuihin lupiin ja sen jälkeen myönnettyihin ei tarvita todistelua.
Tai sitten hän tarkoittaa oletustani että viesti koski AAK rooliani.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 18.11.2016 14:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä, suosittelen tulostamaan tuon sähköpostin ja säilyttämään sen jossain tallelokerossa. Koska tulkinnat voi muuttua niin ompahan ainakin kättä pidempää turvaksi.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 18.11.2016 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin alkuaikojen jäykistelyn jälkeen tuntuu tuon harrastustodistuksen hankkiminen olevan nykyään lähinnä muodollisuus. Mulla ensimmäinen uusittava lupa täyttää 5 v vuodenvaihteessa, varmuudeksi ajattelin alkaa hankkimaan todistusta jo nyt, kyselin oman jaoston sähköpostilistalla kukahan niitä kirjoittaisi. Kolme tarjoutui kirjoittamaan, vaikka vain yhdellä on ratapäiväkirja hallussaan. Silloin 5 vuotta sitten oli aika paljon vaikeampaa. Mutta Sigamees on hommannut pyssyn varmaan metsästysperusteella, kai niitä raatokuvia on tallessa sen verran että saa toiminnanohjaajan vakuuttumaan. Ja jahtikavereitakin todistajiksi. Tietysti hyvä että tässä vältyttiin turhalta byrokratialta, jatkoajan hakeminen ei ymmärtääkseni maksa uusijalle mitään eli kustannusvaikutus menee verovaroista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 22.11.2016 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkennus vielä lupasihteeriltä:
Hankkimislupahakemus jätetään virkailijalle lupapalvelussa ja hallussapitolupaa haetaan silloin kun ase esitetään poliisille. Eli nämä kaksi asiaa menevät sekaisin välillä. Kaikki ne joiden luvat on myönnetty 13.6.2011 ja sen jälkeen ovat velvollisia esittämään harrastustodistuksen yllä olevan asetyyppiluettelon mukaan viiden vuoden välein. Lupakortissa näkyy luvan myöntöpäivä, sen mukaan toimitaan.
XXX
Lupasihteeri


Jotenkin näen tuossa ristiriidan, eihän luvan myöntöpäivä ole se kun sitä on asenäytössä haettu. Vai onko?
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 22.11.2016 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Mutta Sigamees on hommannut pyssyn varmaan metsästysperusteella, kai niitä raatokuvia on tallessa sen verran että saa toiminnanohjaajan vakuuttumaan.

En helvatissa, eihän silloin saa ku länkkärivehkeitä ja kertalaukeavia, mä olen kilpaileva pistooliampuja Cool
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 22.11.2016 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa. Jännä että tällainen perusasia on joillekin niin vaikea ymmärtää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 22.11.2016 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Sigamees"][quote="late2"]Mutta Sigamees on hommannut pyssyn varmaan metsästysperusteella, kai niitä raatokuvia on tallessa sen verran että saa toiminnanohjaajan vakuuttumaan. [/quote]
En helvatissa, eihän silloin saa ku länkkärivehkeitä ja kertalaukeavia, mä olen kilpaileva pistooliampuja Cool[/quote]

Juuri näin, jos haluaa luolille pistoolin niin pitää olla muuta ampumaharrastusta ja hakea se urheiluammuntaperusteella. Lajeja on mm. koulu ja kuvio ammunta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 22.11.2016 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Mutta Sigamees on hommannut pyssyn varmaan metsästysperusteella, kai niitä raatokuvia on tallessa sen verran että saa toiminnanohjaajan vakuuttumaan.

En helvatissa, eihän silloin saa ku länkkärivehkeitä ja kertalaukeavia, mä olen kilpaileva pistooliampuja Cool


Juuri näin, jos haluaa luolille pistoolin niin pitää olla muuta ampumaharrastusta ja hakea se urheiluammuntaperusteella. Lajeja on mm. koulu ja kuvio ammunta.

Nimenomaan, toki hain lupani ennen lakimuutosta joten ei tarvitse noista huolehtia, jollei halua päivittää kalustoa.
Ilmapistoolia ampuu toisinaan ihan mielellään, ja viikkokisoja aina silloin tällöin.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mart
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 887

LähetäLähetetty: 23.11.2016 06:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Mutta Sigamees on hommannut pyssyn varmaan metsästysperusteella, kai niitä raatokuvia on tallessa sen verran että saa toiminnanohjaajan vakuuttumaan.

En helvatissa, eihän silloin saa ku länkkärivehkeitä ja kertalaukeavia, mä olen kilpaileva pistooliampuja Cool


Juuri näin, jos haluaa luolille pistoolin niin pitää olla muuta ampumaharrastusta ja hakea se urheiluammuntaperusteella. Lajeja on mm. koulu ja kuvio ammunta.


"Kouluammunta" hakemusperusteena tuo kyllä tätä nykyä ehkä joillekin lupaviskaaleille sellaiset mielleyhtymät, että voi pikemminkin lähteä mahdolliset entisetkin luvat, kuin tulla uutta!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2596

LähetäLähetetty: 23.11.2016 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun lupia hakee niin kannattaa päivittää ainakin ampumalajien nimet. Tuota"kouluammuntaa" en ihan ensimmäisessä aallossa lähtisi lupaviranomaiselle kauppaamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 23.11.2016 08:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

BlueMarlin kirjoitti:
Kun lupia hakee niin kannattaa päivittää ainakin ampumalajien nimet. Tuota"kouluammuntaa" en ihan ensimmäisessä aallossa lähtisi lupaviranomaiselle kauppaamaan.

Kouluamuntahan ei missään vaiheessa ole ollut laji, vaan esim. vakiopistoolikisan toinen osa. Nimetkin vaihdettiin jostain syystä vajaa 10v sitten pika- ja tarkkuusosioksi.

Tosiaan kannattaa muistaa että poliisin kysellessä harrastusta, nii pitäisi osata kertoa jonkin lajin nimi, ja vähän tietää miten sitä ammutaan. AAK:ina törmää aika usein näihin jotka kertoo harrastaneensa pistooliammuntaa, tarkkuusammuntaa yms.
Pienellä neuvottelulla on sitten saatu selville että mitähän lajia se nyt olisi voinut olla....
Lajejahan on vaikka kuinka, praktical, siluetti, iso- vakio, pienois- vapaa-, olympia- tai ilmapistooli. Old westerniin en ole vielä törmännyt, mutta kai sillekin jotkut säännöt on.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 23.11.2016 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kouluammunta on ollu PV:n ja Resul säännöissä aiemmin, sittemmin nimi muutettu
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 23.11.2016 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tvälläri kirjoitti:
Kyllä se kouluammunta on ollu PV:n ja Resul säännöissä aiemmin, sittemmin nimi muutettu

Niinhän mä kirjoitin, ihan lajisäännöissä. Oisko muutos tullu 2010.

Vai tarkoititko omana lajinaan, jotain 70-luvun tuloksia olen nähnyt missä on jaettu omat palkinnot koulu, kuvio ja yhteistulos. Saatto olla SM:issäkin noin, olihan kiväärin täysottelussakin omat kisansa ainakin polvelle. Hirven Juha taisi saada ekan MM mitalinsakin tuosta, -86.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com