OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiranpennun peruskoulutus
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
borracho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2012
Viestejä: 533

LähetäLähetetty: 09.01.2017 00:54    Viestin aihe: Koiranpennun peruskoulutus Vastaa lainaamalla viestiä

Peruskäskyt : paikka, tänne.
koulutustapoja on varmaan niin monta isäntiä.

Eli kuinka saadaan nuo iskostettua pennun selkäytimeen. Käskyjen yhdistäminen signaaleihin, eleisiin ja pilliin, mihin muuhun ?

Itse olen aloittanut pennun kanssa lahjomisella. Taskut täyteen makupaloja ja aina, kun tänne käskystä ja pillin vihellyksestä pentu juoksee luo niin palkkio. Joskus on ollut niin jännää pennulla että mikään ei tehoa ...

Vinkkejä otan vastaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Esox
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Tam 2016
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 09.01.2017 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole mikään ekspertti, mutta omasta kokemuksesta:

Luoksetulo:
- kun koira on pieni, kutsu luokse vain kun ei ole mitään mielenkiintoista meneillään. Näin ei tule epäonnistumisia ja koiralle muodostuu malli, että tätä käskyä totellaan heti ja aina.
- Palkkakin on tärkeä, se voi olla makupala, mutta joillakin koirilla toimii myös leikkiminen/riehumine.
- Luoksetulon pitää olla koiran mielestä aina maailman hauskin asia. Tämä tarkoittaa sitä, että siitä seuraa aina vain hyvää, ei torumista tai rangaistusta vaikka koira pahanteosta oliskin tulossa.
- Jos nykyinen kehote ei enää toimi aina, vaihda sanaa, esim. tänne --> tule ja aloita alusta, vain onnistumisia, tee onnistuminen koiralle helpoksi.

Paikka:
- en ole opettanut paikkaa erikseen, istu-käsky pysyy voimassa niin kauan kuin siitä vapautetaan
- muista aina vapauttaa koira komennoista, näin hahmottuu myös se että komento on voimassa vapaa-sanaan asti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 09.01.2017 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan pienellä kannattaa opettaminen aloittaa ilman sitä varsinaista käskyä. Eli kun koiran on vapaana ja ottaa sinuun kontaktin ja lähtee tulemaan luokse, isot kehut ja mieluinen palkka. Näin saat ehdollistettua itsestäsi tärkeän, eikä pelkästään siitä käskystä. Samalla saat hyödynnettyä koiran omaa aktiivisuutta asiassa, eli koira haluaa tulla luoksesi, eikä niin että se tulee koska on pakko. Tämä siis pennulla, toki myöhemmässä vaiheessa luoksetulon on oltava ehdoton, mutta pohjaa ja suhdetta kun viitsii rakentaa, niin aivan kaikki on helpompaa jatkossa. Pikkuhiljaa alat lisäämään opetukseen sitä käskyä, pilliä, tai minkä signaalin siihen luoksetuloon nyt haluatkin. Ensin aivan lähellä, muutaman metrin päässä, välimatkaa pikkuhiljaa kasvattaen.(-> Eli kun koira on jo tulossa luoksesi!) Samalla kehuja ja lopulta palkka. Haastetta saat lisää myös sillä, että kun pennulla on se maailman kiinnostavin uusi asia käynnissä, haju, leikki, mitä ne nyt keksiikään, menet tarpeeksi lähelle ja alat houkuttelemaan luoksesi, ei edelleenkään aluksi sillä varsinaisella käskyllä. Kun pentu vähänkin ottaa sinuun kontaktia, niin valtavat kehut ja palkka.

Lienee selvää, että nämä ovat esimerkkejä joita rakennetaan pienen pennun kanssa, luovutusikä - 6kk, riippuen yksilöstä. Aikuisen kanssa lähes ajanhaaskausta, koska tunneoppiminen on jo tapahtunut niin voimakkaana.

Itse olen samoilla linjoilla noista istumaahanseiso-tempuista, eli ne itsessään ovat käsky olla paikallaan. Siinä pönötetään niin kauan, että vapautus muuhun toimintaan tulee. Koen että se on mustavalkoisempaa tällä tavalla, kuin että se asento ja paikallaanolo erotettaisiin kahdeksi eri asiaksi.
_________________
Luonto, onko sinne menemistä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
borracho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2012
Viestejä: 533

LähetäLähetetty: 09.01.2017 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myönteisellä mielellä koitan pentua kasvattaa, en tiukkaan käskytykseen ia rankaisulinjaan usko, se vie koiralta vain luottamuksen isännästä.

Mikä on pienin määrä välttämättömiä käskyjä, joita koiran selkäytimeen pitäisi saada turvalliseen ja tehokkaaseen koiran käyttöön ? Pähkäilin että

-Paikka eli seis tms : koira jähmettyy paikalleen. Lienee selvä, että monessa paikassa koiran (tai jonkin toisen) terveys saattaa vaarantua jos tämä ei ole hallinnassa.

-Tänne: tarvinneeko perustella.

Varmaan muistakin on apua/iloa (Istu, nouda jne). Tässä tapauksessa ajatus on hirvikoira kasvattaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20272
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.01.2017 01:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en tiedä koirista sen kummempaa muuta että koiralle tehdään selväksi mikä on hyvä juttu ja mikä huono. Palkitaan siis hyvistä jutuista ja torutaan huonoista. En ole vaikeammin asiaa ajatellu. Kyllä rankaisen myös koiraa jos tarvetta on. Ei se luottamusta mihinkään vie. Päinvastoin. Epäjohdonmukaisella käytöksellä se luottamus juuri niitä säröjä saa. Enkä nyt tarkoita rankaisulla mitään kauheeta selkäsaunaa vaan tarvittava muistutus niin että koira ottaa sen negatiivisena palautteena. Toiselle koiralle riittää sormen heristely ja "ei" sana, toinen koira tarttee ihan oikeasti vähän näpäkämpää otetta. Täysin koiran mukaan mentävä homma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JtL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Elo 2007
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 10.01.2017 23:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tärkeimmät pointit sieltä jo tulikin, mutta tuodaan nyt yksi asia mikä jää monessa treenissä pois. Tulee siis herkästi vahingossa tämä että liikaa höpisee ja kieltää sekä puuttuu tekemisiin. Olla huomioimatta, eli ei mitää kontaktia tai elettä/ääntä. Katse pois ja vaikka rintamasuunta pois päin.

Näitä on monia juttuja juuri pennun kanssa. Ei nyt tietenkään kirjoittaessa tule mieleen kaikkia Very Happy No yksi esimerrki sitten ulkona liikuttaessa ja jossain vaiheessa treenatessa. Pentu kun tykkää keppejä kannella ja kiikuttaa. Nämä touhut jätin itse aina huomiotta. En siis kieltänyt enkä ottanut keppejä pois vaikka toikin minulle. Olin vain kun huomaisi. Tästä saattaa tulla joillakin koirilla se hauskin puuha/leikki/jahtaaminen ja huomion saaminen. Ja kesken noudon vaikka löytyä jokin kiva risu mitä kiikutella. Tätä huomiotta jättämisellä voi kouluttaa ja karsia todella paljon ei toivottuja juttuja. Tällä käytös tapojakin hioa kätevästi esim jos koira haukkuu ja kierrokset nousee ovikellon soidessa. Onko aika tuttua Very Happy Koirahan tottuu että aina sieltä joku tulee ja monesti koiralle höpistää samalla jotain sitä kiihottavaa. Tätäkin harjoittelin pennun kanssa että joskus ovikello saatta soida eikä siitä tapahdu yhtään mitään eikä kukaan ole kuulevinaankaa sitä.

Meni ehkä vähä ohiaiheen mutta ehkä pointti tuli esille:D
Itsellä siis käyttölinjan Cockkeri
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
borracho
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2012
Viestejä: 533

LähetäLähetetty: 10.01.2017 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Samaa ajatusta olen koettanut toteuttaa oman pennun (KKK) kanssa. Jos pentu puuhaa jotain ei-välttämättä-niin-toivottavaa-mutta-ei-niin-vakavaa niin jätän sen täysin vaille huomiota.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mörran
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2015
Viestejä: 136
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 11.01.2017 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

borracho kirjoitti:
Mikä on pienin määrä välttämättömiä käskyjä, joita koiran selkäytimeen pitäisi saada turvalliseen ja tehokkaaseen koiran käyttöön ?

Riippuu käytöstä. Itse ajattelen, että luoksetulo on ainoa aivan välttämätön, koiralle kuin koiralle. Muut sitten hommien ja kiinnostuksen mukaan.

Sinällään sille koiralle, pennulle, kannattaa opettaa näiden "pakollisten" lisäksi kaikkea, mitä nyt vain sattuu keksimään. Koira "oppii oppimaan oppimalla", eli mitä enemmän sitä harjaannuttaa tekemään erinäisiä asioita, sen paremmin se oppii ja vahvistaa myös ne "kovat" temput. Samalla oppii itse opettamaan eläintä ja lukemaan koiran käytöstä, sekä koiran reaktioita omaan käytökseen.
_________________
Luonto, onko sinne menemistä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JtL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Elo 2007
Viestejä: 161

LähetäLähetetty: 11.01.2017 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja toisin kuin luullaan ja mitä vanhat jäärät sanoo, niin agilityt, tokot ja kaiken maaimman hassut temput mitä ikinä keksiikään ei ole haitaksi. Nämä ovat mukavaa vaihtelua koiralle ja hallittavuutta ne kaikki vaatii ja yhteistyötä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oulun Kärpät
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Lok 2014
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 11.01.2017 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JtL kirjoitti:
Ja toisin kuin luullaan ja mitä vanhat jäärät sanoo, niin agilityt, tokot ja kaiken maaimman hassut temput mitä ikinä keksiikään ei ole haitaksi. Nämä ovat mukavaa vaihtelua koiralle ja hallittavuutta ne kaikki vaatii ja yhteistyötä.


+1

Jos olet ensimmäistä koiraa hommaamassa niin suosittelen menemään paikallisen koirakoulun pentukurssille (opitaan tuota leikittämistä ja palkkaamista ja muiden koirien kanssa olemista) ja sitten tokokurssille. Se että koira tottelee ei ole riistavietistä pois. Katso vaikka parhaita seisojia, äärimmäisen vaikeita tottelevaisuusjuttuja (esim tokonäkökulmasta) ja lintua haetaan silti kieli vyön alla. Itse olen toisen koiran kohdalla ollut vaikuttunut tuosta tokon voimasta koiran käyttäytymiseen. Näin ollen jos johonkin laitat paukkuja koulutuksessa ja haluat tottelevaisen koiran itselle niin mene tokokurssille.

Paikkaa en opettaisi vaan niinkuin on jo mainittu niin istu tai maahan. En tiedä mikä koira sinulla on ja mihin tarkoitukseen mutta tuo seis on jo käskynä aika monimutkaisesti rakennettava (siis että suoritus pilkotaan osiin ja rakennetaan sitä kautta). Näin ollen jos koira ei saa mennä jonkun luokse tai tehdä jotain niin sitä en käskisi olemaan seis tai paikallaan vaan kutsuisin luokse jossa sen voit kytkeä yms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karhu-albert
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Maa 2017
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 11.07.2017 13:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Te jotka lenkitätte (pentu)koirianne alueilla joissa tulee muita koiria vastaan;

Oletteko opettaneet pennusta asti olemaan välittämättä muista ihmisistä/koirista joita vastaan tulee? Tietysti sosiaalistaminen on tärkeää, mutta olen heti alusta alkaen pyrkinyt siihen ettei niistä vastaantulijoista tarvitse välittää, ja ihan hyvällä mallilla tuo alkaa olemaan, koira on vasta viikon ollut talossa ja ikää on nyt reilut 8 viikkoa.

Mielestäni niiden vastaantulijoiden ei tarvitse karhukoiraa kiinnostaa pätkän vertaa, vaikka osa vastaantulijoista onkin toista mieltä. Luvan kanssa saa mennä tutustumaan mutta lähtökohta on kohdallani se että antaa muiden mennä rauhassa ohi.

Eräs paikallinen vanhempi supersankari lenkittää koiraansa irti tuossa takapihala olevassa muutaman hehtaarin kokoisessa männikössä ja tietenkin antoi koiralleen luvan tulla tutustumaan vaikka olin rauhallisesti kerennyt sanoa että menkää rauhassa vain ohi. Jouduin ottamaan tuota rähjäävää koiraa pannasta kiinni koska olisi tod näk traumatisoinut tuon kahvipaketin kokoisen pentuni puremalla suoraan naamasta. Seuraavalla kerralla potkaisen kyselemättä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
antsa6
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2014
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 11.07.2017 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oman vajavaisen käsitykseni mukaan väittäisin ettei se pentu tuollaisessa noin viikossa opi vielä oikein mitään. Mutta ei kai se oppi ojaan vie ja ilmeisesti siis hyvällä alulla. Nyt 19 vkon ikäinen laikan pentu ainakin alkoi vasta 10 viikon iässä edes kiinnostumaan muista ihmisistä ulkona (sitä ennen varoi ja väisti) vaikka oli pentueesta ehkäpä se rohkein. Nyt on erittäin sosiaalinen (isäntänsä mielestä välillä jopa liian kanssa Wink ) ja kovasti on lenkillä muista ihmisistä ja koirista kiinnostunut. Eipä nuita vastaan juokse haitoiksi asti meillä päin, eikä oo tarvinnu erikseen puuttua. Kiinnostavat mutta ei-toivotut tilanteet ohitetaan pääsääntöisesti vauhtia pysäyttämättä ja lyhyellä "tänne päin" tokaisulla. Enemmän oon keskittynyt pennun kanssa ulkoillessa siihen, että ottaisi kontaktia (kutsuttaessa edes) isäntään ja sitten että ihmisiä tervehditään kaikki jalat maassa.

Tuo kontaktin ottaminen ja sitä kautta suhde koiraan on mulla ollu se mihin oon koittanut keskittyä koulutuksessa ja luokse tulon varmuus. Näissäpä sitä työn sarkaa kyllä on riittänytkin. Istuminen, maahan, viereen ja paikka on tulleet siinä sivussa. Noutamista on harjoiteltu hiukan kans, koska koira siitä tuntuu jonkin verran pitävän ja oon aatellu, että se voisi helpottaa koiraa luopumaan (kaikista niistä sen haukkuun ammutuista lukemattomista Laughing ) linnuista tulevana syksynä ja parantaa mielestäni myös yhteistyöshalukkuutta tuommosella ajoittain omapäisellä tapauksella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karhu-albert
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 25 Maa 2017
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 11.07.2017 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kontaktin otto on täälä ainakin toiminu tosi hyvin ton luoksetulon ohella, koska vaadin sitä aina kun annan ruuan, tai kun mennään ulos ja sielä ulkona ollaan. Harjoteltu on tosi paljon muutenkin ja vaikka kuinka kiinnostavaa löytyy metsästä niin kutsusta tulee luokse, istuu ja katsoo silmiin. Kyllä pentu oppii ja varsinkin juurikin pentu. Minun mielestäni. Ja mitä aikasemmin opetellaan niin sitä paremmin ne kehujen ja leikkien kautta opitut asiat juurtuu koiralle selkärankaan. Ns. turha huomioiminen/lässytys pois, ja kehujen kautta - tämä ainakin on tuossa 9päivässä oppinut todella hyvin. Ns negatiivisesta huomioimisesta ollaan pitäydytty kokonaan pois - kun koiran käytös on ns väärää niin yksinkertaisesti en huomioi millään tavalla.

Mutta varmasti tuo kiinnostus ihmisiin/koiriin lisääntyy iän myötä, tai sitten ei. En osaa sanoa, mutta minua ei kiinnosta jokaiseen rähisijään tutustua ja ne mielellään ohitetaan koirankin toimesta ilman sen kummempia kyselemättä.

Kyseessä on ensimmäinen mettäkoirani, ja luoksetulo, kontaktin otto ja tuo ohittaminen ovat mielestäni ne asiat joiden haluan toimivan 100% ja niiden eteen tehdään töitä. Muuta en vaadi kun poisluetaan työskentely sitten pyytöhommissa.

Jälkiliina on kyllä tosi hyvä keksintö, olen pitänyt koiraa tuollaisessa 8m katiskaköydessä lenkkipolulla ja nyt olen huomannut parina päivänä että pentu nähdessään vastaantulevan koiran ottaa katsekontaktin ja istahtaa viereen. Ehkä tuo menee palkitsemisen/pennun herkkupersouden piikkiin, mutta toivon että jotain jää päähän.

Paljon samoja ajatuksia koiran ajatusmaailmasta löytyy kumikanan sivuilta miten itse miellän koiran opettamisen: http://www.kumikana.org/koulutus/luoksetulo1.php esim tuosta
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4181

LähetäLähetetty: 11.07.2017 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei parane unohtaa että ne kaikki koirat ovat yksilöitä ja toimivat eri tavalla tai reagointikynnys on erilainen.
Pennusta asti ruokaa antaessa perusteet, luoksetulo, istuminen jne.
Samoin pentuna leikkiessä se luoksetulo ja nimeen totuttelu.
Osa koirista toimii makupaloilla, osa hyvällä kehumisella.
Roduissa on myös eroja miellyttämisen halun suhteen, samoin miten sietää toisia koiria.
Pentuna kannattaa sosiaalistaa muiden koirien ja ihmisten kanssa mahdollisimman paljon ja kuljetella erilaisissa paikoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
antsa6
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2014
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 12.07.2017 13:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karhu-albert kirjoitti:
Kontaktin otto on täälä ainakin toiminu tosi hyvin ton luoksetulon ohella, koska vaadin sitä aina kun annan ruuan, tai kun mennään ulos ja sielä ulkona ollaan. Harjoteltu on tosi paljon muutenkin ja vaikka kuinka kiinnostavaa löytyy metsästä niin kutsusta tulee luokse, istuu ja katsoo silmiin. Kyllä pentu oppii ja varsinkin juurikin pentu. Minun mielestäni. Ja mitä aikasemmin opetellaan niin sitä paremmin ne kehujen ja leikkien kautta opitut asiat juurtuu koiralle selkärankaan. Ns. turha huomioiminen/lässytys pois, ja kehujen kautta - tämä ainakin on tuossa 9päivässä oppinut todella hyvin. Ns negatiivisesta huomioimisesta ollaan pitäydytty kokonaan pois - kun koiran käytös on ns väärää niin yksinkertaisesti en huomioi millään tavalla.

Mutta varmasti tuo kiinnostus ihmisiin/koiriin lisääntyy iän myötä, tai sitten ei. En osaa sanoa, mutta minua ei kiinnosta jokaiseen rähisijään tutustua ja ne mielellään ohitetaan koirankin toimesta ilman sen kummempia kyselemättä.

Kyseessä on ensimmäinen mettäkoirani, ja luoksetulo, kontaktin otto ja tuo ohittaminen ovat mielestäni ne asiat joiden haluan toimivan 100% ja niiden eteen tehdään töitä. Muuta en vaadi kun poisluetaan työskentely sitten pyytöhommissa.

Jälkiliina on kyllä tosi hyvä keksintö, olen pitänyt koiraa tuollaisessa 8m katiskaköydessä lenkkipolulla ja nyt olen huomannut parina päivänä että pentu nähdessään vastaantulevan koiran ottaa katsekontaktin ja istahtaa viereen. Ehkä tuo menee palkitsemisen/pennun herkkupersouden piikkiin, mutta toivon että jotain jää päähän.

Paljon samoja ajatuksia koiran ajatusmaailmasta löytyy kumikanan sivuilta miten itse miellän koiran opettamisen: http://www.kumikana.org/koulutus/luoksetulo1.php esim tuosta


Juu tokihan se pentu oppii ja koko ajan, myös silloin kun sille ei varsinaisesti mitään opeta. Mutta hyvinhän nuo kuulostaisi siellä hommat sujuvan. Meinaan vaan sitä, että jos nyt tuntuu siltä, että koira tulee hyvin luokse ja ottaa kontaktia, niin ei kannata vielä kääriytyä hyvään oloon vaan varautua myös siihen mahdollisuuteen, että pentu ei jossain vaiheessa tulekaan luokse kun mielenkiinto muita asioita kohden herää. Ja en väitä olevani expertti asiassa itsekään; tavallaan ensimmäistä mettäkoiraani ihan pennusta kasvatan minäkin. Pari elättiä ollut kyllä aiemmin, että perusasiat koulutuksessa on jollain lailla hanskassa. Omalla kohdallani tämän pennun kanssa on käynyt nimenomaan niin, että luoksetulo ja kontaktin ottaminen on pitänyt jossakin määrin opetella uusiksi viimeisinä viikkoina. Tai sanotaan nyt näin, että luoksetulo ja kontakti oli parempaa vielä noin 3 viikkoa sitten.

Tätä ennen lähes kaikki sujuikin ikään kuin omalla painollaan, kuten olin suunnitellutkin. Mutta yksilöitähän koiratkin on, kuten Oskarikin tuossa mainitsi. Oma hankaluutensa tässä omassa projektissa on ollut se, että pentu ei oikein motivoidu varsinkaan perinteisistä koiranherkuista, eikä erityistä miellyttämisen halua tunnu olevan. Välillä on turhauttanut ja välillä vähän naurattanutkin, kun koira sylkee metässä sisällä maistuvia herkkuja suustaan ja lähtee mieluummin nuuskimaan jälkiä. Laughing Toinen ns. ongelma on ollut se, että koiraa heittäytyy ulkona hihnassa kuuroksi ja ottaa silloin huonosti kontaktia. (Vapaana ollessaan on reagoinut aina pilliin tai kutsuun ja tullut luokse varmasti ennen tätä viimeistä 3 viikkoa). Tätä en varsinaisesti pitänyt isompana ongelmana aiemmin, mutta hoksasin nyt, että olisi pitänyt keskittyä kontaktiin hihnassa jo aiemmin, koska tuo käytös oli tulkintani mukaan vahvistunut. Mutta todella hyväluontonen ja fiksu pentu ja tuntuu nuo kikat motivoimiseenkin löytyvän, kun nyt on ehtinyt taas panostamaan koulutukseen ja eri toten tuohon kontaktiin.

Noista pennunkoulutusoppaista, niin painetuista kuin interwebistä löytyvistäkin, kannattaa omasta mielestäni poimia ne itelle sopivimmat jutut ja ajatukset ja soveltaa tarpeen tullen jos koiran koulutus (ns positiivisilla malleilla) noin yleisesti ottaen on tuttua. Ainakin itelleni eräskin opas on toiminut lähinnä sekoittavana tekijänä. Voin kertoa, että palkitunkaan eläintenkouluttajan ohjeet ei mitään pomminvarmoja kaikissa tapauksissa ole tai ainakin saisivat kouluttaa itsensä kirjoittamaan selkokielisiä kirjoja. Voin antaa asiassa yksityistunteja -- köh,köh. Wink

Loppuunsahan tuo pennun kouluttaminen ei todellakaan mitään rakettitiedettä ole vaikka jokaisella omat vinkeensä onkin. Kun on aikaa ja malttia ja miettii myös omaa tekemistään jos joku ei mene ihan just suunnitellusti niin pärjää aika pitkälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com