Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 34780
|
Lähetetty: 25.10.2017 16:38 Viestin aihe: |
|
|
Minä kun olen ihan pihalla noista ohjelmoinneista ja joutuu pakostakin jossain välissä hankkimaan tämän vuosituhannen vehkeen (nykyinenkin auto jo 18 vuotias),niin mistä siinä on kyse? _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 2969
|
Lähetetty: 25.10.2017 17:37 Viestin aihe: |
|
|
http://www.digituning.com/fi/faq.htm
https://www.chip-tuning.fi/dpf
https://www.chip-tuning.fi/egr-ohjelmoinnit
Siinäpä sitä olisi muutamia linkkejä mistä asiaan voi perehtyä. Käytännössä muutetaan moottorinohjainyksikön parametrejä, lisätään ahtopaineita, muutetaan ruiskutusta, sytytystä jne siten, että moottori toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Samalla voidaan ohjelmallisesti poistaa egr ja dpf käytöstä. Auto tuntuu ajossa pirteämmältä, nuo särkyessään kalliit ja toimiessaan moottorin toimintaa huonontavat härpäkkeet saadaan pois käytöstä ja auto ei herjaa mitään vikoja, eikä katsastusmies puutu näihin muutoksiin. Ei tietysti kannata muutosten jälkeen revitellä mahdottomasti uuden voiman kanssa, jos ei halua särkeä autoaan, mutta normaali ajossa ei ongelmia ilmene. Itsellä on nyt toinen auto lastutettu ja muutoksen kyllä huomaa. Polttoaineen kulutukseen en ole huomanut merkittäviä muutoksia, mutta auto vetää nyt varsin mukavasti ja itse saa paremmin mielenrauhan, kun tietää ettei tuollaisia järjenköyhyyden tuotoksia ole särkemässä autoa. Onhan tuo nyt ylipäätään aivan idioottimaista kierrättää palokarstat takaisin moottoriin. Sama asia, kun laittaisi piippuun vaimentajan, joka pukkaa palokarstat takaisin aseen sisään. Hiukkassuodatin puolestaan toimii monessa autossa siten, että se kerää nuo hiukkaset talteen ja tietyn ajan kuluttua autolla pitää ajaa tietty aika tasaista +80km/h nopeutta ja lopulta tuo tupsauttaa hiukkasloukun tyhjäksi kerralla. Aivan kun luonto pelastuisi jos toskat tumpataan pihalle isommpana satsina kerralla, eikä tasaisesti koko ajan. Voi tietysti vaikuttaa jotain tuolla suurissa kaupungeissa, mutta Suomen oloissa täysin idioottimaista ja kallis paukku korjata. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 25.10.2017 17:51 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: |
Sama asia, kun laittaisi piippuun vaimentajan, joka pukkaa palokarstat takaisin aseen sisään. |
Vähän off topic eikä vaimenninkaan ole mukana mutta tuohan on jo keksitty AR-15:sen muodossa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 27.10.2017 15:11 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä se ihan kaupungissakin tuntui tuon lumimyräkän jälkeen orvolta, kun vaimo vei nelivedon. Eipä ennen ois tuntunut, mutta kaipa se on mihin tottuu .
Ettei vaan menis siihen, että pitää perheen molemmat autot tulevaisuudessa olla nelivetoja "varmuuden vuoksi"...
Ainakaan itselle ei ole ihan vielä kirkastunut, mitä merkkejä/malleja alkaisi sillä silmällä seurailemaan, jos hakee vähän harrasteperusteisesti kakkosautoa. Päällimmäisenä ehkä seuraavat mielessä:
Nissan X-Trail
Suzuki Gran Vitara
Subaru Forester
Jostain syystä ainakin tällä hetkellä omasta tutkasta ovat pudonneet Toyota RAV4, Mitsubishi Outlander, Honda CRV… Tiedä sitten onko perusteettomasti tai perusteella. Mutta jotenkin tonne japanialaisten merkkien suuntaan on katse kääntynyt. Tiedä sitten, pitääkö sitä Dacia Dusteriakin roikuttaa mukana, kun uuteen pääsee kohtuuhinnalla kiinni. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hemuli Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 334 Paikkakunta: Itä-Uusimaa
|
Lähetetty: 27.10.2017 20:24 Viestin aihe: |
|
|
Meillä vaimo ei enään huoli kun nelikkoja, ja ymmärrän kyllä miksi.
Meilllä on toisena Suben Forre ja ite olen kovasti tyytyväinen. Eihän tuo mikään maasturi ole mutta nelikko ja maavara tarjoaa mielenrauhaa kun ajelee vähän huonommilla teillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5145 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 27.10.2017 20:38 Viestin aihe: |
|
|
Laittaa vanhan Toyotan, joko Corollan tai Carinan. Pärjää kaikissa olosuhteissa eikä tarvi mielenrauhaa rauhoitella missään olosuhteissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 27.10.2017 20:44 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Laittaa vanhan Toyotan, joko Corollan tai Carinan. Pärjää kaikissa olosuhteissa eikä tarvi mielenrauhaa rauhoitella missään olosuhteissa. |
Vanhoja Corolloja ollut vuosimallista -88 kolme kappaletta. Sanoisin, ettei jahtiajo-olosuhteissa varsinaisesti tuoneet mielenrauhaa . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5145 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 27.10.2017 21:22 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | jkvi kirjoitti: | Laittaa vanhan Toyotan, joko Corollan tai Carinan. Pärjää kaikissa olosuhteissa eikä tarvi mielenrauhaa rauhoitella missään olosuhteissa. |
Vanhoja Corolloja ollut vuosimallista -88 kolme kappaletta. Sanoisin, ettei jahtiajo-olosuhteissa varsinaisesti tuoneet mielenrauhaa . |
Sitten Toyota Land Cruiser V8 (saapi Saksasta) tai Mersun GLS ihan uutena. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 27.10.2017 21:27 Viestin aihe: |
|
|
Täytyis ensin osua Eurojacpot vähän paremmin kohilleen 😁.
Vähän aasinsillalla. Eikös osa ole tuonut noita kitumaastureita Ruotsinpuolelta, ilmeisesti jonkinmoinen säästönmahdollisuus? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5145 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 27.10.2017 21:34 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Täytyis ensin osua Eurojacpot vähän paremmin kohilleen 😁.
Vähän aasinsillalla. Eikös osa ole tuonut noita kitumaastureita Ruotsinpuolelta, ilmeisesti jonkinmoinen säästönmahdollisuus? |
Noista kolmesta, mitkä olit pudottanut pois, on kaikki ihan varteenotettavia vaihtoehtoja noiden muiden rinnalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maisteri Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Hel 2005 Viestejä: 2184
|
Lähetetty: 27.10.2017 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Varmaan jos Lahtisen listaa pitäisi itselle miettiä niin laittaisin järjestykseen
Rav 4, CRV, Forrester ja ehkä Suzukin. Nissanit ja Mitsut erityiseen jäisi pois, sen verran on pinnaa pitänyt kireällä tuon Pajeron kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nilikki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Lok 2007 Viestejä: 162 Paikkakunta: Oulun seutu
|
Lähetetty: 28.10.2017 00:15 Viestin aihe: |
|
|
Crv:tä en jättäis laskuista pois jos on nimenomaan katumaasturia laittamassa. Ite ajelin tyytyväisenä monta vuotta -05 Hondalla.
+maavara 21cm
+hyvät tilat, takapenkit liikkuu eteen/taakse
+autom.vaihteilla mukava ajettava, eikä edes kovin meluisa.
+luotettava peli, ei mitään ongelmia 125tkm-175tkm
-bensaa meni 4v. aikana melko tarkkaan 10ltr/100km, vaihdellen kesän 90km/h matka-ajosta 8,6ltr/100km talvipakkasten kaupunkiajon 12,5ltr/100km.
-Hondan neliveto ei pärjää pätevimmille, talven liukkailla silti mukava peli |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 28.10.2017 00:17 Viestin aihe: |
|
|
Pajero on aivan eri kokoluokkaa kuin nuo sitirassit.
Itselläni on Outlander ja ajelee sillä pois tiehensä siinä kuin muillakin.
Rohkenen väittää, että jopa monia paremmin. Ainakin siitä päätellen, että minä ajan paksulumisella tiellä ensimmäisenä... _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 28.10.2017 05:57 Viestin aihe: |
|
|
Crv:n nelivedon toimivuudesta on ollut paljon kirjoittelua. Tosin, onnohan sittenkään omassa käytössä se rajoittava tekijä...
Eikös jossain ollut juttua, että Outlandereissa ois jotain perustavaa laatua olevia teknisiä ongelmia?
Toyotamiehenä olen itsekin ihmetellyt, ettren ole lämmennyt Rav neloseen. Sukulaismies osti moisen käytettynä viikko sitten, pitää vähän haastatella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 19892 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 28.10.2017 06:01 Viestin aihe: |
|
|
Maastokelpoisuudesta puhuttaessa olen muuten ollut huomaavinani, että vuosimalli ratkaisee tosi paljon.
Ainakin joissain merkeissä hieman vanhemmissa saattaa olla vielä alennusvaihdetta. Trailerinnostossa olisi kova sana.
Ja eikös esimerkiksi maasto-ominaisuuksiltaan kehuttu Forester ole tullut teknisiltä ratkaisuiltaan uudemmissa malleissa hyvin lähelle muita kitumaastureita? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|