OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Näätäjahti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 207, 208, 209 ... 228, 229, 230  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20493
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RINU kirjoitti:
Kauheeta narinaa tuholalta joka aiheesta..koitappa ottaa vaikka vitaeprota jos vaikka säkin piristyisit.. Ja jos se ei auta ni sit vaan alat pelaan tietskarilla niin ku uhosit Smile

No joo. Olet kyllä tavallaan oikeassa ja tunnustan sen. Olen turhautunut ja se ehkä näkyy ulos. Olen tehnyt aika mittavaa työtä sen eteen että olis jahtimahiksia, nimenomaan petojen osalta. Nyt kuitenkin näyttää että tästä on tulossa kaikkien aikojen todella surkein vuosi. Metsässä ei ole mitään. Supikoirakanta ei elpynyt viimevuoden kovasta verotuksesta, kettukanta kyntää entiseen malliin meleko alamaissa ja näätäkanta on nimenomaan rautapyynnillä ajettu alle 10% tasolle siitä mitä se ennen oli. Ilvekset hävisi jostain syystä kokonaan myös. Lumet paljasti paljon ku ne tossa viikon oli. Tästä tuli kaikkien aikojen riistatyhjin vuosi, kuten jo hieman pelolla epäiltiin. Kaurista ja peuraa on hyvin. Hirvihavaintoja vähemmän ku mun jahtihistorian aikana ja aluetoimisto takoo päälle että neki vähät pitäs ampua mitä on. Kyllä harrastusmahikset kaventuu. Ja juuri kun olisi nuorta koiraa tarhassa ja ittellä virtaa kintaissa harrastaa.

Tätä avautumista ei kukaan usko. Ei varmana usko että näädät voi hävittää tai supit loppua.. Mutta näin se nyt vaan on. Anteeksi siis narinani. Narinassa on kuitenkin vinha perä. Esim juuri näädät on suomen luontoon kuuluvia otuksia ja niitä olisi mukava olla metsissä. Raudoilla ne saadaan kuitenkin liki yhdettömiin aika isoiltakin alueilta.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RINU
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Kes 2007
Viestejä: 99

LähetäLähetetty: 10.11.2017 00:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä koitan ymmärtää kyllä sua Smile siihen asti kun kun siirryt kojolan kanssa samoihin aatoksiin..mä voisin myydä sulle muutaman ketun jos juosyen otat kiinni Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gänkkäränkkä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Elo 2015
Viestejä: 310

LähetäLähetetty: 10.11.2017 06:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän pienpetopyynnissä on oma hohtonsa. Esimerkiksi näädän jälkien seuraaminen ja metsästys vie parhaillaan monta päivää ja vaatii metsästäjältä muutakin kun varman teerisuon ja toimivan kiväärin. Ihan perusteltuahan tuo on jos joku aktiivinen jahtimies koirineen on harmissaan kannan vähyydestä.

Erikoinen lähestymistapa muutenkin asiaan jos ympäristölleen luontaisen petoeläimen kannasta huolissaan olevaa aletaan Kojoloimaan tai hihhuliksi teilaamaan. Kyse on metsästyksessä loppujen lopuksi siitä, että ymmärrät luontoa ja kykenet olemaan viisaampi kuin saaliisi. Ja pedot tuovat tässä kohtaa siihen isompaa haastetta. Sata vuotta sitten on ehkä ajateltu toisin päin kun lintupaistit on olleet aito ruoan jatke pöydässä.

Itse saan ainakin suuresti tyydytystä primitiivisistä tuntemuksista mitä jotkin nyanssit jahdeissa tuottaa. Ja kyllä, itsekin pyydän näätää raudoilla muttei se minulta ole pois jos niitä tuolla elossa kulkee ja joku tykkää ja kykenee niiden perässä päiväkausia hiihtämään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Hitleri kirjoitti:
Pystykorva talossa ja rautoja pitelet? Rolling Eyes


Pääasia että niitä pyydetään. Näin kiireisenä helppo pitää pyynnissä vaikka 20 loukkua. Itse pyydän näätiä pelkästään sen takia että ne tappaa lintuja melko tehokkaasti. Eipä pyytäjiä nykyään ole kovin paljon.

Aika todella kumma logiikka.. Näätäkanta on suuremmissa ongelmissa monin paikoin kuin lintukanta. Johtuen juuri tuosta rautavillityksestä. Näätäkanta on äärettömän helppo romuttaa täysin rautapyynnillä.

Näätähän on jo kerran hävitetty lähes sukupuuttoon osasta suomea. Nykyvehkeillä ja tieverkostolla jne se on vielä moninkertaisesti helpompaa ku ennen


Onhan se helpompaa kuin ennen mutta niin on linnunpyyntikin. Nyt kun lintukannat on alhaalla, pitäis yrittää vähentää petoja mahdollisimman paljon. Ei täällä pienpetoja niin paljon pyydetä että ne sais loppumaan.

Eli jos metsästät lintuja, olet velvollinen pyytämään myös petoja. Täällä se tarkoittaa kettuja tai näätiä. Kanahaukat on vissiin rauhoitettu.

Ne jotka haluaa harrastella pystykorvan kanssa niin siihen löytyy kyllä laajat alueet mistä varmasti löytää näätiä. Näätäkanta kuitenkin pidetään kurissa raudoilla. Meidänkin alueelle jää paljon paikkoja missä ei ole yhtään loukkua. Myös luonnonpuisto on muutaman sadan metrin päässä laitimmaisesta loukusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 08:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi tuhola ei käy vaikka viikonloppuisin muualla pyytämässä kettuja ja näätiä? Täällä jotku pyytää kettukoirilla mutta silti niitä näyttää riittävän kun aina on uusia jälkiä paljon.

Meillä seurassa maksetaan tapporahaa pedoista. En muista oliko 10 vai 20kpl. Varmaan kympin. Muissakin seuroissa täällä päin maksetaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Klpr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tam 2011
Viestejä: 532
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 10.11.2017 08:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huh kylläpä häätyy olla jatkossa varuillaan mitä kuvia metsästysfoorumille latailee...

Joku kyseli rautojen määrää -> Tällä hetkellä ei ole kuin 3 pyytämässä mutta tarkoitus siirtyä 14-18 loukkuun kunhan kelit hieman kohenee.

Näätiä ilmestyi omille pyyntimaille viime vuonna vähintäänkin runsaasti eikä niitä yhettömiin jälkien perusteella taaskaan saatu näistä kairoista pyydettyä Wink

Lintutilanne ei häävi syksyllä ollut joten yritetään panostaa tähän petopuoleen. Kettuja olletikin tuhottomasti, narukelejä odotellessa...
_________________
sole mikhän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 10.11.2017 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ilman muuta näätiä pois koirilla tai ilman. Ei ole väärin sammutettu. Vähän jelpataan maalintujen ahdinkoa. Jatkakaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20493
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Miksi tuhola ei käy vaikka viikonloppuisin muualla pyytämässä kettuja ja näätiä? Täällä jotku pyytää kettukoirilla mutta silti niitä näyttää riittävän kun aina on uusia jälkiä paljon.

Meillä seurassa maksetaan tapporahaa pedoista. En muista oliko 10 vai 20kpl. Varmaan kympin. Muissakin seuroissa täällä päin maksetaan.

Tuo tapporahahomma on aika outo ajatus mulle. Kuten myös se että nääitä pitäs tappaa sen takia että linnut vois paremmin.. No mielipiteensä kullakin.

Niin, miksi en käy muualla. Käyn minä aina joskus. Tosin tässähän on kyse nimenomaan siitä että kun kotona riista vähissä niin silloin et voi töiden lomassa jahtailla jne, siis ainakaan tuottavasti. Ja ku viikonloput menee esim hirvenpyynnissä. Lisäksi muualla jahtaamiseen tarvitaan metsästysoikeus ko alueelle. Sun pitää olla aina vieraana jollekki ja joudut jahdata ilman haaskoja jne. Ja ihan ekana pitää tietty olla se kaveri jonka kans jahdata. Olen tossa kasitien varressa joskus käynyt ja onhan siellä petoa mutta aika kylmää touhua kettua ajattaa siellä.. Paremminki semmosia supinpyyntialueita olis ne.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
oijeorgjoeijgge
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2012
Viestejä: 285
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 10.11.2017 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
RINU kirjoitti:
Kauheeta narinaa tuholalta joka aiheesta..koitappa ottaa vaikka vitaeprota jos vaikka säkin piristyisit.. Ja jos se ei auta ni sit vaan alat pelaan tietskarilla niin ku uhosit Smile

No joo. Olet kyllä tavallaan oikeassa ja tunnustan sen. Olen turhautunut ja se ehkä näkyy ulos. Olen tehnyt aika mittavaa työtä sen eteen että olis jahtimahiksia, nimenomaan petojen osalta. Nyt kuitenkin näyttää että tästä on tulossa kaikkien aikojen todella surkein vuosi. Metsässä ei ole mitään. Supikoirakanta ei elpynyt viimevuoden kovasta verotuksesta, kettukanta kyntää entiseen malliin meleko alamaissa ja näätäkanta on nimenomaan rautapyynnillä ajettu alle 10% tasolle siitä mitä se ennen oli. Ilvekset hävisi jostain syystä kokonaan myös. Lumet paljasti paljon ku ne tossa viikon oli. Tästä tuli kaikkien aikojen riistatyhjin vuosi, kuten jo hieman pelolla epäiltiin. Kaurista ja peuraa on hyvin. Hirvihavaintoja vähemmän ku mun jahtihistorian aikana ja aluetoimisto takoo päälle että neki vähät pitäs ampua mitä on. Kyllä harrastusmahikset kaventuu. Ja juuri kun olisi nuorta koiraa tarhassa ja ittellä virtaa kintaissa harrastaa.

Tätä avautumista ei kukaan usko. Ei varmana usko että näädät voi hävittää tai supit loppua.. Mutta näin se nyt vaan on. Anteeksi siis narinani. Narinassa on kuitenkin vinha perä. Esim juuri näädät on suomen luontoon kuuluvia otuksia ja niitä olisi mukava olla metsissä. Raudoilla ne saadaan kuitenkin liki yhdettömiin aika isoiltakin alueilta.


Kyllä taitaa olla paikallinen ongelma nyt enemmänkin kyseessä kuin laajemman alueen ongelma!☝️
Petoja on runsaasti Ähtäri-Virrat-Seinäjoki-Alavus akselilla melko huolettomasti metsästettäväksi!😁
Se että aamulla rusakkojahdin yhteydessä näkyy 6-7 eri ketun jäljet +3 näädän jäljet on mielestäni metsästettävän arvoinen!👍
Toki täälä päin porukka lähinnä harrastelee, ei oo niin justiinsa!😉
Joku päivä sitä tuli istuttua hirvipassissa ilman panoksia(.223 panoksia tuli aamu hämärässä otettua)🤥
_________________
" -Suomihan on valtakunta, jossa kateus voittaa kiimankin "
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Miksi tuhola ei käy vaikka viikonloppuisin muualla pyytämässä kettuja ja näätiä? Täällä jotku pyytää kettukoirilla mutta silti niitä näyttää riittävän kun aina on uusia jälkiä paljon.

Meillä seurassa maksetaan tapporahaa pedoista. En muista oliko 10 vai 20kpl. Varmaan kympin. Muissakin seuroissa täällä päin maksetaan.

Tuo tapporahahomma on aika outo ajatus mulle. Kuten myös se että nääitä pitäs tappaa sen takia että linnut vois paremmin.. No mielipiteensä kullakin.

Niin, miksi en käy muualla. Käyn minä aina joskus. Tosin tässähän on kyse nimenomaan siitä että kun kotona riista vähissä niin silloin et voi töiden lomassa jahtailla jne, siis ainakaan tuottavasti. Ja ku viikonloput menee esim hirvenpyynnissä. Lisäksi muualla jahtaamiseen tarvitaan metsästysoikeus ko alueelle. Sun pitää olla aina vieraana jollekki ja joudut jahdata ilman haaskoja jne. Ja ihan ekana pitää tietty olla se kaveri jonka kans jahdata. Olen tossa kasitien varressa joskus käynyt ja onhan siellä petoa mutta aika kylmää touhua kettua ajattaa siellä.. Paremminki semmosia supinpyyntialueita olis ne.


Tasapuolisuuden nimissä tapetaan näätiä jos ammutaan lintuja. Ei sekään ole minun mielestä oikein että ammutaan vaan lintuja ja jätetään pedot pyytämättä.

Esim meillä päin on valtion maita seuran alueen vieressä ja seuraankin on saanut lupia pyytää kettuja ilman että kukaan seuran jäsen on mukana. Varmaan ihan kysymällä. Valtion maille ei ole kovin kallis se lupa jos jaksaa ostaa. Haaskojakin on ja nekin selviää kun vähän kyselee. Tai menee sinne missä on joku pelto, luulis ympäriltä löytyvän muutama kettu.

Siis miksi kylmää touhua? Eikö se ole ihan kelistä kiinni?

Luulen että moni olisi hyvillään kun joku tulisi hyvän koiran kans kettuja vähentämään. Minä ja muutama muu vois meillä päin tulla passiin vaan ei ole saatu serkkua houkuteltua koiran kans ajattaan Very Happy Muilla tutuilla ei ole enää koiria. Eikä jouda enää kettuja kyttämällä pyytämään niin jääny petopyynti näädän loukutukseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
"RosteriSako"
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2008
Viestejä: 1178
Paikkakunta: siellä sun täällä

LähetäLähetetty: 10.11.2017 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Miksi tuhola ei käy vaikka viikonloppuisin muualla pyytämässä kettuja ja näätiä? Täällä jotku pyytää kettukoirilla mutta silti niitä näyttää riittävän kun aina on uusia jälkiä paljon.

Meillä seurassa maksetaan tapporahaa pedoista. En muista oliko 10 vai 20kpl. Varmaan kympin. Muissakin seuroissa täällä päin maksetaan.

Tuo tapporahahomma on aika outo ajatus mulle. Kuten myös se että nääitä pitäs tappaa sen takia että linnut vois paremmin.. No mielipiteensä kullakin.

Niin, miksi en käy muualla. Käyn minä aina joskus. Tosin tässähän on kyse nimenomaan siitä että kun kotona riista vähissä niin silloin et voi töiden lomassa jahtailla jne, siis ainakaan tuottavasti. Ja ku viikonloput menee esim hirvenpyynnissä. Lisäksi muualla jahtaamiseen tarvitaan metsästysoikeus ko alueelle. Sun pitää olla aina vieraana jollekki ja joudut jahdata ilman haaskoja jne. Ja ihan ekana pitää tietty olla se kaveri jonka kans jahdata. Olen tossa kasitien varressa joskus käynyt ja onhan siellä petoa mutta aika kylmää touhua kettua ajattaa siellä.. Paremminki semmosia supinpyyntialueita olis ne.



ei ois uskonu että kohta tuholakin on kohta heilurin tiimissä manaamassa teerien vähyyttä. Shocked
no vitsi vitsi,täällä kolmelta tempasin nahkan pois.. Laughing
_________________
saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20493
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 19:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Miksi tuhola ei käy vaikka viikonloppuisin muualla pyytämässä kettuja ja näätiä? Täällä jotku pyytää kettukoirilla mutta silti niitä näyttää riittävän kun aina on uusia jälkiä paljon.

Meillä seurassa maksetaan tapporahaa pedoista. En muista oliko 10 vai 20kpl. Varmaan kympin. Muissakin seuroissa täällä päin maksetaan.

Tuo tapporahahomma on aika outo ajatus mulle. Kuten myös se että nääitä pitäs tappaa sen takia että linnut vois paremmin.. No mielipiteensä kullakin.

Niin, miksi en käy muualla. Käyn minä aina joskus. Tosin tässähän on kyse nimenomaan siitä että kun kotona riista vähissä niin silloin et voi töiden lomassa jahtailla jne, siis ainakaan tuottavasti. Ja ku viikonloput menee esim hirvenpyynnissä. Lisäksi muualla jahtaamiseen tarvitaan metsästysoikeus ko alueelle. Sun pitää olla aina vieraana jollekki ja joudut jahdata ilman haaskoja jne. Ja ihan ekana pitää tietty olla se kaveri jonka kans jahdata. Olen tossa kasitien varressa joskus käynyt ja onhan siellä petoa mutta aika kylmää touhua kettua ajattaa siellä.. Paremminki semmosia supinpyyntialueita olis ne.


Tasapuolisuuden nimissä tapetaan näätiä jos ammutaan lintuja. Ei sekään ole minun mielestä oikein että ammutaan vaan lintuja ja jätetään pedot pyytämättä.

Esim meillä päin on valtion maita seuran alueen vieressä ja seuraankin on saanut lupia pyytää kettuja ilman että kukaan seuran jäsen on mukana. Varmaan ihan kysymällä. Valtion maille ei ole kovin kallis se lupa jos jaksaa ostaa. Haaskojakin on ja nekin selviää kun vähän kyselee. Tai menee sinne missä on joku pelto, luulis ympäriltä löytyvän muutama kettu.

Siis miksi kylmää touhua? Eikö se ole ihan kelistä kiinni?

Luulen että moni olisi hyvillään kun joku tulisi hyvän koiran kans kettuja vähentämään. Minä ja muutama muu vois meillä päin tulla passiin vaan ei ole saatu serkkua houkuteltua koiran kans ajattaan Very Happy Muilla tutuilla ei ole enää koiria. Eikä jouda enää kettuja kyttämällä pyytämään niin jääny petopyynti näädän loukutukseen.

Juu, no täällä ei ole valtionmaita eikä täälläpäin kenenkään alueille mennä vaan pelkällä luvalla. Kyllä siellä aina pitää olla joku mukana jne ja ketuista on moninpaikoin jopa pulaa ja kilpailua. Tossa rannikolla kettua on. IHAN VIDUSTI. Siellä ollaan joku kerta käyty vieraana ja aina on tullut kettuja myös saaliiksi. Mutta siellä on se kasitie... Iso tie missä paljon liikennettä. Kylmää päätä jahdata siinä. Ja kepe jos joku tietää että sinne pitää mennä. Laughing En oikein helpolla sinne mene. Kotopuolessakin kuitenki pystyy jonkuverran just kettua ajattaa niin mieluummin jahtaan niitä kotona.

Nätsykanta olis mukava ku se olis sitä luokkaa että keleillä pääsis jäljille. Ei sillai että kerran talvessa pääsee jäljittämään. Supikoiraa silti eniten kaipaisin. Se on nuosta semmonen monipuolisin pyydettävä tällai ennen lumia ja työviikollakin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20493
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oijeorgjoeijgge kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
RINU kirjoitti:
Kauheeta narinaa tuholalta joka aiheesta..koitappa ottaa vaikka vitaeprota jos vaikka säkin piristyisit.. Ja jos se ei auta ni sit vaan alat pelaan tietskarilla niin ku uhosit Smile

No joo. Olet kyllä tavallaan oikeassa ja tunnustan sen. Olen turhautunut ja se ehkä näkyy ulos. Olen tehnyt aika mittavaa työtä sen eteen että olis jahtimahiksia, nimenomaan petojen osalta. Nyt kuitenkin näyttää että tästä on tulossa kaikkien aikojen todella surkein vuosi. Metsässä ei ole mitään. Supikoirakanta ei elpynyt viimevuoden kovasta verotuksesta, kettukanta kyntää entiseen malliin meleko alamaissa ja näätäkanta on nimenomaan rautapyynnillä ajettu alle 10% tasolle siitä mitä se ennen oli. Ilvekset hävisi jostain syystä kokonaan myös. Lumet paljasti paljon ku ne tossa viikon oli. Tästä tuli kaikkien aikojen riistatyhjin vuosi, kuten jo hieman pelolla epäiltiin. Kaurista ja peuraa on hyvin. Hirvihavaintoja vähemmän ku mun jahtihistorian aikana ja aluetoimisto takoo päälle että neki vähät pitäs ampua mitä on. Kyllä harrastusmahikset kaventuu. Ja juuri kun olisi nuorta koiraa tarhassa ja ittellä virtaa kintaissa harrastaa.

Tätä avautumista ei kukaan usko. Ei varmana usko että näädät voi hävittää tai supit loppua.. Mutta näin se nyt vaan on. Anteeksi siis narinani. Narinassa on kuitenkin vinha perä. Esim juuri näädät on suomen luontoon kuuluvia otuksia ja niitä olisi mukava olla metsissä. Raudoilla ne saadaan kuitenkin liki yhdettömiin aika isoiltakin alueilta.


Kyllä taitaa olla paikallinen ongelma nyt enemmänkin kyseessä kuin laajemman alueen ongelma!☝️
Petoja on runsaasti Ähtäri-Virrat-Seinäjoki-Alavus akselilla melko huolettomasti metsästettäväksi!😁
Se että aamulla rusakkojahdin yhteydessä näkyy 6-7 eri ketun jäljet +3 näädän jäljet on mielestäni metsästettävän arvoinen!👍
Toki täälä päin porukka lähinnä harrastelee, ei oo niin justiinsa!😉
Joku päivä sitä tuli istuttua hirvipassissa ilman panoksia(.223 panoksia tuli aamu hämärässä otettua)🤥

Miten laskit lenkittämättä että 6-7 eri kettua? Vai näitkö 6-7 jäljet? Yksi kettu tekee 15-40km jälkijotosta per yö. No mutta kettukanta vaihtelee voimakkaasti ruokatilanteen mukaan ja siitä olen tullut siihen tulokseen että kettua voi aika huolettomasti jahdata. Välillä niitä on enempi ja välillä vähempi. Mutta siis onhan näätiä hyvin jos lumilla näet esim 100km ajelulla edes 1-2 uudet jäljet. Mutta sitte ku alkaa tarvita 1000km per uudet jäljet tai 5000km niin aletaan puhua aika heikosta näätätilanteesta.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 10.11.2017 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no on ne harvassa nekin teillä, viime talvena rapiat 20 näätää 3000 hehtaarilta kahteen mieheen raudoilla.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20493
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.11.2017 20:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
no on ne harvassa nekin teillä, viime talvena rapiat 20 näätää 3000 hehtaarilta kahteen mieheen raudoilla.

Shocked Shocked Narraat.. Laughing

Täällä saivat n15 näätää 40000ha alalta muutaman ukon voimin raudoilla ja jäljittämällä saatiin pari. Ennen saatiin tästä meiltä 13000ha alalta semmosta 20-30 näätää. Nyt ei montaa tule koko kaudessa tästä alueelta. Ja ku lumet tulee vasta tammikuun lopulla nykyään niin suuri osa on jo raudoissa ennenkuin jälkiä edes jäisi. Viikon tossa lumia piti niin yksi näätä ainaki näyttäs olevan. Eikä kuulemma ole vielä rautoihin eksynyt.

Ennen kesti raudoittaa vaikka kuinka ku naapureissa ei pyydetty. Nyt kun rautavillitys on levinnyt useiden seurojen alueelle kattaen varmaan 100 000ha ainakin ja varmaan vielä enemmän niin alkaa jälki meinaan näkyä. 10 vuoden päästä saattaa hävitä koko otus jos pyynti-into ei laannu.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Pienpedot Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 207, 208, 209 ... 228, 229, 230  Seuraava
Sivu 208 Yht. 230

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com