OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Katselukiikarit tiedusteluun ja tarkkailuun
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mpro
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Maa 2017
Viestejä: 30
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.11.2017 10:29    Viestin aihe: Katselukiikarit tiedusteluun ja tarkkailuun Vastaa lainaamalla viestiä

Haussa olisi siis katselukiikarit eläinten tarkkailuun ja peltojen tiirailuun. Olen miettinyt kokoa 10x40/42 tai 10x50, pienemmät ei kelpaa. Tiedossa olisi kahlesin 10x42, leupoldin 10x42 ja 10x50 ja docterin 10x40 kiikarit. Onko kokemuksia näistä merkeistä? Kahles tuntuisi ehkä laadukkaimmalta mutta leupoldin isommat linssit houkuttelisivat. Mitä eroja on 42 ja 50 linsseillä muuta kuin fyysinen koko?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
teukkavaa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Tam 2015
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 02.11.2017 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aluksi totean että itsellä ei ole paljoa kokemusta kiikareista. Eikös 42/50 ero ole juurikin fyysinen koko, eli käytännössä valovoima. 50 olisi täten aavistuksen kirkkaampi näkymä. Itsellä on käytössä Luger FX 7x50-kiikarit. Nämä siksi, koska on sata kertaa helpommat nopeassa tilanteessa kun noissa on jollaintapaa toteutettu "automaattitarkennus", eli noissa ei ole mitään tarkennusruuveja. Ja kun aiemmat kokemukset on lähinnä halvemmista markettikiikareista, kuva on oikein terävä ja valoisa. Suosittelisin kaverille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 02.11.2017 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on Hawken 10x42ED:n, otin tuon linssikooon kompaktimman koon takia kompromissina. Nyt voisin ottaa 8x42 mallin jos tilaisin, näkökentän laajuuden takia. Nuo taisi saada Briteistä alle 400,-, ostaessa lueskelin kokemuksia ja ainakin lintubongarit noiden Hawken hinta/laatua kehui.

Mitä hämäränäkyvyyteen tulee, niin noilla näkee vielä kun Swarowskin x56 linssisellä kiikarilla ei voi ampua. Joten enemmälle ei oikein ole tarvetta.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kyrätulli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Syy 2014
Viestejä: 693

LähetäLähetetty: 02.11.2017 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite käytän kytiksellä velpojan 8x50 Zeissia ja on hyvät. Erityisesti kun on kosteutta ilmassa niin katseluzeissilla näkee pidempään kuiin V8:lla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.11.2017 13:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 02.11.2017 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanoisin, että 8x42 noin 250-300 eur hintaluokassa on melko hyvä kaveri kyttäyspyyntiin. En usko, että (yleisesti ottaen) aivan halvimmat katselukiikarit ovat yhtä valovoimaisia kuin huippuluokan 56 kiikaritähtäin. 8x42 on periaatteessa myös valjailla kannettavissa metsälläkin, mutta toki 8x32 on huomattavasti keveämpi ja riittää päivällä tapahtuvaan linnustukseen hyvin. Ainakin itse bongaan lintuja haukusta mielummin katselukiikarilla. Jos hakee pelkästään kyttäyskäyttöön valovoimaista katselukiikaria niin isommatkin menee, mutta ei varmaan kannata ottaa aivan halvimpia silloinkaan. Ym. hintaluokassa kiikarit ovat yleensä kiinalaisia merkistä riippumatta. Japanilaiset alkavat lähestyä sitten sitä 1000 rajaa, esim. Kamakura ja Kowa. Ääripää on keski-euroopan huippumerkit. Jos ei ole budjettia niin 2500 eurolla saa parasta optiikkaa joka suhteessa.

Toisaalta, ATN Binox-HD 4-16X65 maksaa vajaat 900 eur ja on samalla pimeänäkölaite eli hakkaa kaikki tavalliset optiikat säkkipimeässä. Videoissa elukoiden silmät kiiltelevät jo kaukaa IR-valossa. Toimii toki päivälläkin. Perustuu HD-kameraan. Samalla saa muutakin kuten videotallennuksen ja zoomin.
Päivällä: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=kaeCVsGqdMI
Yöllä, vihreä moodi: https://www.youtube.com/watch?v=fOzCTvLFvFE
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.11.2017 15:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.


On mulla ainakin kolmet. Kalleimmat makso 200 €.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.11.2017 15:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hämärässä katselukiikarilla pitää mielestäni nähdä paljon paremmin kuin kytisputkella. Katselukiikareilla joilla näkee yhtä hyvin tai hiuka paremmin ku aseen putkella ei tee mitään. Aseen kiikarilla riittää, ku näkee miten päin peura on ja mis on lapa, ku kytiskiikaril pitää nähdä montako piikkiä on ja onko sarvien leveys yli 45 cm.... Laughing

Itellä katselukiikarit on 8x56. Ottaisin kyllä pienemmät heti, jos niillä näkis yhtä hyvin. Isot on painavat ja kömpölöt...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.11.2017 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.


On mulla ainakin kolmet. Kalleimmat makso 200 €.


Joilla näkee huonommin pimeässä kahdella silmällä kuin kiikaritähtäimellä yhdellä? Shocked
Itse en muista nähneeni koskaan sellaisia, pl. jotkut lehtien mainos"kiikarit" tms
_________________
Savo suureksi.


Viimeinen muokkaaja, RiUDE pvm 02.11.2017 15:30, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.11.2017 15:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mut jos tarkoitus valoisalla enimmäkseen liikkua, niin siinä tapauksessa kattoisin 8x tai 10x40 kokoluokkaa, niinku kysyjä meinaski...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.11.2017 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.


On mulla ainakin kolmet. Kalleimmat makso 200 €.


Joilla näkee huonommin pimeässä kahdella silmällä kuin kiikaritähtäimellä yhdellä? Shocked
Itse en muista nähneeni koskaan sellaisia, pl. jotkut lehtien mainos"kiikarit" tms


Kyllä. En ainakaan minä onnistunut löytämään halpaa ja hyvää. Tuonkin Steinerin 10x42 kanssa
on ihan siinä ja tässä kummalla näkee sarvet paremmin, sillä vai Zeissin 3-12x56 Victory HT:lla.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mpro
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Maa 2017
Viestejä: 30
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 02.11.2017 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Mut jos tarkoitus valoisalla enimmäkseen liikkua, niin siinä tapauksessa kattoisin 8x tai 10x40 kokoluokkaa, niinku kysyjä meinaski...


Joo kyllä nämä tulisivat 90% päiväkäyttöön, ihan hanhien ja muiden lintujen ruokapeltojen tiedusteluun yms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 02.11.2017 17:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noista tuo Kahles on lienee optisesti laadukkain. Nehän on jo tonnin kiikarit.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 02.11.2017 17:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.


On mulla ainakin kolmet. Kalleimmat makso 200 €.


Joilla näkee huonommin pimeässä kahdella silmällä kuin kiikaritähtäimellä yhdellä? Shocked
Itse en muista nähneeni koskaan sellaisia, pl. jotkut lehtien mainos"kiikarit" tms


Kyllä. En ainakaan minä onnistunut löytämään halpaa ja hyvää. Tuonkin Steinerin 10x42 kanssa
on ihan siinä ja tässä kummalla näkee sarvet paremmin, sillä vai Zeissin 3-12x56 Victory HT:lla.


jaa-a...tämäkin on varmaan paljon kiinni katsojasta. itse en niin huonoja edes jonkinmerkkisiä katselukiikareita vielä nähnyt joilla en paremmin näkisi kuin tähtäimillä.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9978
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.11.2017 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Peto kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
tokkopa yli 50 euroa maksavista kiikareista löytyy sellaisia, joilla ei näkisi pidempään kuin v8:lla? Taikka millään muulla tähtäinkaukoputkella.


On mulla ainakin kolmet. Kalleimmat makso 200 €.


Joilla näkee huonommin pimeässä kahdella silmällä kuin kiikaritähtäimellä yhdellä? Shocked
Itse en muista nähneeni koskaan sellaisia, pl. jotkut lehtien mainos"kiikarit" tms


Kyllä. En ainakaan minä onnistunut löytämään halpaa ja hyvää. Tuonkin Steinerin 10x42 kanssa
on ihan siinä ja tässä kummalla näkee sarvet paremmin, sillä vai Zeissin 3-12x56 Victory HT:lla.


jaa-a...tämäkin on varmaan paljon kiinni katsojasta. itse en niin huonoja edes jonkinmerkkisiä katselukiikareita vielä nähnyt joilla en paremmin näkisi kuin tähtäimillä.


Onko sulla sitten huonommat tähtäimet? Olen monesti joutunut vaihtamaan Steinerin ja Zeissin välillä
useemman kerran kun olen pimeäsä koettanut sarvia arvioida. Vähän olosuhteista riippuu
kummalla ne saa lopulta paremmin katsottua.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com