OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Varoitus: Poliisi tehtailee aserikoksia, varo sakkolappua!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5883

LähetäLähetetty: 27.05.2017 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Laughing viitsisitkö eritellä, mitkä kommentit erityisesti pahoittivat mielesi?


Mulla on veikkaus. Kaikki kommentit, joissa viranomainen ei lähtökohtaisesti ole läpimätä pelsepuupi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 27.05.2017 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Laughing viitsisitkö eritellä, mitkä kommentit erityisesti pahoittivat mielesi?


Mulla on veikkaus. Kaikki kommentit, joissa viranomainen ei lähtökohtaisesti ole läpimätä pelsepuupi?
Niin toi aloituskirjoituksen keissi tuntuu teistä ihan ok:lta, näinhän pitää tapahtuakin ? Säälittävää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
skvr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2011
Viestejä: 611
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 27.05.2017 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos satasen alueella ajelen kaheksaa kymppiä ja mulle lyödään lappu kouraan ylinopeudesta niin jossakin kusee ja pahasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5883

LähetäLähetetty: 27.05.2017 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

skvr kirjoitti:
Jos satasen alueella ajelen kaheksaa kymppiä ja mulle lyödään lappu kouraan ylinopeudesta niin jossakin kusee ja pahasti.


Totta. Maksaisitko?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 27.05.2017 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Laughing viitsisitkö eritellä, mitkä kommentit erityisesti pahoittivat mielesi?


Mulla on veikkaus. Kaikki kommentit, joissa viranomainen ei lähtökohtaisesti ole läpimätä pelsepuupi?
Niin toi aloituskirjoituksen keissi tuntuu teistä ihan ok:lta, näinhän pitää tapahtuakin ? Säälittävää.
Onko neidit saaneet kynnet lakattua ja ehtisivät kommentoida tätä ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 27.05.2017 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole neiti, mutta kommentoin sittenkin: Mielestäni AHY on tässä töpännyt enemmän kuin joku yksittäinen poliisi. Ei kaikilla poliiseilla ole pätevyyttä arvioida jonkun historiallisen sotilasaseen osan luvanvaraisuutta, varsinkin jos maan korkein ko. asioista vastaava viranomainen on tehnyt siitä rikosilmoituksen?

Tuo syytös, että poliisi olisi alkanut päättämään, että mikä on rikos, on aika raflaavasti päätelty. Eiköhän se sakottelu ole aika normikauraa poliiseille ja jonkin verran mennään sitten käräjillekin. Olen sitä mieltä, että aseenomisajan ÄO pitää olla sen verran korkea, että osaa huudella oikeuksiensa perään jos tuntuu, että tulee väärinkohdelluksi.

Tuo aseluvan umpeutumisesta muistuttaminen olisi kyllä hyvä uudistus. Toisaalta sekin todistaa aseenomistajasta jotain, jos lupa pääsee umpeutumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 27.05.2017 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sakottelun teosta, joka ei ole rikos (!) ei todellakaan pitäisi olla normikauraa.

Meilläkin voimassa oleva oikeudellinen periaate on nimenomaan syyttömyysolettama ei syyllisyysolettama, mutu-pohjalta tehdyt sakot sotivat räikeästi tätä periaatetta vastaan.

Tämän ketjun po. jutusta rikosilmoituksen teki asehallintoyksikkömme ja tiettävästi vieläpä asesepän koulutuksen saanut tarkastaja, joten osaamattomuuden taakse vetäytyminen -tosin se vasta raflaavaa olisikin- on erittäin kyseenalaista.

Kokonaisuutena tämäkin keskustelu valitettavasti todistaa sen, miksi Suomi liukuu kohti poliisivaltiota. Faktoja -oikeuden päätöksiä- ei haluta uskoa, kun ne eivät sovi omaan maailmankuvaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.05.2017 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihmisellä on kova tarve uskoa johonkin. Jumala, Allah, Odin, Zeus, Viranomainen, mitä näitä nyt on...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5143
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 27.05.2017 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Kokonaisuutena tämäkin keskustelu valitettavasti todistaa sen, miksi Suomi liukuu kohti poliisivaltiota. Faktoja -oikeuden päätöksiä- ei haluta uskoa, kun ne eivät sovi omaan maailmankuvaan.

Edelleenkään poliisi ei tämän tasavallan lainsäädännöstä päätä. Jos uudessa sakkomenettelylaissa haluttiin antaa poliisille sekä muille esitutkintaviranomaisille mahdollisuus viedä juttu maaliin asti ei se poista sitä tosiasiaa, että ihmisellä on mahdollisuus olla eri mieltä ja saattaa asia syyttäjän päätettäväksi.

Sinänsä mukavaa inttoa, että näissä esimerkkitapauksissa on oikeus nähdäkseni voittanut. Ja sitä minä tässä yritän toklia, jotta ei se poliisi edusta sitä tuomiovaltaa kuten näissä adminin esimerkeissä on tullut esille.

Kannattaa tarkistaa, ketä on itsekukin äänestänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 27.05.2017 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toinen puoli on se, että kaikissa kiistattomissa pikkurikkeissä ei pidä asiaa viedä tuomioistuimeen. Se ei ole kansalaistenkaan etu. Kuten ylinopeussakoissa. Toki niissä tarvittava asiantuntemus on verttain simppeliä.

Sitten on sekin aiheeseen liittyvä kysymys, että jos on niin mitätön asesäädösten rike, että tuollaisella poliisin kirjoittamalla pikavoitolla selviää, niin ei sen pitäisi mitenkään aselupiin vaikuttaa. Kuten ei lähde ajokorttikaan pienestä ylinopeudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 27.05.2017 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se on selvä, ettei poliisi (ainakaan vielä) käytä tuomiovaltaa, eikä kukaan muuta ole väittänytkään. Se on todella laiha lohtu, jos ja kun poikkeuksetta aina edessä on oikeudenkäynti. Tätä on tietenkin joidenkin vaikea ymmärtää ennen kuin joutuvat itse prosessiin. Tästäkin keskustelusta selviää, että kaikki nyt vain eivät ymmärrä mitä tämä merkitsee.

Poliisi käyttää jo nyt aktiivisesti valtaa -ja sakkomenettely on lisännyt tätä valtaa tuntuvasti-, KOSKA taloudellisen riskin oikeuden päätöksestä kantaa aina kansalainen. Jos se jonkun mielestä on oikein, sille ei voi mitään. Kannattaa kuitenkin muistaa, että esimerkiksi oma virkamiesasema ei suojaa näiltä syytöksiltä lainkaan, sitä on turha luulla. Tästäkin on jo esimerkkejä. Esimerkiksi sotilasuran on ollut katkolla.

Itse pidän tällaista joka tapauksessa oikeusvaltion periaatteiden vastaisena, ja fakta on, että poliisi tehtailee näitä juttuja jatkuvasti.

Otetaan tähän väliin muutama jo varmasti lainvoimainen tuomio. Tilastojen kyselijöille tiedoksi: Mikään virallinen taho ei tilastoi tällaisia tuomioita mitenkään erikseen. Sellaista intressiä kun ei virkamiehillä ole, päinvastaisia voi arvailla.

Toimittajien ja muiden kiinnostuneiden on siis kaivettava tämä tieto esiin itse.

Lainaus:
19.6.2014 (R14/448) Pohjois-Savon käräjäoikeus jätti tuomitsematta henkilön, jonka syytettiin myyneen starttareina tosiasiallisesti kaasupistooleita/ merkinantoaseita.
Jälleen kerran todettiin laki niin surkeaksi, ettei teon tahallisuutta voida todeta.
23.5.2014 (R 13/7485) tehtiin Hämeessä syyttämättäjättämispäätös deko-aseita myyneen keräilijän osalta, ei rikosta. Se, miten takavarikoitu omaisuus on mm. päässyt ruostumaan takavarikon aikana jätettiin erillisessä oikeudenkäynnissä keräilijän tappioksi.


7.5.2014 tehtiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa päätös deko-aseista, ja todettiin, että rikosta ei ole tehty. Ei, vaikka virkavastuulla mutu-pohjalta muuta yritettiin todistella.

7.3.2014 (R13/6348) Länsi-Suomen Syyttäjänvirasto teki syyttämättäjättämispäätöksen starttiaseiden kaupan pitämisestä. Päätöksessä viitataan poliisin omaan lisätutkintaan, jossa paljastui mm, että rikosilmoituksen tekijä itse, siis Poha (!) oli aiemmin ohjeistanut samojen starttareiden olevan starttareita ja siten lupavapaita.

18.2.2014 tehtiin Kouvolan käräjäoikeudessa päätös deko-aseen muuntamisesta toimivaksi asianmukaisin luvin. Ei tietenkään siis rikos. Kyseessä oli poliisihallituksen itse tekemä rikosilmoitus omien aiemmin antamien ohjeidensa noudattamisesta.

3.12.2013 (R 13/794) Tuusulan käräjäoikeudessa päätös Sako-kiväärin ostamisesta tiedostoluvalle, ei rikosta. Kyseessä oli poliisihallituksen itse tekemä rikosilmoitus, itse myymästään aseesta ja itse myöntämästään ostoluvasta.

18.9 2013 annettiin Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa päätös siitä, ettei ”melkein ehkä” vippaskonstein hillitöntä tulta ampuva ase ole sarjatuliase, koska sellaista rikosta ei edes ole. Sen sijaan, että aseeseen olisi annettu asianmukainen muuntamislupa (sitä nimenomaan oltiin hakemassa), Poha päättikin tehdä rikosilmoituksen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1373

LähetäLähetetty: 27.05.2017 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Toinen puoli on se, että kaikissa kiistattomissa pikkurikkeissä ei pidä asiaa viedä tuomioistuimeen. Se ei ole kansalaistenkaan etu. Kuten ylinopeussakoissa. Toki niissä tarvittava asiantuntemus on verttain simppeliä.

Sitten on sekin aiheeseen liittyvä kysymys, että jos on niin mitätön asesäädösten rike, että tuollaisella poliisin kirjoittamalla pikavoitolla selviää, niin ei sen pitäisi mitenkään aselupiin vaikuttaa. Kuten ei lähde ajokorttikaan pienestä ylinopeudesta.


Mitätön rike on aivan eri asia kuin teko, joka ei ole minkäänlainen rike eikö totta?

Sakkomenettely on luotu juurikin tuon siksi, ettei oikeusjärjestelmää kuormitettaisi, mutta lainsäätäjän tahtotila tuskin oli, että poliisi kirjoittaa sakkoja aivan summassa ja sitten nämä nimenmaan kuormittavat oikeuslaitosta.

Aselupien suhteen ei kannata olla noin luottavainen. Esimerkiksi oleskelu ja valokuvaaminen julkisella (=laillisella), mutta "väärässä" paikassa on johtanut meillä aselupien peruutukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 27.05.2017 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
late2 kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Laughing viitsisitkö eritellä, mitkä kommentit erityisesti pahoittivat mielesi?


Mulla on veikkaus. Kaikki kommentit, joissa viranomainen ei lähtökohtaisesti ole läpimätä pelsepuupi?
Niin toi aloituskirjoituksen keissi tuntuu teistä ihan ok:lta, näinhän pitää tapahtuakin ? Säälittävää.
Onko neidit saaneet kynnet lakattua ja ehtisivät kommentoida tätä ?


Melko alkeellista?
Otapa late sormi pois p3rseestä, ja näytä miulle kohta tästä ketjusta jossa olen sanonut, tai edes viitannut mahdollisuuteen että tämä keissi olisi ok?
Ja älä kiertele taikka kaartele yleistyksissä vaan näytä se yksittäinen viesti josta sait sellaisen kuvan?

Valitettavasti, olen saanut seurata sen kymmentä takavarikkotapausta ihan live elämässä, joissa natsi-kytät on vieneet mielivaltaisesti viattoman aseet täysin syyttä.
Näistä 1 tai 2 on ollut oikeasti ylilyöntejä (minun mielestäni), tai ainakaan en ole kuullut todellista syytä joka sen olisi voinut oikeuttaa.
Sitten on 6-7 tapausta joissa kylille on kerrottu sopivasti sensuroitu tapaus, mutta todellisuudessa elämänhallinta on ollut siinä tilassa että ratkaisu on ollut aivan oikea (taas minun mielestäni).
Ja sitten on pari tapausta joissa voi huokaista helpotuksesta että aseet vietiin ennenkuin mitään ehti sattua.

Mutta nämä ovat vain minun mielipiteitäni ja kokemuksiani.
Älä late ota näitä nyt huomioon, vaan pistä vaan se viesti näkyviin.
Mikä siun lempiväri muuten on, meinaan kai sie lakkaat itse kyntesi jos et satui tuollaista löytämäänkään?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 27.05.2017 13:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

admin kirjoitti:
Esimerkiksi oleskelu ja valokuvaaminen julkisella (=laillisella), mutta "väärässä" paikassa on johtanut meillä aselupien peruutukseen.


Anna kun arvaan, henkilön tietosuojaan vedoten tms. tästä ei löydy mitään lähdettä? Very Happy
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8905

LähetäLähetetty: 27.05.2017 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

admin kirjoitti:
Sakottelun teosta, joka ei ole rikos (!) ei todellakaan pitäisi olla normikauraa.

Meilläkin voimassa oleva oikeudellinen periaate on nimenomaan syyttömyysolettama ei syyllisyysolettama, mutu-pohjalta tehdyt sakot sotivat räikeästi tätä periaatetta vastaan.

Tämän ketjun po. jutusta rikosilmoituksen teki asehallintoyksikkömme ja tiettävästi vieläpä asesepän koulutuksen saanut tarkastaja, joten osaamattomuuden taakse vetäytyminen -tosin se vasta raflaavaa olisikin- on erittäin kyseenalaista.

Kokonaisuutena tämäkin keskustelu valitettavasti todistaa sen, miksi Suomi liukuu kohti poliisivaltiota. Faktoja -oikeuden päätöksiä- ei haluta uskoa, kun ne eivät sovi omaan maailmankuvaan.

Et kommentoi mitenkään sitä, että AHY on tämän sopan alkulähde? Miten poliisin olisi pitänyt toimia, ainakaan ei voinut pyytää neuvoa AHYltä?

Tästä tapauksesta on esitetty niin vähän todellista faktaa, että jutusta voisi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Eli faktat pöytään, että niitä voisi uskovaiset uskoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 3 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com