OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnuttomuus 2014-2015-2016-2017-2108
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 105, 106, 107  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.06.2017 07:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jopa parin viimevuoden kaltaisina katovuosina kiintiöt (sekä legaalit että moraaliset) saisi täyteen mennen tullen oli kausi lyhyempi,pidempi, alkaisi aiemmin tai myöhemmin.
Sitä on aivan turha käyttää argumenttina kauden ajankohdan muuttamiseen, sanoo vaan suoraan että "minusta olisi kivempaa".
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34968

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuulee liki myrskylukemin ja sataa lunta,sopii toivoa että kelit kohenevat Crying or Very sad
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Jos metille asti lähden niin kyllä sieltä tarkoitus joku lintu tuoda. Ammutaan tietysti paikkoihin mistä tippuu. Onko sulla ymärryksessä jotain vikaa? Sulla ei selvästi ole kovin paljon kokemusta linnun pyynnistä. Mulle aivan selvä asia tuo että loppukaudesta kun linnut parveutuu, niitä ei meinaa aina löytää. Ovat myös arkoja. Keliki on monesti sellainen että ei niitä pääse lähelle äänettömästi. Sen takia pyyntikin vaikeampaa ja tulee usein tyhjiä reissuja.


Menet metsälle tarkoituksena saada lintuja, mutta teet usein tyhjiä reissuja? Tuus ny JSP itte selittään miten kokenut linnunpyytäjä sää olet Smile

On se vanha lintu aina arka, se ei olisi vanha lintu, jos se ei olisi arka. Niinkuin itsekkin totesit aiemmassa kommentissasi, metsästyksellä ei ole suurta vaikutusta kantaan, sen määrittelee aivan eri asiat. Huonona vuonna tulee saalista huonommin, juurikin koska nuoria lintuja on vähän, ja ne vanhat hoitaa itsensä pois miehen tai koiran edestä. Riippumatta siitä mihin aikaan kausi alkaa tai loppuu.

Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi kahteen kertaan, ensin sorsista ja sitten heti perään kanalinnuista muutamien nimimerkkien kanssa. Minä minä minä minä... Minäkin haluan pyytää lintuni niinkuin minä eniten tykkään, ja kaiken muun voi kieltää ja rajoittaa. Ehdotankin että kausi alkaa Ruotsin malliin 25.8., laitetaan koira pakolliseksi. Kielletään kiväärit kokonaan kanalinnulle, oikeastaan voisi sallia vain kiinteäsupisteiset maksimissaan 2,7kg painavat 12/70 haulikot, ja maksimissaan 36g lataukset. Niillä painavilla ratapyssyillä ja vaihtosupistajilla ja mankumpaukuilla ammutaan vaan kaikki linnut vähettömiin kun niillä on niin helppo saada lintuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kiväärillä saa pyytää lintuja vain parillisina päivinä, eikä saa ampua yli 100m etäisyyksille.
Kalmon haulikkorajoitus on mielestäni kyllä vielä vähän turhan raskaita suosiva, 16ga ja 32g max. no.5 hauleja olisi parempi.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
16ga ja 32g max. no.5 hauleja olisi parempi.


Ei mun mielestä Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1482

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun puolesta voidaan kieltää haulikko kokonaan kanalinnustus aseena. Kivääreistä saa käyttää vain alle kiikareineen 4kg painavia aseita. Ja alle 200m ei saa ampua. Lintuja saa ampua vain 1kpl/vrk. Ja toki luonnollisesti koira pitää olla mukana. Shocked Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
propulsion
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Elo 2006
Viestejä: 237
Paikkakunta: Mänttä-Vilppula

LähetäLähetetty: 02.06.2017 08:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä nyt seurannut tätä vääntöä kauden lyhentämisestä, kiintiöistä, metsästystavoista yms. Sitä vaan oon jäänyt miettimään, että millaisia yli-ihmisiä täällä on osa, tai kuinka huono metsästäjä mä olen (veg-an), kun en ole tainnut yhtenäkään vuonna ampua edes seuran kiintiötä täyteen. Tuo seuran kiintiö on niinkin pieni kuin 1 metso (koppelo rauhoitettu) ja 2 teertä. Pyytä ei oo rajoitettu. Toki on ollut vuosia, että on tuo 2 teertä tullut ammuttua, mutta sit onkin metso jäänyt saamatta. Tai saanut sen metson, mutta teeret jäänyt yhteen. Toki ampumisessakin on ollut sanomista, välillä paljonkin. Ja metsästys tapahtuu vain tässä oman seuran alueilla, ei missään kanalintupyhätössä.

Otetaanpa esimerkkinä kuvastus. Joidenkin mielestä sitä voidaan verrata teurastukseen. Mulle ei vielä oo sellaista kuvastuskertaa osunut, että olis pitänyt ruveta lopettelemaan kun kiintiö täyttyy. Joko meillä on erikoisia teeriä, tai sitten mä en vaan osaa. Veikkaan jälkimmäistä. Mutta sitten taas toisaalta, enhän mä nyt voi olla ainoa jolla se kuvastus ei luonnaa...

Eli näkemykseni on varmasti vääristynyt, jossain voi kanta olla niin paljon parempi, että määrätkin kasvaa. Mutta toisaalta, jos kanta on (edes paikallisesti) niin kova, niin kestäähän sitä sitten verottaakin. Itse kuitenkin käyn kauden aikana jahdissa melko paljon, en nyt päiviä oo laskenut mutta monta kertaa viikossa joka tapauksessa. Ehkäpä metsästykseni on sitten tehotonta. No, en mä siellä pelkästään saaliin takia käykään Wink Jahtimuotokaan ei valikoidu sen mukaan mikä olisi tehokkainta, vaan sen mukaan mikä tuntuu mukavalta.

Mä olisin tuon mallin kannalla, jossa jahtikausi olisi pidempi mutta saaliin määrää rajoitettaisiin kiintiöillä. Joko päiväkiintiö tai kokonaiskiintiö. Kiintiö mukautuisi kannan mukaan. Jahtikauden lyhentäminen, tapahtuipa se sitten kummasta päästä tahansa, vain kasvattaa metsästyspainetta, "Pakko mennä, kausi niin lyhyt!!!!".

Metsästäjät on kummaa kansaa, valitetaan kun on kaikenmaailman rajoituksia ja sitten kuitenkin ollaan itse vaatimassa niitä lisää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HaM]
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Elo 2008
Viestejä: 241
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 02.06.2017 10:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikkihan täällä ovat huippuampujia. Kanalintupoikueet teurastetaan kertarytäkällä, kun ne on niin helppo ampua samaan läjään.

Pidän itseäni hiukan keskivertometsästäjää parempana ampujana, radalla särkyy kiekkoja metsästyshaulikossa ja trapissa keskimäärin n.20. Viimeiset kymmenen kautta olen metsästänyt käytännössä vain koiran kanssa, sekä pöläyttelevän että seisovan. Joskus oikein namupaikasta olen saanut tuplat tiputettua moottoripyssyllä, mutta sekin on todella harvinaista herkkua. Eikä porukallakaan kulkiessa kyllä ole ollut niitä sattumia, että yhdestä tilanteesta saisi kovin montaa lintua, saati koko poikuetta. Seisojalla metsämaastossa metsästettäessäkin useimmiten käy niin, että korkeintaan yksi ukko pääsee yrittämään.

Omat kokemukset myös puoltavat sitä, ettei kauden alkamisen ajankohdalla suomessa ole suurta merkitystä poikueiden arkuuteen, vaan enemmänkin sillä, minkä verran niitä on hätistelty. Esim Inarissa metsot osaa olla miltei täysin pelottomia koiraa ja ihmistä kohtaan myöhemminkin syksyllä, kun vaan löytää paikan missä ei ole jahdattu lainkaan koko kautena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.06.2017 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Jos metille asti lähden niin kyllä sieltä tarkoitus joku lintu tuoda. Ammutaan tietysti paikkoihin mistä tippuu. Onko sulla ymärryksessä jotain vikaa? Sulla ei selvästi ole kovin paljon kokemusta linnun pyynnistä. Mulle aivan selvä asia tuo että loppukaudesta kun linnut parveutuu, niitä ei meinaa aina löytää. Ovat myös arkoja. Keliki on monesti sellainen että ei niitä pääse lähelle äänettömästi. Sen takia pyyntikin vaikeampaa ja tulee usein tyhjiä reissuja.


Menet metsälle tarkoituksena saada lintuja, mutta teet usein tyhjiä reissuja? Tuus ny JSP itte selittään miten kokenut linnunpyytäjä sää olet Smile

On se vanha lintu aina arka, se ei olisi vanha lintu, jos se ei olisi arka. Niinkuin itsekkin totesit aiemmassa kommentissasi, metsästyksellä ei ole suurta vaikutusta kantaan, sen määrittelee aivan eri asiat. Huonona vuonna tulee saalista huonommin, juurikin koska nuoria lintuja on vähän, ja ne vanhat hoitaa itsensä pois miehen tai koiran edestä. Riippumatta siitä mihin aikaan kausi alkaa tai loppuu.

Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi kahteen kertaan, ensin sorsista ja sitten heti perään kanalinnuista muutamien nimimerkkien kanssa. Minä minä minä minä... Minäkin haluan pyytää lintuni niinkuin minä eniten tykkään, ja kaiken muun voi kieltää ja rajoittaa. Ehdotankin että kausi alkaa Ruotsin malliin 25.8., laitetaan koira pakolliseksi. Kielletään kiväärit kokonaan kanalinnulle, oikeastaan voisi sallia vain kiinteäsupisteiset maksimissaan 2,7kg painavat 12/70 haulikot, ja maksimissaan 36g lataukset. Niillä painavilla ratapyssyillä ja vaihtosupistajilla ja mankumpaukuilla ammutaan vaan kaikki linnut vähettömiin kun niillä on niin helppo saada lintuja.


Tule tänne pyytämään lokakuun loppupuolella ja näytä miten niitä lintuja ammutaan joka reissu Wink Metsot, riekot ja pyyt pysyy melko samoilla alueilla mutta teeret parveutuu ja ovat milloin missäkin aavojen soiden laitamilla. Teeriä ei aina edes löydä loppukaudesta ja kun on sopivan rapsakka keli niin melko vaikea puolen metrin varvikossa yritää metso yllättää. On niitä kyllä saatu kun sopivasti kiertelee pikku porukalla. Pyitä ei enää kehtaa ampua kun ovat hävinneet melkein kokonaan. Riekkoja sais loppukaudesta, mutta ovat usein jo rauhoitettuja.

On sitä tullut muuallakin pyydettyä, niin tiedän että jossain paikoin pyynti on tosi paljon helpompaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JapiTre
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Lok 2012
Viestejä: 2090
Paikkakunta: Häme

LähetäLähetetty: 02.06.2017 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinne meni taas yksi koppelon pesä supikonnan bärsseeseen.
http://areena.yle.fi/1-4151740?autoplay=true&start=6m50s
_________________
V*tuttaa, sano kettu pihlajanmarjoista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26313

LähetäLähetetty: 02.06.2017 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

monet haluaa venyttää aikoja jotta saadaan rumuta siellä sun täällä lupia pitkin syksyä, ei siinä senkummempaa ole
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.06.2017 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan vitsi tuo pyynnin aikaistaminen mistä jotku kirjoitti. Voisihan se niin olla että etelässä alkaa aiemmin mutta ei ainakaan pohjoisessa. Nykyiselläkin aloituksella linnut vielä niin pieniä ja tyhmiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 02.06.2017 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Varmaan vitsi tuo pyynnin aikaistaminen mistä jotku kirjoitti. Voisihan se niin olla että etelässä alkaa aiemmin mutta ei ainakaan pohjoisessa. Nykyiselläkin aloituksella linnut vielä niin pieniä ja tyhmiä.


Ihan yhtä validi perusteluiltaan kuin kauden lyhentäminen alusta. Mutta kun minä haluan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.06.2017 12:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös pohjoisessa hirvijahtikin pidä päinvastoin päästä aloittamaan aiemmin, kun päivänvalo loppuu?
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26313

LähetäLähetetty: 02.06.2017 17:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jotensaki siinäki on tarve päästä monille mestoille,,aikaa kun samplataan nii vot, osa käyttää sumeilematta tai on ainaki käyttäny,,, kuten täälläki kehuskeltu. ehkä touhuun tulee pikkasen rotia kun seuranta paranee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 105, 106, 107  Seuraava
Sivu 89 Yht. 107

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com