OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Supikoirien metsästys
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 231, 232, 233 ... 277, 278, 279  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
näädänkiertäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 135

LähetäLähetetty: 14.02.2017 23:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tapiok kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Juu ihan samanlaisia. Ei mitään eroa. Very Happy



Kannatta myös muistella, minkalaisia oli talvet -80-90 luvulla, pysyvä lumi tuli jo lokakuussa ja joulukuussa sitä oli jo muniin asti. Lumet suli vasta huhtikuun loppupuolella. Supit ei päässeet tankkaamaan joulukuun puoleenväliin asti ja sillä läskikerroksella piti koettaa pärjätä seuraavaan kevääseen. Ei ihme jos keväällä tunkivat nälissään loukkuun.

Talvella eivät juurikaan liikkuneen pesän suuta kauemmaksi, kun ei siinä hangessa päässeet mihinkään. Lokakuun lopulla painuivat pääsääntöisesti pesään ja morjottivat siellä maaliskuun hangille asti.

Samalla lailla nuo nytkin menee verkkoloukkuun ja ihan ilman naamiointia kuten ennenkin. Ennen vaan siihen loukkupyyntiin panostettiin enemmän, kun pintapyyntiä ei oltu vielä keksitty.

Jos supi olisi oikeasti muuttunut parissakymmenessä vuodessa noin paljon, niin seuraavan parinkymmenen vuoden päästä sen pitäisi antaa kaikille ajokoirankokoisille koirille turpaan ja jätättää amerikankettukoirat tasaisella. Wink


Samat aatteet ittelläkin , kuin Tapiok.lla.
Kyllä näitä rusakon tyyliin makuuksilta lähtijöitä oli 90- luvun alkupuoliskollakin, kun vaan sattui sopiva hankikeli, usein olivat keväällä jo niin hoikassa kunnossakin, ettei tahtonut juosten perässä pysyä.
Mutta paksun pehmoisen lumikerroksen aikaan ,kun supit löysi kuusen perseestä niin, kyllä ne yleensä kovin passiivisia olivat karkuun lähtemään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.02.2017 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mielipiteitä kullakin on. Ite tiedän ja olen varma että supit muuttuu moneltakin osin. Olen aivan satavarma että 90 luvulla ja ennen sitä supit oli hyvinkin erilaisia vs tähän päivään. Jos tästä laitan kyselyn miehille jotka on saaneet isoja määriä supeja 70 ja 80 luvulta tähän päivään niin jokainen minun tuntema sanoo että muutos on hurja. Smile Mutta mielipiteensä kullakin. Ja saa olla. Supit tekee mitä tekee. Oli muuttumatta tai ei. Mukavia pyydettäviä. Nyt meni lumet eli ei tartte jäljittää. Muutama supi jäi tietoon mutta ei ole haaskoja niiden seuduilla. Täytyy varmaan jotaki keksiä tai sitte vaan jättää siemeneksi. Mukavaa ku supeja on ollut kohtuudella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2008
Viestejä: 1251

LähetäLähetetty: 14.02.2017 23:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täs on käyny ny silleen,että koirat ja miehet on pehmentynny ja supit koventunnu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
oopee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2011
Viestejä: 455
Paikkakunta: ks

LähetäLähetetty: 15.02.2017 01:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
No mielipiteitä kullakin on. Ite tiedän ja olen varma että supit muuttuu moneltakin osin. Olen aivan satavarma että 90 luvulla ja ennen sitä supit oli hyvinkin erilaisia vs tähän päivään. Jos tästä laitan kyselyn miehille jotka on saaneet isoja määriä supeja 70 ja 80 luvulta tähän päivään niin jokainen minun tuntema sanoo että muutos on hurja. Smile Mutta mielipiteensä kullakin. Ja saa olla. Supit tekee mitä tekee. Oli muuttumatta tai ei. Mukavia pyydettäviä. Nyt meni lumet eli ei tartte jäljittää. Muutama supi jäi tietoon mutta ei ole haaskoja niiden seuduilla. Täytyy varmaan jotaki keksiä tai sitte vaan jättää siemeneksi. Mukavaa ku supeja on ollut kohtuudella.
on sulla jutut..muutaman vörniäisen saanu ikänää ja jutut on kun ammattipyytäjällä.. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BR-FOX
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2011
Viestejä: 742

LähetäLähetetty: 15.02.2017 04:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaksi supia kuitattu...Lihavia molemmat kuin jauhosäkit..On ollut hyvät eväät tarjolla jossain....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2017 06:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oopee kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
No mielipiteitä kullakin on. Ite tiedän ja olen varma että supit muuttuu moneltakin osin. Olen aivan satavarma että 90 luvulla ja ennen sitä supit oli hyvinkin erilaisia vs tähän päivään. Jos tästä laitan kyselyn miehille jotka on saaneet isoja määriä supeja 70 ja 80 luvulta tähän päivään niin jokainen minun tuntema sanoo että muutos on hurja. Smile Mutta mielipiteensä kullakin. Ja saa olla. Supit tekee mitä tekee. Oli muuttumatta tai ei. Mukavia pyydettäviä. Nyt meni lumet eli ei tartte jäljittää. Muutama supi jäi tietoon mutta ei ole haaskoja niiden seuduilla. Täytyy varmaan jotaki keksiä tai sitte vaan jättää siemeneksi. Mukavaa ku supeja on ollut kohtuudella.
on sulla jutut..muutaman vörniäisen saanu ikänää ja jutut on kun ammattipyytäjällä.. Very Happy

Mielipiteensä kullakin. Vain epävarmoja ihmisiä toisten mielipiteet tuollalailla haittaa ja pitää alkaa henkilökohtaisesti ivailemaan. No älä välitä. En ota itseeni vaikka nyt kuinka yrität olla töykeä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16692
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 15.02.2017 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oopee kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
No mielipiteitä kullakin on. Ite tiedän ja olen varma että supit muuttuu moneltakin osin. Olen aivan satavarma että 90 luvulla ja ennen sitä supit oli hyvinkin erilaisia vs tähän päivään. Jos tästä laitan kyselyn miehille jotka on saaneet isoja määriä supeja 70 ja 80 luvulta tähän päivään niin jokainen minun tuntema sanoo että muutos on hurja. Smile Mutta mielipiteensä kullakin. Ja saa olla. Supit tekee mitä tekee. Oli muuttumatta tai ei. Mukavia pyydettäviä. Nyt meni lumet eli ei tartte jäljittää. Muutama supi jäi tietoon mutta ei ole haaskoja niiden seuduilla. Täytyy varmaan jotaki keksiä tai sitte vaan jättää siemeneksi. Mukavaa ku supeja on ollut kohtuudella.
on sulla jutut..muutaman vörniäisen saanu ikänää ja jutut on kun ammattipyytäjällä.. Very Happy


No sinuna en kyllä paljon kommentoisi, vähä hirveä taidat pyytää ja jonku teeren nevalta... Laughing Laughing näyttää aika vähän annettavaa mihinkään aiheeseen.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaakaRane
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2014
Viestejä: 1703

LähetäLähetetty: 15.02.2017 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
No mielipiteitä kullakin on. Ite tiedän ja olen varma että supit muuttuu moneltakin osin. Olen aivan satavarma että 90 luvulla ja ennen sitä supit oli hyvinkin erilaisia vs tähän päivään. Jos tästä laitan kyselyn miehille jotka on saaneet isoja määriä supeja 70 ja 80 luvulta tähän päivään niin jokainen minun tuntema sanoo että muutos on hurja. Smile Mutta mielipiteensä kullakin. Ja saa olla. Supit tekee mitä tekee. Oli muuttumatta tai ei. Mukavia pyydettäviä. Nyt meni lumet eli ei tartte jäljittää. Muutama supi jäi tietoon mutta ei ole haaskoja niiden seuduilla. Täytyy varmaan jotaki keksiä tai sitte vaan jättää siemeneksi. Mukavaa ku supeja on ollut kohtuudella.


Samaa mieltä. Ovat agressivisempia, eivät alistu niin helposti. Liikkuvat läpi vuoden lyhyitä pausseja lukuunottamatta..

Aikoinaan muistan kun kaksi supia oli painautunut syksyllä ruohotuppaaseen makuuselle niin että päät olivat piilossa ja runko ulkona. Huusin kaverin paikalle joka ampui supit siihen.. Eivät heränneet vaikka naurettiin 5min vieressä
ennen ampumista..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 15.02.2017 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

näädänkiertäjä kirjoitti:


Samat aatteet ittelläkin , kuin Tapiok.lla.
Kyllä näitä rusakon tyyliin makuuksilta lähtijöitä oli 90- luvun alkupuoliskollakin, kun vaan sattui sopiva hankikeli, usein olivat keväällä jo niin hoikassa kunnossakin, ettei tahtonut juosten perässä pysyä.
Mutta paksun pehmoisen lumikerroksen aikaan ,kun supit löysi kuusen perseestä niin, kyllä ne yleensä kovin passiivisia olivat karkuun lähtemään.


Edelleenkin suurin osa jäljityssupeista jököttaa paikoillaan, kun makuulle pääsee. Ottaa tilanteen nopeasti haltuun ja tarpeellisen kovuuden alla alistuvat aivan samalla tavalla. Kyllä ne ennenkin osasi kumpparin kärkeä ja sormia purra.

Itte muistan kun nuorena poikana lähdettiin supia jäljittämään, niin rehvakkasti otettiin haulikko matkaan. Sitten kun hommaa aikansa harrasti, niin huomasi, että turha sitä on pitkää asetta mukana kantaa. Nykyään tulee jäljiteltyä aika paljon ihan rukkaspelissä. Miun mielestä supit on joko pehmentyneet, taikka ukko koventunut. Wink
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2017 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu ennen mulla ei ollut mitään pitkää asetta koskaan mukana. Eikä ikinä supi purrut. Nykyään vähä v-mäinen ku tuut jälkeä niin yhtäkkiä näet 15m päässä supien lähtevän kuusen alta eri suuntiin. Ennen sai mennä kuusen juurelle ja nostaa supit vuorontiestä reppuun tai kopata hengiltä. Ei supia pelätä tartte vaikka se ärisisi vähän. Mutta hankalaa on ku painellaan karkuun ja jos menevät vielä yhtäaikaa eri suuntiin. Ekat 200-400 supia jäljitin ilman pitkää asetta. Nykyään haulikko lähtee takuulla matkaan. Rehvastelin minäki kuten Tapiok ettei haulikkoa tartte.. Vaan ylpeys on pakko niellä ja todeta että supit voi kyllä kuusen alta limpasta karkuunkin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2017 11:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huvittaa että toiset otti nuorena haulikon matkaan. Itellä oli vain kirveenvarsi saappaassa. Siinä ainoat aseet mitä matkassa oli. Nykyään suuremmalla kokemuksella heitän selkään lyhennetyn pumppuhaulikon. Ei se matkassa mitään paina mutta hyvä olla olemassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 15.02.2017 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika hyvinhän sinulla on supinpyynti tänä syksynä sitten kulkenut, kun 13.10.2016 sinulla ei ollut puheiden mukaan vasta kuin 250-300 supia saaliina.

tuhola kirjoitti:
Ite en oo saanu varmaan ku 250-300 supikoiraa elämäni aikana. Mutta jos vertaa prosenttuaalista poistoa alueen kannasta niin väitän olevani kohtuu hyvä. Laughing Ei ole tullut vastaan vielä kalliota tai louhikkoa, tervahautaa tai mitään muutakaan mistä en olisi supia saanut eräksi jos olen halunnut. Joka paikasta supin saa jos semmosia vaan on. Tahto laji supinpyynti on enemmälti. Nykyään etsin balanssia oikean verotusmäärän ja verotustavan välillä. Ajatuksia supinpyyntiin on pää täynnä niin että halkeaa. Vaikka mitä pitäs kokeilla. Just kehittelin puoli tuntia sitten uuden mullistavan loukun. Teho paree ku kanulla ja tekokustannus murto-osan siitä. Täytyy varmaan ihan oikeasti alkaa jossain kohtaa näitä ajatuksia myös toteuttamaan. Eikä vaan ajatella. Laughing


Nyt taas puhutaan että "Ekat 200-400 supia jäljitin ilman pitkää asetta. Nykyään haulikko lähtee takuulla matkaan."

tuhola kirjoitti:
Juu ennen mulla ei ollut mitään pitkää asetta koskaan mukana. Eikä ikinä supi purrut. Nykyään vähä v-mäinen ku tuut jälkeä niin yhtäkkiä näet 15m päässä supien lähtevän kuusen alta eri suuntiin. Ennen sai mennä kuusen juurelle ja nostaa supit vuorontiestä reppuun tai kopata hengiltä. Ei supia pelätä tartte vaikka se ärisisi vähän. Mutta hankalaa on ku painellaan karkuun ja jos menevät vielä yhtäaikaa eri suuntiin. Ekat 200-400 supia jäljitin ilman pitkää asetta. Nykyään haulikko lähtee takuulla matkaan. Rehvastelin minäki kuten Tapiok ettei haulikkoa tartte.. Vaan ylpeys on pakko niellä ja todeta että supit voi kyllä kuusen alta limpasta karkuunkin..


Ei minulla muuta. Wink
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 15.02.2017 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2017 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Määrät on arvioita. Vaikea sanoa ku yhdestäkään supista ei ole paperilla mitään. En ole saanut varmaan ku muutaman sata supia. En tiedä. Siksi sanomiset heittelee. Voi olla 250 tai 400 supia. En tiedä. Joka tapauksessa satoja koska olen parikymmentä vuotta supeja jahdannu ja saanut 5-30 supia vuoteen. En muista edes ennätysvuoden saalismäärää. Haulikkoa en ole paljoa supijahdissa kuskannut. Nykyään kuskaan.

Tiedän saalismääristäni tarkoin vain hirvet, suurpedot ja metsähanhet. Muiden määrissä saatan antaa vääriä lukuja. Suuntaan tai toiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.02.2017 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Missään kohtaa en ole puhunut saalismääristäni totuutena eikä se ole olennainen osa tätä keskustelua. Toki tänäkin vuonna on supikoiria tullut saaliiksi joku kymmen. En ole laskenut niitäkään. Toistakymmentä pariskuntaa plus syksyllä koirilla saadut. Lisäksi sellaisia mitä olen ollut mukana saamassa mutta en aktiivisesti löytämässä.

400 supia on varmasti ylioptimistinen näkemys. Luulen että se ei täyty koska tossa oli vuosia supikoiraa meleko heikosti. Ekoina vuosina sain vain alle kymmentä supia per vuosi. Luulen että n. 300 tai karvan yli on aika tarkka arvio saalismäärästä. Toiset vetää joo saman vuodessa. Missä supia on. Nuosta mun saamista on suurin osa jäljitetty. Seuraavaksi suurin osa koirilta. Loukuista murto-osa. Kyttäämällä tai ns vahingossa ei ainuttakaan muistaakseni.

---

Tapiok kirjoitti:

Ei minulla muuta. Wink

Juu se on huomattu että jaksat nähdä vaivaa kyllä minun arvosteluun mutta muuta vaivaa et juuri keskusteluun viitsi tuoda. Olet varmasti ylpeä saavutuksesta että huomasit moisen epäkohdan ja sait todistaa että tuhola on höpöhöpöukko ku puhuu useilla kymmenillä supisaalistaan sivuun. Very Happy Ota kuvakaappaus ja kehystä seinällesi. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 231, 232, 233 ... 277, 278, 279  Seuraava
Sivu 232 Yht. 279

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com