OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hanhen pyynti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 202, 203, 204 ... 208, 209, 210  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artikkelissa sanotaan näin:

"Maa- ja metsätalousministeriö esittää, että metsähanhen metsästys sallittaisiin loka-marraskuussa rajoitetulla alueella Kaakkois-Suomessa sekä itäisellä Uudellamaalla."

"Suomen metsästysrauhoituksella on osoitettu olevan ratkaisevan suuri merkitys, sillä taigametsähanhen kannan väheneminen näyttää nyt pysähtyneen."
- eli näyttää pysähtyneen, ei sisänsä runsastuneen

"Venäjällä pesivä, noin kymmenen kertaa runsaampi tundrametsähanhikanta taas kulkee muuttomatkalla pääasiassa Kaakkois-Suomen yli talvehtimisalueilleen Keski-Eurooppaan. Esitetyllä alueellisella ja ajallisella rajoituksella metsästys pyritään kohdistamaan juuri runsaana esiintyviin tundrametsähanhiin."
- ihan muualla pesivää lajia siis, joita metsästetään niiden muuttoreitillä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos joku väittää että minä haluan kalastaa taimenia paljon tai lahdata hanhia läjäpäin niin erehtyy. Minä rajoitin jo silloin saalismääriäni ku kukaan ei edes puhunut taimenen tai hanhen tms vaikeuksista. Minä olen elänyt taimenpurojen ja hanhisoiden rannoilla ikäni.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pöntinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2014
Viestejä: 156
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jos joku väittää että minä haluan kalastaa taimenia paljon tai lahdata hanhia läjäpäin niin erehtyy. Minä rajoitin jo silloin saalismääriäni ku kukaan ei edes puhunut taimenen tai hanhen tms vaikeuksista. Minä olen elänyt taimenpurojen ja hanhisoiden rannoilla ikäni.


No eikös näiden rauhoittaminen/pyynnin rajoittaminen ole sitten hyvä juttu? Että joskus tulevaisuudessa on taas mahdollista päästä siitä nauttimaan? Muuten peli on lopullisesti menetetty.

Luke:lla on nyt tehtävä kanta-arvion tekemisestä, käyttökelpoisia keinoja on ilmeisesti jo pilotoitu. Minulle on yks ja sama kuka sen arvion tekee, kunhan koko prosessti raportoidaan mustaa valkoisella. Sen voi sitten tarkastaa kuka tahansa. Ja älkää nyt unohtako, että tässä on kyseessä koko muuttoreitin kattava kannanhoitosuunnitelma. Tällaista ei ole taidettu ennen vanhalla mantereella nähdä. Nyt vain otetaan käyttöön Amerikan poikien konstit, aivan liian myöhään mutta lopulta kuitenkin.

Salaliittoteoriat ei ole ennenkään edistäneet mitään, saati sitten kestäneet lähempää tarkastelua. Että eiköhän keskitytä nyt ihan enemmän näihin reaalimaailman asioihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lukella!!!

Niimpä. Luke johon luotto on NOLLA!!!!

Jos joku luottaa lukeen niin siinä luottaa. Minä olen tehnyt vuosia ja vuosia monenlaista yhteistyötä siihen suuntaan mutta enää en tee. Siellä pitää ukkojen vaihtua ennen sitä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aivan varma että metsähanhea ei esim ep:n soilla metsästetä enää. Tosin soista on pakkolunastettu meilläkin jo tuhansia ja tuhansia hehtaareita ja lyöty metsästyskielto päälle ettei siellä paljoa muutenkaan jahdata... Surkealla mallilla on tilanne ja omissakin riveissä nuota jusen ja pöntisen kaltaisia prseen nuolijoita riittää. Siinäpä lipoottelette. Mutta hanhenpyyntiä se ei takas tuo yksityismaille länsisuomeen. Pohjoisessa varmasti jahdataan että metsähallitus saa euroja kirstuun. ja etelässä herrojen pelloilla. Mutta länsi jää tässäkin aivan takuulla nuolemaan näppejä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pöntinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2014
Viestejä: 156
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Olen aivan varma että metsähanhea ei esim ep:n soilla metsästetä enää. Tosin soista on pakkolunastettu meilläkin jo tuhansia ja tuhansia hehtaareita ja lyöty metsästyskielto päälle ettei siellä paljoa muutenkaan jahdata... Surkealla mallilla on tilanne ja omissakin riveissä nuota jusen ja pöntisen kaltaisia prseen nuolijoita riittää. Siinäpä lipoottelette. Mutta hanhenpyyntiä se ei takas tuo yksityismaille länsisuomeen. Pohjoisessa varmasti jahdataan että metsähallitus saa euroja kirstuun. ja etelässä herrojen pelloilla. Mutta länsi jää tässäkin aivan takuulla nuolemaan näppejä.


Ja mihin perustat tämän asiantuntevan väitteesi? Kuuluisaan mutuun vai johonkin korkeampaan ilmoitukseen kenties? Jos Luke ei käy niin miksi ei ja mikä toinen taho arvon herralle sitten oikein mahtaisi käydä?

Minun firmassa perseen nuolemista on juurikin se, että uskotaan jonkun yksittäisen ihmiseen puheisiin kuin jumalan sanaan. Itse nautin faktani kylmänä, en vaihtoehtoisella tavalla...

Sopii myös kysyä, mikä rooli juurikin etelä-pohjanmaan peltopyynnillä on metsurin nykyiseen ahdinkoon. Ainakaan se syy ei ole rimpisoiden jahtaajien, se linee selvää. Joten eikohän ole aivan oikeus ja kohtuus että kun metsurin jahti taas käynnistyy, tulee se aloittaa nimen omaan pohjoisessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltopyynti oli merkittävässä roolissa metsurin ongelmiin. Sitä sanoin kokoajan. Miksi ei voida kieltää peltopyyntiä jos se on ongelma?? Tai laittaa KIINTIÖITÄ? Wink

Minä en ole ampunut pellolle vissiin yhtäkään hanhea vai olenko yhden. Turvesuolle yhden ja kaikki loput soille.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pöntinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2014
Viestejä: 156
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiintiöt tulee aivan varmasti, se on selvää. Ja onhan tuo pellolta pyytäminenkin mahdollista kieltää, saattavat senkin tehdä. Tai kuvilta pyytämisen. Ja alueellista porrastusta metsästysajassa varmasti tulee olemaan. Mutta kyllä kiintiö ja pakollinen saalis-ilmoitus on ihan paras keino, vielä kun olisi tagit niin aina parempi. Se on sitten ihan sama mistä sen hanhensa ampuu, kun kiintiö pysyy.

En tiedä sitten tullaanko metsurin osalta käyttämään samanlaista alueellisen kiintiömetsästyksen periaatetta kuin karhun ja hallin osalta. Todennäköisesti.

Pääsia kuitenkin että jahtiin päästään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No jos hanhea saa meidän korkeudella jahdata esim vasta lokakuun lopulla niin meleki turha on jahtiin edes lähteä Smile Sillaihan ne sen porrastaa sitten
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pöntinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2014
Viestejä: 156
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 26.06.2017 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
No jos hanhea saa meidän korkeudella jahdata esim vasta lokakuun lopulla niin meleki turha on jahtiin edes lähteä Smile Sillaihan ne sen porrastaa sitten


Miksi lokakuun lopulla? Tuo nyt esitetty aikarajoitus pyrkiikin siihen ettei taigametsuria eksyisi saaliin joukkoon. Sitten kun pesivää kantaa päästään metsästämään ei ole tarvetta tuommoisille rajauksille.

Mutta varmaankaan ihan 20.8 klo 12 ei hanhijahtiin jatkossakaan päästä. Tai mistä senkin tietää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Saxhill
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Huh 2014
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 26.06.2017 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta kommentti "hanhia metsästetään etelässä herrojen pelloilla" kertoo kaiken oleellisen keskustelusta ja sen tarkoitusperistä. Päälimäisenä on v***tus, kun toiset pääsee metsästämään. Sama asia villisikahommassa. Ei toi maa niin kovin paljoa maksa tuolla kaakkoiskulmassa, että jos on pakko päästä hanhijahtiin, niin muuttoauto liikkeelle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.06.2017 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jos joku väittää että minä haluan kalastaa taimenia paljon tai lahdata hanhia läjäpäin niin erehtyy. Minä rajoitin jo silloin saalismääriäni ku kukaan ei edes puhunut taimenen tai hanhen tms vaikeuksista. Minä olen elänyt taimenpurojen ja hanhisoiden rannoilla ikäni.


Taimenelle 5v täysrauhoitus suurimpaan osaan vesistöjä olisi ihan paikallaan..

Onko se sitte suomenssa aivan mahdoton se tagi homma? Olisi vaikka alkuun yksi jokaiselle ja niin pääsisi edes jonku suoreissun tekeen. Samalla seurattais mihin suuntaan homma alkaa mennä ja lisätä lupia jos mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tilikku
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Elo 2010
Viestejä: 442
Paikkakunta: Pohjois-Savo

LähetäLähetetty: 26.06.2017 17:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valkoposkelle pyyntilupa, niin loppuu se vääntö. Tai, no ehkä metsuria vois Pohjois-Savossa saada metsästää. Ei muualla.

Leikki sikseen. Tagihomma ois ihan hyvä ja yks riittäs jokaiselle. Varmaan jäis sekin käyttämättä. Olisi kuitenkin mahdollisuus pyytää. Eikä varmasti sillä keinolla hanhikanta olis vaarassa. Saattas jopa metsästäjien omavalvonta toimia niin hyvin, että tuo tagijärjestelmä toimisi oikealla, tarkoituksemukaisella tavalla.
_________________
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26262

LähetäLähetetty: 26.06.2017 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se harmittaa kun meidän ainut hanhi pistettiin täältä hoikottiin ja kenen aiheuttamaa....olis etes se kiintiö laitettu ja annettu edes jokin mahdollisuus pyyntiin täälläki...sen jaksaa mitä niitä olis harventunu. Ja jos jotain rajotuksia nii vierasluvat alkuun jäihin.
Luken touhut on mitä on.... sinne vois maksaa palkan ku eivät sekaudu mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
316S
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Mar 2005
Viestejä: 19

LähetäLähetetty: 27.06.2017 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitä se on pohjosen metsästäjiltä pois jos kaakossa metsästettäisiin venäläisiä muuttohanhia? Ei taida paljon Pohjois-Suomen hanhet Kaakois-Suomen kautta koukata, varsinkaan enää lokakuussa. Taas vastustetaan rajoitusten väljentämistä koska niistä saattaisi joku toinen hyötyä, vaikkei siitä itselle mitään haitta olisi...

Suomalaisten metsähanhien metsästys on eri asia enkä siihen osaa kommentoida kun ei ole tätä palstaa kummempaa tietoa asiasta. Täällä pesii harvakseltaan merihanhia ja kanadanhanhia, sekä tietysti pirusti valkoposkia. Mutta yli lentävät venäläiset hanhet lasketaan sadoissa tuhansissa ja joku joskus laskee alaskin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 202, 203, 204 ... 208, 209, 210  Seuraava
Sivu 203 Yht. 210

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com